Steinar Grindstein Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Dagens tidligfly ifra Evenes til Oslo ble kraftig forsinka da flye som hadde stått på Evenes siden i går kveld var tom for strøm. Les mere her: http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=17026 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Haabeth Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hvordan er dette mulig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Glømt å slå av batteriet kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Haabeth Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Med andre ord glipp i shut down prosedyrene? Men trudde ikke batteriene ble flate jeg så lenge det stod på ground power. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Dette skjedde jo en del med både SAS Braathens og Widerøe's DHC8-Q400-fly for ikke så altfor lenge siden hvor de glemte å skru av strømmen når de har sikret flyet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Men er ikke flyene koblet til strøm på bakken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Ikke når det har stått over natta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Med andre ord glipp i shut down prosedyrene? Men trudde ikke batteriene ble flate jeg så lenge det stod på ground power. GP er jo ikke på om natten da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Haabeth Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hvorfor ikke bruke GP om natten? Da kan de holde varmen inne i flyet. De står i hvertfall på Sola på GP på om natten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 GPU koster, etter det jeg har hørt, veldig mye penger å bruke. Holde varmen i flyet; da trenger de i tillegg external air. Hvem vil fyre for kråkene egentlig? Helt unødvendig, og skjønner godt hvorfor ikke de lar flyet stå på hele døgnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Gidder vel ikke betale da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Haabeth Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Nå snakker jeg ikke om ekstrem oppvarming her. Snakker om ei vifte som står å blåser litt varme slik at ikke alt er nerfrøset nå i disse kalde dager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Kjenner jeg flyselskapene rett,gidder dem vel ikke betale for det heller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Om den lille vifta du snakker om krever at hele flyet må stå på er det jo helt tullete. Ellers må det jo kanskje være et par av disse vifteovnene som går på vanlig 230V, men da er det jo også fare for brann. Skjønner godt de bare venter til en times tid før passasjerene kommer, og så starte oppvarmingen. Har vel funket bra det til nå skulle jeg tro.. Hvert fly burde kanskje vært utstyrt med panelovner og hver sin oljefyr? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Olsen Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Står Bat switch i ON, og ground power kobles ut, vil batteriet tappes. Tipper at det var dette som hadde skjedd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Tror nok det er kulda sin feil at dette skjer. Nå som det er relativt kaldt kan jo batteriet får for høy spenning(?), og tappes fortere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Rart ingen hadde startkabler da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Hvorfor ikke bruke GP om natten? Da kan de holde varmen inne i flyet. De står i hvertfall på Sola på GP på om natten. 1.600,- i timen er vel en god grunn til å la være å la flyet stå med GPU på hele natta? Nå snakker jeg ikke om ekstrem oppvarming her. Snakker om ei vifte som står å blåser litt varme slik at ikke alt er nerfrøset nå i disse kalde dager. Heater i tillegg? Den er litt billigere, men ikke mye... KLM Cityhopper har nattstopp på Torp, og den står uten GPU og varme hele natta... Når flyet kommer inn for kvelden så tømmes vann og dass, flyet forsegles, og GPU kobles fra. På morgenen så kobles strøm og heater til flyet, friskt vann fylles på, og dassene får påfyll av dertil egnet blå væske... Istedet for å betale for 9 timer med GPU og heater, så betaler de for én time, og flyet er allikevel varmt og godt når passasjerene kommer... Det samme ble gjort den gangen Goodjet opererte herfra med A320, og også den gangen SAS opererete herfra med DC-9/MD-80/B736... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Petter Elven Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Er det ikke bare å sette i gang glødetråden det da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Andersen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Widerøe har koblet flyene sine til GPU'ne som står på hele natten, i alle fall her på Torp. Men nå skal det jo sies da, at WIderøe eier disse GPU'ne da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Flyselskapene får det de betaler for. Noen vil ha GPU og heater, noen vil ha det kun en times tid før avgang osv.. Værforhold er også avgjørende for hva seløskapene ønsker. På Gardermoen får f.eks KLM ground power hele natten, også heater har de hele natten på vinteren iallefall. I tillegg blir det foretatt vaktrunder flere ganger iløpet av natten for å sjekke at ground power og hetaer er koblet til, eller ikke fallt ut. Et batteri er ikke av betydning om flyet får start eller ikke, det finnes eksternt utstyr som kan hjelpe å få flyet til å starte om slik hadde vært grunnen. Det kan f.eks være et nødbatteri som var blitt defekt, som er påkrevd å være i orden før avgang. Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flemming Jansen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Et batteri er ikke av betydning om flyet får start eller ikke, det finnes eksternt utstyr som kan hjelpe å få flyet til å starte om slik hadde vært grunnen. Det kan f.eks være et nødbatteri som var blitt defekt, som er påkrevd å være i orden før avgang. Truls Feil !, uten batteri ingen klokke, ingen klokke ingen navigation, her snakker jeg om "airliners" Flemming Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Kan godt være man får start på motorene da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Olsen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Nei, man kan ikke starte en Boeing 737 uten strøm på batteriene... Dette har mange grunner, som operasjon av ventiler og kontroll av external power (for å nevne et utdrag i en enkel versjon) Dessuten vil man ikke kunne fly noen steder uten strøm på batteriet, siden dette er emergency power. I tilfellet som diskuteres var batteriene tappet grunnet bat switch sto i On, og ground power hadde kuttet ut. Batteriene vil da tappes etterhvert. Begge batteriene (Main og Aux) ble byttet av tekniker fra STS. line Oslo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flemming Jansen Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hei Jo da, men uden batteri ingen apu start på de fleste "airliner", nok ikke nogen god ide at betale for air starter når piloten ikke har lov at fly !. Ydermere bruger de fleste fly hoved batteri(er) til at generere nødstrøm ved total bortfald af elec. pwr fra motorer.....så et bytte af fly eller bytte af batterier er nok den bedste løsning hvis piloten vil ha en fremtid hos airline. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.