Tom Arild Hansen Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Sorry teit spørsmål. Har søkt litt på forumet, men finner ikke svar på hva dette egentlig er. Gardermoen Tower sier "Squawk 0101" akkurat nå. Skal på Trondheimstur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Det er en kode man setter inn i en mottaker i flyet som kalles for Transponder. Dermed kan flygekontrolltjenesten identifisere flyene. Dette går via radiobølger, kontrolltjenesten sender ut signaler via radar (i dette tilfellet, sekundærradar, SSR), som i motsetning til primær radar krever svar for å kunne identifisere et objekt. Transponder er her ansvarlig for å svare på signalene, som da sender svar i form av identifikasjonskode og evt. høyderapport (kommer an på hvordan transponder flyet er utstyrt med). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Vet ikke helt hva ordet squawk betyr, men sq 0101 betyr at du skal sette transponderen din til 0101 slik at ATC kan identifisere deg på radaren. Husk å sette transponderen til ON (Mode C) når du har fått T/O-klarering. Edit: oops... Du slo meg på målstreken Martin.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Takk for fine svar! Alt i orden nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn.Hansen Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Begynte faktisk å lure om du skulle på en real flight uten å vite hva squawk betyr.. Men siden det er en FS sammenheng, skjønner jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Vet ikke helt hva ordet squawk betyr Den er er litt snodig den historien om hvordan squawk fikk sitt navn og har beholdt det alle årene siden. During WWII the British developed a top secret 10" x 10" x 10" radar transceiver. It would respond to a radar interrogating signal by responding with a coded transmission. A code would allow the land based radar station to distinguish British from German aircraft on their radar screen. The radio also contained an internal thermite bomb which, when triggered by an inertial switch (crash), would destroy the interior of the set. This was supposed to prevent German discovery of the codes. (A reverse ELT?) The British code named the system Parrot. The United States Army Air Forces version of the system was called IFF, for Identification Friend or Foe. As with many WWII developments, the IFF system was designed to prevent a clever German ruse. The Germans were following the night bombers back to England. German aircraft would join in the stream of returning British bombers. They would wait until the bombers were most vulnerable, just prior to landing, and then shoot them down. Parrot allowed detection of these German aircraft since their (primary) return would not have a distinctive code. To control the operation of the airborne coded set to the best advantage, the ground based radar station would radio instructions regarding the operation of "Parrot". The aircraft would be directed to "squawk your parrot", meaning to turn on the set for identification; or to "strangle (not kill) your parrot" as a directive for turning the set off. The power of the transponder signal would often hide other targets. The only vestige of this that remains today, other than the entire ATC system itself, is the term "Squawk", as an ATC directive for operation or code for the transponder. Old time ATC controllers may still have you "strangle" your parrot (x-ponder) Parrot = papegøye Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Kan noen lage guid hvordan man gjør det i fsx? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Kan noen lage guid hvordan man gjør det i fsx? Det er vel individuelt fra fly til fly, men hvis du ser på radiostacken, så vil det være et sted med 4 siffer (som jeg tror står på 1200 default). Det er dette som er transponderen, der du putter inn squawk koden. Edit: Mekka et bilde [image]http://38.119.88.14/dl/e76b439905f949006a509c893b467e2c/45d4d7e0/image/kabina_737_radiostack_1.PNG[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg bare fortsetter litt her siden tråden alt er opprettet. Hvordan får man en Squawk, altså, hvordan blir sifferne i din squawk satt sammen, er det noen regler for hvordan atc lager squawk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Det kan jeg ikke svare direkte på, men jeg vet at når jeg har flydd VFR får jeg noen ganger samme Squawk som forrige gang, så det er tydelig at de har oversikt eller noe form for system. Og kan jeg legge til at: Når man ikke har fått utdelt noen Squawk, skal man fly på 7000 når man flyr VFR (tidligere 1200, og fortsatt 1200 i USA om jeg ikke tar helt feil). Squawk 7500 ved kapring. Squawk 7600 ved radiokommunikasjons-svikt. Squawk 7700 ved nødsituasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Een ting der ikke er andre der har nævnt, så kan kun tallene 0-1-2-3-4-5-6-7 bruges i en Squawk-kode. Det vil sige, at du ikke kan sætte sq1238 I Europa bliver Squawk-koderne tildelt gennem Eurocontrol i Belgien gennem en central "pool" af koder. Så det er ikke ATC'en på den enkelte lufthavn der finder på squawken. Men der er, som nævnt ovenfor, nogle bestemte koder, der er reserveret til bestemte ting, hvorfor du kan opleve at få den samme kode to gange. Jeg ved faktisk ikke om fx. VFR ud af ENGM har en speciel "pool" til rådighed. Mere om reserverede koder: http://en.wikipedia.org/wiki/Squawk_code Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 tusen takk for hjelpen, det der oppklarte litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 I Europa bliver Squawk-koderne tildelt gennem Eurocontrol i Belgien gennem en central "pool" af koder. Så det er ikke ATC'en på den enkelte lufthavn der finder på squawken. En sannhet med modifikasjoner. Hvert land har en mengde koder man kan bruke. I Norge har vi ett system som heter ASCA (automatic SSR code allocation/assignment, husker ikke helt) I dette systemet ligger en viss mengde koder Norge kan bruke. Disse tildeles til alle GAT flygininger det finnes FPL på. (Automatisk) Hvilke koder systemet tildeler avhenger av hvor flyet skal hen. Trafikk på vei ut av Norge trekker koder fra en helt annen serie enn flygninger fra Oslo til Tromsø f.eks. I tillegg til dette har alle LTT enheter med radar en bank koder vi kan bruke på flygninger uten FPL. (VFR som kaller opp uten reiseplan f.eks, eller til nr 2,3,4 i GAT formasjonsflygninger. Kun lead får auto code) Som eksemel, så har Bardufoss 0301 til og med 0317. Dette er en nokså stor bank pga stor andel VFR trafikk. I tillegg disponerer forsvaret en bank koder, som tildeles til Operational Air Traffic via ATO (Air tasking order) hver dag. Stort sett bare jagerfly og Orion som blir tildelt koder den veien. Disse informeres LTT om via Field 18 i FPL. RMK/ MODE3A 0301,0302,0303,0304 for en 4-ship med jagerfly. (Før noen får angst og tror jeg deler ut rikets hemmeligheter, så har jeg brukt koder som IKKE er i forsvarets bank i eks.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (Før noen får angst og tror jeg deler ut rikets hemmeligheter, så har jeg brukt koder som IKKE er i forsvarets bank i eks.) Greit Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 men hvorfor kan man ikke bruke 8 og 9 ?? hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Har det sammenheng med at en byte er 8 bits? 0 til 7 er jo 8 tall... Wild-ass-guess Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 orker ikke skrive så mye selv i dag:) Men dor dere som lurer på dette med transponderkoder, kan dere f.eks lese litt på denne engelske siden NETTSIDE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.