Gå til innhold

ILS rwy 25 ENbo


Mark - Rune Bannister

Anbefalte innlegg

Merkelige greier.... [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Skulle lande på Bodø lyfthavn i går kveld for første gang på nettet, med glimrende hjelp fra controller. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Fikk beskjed om Ils rwy 25, men i det jeg entret ILS`en fikk jeg meg en overraskelse. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] ILS`ens heading var 268 mens rwy er 258. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Rwy 08 er korrekt med både ILS og Rwy heading [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Hva kan dette skyldes mon tro?

Kan noen Hjelpe...pleease....

MVH

Mark-R. Bannister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gyro drift förekommer på ett "fritt" gyro som inte uppdateras till magnetisk nord av en flux gate kompass

eller liknande. Ett gyro pekar på en viss punkt i rymden (rommet) och vrider sig därför relativt jorden med 15 grader/timme (jordens rotations hastighet).

Ett gyro kan även drifta pga inre friktion och yttre påverkningar. Bara så det är sagt. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og årsaken er at jeg ikke vil ha alle dere flyvende over hustaket her - Hold dere ute i fjorden [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Når været er fint og jeg sitter på balkongen og koser meg kan du være sikker på at jeg får en del fly susende over hodet mitt. Det virker som om enkelte flyvere synes det er enklere å fly rett på rullebanen når de flyr visuelt, men jeg er ikke videre glad for det [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en annen ting i tillegg til ILS-offset:

Hvis "Gyro drift" er huket av i realism settings, så begynner kompasset å leke seg litt. Kan ikke helt forklare det her og nå, men det står vel godt forklart i help-menyen.

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god respons [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Har desverre ikke SID/STAR for Bodø, som jeg har vært på en del ganger i real life, kan ikke huske at flyet svingte rett før Rwy, men det betyr ikke at det ikke har gjort det [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Men nårtid er det da naturlig/prosedyre å legge seg på Rwy heading. Å rette opp offsettet over Rwy er jo ikke helt enkelt, siden fly "har en tendens til å gli sideveis" [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Og hvordan gjør man det [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] ,først til høyre for å entre Rwy heading 258 i forlengelsen av rullebanens akse, og deretter rette opp til heading 258?

MVH

M.R. Bannister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nevne et par approacher jeg har observert. Ta denne ruten: fly fra Mehamn og følg approach inn til Honningsvåg/Valan. Du vil se at vinkelen til innflyvninga er spiss i forhold til hvordan ILS-rwy ligger. Dette er, så vidt jeg vet, fordi rullebanen ligger parallelt med en fjellside, og vindene gjør det umulig å fly rett inn. En annen flyplass er Hasvik lufthavn, på Sørøya. Den ligger med approachen littegranne bedre, men du må ta en sving der og. Det har vel med fjell og lignende i nærheten av flyplassen.

Vel, hgåper dette har vært til hjelp.

Hilsen

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mark - Rune Bannister:

Takker for god respons [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Har desverre ikke SID/STAR for Bodø, som jeg har vært på en del ganger i real life, kan ikke huske at flyet svingte rett før Rwy, men det betyr ikke at det ikke har gjort det [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Men nårtid er det da naturlig/prosedyre å legge seg på Rwy heading. Å rette opp offsettet over Rwy er jo ikke helt enkelt, siden fly "har en tendens til å gli sideveis" [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Og hvordan gjør man det [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] ,først til høyre for å entre Rwy heading 258 i forlengelsen av rullebanens akse, og deretter rette opp til heading 258?

MVH

M.R. Bannister

Ja hvordan gjør man det [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] ...det hjelper ikke mye med autoland, eller hvis du venter til du er over rwy for da ender du i veggen på Bodø's terminal [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Disconnect AP 3-4 nm ute, hold GS og drei sakte mot 258 på ca 500ft, da bør du komme pent inn på rwy og lande på linjen innenfor den første 1/3 av banen. Så kommer resten med litt trening [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] bare pass på så du ikke kommer inn for lavt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kommer du for lavt der... så er det alberthaugen neste...

Forøvrig så virker det som Braathens i finvær tar visuell approach nokså ofte på rwy 25....(var forresten 26 før, ble 25 for litt siden pga hmmm... er det magnetisk vandring eller deviasjon det? - har ikke sett på nye kart, men det er vel en deviasjon?

For noen måneder siden så jeg en 737 fra nevnte selskap rett over hunstadtoppen - hmmmmm......

If it's a Boeing, I'm not sure I'm going...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deviasjon er en fast feil på kompasset (varierer etter kursen)som legges til eller trekkes fra for å få magnetisk kurs.

Misvisning er vinkelen mellom den magnetiske og geografiske nordpol fra der du står.

Variasjon har jeg ikke hørt om innen navigasjon.

[ 04-05-2001: Endret av: Andreas Pettersen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har hørt om variasjon kan du neppe ha hatt særlig med flyging og gjøre [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

På alle kartene står det f.eks. VAR 7° E, på den operative flygeplanen som vi bruker står det variasjon (eller ofte forkortet VAR).

Det står også forklart i navigasjonsbøkene til flyteori.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Sjøl er jeg utdannet Navigatør på båt (Styrmann) seilte som overstyrmann de siste åra jeg jobbet ute.

Den Magnetiske misvisning i et område oppgis på alle kart ( ihvertfall sjøkart). Der oppgis det om det er østlig eller vestlig misvisning og hvor mye den endrer seg pr. år og i hvilke retning den endrer seg. Endringen ligger på ca 0.0x pr. år og er stigende jo lenger nord du kommer. Dette er pga. at de magnetiske områdene Les: sydpol/nordpol er i konstant bevegelse og ikke ligger i deres geografisk "riktige" posisjoner. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Deviasjon er feil i magnetiske kompass pga. ytre påvirkninger. Det utarbeides Deviasjonstabeller for kompass ombord i båter.

Det er ca. 11 år siden jeg var ferdig på skolen, men tror at dette er noelunde riktig [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

[ 04-05-2001: Endret av: Mark - Rune Bannister ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen her blir vel tilslutt at magnetisk misvisning og variasjon er det samme. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

God helg alle sammen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Nyt solen, men husk beskytt øynene [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa aldri at det ikke var det samme, men når vi flyr snakker vi ikke vanligvis om misvisning, vi snakker om variasjon og det står variasjon på alle kartene våre (som sagt). Det er mulig at det på sjøkart står misvisning, det aner jeg ingenting om, har aldri brukt sjøkart [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Deviasjonstabellene (deviasjonskort) utarbeides / oppdateres også i fly, men i praksis er deviasjonen så liten at vi normalt ikke bryr oss om den.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og for å bidra med en liten pinne til flisespikkingen:

(Magnetisk)misvisning er, i følge bokmålsordboka, ganske riktig den norske betegnelsen på fenomenet som dere beskriver. Variasjon ser jeg ikke brukt i den sammenhengen, her har vi å gjøre med en anglisisme (engelsk: Variation) som vi har mengder av i flymiljøet. Det er jo ganske naturlig at det dukker opp engelske ord og uttrykk når radiospråk, håndbøker, internasjonale kart etc. er på det språket. Men av og til er det litt deilig å holde på norsken også, er det ikke? [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Ta en titt på http://www.solaflyklubb.no/" TARGET=_blank>Sola Flyklubbs flygeplan, der finnes både norske og engelske forkortelser på samme ruter, så kan man velge selv [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

...det ble visst ikke en flis, men en hel gren [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

God helg,

[ 04-05-2001: Endret av: John Andreassen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden man er inne på approacher som er offset,kan dere ta en titt på MKR LOC DME-Strommen 078 på Røssvoll (Mo i Rana)Inbound course på approachen er 078,mens rullebaneretningen er 14/32 (circling).

Hans Petter Stue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

Om du ikke har hørt om variasjon kan du neppe ha hatt særlig med flyging og gjøre [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]


Det stemmer. Jeg har aldrig fløyet selv og kommer vel neppe til å gjøre det heller. Jeg ville bare forklare de to begrepene litt. Det jeg har lært om navigasjon gjelder på sjøen, men så stor forskjell er det vel ikke.

Jeg tvilte ikke på at det du sa var riktig, men jeg hadde ganske enkelt ikke hørt uttrykket variasjon. Hvis jeg har forstått det riktig er altså variasjon det engelske uttrykket for det vi på norsk kaller missvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...