Sindre Kuløu Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Kom over dette; http://www.vikingair.com/content2.aspx?id=276 Ser ut som et selskap har kjøpt rettighetene til Twin Otter og planlegger å videreføre bygging av den i fremtiden.. Stemmer dette? Har noen andre hørt om det? Eller er dette gammelt nytt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 datoene på news var jo helt nye.har ikke hørt om dette før,men håper det kommer en ny Twotter,kansje for WIF også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Wiik Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Sto en liten notis om dette i Flynytt for ei stund sia, men dette er mye mer detaljert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Greit at Twin Ottern var en legende i luften, men tror slaget er rimelig tapt for den nå tildags... det er vell en grunn for at den bare blir mindre & mindre brukt.. med mindre man er midt inne i dypeste afrika og flyr med ett litt mer lugubert selskap. Det er kommet så mange gode flymaskiner nå, så tviler meget sterkt på at vi kommer til å se DHC6-400 i luften noen gang.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Tja, si ikke det! Potensialet er der for en liten nisje i markedet, det er vel det de har sett og derfor de har kjøpt lisens rettighetene på Twin-Otter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein T. Henriksen Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 JA!! Twin Otter til folket,burde vært en menneskerett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Kuløu Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Greit at Twin Ottern var en legende i luften, men tror slaget er rimelig tapt for den nå tildags... det er vell en grunn for at den bare blir mindre & mindre brukt.. med mindre man er midt inne i dypeste afrika og flyr med ett litt mer lugubert selskap. Det er kommet så mange gode flymaskiner nå, så tviler meget sterkt på at vi kommer til å se DHC6-400 i luften noen gang.... Jeg tror faktisk den har sin misjon ennå ei stund. Det finnes ingen andre like robuste fly som utføre de mange bushflyoppdrag som denne fuglen kan gjøre.. Så med litt oppdatert mikkmakk i cockpit, og noen små modifikasjoner, tror jeg det absolutt er et marked for den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PEtter blindheim Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Enig med Sindre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Svarte f*en....detta blir jo fenomenalt om den kjem i litt nyare form Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Må vel lete opp noen gamle typekursbøker jeg fikk av en i Widerøe.... Så vidt jeg forstod så skulle den nye DHC-6 maskina bare gjøres litt lettere med diverse kompositt, pluss at den skulle få en nyere versjon av PT6 motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Siden DHC6 er så robust, og det finnes enda deler til maskinen. hvorfor bytte ut da? det JEG mener, er at visst det skal bli aktuelt med en ny twin otter, så må de øke lastekapasiteten og få trykk kabin. Men cessna grand caravan, er vell omtrent like bra som bush fly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Må vel lete opp noen gamle typekursbøker jeg fikk av en i Widerøe.... Så vidt jeg forstod så skulle den nye DHC-6 maskina bare gjøres litt lettere med diverse kompositt, pluss at den skulle få en nyere versjon av PT6 motoren. Ja, bare Twin Otter'en får nye og sterkere motorer og trykkabin er den jo i grunnen kvalifisert til et bra comeback! Kansje den til og med erstatter DHC8-103A her oppe i Finnmark, hvis Widerøe kjøper den, ettersom WIF-flyene her oppe nesten aldri er fulle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Siden DHC6 er så robust, og det finnes enda deler til maskinen. hvorfor bytte ut da? Därför det finns en gräns för hur länge man får använda en flygmaskin. När antalet cycles (start/landning) eller antalet timmar på skroget är på max så är det stopp! det JEG mener, er at visst det skal bli aktuelt med en ny twin otter, så må de øke lastekapasiteten og få trykk kabin. Tror inte tryckkabin kommer i den nya versionen heller, men jag är enig i att den skulle behöva det. Men cessna grand caravan, er vell omtrent like bra som bush fly? Krav till 2 motorer för passagerar transport. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 det JEG mener, er at visst det skal bli aktuelt med en ny twin otter, så må de øke lastekapasiteten og få trykk kabin. Jeg siterer fra den opprinnelige linken: "All metal, non pressurized, high-wing monoplane and a construction with fixed tricycle (steerable nose) landing gear..." Det Twin Otter har som ikke Cessna Caravan har, er: - To motorer (som nevnt) - Høyere nyttelast - Den er vel definisjonen på STOL... Den er en velprøvd traktor som er kjent for å klare det meste den settes til å gjøre... Hvis det er noe som kan erstatte en DHC-6, så måtte det vært en ny DHC-6... JEG tror, at dersom Twin Otter kommer tilbake, så kommer den til å selge som billetter til en Metallica-konsert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Men cessna grand caravan, er vell omtrent like bra som bush fly? The best ! .... Men ikke om det er krav på 2 motorer .... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Chr. Hansen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Kansje den til og med erstatter DHC8-103A her oppe i Finnmark, hvis Widerøe kjøper den, ettersom WIF-flyene her oppe nesten aldri er fulle og det veit du helt sikkert? har andre erfaringer jeg da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Visst det kommer en ny DHC6, så tviler jeg hvertfall meget sterkt på at Widerøe kommer til å gå til innkjøp av den. og enda mindre, at de setter den inn på finnmarks kysten. DHC8-103 er vell omtrent det beste flyet til formålet for Widerøe. Kansje den til og med erstatter DHC8-103A her oppe i Finnmark, hvis Widerøe kjøper den, ettersom WIF-flyene her oppe nesten aldri er fulle Jeg har også andre erfaringer med det... er på jobb nu, og det er rimelige fulle fly idag. så visst det hadde kommet en DHC6 glisanes, så hadde jeg hatt ett litt mindre pax / vekt problem... er riktig nåkk ikke i finnmark, men ganske nært... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg har ikke vært over hele Finnmark og studert så jeg har ikke så ekstremt godt grunnlag for å si alt dette, men jeg har en del erfaringer jeg også Kansje du bor ved en større flyplass enn meg eller noe, eller reiser mer...? Ihvertfall, det var en stund da jeg var flere ganger i uka og spottet på kveldsflyet som kom hit til Honningsvåg, Valan. Det var bestandig 5-6 stykker som gikk av og kansje 3-4 på. Det er ikke mange som reiser videre til Mehamn f. eks. så det er nok ikke spesielt mange som sitter igjen heller, hvis det er noen i det hele tatt. Det er heller ikke mange som drar med fly til Hammerfest herfra ettersom det er myyyyye billigere med bil/buss og tar "bare" tre timer. De få gangene jeg har flydd til/fra Alta og Hammerfest med Dash 8-103A har det også vært smått med passasjerer. Det er selvfølgelig bare Vest-Finnmark jeg snakker om her da, men det blir jo mye billigere å drifte fulle Twin Otter's enn halvfulle DHC8-103A'er! Det må du nesten være enig i da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Så spørs det da om den nye Twin Ottern vil bli godkjent for kommersiell flyging i Norge. Den gamle -300 mistet sin godkjenning da den ble tatt ut av trafikk 31.mars 2000. Den mangler blant annet CVR, TCAS og diverse annet stæsj. Stikkekontrollen som rett og slett er en Y kopling vil neppe bli regodkjent. På den annen side så er det vel ingen andre kortbanefly som har så mange timer og landinger i Norge. Da WF's siste Twin Otter ble tatt ut av trafikk hadde denne flytypen for Widerøe levert 1 million landinger, og fraktet ca 14 millioner passasjerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hoved grunnen for at den ble tatt ut av drift var jo at den manglet svarteboksen(ferdsskriveren) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Så spørs det da om den nye Twin Ottern vil bli godkjent for kommersiell flyging i Norge. Den gamle -300 mistet sin godkjenning da den ble tatt ut av trafikk 31.mars 2000. Den mangler blant annet CVR, TCAS og diverse annet stæsj. Stikkekontrollen som rett og slett er en Y kopling vil neppe bli regodkjent. På den annen side så er det vel ingen andre kortbanefly som har så mange timer og landinger i Norge. Da WF's siste Twin Otter ble tatt ut av trafikk hadde denne flytypen for Widerøe levert 1 million landinger, og fraktet ca 14 millioner passasjerer. Hvis det kommer en ny utgave, vil nok alt som manglet i 300-utgaven komme, ellers får jo ikke DHC solgt noen fly.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Chr. Hansen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Ihvertfall, det var en stund da jeg var flere ganger i uka og spottet på kveldsflyet som kom hit til Honningsvåg, Valan. Det var bestandig 5-6 stykker som gikk av og kansje 3-4 på. Det er ikke mange som reiser videre til Mehamn f. eks. så det er nok ikke spesielt mange som sitter igjen heller, hvis det er noen i det hele tatt. selvom det bare går 5-6 stk av og tilsvarende på så kan jo hende at det sikkert den del folk ombord da. Men nå er jo ikke Honnigvåg en plass folk flest (bortsett fra dem som bor der da) reiser til da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.