Knut Arne Nygård Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Såg nettopp programmet om verdas til då verste flyulykka på Kanariøyane. Eit informativt program om dei forskjellige tinga som førte til denne ulykka. Det var nok ein del politikk inn i bildet i dei forskjellige versjonane av ulykkesrapportar. Men den norske oversettaren kunne nok hatt ein betre dag på jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hva gikk ulykken ut på? Hva skjedde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Så denne jeg også, en forferdelig tragedie dette og flere uheldige omstendigheter som gjorde at det ble en katastrofe ut av det. Den står vel fortsatt som den største enkeltstående flyulykke gjennom alle tider, med 583 mennesker drept (inkl. alle på KLM Jumboen). Syns det var spesielt å høre og se flere overlevende fra PanAm Jumboen snakke og fortelle om de forferdelige minuttene på St. Cruz flyplassen på nordsiden av Tenereife. Flere flyvertinner var dette. Det var også stertkt å også høre PanAm's overlevende 2P bli intervjuet nå så mange år etterpå. Han ga KLM skylden for katastrofen. Forstod det i etterkant ble mye frem og tilbake om skyldspørsmål og årsaksfordelig, og at Nederlenderne først ikke kjøpte rapportene Spanjolene la fram, men i steden laget sine versjoner. Men i ettertid er vel de aller aller fleste enig om at en egenrådig, stresset, autoritær KLM-kaptein også smålett infisert med get-there-itis presterte å starte avgang på 30 uten å ha fått takeoff-clearance. Og dette altså mens PanAms Jumbo back-tracker nedover 12 sakte og forsiktig pga. tett tåke på rullebanen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Arne Nygård Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 I siste omgang var det nok KLM flyet som skulle fått "runway clear" før det starta, ja. Men språkproblem og stress var vel også ein indirekte årsak. Når pilotane har problem med å sjå taxebanene pga skodda burde vel flyplassen også ha vore stengt. Reagerte litt på ein del oversettingar, som såg ut til å vere direkte oversatt ved hjelp av ordbok. Kjem desverre ikkje på noko eksempel akkurat no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Såg jeg og til klokken 23:00 hva skjedde etter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Var meget bra denne ja. KLM kapteinen som Discovery hadde laget virket noe stresset og sint ja. Håper ikke han var såpass vill i virkeligheten. Huff. Pan Am (Clipper Victor) Pan Am (Clipper Victor) KLM (PH-BUF) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Arne Nygård Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Det kunne kanskje vore litt meir teknisk info på slutten om hastigheter, avstandar og vinklar o.l. Dei hadde f.eks. nok hastighet til å kome seg opp frå bakken, men ikkje over det andre flyet såg det ut til? Men det høyrer vel til i ei litt anna programtype Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elias Lundereng Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Den kom seg jo tydeligvis ikke opp i luften da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elias Lundereng Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Men jeg syns det er så rart, co-piloten sa at VR var 130kt, men med 737 på FS må jeg minst ha rundt 160kt før jeg begynner rotate og flyet tar ikke av før jeg nærmer meg 190-200kt, og han fløy 747, hva er det jeg gjør feil? Han hadde jo nesten ikke noe flaps heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Står litt om det her. Og her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Vole Rye Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Leste i Illustrert Vitenskap at grunnen til at det gikk som det gikk med de ca. 70 personene som overlevde i Panam-flyet var at de hadde fulgt med da kabin-crewet fortalte om sikkerhetsrutiner. Elias, VR på 160 kt. for en Boeing 737 er svært mye! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Men jeg syns det er så rart, co-piloten sa at VR var 130kt, men med 737 på FS må jeg minst ha rundt 160kt før jeg begynner rotate og flyet tar ikke av før jeg nærmer meg 190-200kt, og han fløy 747, hva er det jeg gjør feil? Han hadde jo nesten ikke noe flaps heller. 1. Dette var en 747 som skulle til Nederland, mao var den lett lastet = lavere VR. 2. Om du trimmer 737n din for takeoff greier du nok å få rotate rundt 140knop +/- avhengig av vekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Myran Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 1. Dette var en 747 som skulle til Nederland, mao var den lett lastet = lavere VR. Skulle ikke begge bare til LPA(Las Palmas)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 1. Dette var en 747 som skulle til Nederland, mao var den lett lastet = lavere VR. Skulle ikke begge bare til LPA(Las Palmas)? Ah, jo, det stemmer, silly me Vel, da var maskinen desto lettere i tillegg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 KLM flyet hadde fuel opp 50 tonn fuel på Tenerife før det tok av. Dette var nok fuel til å reise til Las Palmas + opp til Nederland igjen uten refuel. KLM flyet var ikke akkurat lett da det tok av ifra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Såg jeg og til klokken 23:00 hva skjedde etter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Såg jeg og til klokken 23:00 hva skjedde etter? Står litt om det her. Og her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bergseng Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Det var vel også denne ulykken som var med på å lage regelen om at det ikke er lov å bruke ordet "takeoff" før man faktisk får klareringen for takeoff, er det ikke? Istedet skal man bruke ordet "departure", slik at det ikke skal oppstå misforståelser. Mener at jeg har lest det et eller annet sted. Synd at jeg gikk glipp av denne. Denne trur jeg ikke jeg har sett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Slapp av Raymond, kjenner jeg Discovery rett er det slettes ikke siste gang de har vist den dokumentaren.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elias Lundereng Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hvordan trimmer man fly da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Vole Rye Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 I FS, kan du slå av Num Lock og trykke på 1 i numpaden for opp og 7 for ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elias Lundereng Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Okay, overdrev altfor mye.. halen går rett i bakken på 60 kt, går det ann å resete den, sånn at den er default? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 En ting jeg lurer på, hver søndag så går Seconds from disaster på Nat.Geo men hver eneste gang, sier de at ulykken var den verste i historien, de sa det på den ved Tenerife, Sioux, og Swiss 111 Heavy... Og Det virker ikke akkurat som at Air Crash Investigations er så serriøst heller, på den episoden med Embraeren så fikk de handover til approach på frekvensen 20.1 "Contact approach 20.1" I tilleg så var det på den samme episoden, ett klipp fra det som skulle være Atlanta Approach, og der satt de liksom med GPS fra fs2004 som skulle være radaren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 "Contact approach 20.1" I Statene praktiseres handoff's sånn endel ganger, siden frekvensen alltid begynner med 1XX.XX så kutter de - også når flyene har landet og skal kontakte GND brukes som regel bare "Contact Ground on "point-nine". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.