Gå til innhold

Ny Twin Otter planlegges (DHC6-400)?


Sindre Kuløu

Anbefalte innlegg

Greit at Twin Ottern var en legende i luften, men tror slaget er rimelig tapt for den nå tildags... det er vell en grunn for at den bare blir mindre & mindre brukt.. med mindre man er midt inne i dypeste afrika og flyr med ett litt mer lugubert selskap.

 

Det er kommet så mange gode flymaskiner nå, så tviler meget sterkt på at vi kommer til å se DHC6-400 i luften noen gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at Twin Ottern var en legende i luften, men tror slaget er rimelig tapt for den nå tildags... det er vell en grunn for at den bare blir mindre & mindre brukt.. med mindre man er midt inne i dypeste afrika og flyr med ett litt mer lugubert selskap.

 

Det er kommet så mange gode flymaskiner nå, så tviler meget sterkt på at vi kommer til å se DHC6-400 i luften noen gang....

 

Jeg tror faktisk den har sin misjon ennå ei stund. Det finnes ingen andre like robuste fly som utføre de mange bushflyoppdrag som denne fuglen kan gjøre.. Så med litt oppdatert mikkmakk i cockpit, og noen små modifikasjoner, tror jeg det absolutt er et marked for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel lete opp noen gamle typekursbøker jeg fikk av en i Widerøe.... Så vidt jeg forstod så skulle den nye DHC-6 maskina bare gjøres litt lettere med diverse kompositt, pluss at den skulle få en nyere versjon av PT6 motoren.

 

Ja, bare Twin Otter'en får nye og sterkere motorer og trykkabin er den jo i grunnen kvalifisert til et bra comeback!

Kansje den til og med erstatter DHC8-103A her oppe i Finnmark, hvis Widerøe kjøper den, ettersom WIF-flyene her oppe nesten aldri er fulle """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden DHC6 er så robust, og det finnes enda deler til maskinen. hvorfor bytte ut da?

 

Därför det finns en gräns för hur länge man får använda en flygmaskin. När antalet cycles (start/landning) eller antalet timmar på skroget är på max så är det stopp!

 

det JEG mener, er at visst det skal bli aktuelt med en ny twin otter, så må de øke lastekapasiteten og få trykk kabin.

 

Tror inte tryckkabin kommer i den nya versionen heller, men jag är enig i att den skulle behöva det.

 

Men cessna grand caravan, er vell omtrent like bra som bush fly?

 

Krav till 2 motorer för passagerar transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det JEG mener, er at visst det skal bli aktuelt med en ny twin otter, så må de øke lastekapasiteten og få trykk kabin.

 

 

Jeg siterer fra den opprinnelige linken:

 

"All metal, non pressurized, high-wing monoplane and a construction with fixed tricycle (steerable nose) landing gear..."

 

Det Twin Otter har som ikke Cessna Caravan har, er:

- To motorer (som nevnt)

- Høyere nyttelast

- Den er vel definisjonen på STOL... ""

 

Den er en velprøvd traktor som er kjent for å klare det meste den settes til å gjøre...

 

Hvis det er noe som kan erstatte en DHC-6, så måtte det vært en ny DHC-6... ""

 

JEG tror, at dersom Twin Otter kommer tilbake, så kommer den til å selge som billetter til en Metallica-konsert... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det kommer en ny DHC6, så tviler jeg hvertfall meget sterkt på at Widerøe kommer til å gå til innkjøp av den. og enda mindre, at de setter den inn på finnmarks kysten.

 

DHC8-103 er vell omtrent det beste flyet til formålet for Widerøe.

 

Kansje den til og med erstatter DHC8-103A her oppe i Finnmark, hvis Widerøe kjøper den, ettersom WIF-flyene her oppe nesten aldri er fulle

 

Jeg har også andre erfaringer med det... er på jobb nu, og det er rimelige fulle fly idag. så visst det hadde kommet en DHC6 glisanes, så hadde jeg hatt ett litt mindre pax / vekt problem... er riktig nåkk ikke i finnmark, men ganske nært... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært over hele Finnmark og studert så jeg har ikke så ekstremt godt grunnlag for å si alt dette, men jeg har en del erfaringer jeg også ""

Kansje du bor ved en større flyplass enn meg eller noe, eller reiser mer...?

 

Ihvertfall, det var en stund da jeg var flere ganger i uka og spottet på kveldsflyet som kom hit til Honningsvåg, Valan.

Det var bestandig 5-6 stykker som gikk av og kansje 3-4 på.

Det er ikke mange som reiser videre til Mehamn f. eks. så det er nok ikke spesielt mange som sitter igjen heller, hvis det er noen i det hele tatt.

Det er heller ikke mange som drar med fly til Hammerfest herfra ettersom det er myyyyye billigere med bil/buss og tar "bare" tre timer.

De få gangene jeg har flydd til/fra Alta og Hammerfest med Dash 8-103A har det også vært smått med passasjerer.

 

Det er selvfølgelig bare Vest-Finnmark jeg snakker om her da, men det blir jo mye billigere å drifte fulle Twin Otter's enn halvfulle DHC8-103A'er! Det må du nesten være enig i da? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det da om den nye Twin Ottern vil bli godkjent for kommersiell flyging i Norge. Den gamle -300 mistet sin godkjenning da den ble tatt ut av trafikk 31.mars 2000.

Den mangler blant annet CVR, TCAS og diverse annet stæsj.

Stikkekontrollen som rett og slett er en Y kopling vil neppe bli regodkjent. På den annen side så er det vel ingen andre kortbanefly som har så mange timer og landinger i Norge. Da WF's siste Twin Otter ble tatt ut av trafikk hadde denne flytypen for Widerøe levert 1 million landinger, og fraktet ca 14 millioner passasjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det da om den nye Twin Ottern vil bli godkjent for kommersiell flyging i Norge. Den gamle -300 mistet sin godkjenning da den ble tatt ut av trafikk 31.mars 2000.

Den mangler blant annet CVR, TCAS og diverse annet stæsj.

Stikkekontrollen som rett og slett er en Y kopling vil neppe bli regodkjent. På den annen side så er det vel ingen andre kortbanefly som har så mange timer og landinger i Norge. Da WF's siste Twin Otter ble tatt ut av trafikk hadde denne flytypen for Widerøe levert 1 million landinger, og fraktet ca 14 millioner passasjerer.

 

Hvis det kommer en ny utgave, vil nok alt som manglet i 300-utgaven komme, ellers får jo ikke DHC solgt noen fly.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall, det var en stund da jeg var flere ganger i uka og spottet på kveldsflyet som kom hit til Honningsvåg, Valan.

Det var bestandig 5-6 stykker som gikk av og kansje 3-4 på.

Det er ikke mange som reiser videre til Mehamn f. eks. så det er nok ikke spesielt mange som sitter igjen heller, hvis det er noen i det hele tatt.

 

selvom det bare går 5-6 stk av og tilsvarende på så kan jo hende at det sikkert den del folk ombord da. Men nå er jo ikke Honnigvåg en plass folk flest (bortsett fra dem som bor der da) reiser til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...