Gå til innhold

Verdens verste flyulykke på Discovery


Knut Arne Nygård

Anbefalte innlegg

Så denne jeg også, en forferdelig tragedie dette og flere uheldige omstendigheter som gjorde at det ble en katastrofe ut av det.

 

Den står vel fortsatt som den største enkeltstående flyulykke gjennom alle tider, med 583 mennesker drept (inkl. alle på KLM Jumboen). Syns det var spesielt å høre og se flere overlevende fra PanAm Jumboen snakke og fortelle om de forferdelige minuttene på St. Cruz flyplassen på nordsiden av Tenereife. Flere flyvertinner var dette.

 

Det var også stertkt å også høre PanAm's overlevende 2P bli intervjuet nå så mange år etterpå. Han ga KLM skylden for katastrofen.

 

Forstod det i etterkant ble mye frem og tilbake om skyldspørsmål og årsaksfordelig, og at Nederlenderne først ikke kjøpte rapportene Spanjolene la fram, men i steden laget sine versjoner. Men i ettertid er vel de aller aller fleste enig om at en egenrådig, stresset, autoritær KLM-kaptein også smålett infisert med get-there-itis presterte å starte avgang på 30 uten å ha fått takeoff-clearance. Og dette altså mens PanAms Jumbo back-tracker nedover 12 sakte og forsiktig pga. tett tåke på rullebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste omgang var det nok KLM flyet som skulle fått "runway clear" før det starta, ja.

Men språkproblem og stress var vel også ein indirekte årsak.

Når pilotane har problem med å sjå taxebanene pga skodda burde vel flyplassen også ha vore stengt.

 

Reagerte litt på ein del oversettingar, som såg ut til å vere direkte oversatt ved hjelp av ordbok.

Kjem desverre ikkje på noko eksempel akkurat no ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns det er så rart, co-piloten sa at VR var 130kt, men med 737 på FS må jeg minst ha rundt 160kt før jeg begynner rotate og flyet tar ikke av før jeg nærmer meg 190-200kt, og han fløy 747, hva er det jeg gjør feil? Han hadde jo nesten ikke noe flaps heller.

1. Dette var en 747 som skulle til Nederland, mao var den lett lastet = lavere VR.

2. Om du trimmer 737n din for takeoff greier du nok å få rotate rundt 140knop +/- avhengig av vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel også denne ulykken som var med på å lage regelen om at det ikke er lov å bruke ordet "takeoff" før man faktisk får klareringen for takeoff, er det ikke? Istedet skal man bruke ordet "departure", slik at det ikke skal oppstå misforståelser. Mener at jeg har lest det et eller annet sted.

 

Synd at jeg gikk glipp av denne. Denne trur jeg ikke jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, hver søndag så går Seconds from disaster på Nat.Geo men hver eneste gang, sier de at ulykken var den verste i historien, de sa det på den ved Tenerife, Sioux, og Swiss 111 Heavy... Og Det virker ikke akkurat som at Air Crash Investigations er så serriøst heller, på den episoden med Embraeren så fikk de handover til approach på frekvensen 20.1 "Contact approach 20.1" I tilleg så var det på den samme episoden, ett klipp fra det som skulle være Atlanta Approach, og der satt de liksom med GPS fra fs2004 som skulle være radaren ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...