Gå til innhold

Posten kryper tilbake til SAS


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

Neida. Posten har inngått en kontrakt med Westair for transport av post på følgende ruter:

OSL–SVG-OSL

OSL-BGO-OSL

MOL-AES-OSL-AES-MOL

OSL-TRD-OSL

BOO-OSL-BOO

EVE-OSL-EVE

TOS-OSL-TOS

TOS-LYR-TOS

 

Postens problem har nå vært at Westair ikke klarer å få unna nok post. Derfor har de måttet ty til SASBraathens igjen som en midlertidig løsning.

 

Det kan vel kanskje fremstå som om at dette er Westair sitt problem, men bortsett fra snag på maskiner leverer vel Westair den fraktkapasiteten som fremgår av kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å gå over til fraktfly oppnår Posten bedre leveringskvalitet i hele landet. Brev og pakker vil komme raskere frem, fordi fraktfly har høyere punktlighet og enklere bakkeoperasjoner enn rutefly, sa konsernsjef Dag Mejdell da West Air-avtalen ble signert. Nå må vrakede SAS steppe inn

Og til hvilken pris? Ingen avtale = full pris.

Men men, underskudd i posten går under samferdselsdepartementet, så skattebetalerne får vel betale da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg jobber i posten i stavanger med blant anna flypost. Posten Norge BA går med overskudd så det treng du ikkje verra redd for.

Ang postflyene så er det mykje så skal funkere for at det skal gå 100% noko ein ikkje kan rekne med etter bare eit par vekers drift. Men kan fortelle at dette går bedre og bedre dag for dag. Eks. så kjem 8 stk. postfly inn samtidigt på Gardermoen fra heille landet. Disse flyene skal losses, posten sorterest, før dei blir lasta på igjen for å sendast vidare til heile landet(Rett post på rett fly). Før alle flya går ut igjen, ALLT dette innen 25 minutter. Så med tanke på at det er rundt 5-6 TONN med post, til kvart fly(ca +/-) kvar kveld. Så er det mykje så skal gå som smurt. Eks 2: Posten ferdigt sortert på Forus Postterminal i stavanger kl. 20:30 og levert Transporten(der eg jobber). Postfly ank. Sola kl. 20:45. Og har avgang igjen kl. 21:30. Innen den tida skal flyet lossest, 1 postbil rygger inn til lasterampen, og flyet blir tømt. Så skal 2 postbiler fulle med post rygge inn til lasterampen, etter tur for lasting. + at flyet får fuel. Allt dette innen den korte tida. Håper dette har forklart litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas.

Imponerer meg overhodet ikke.

Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss.

Og noe mere "pay load" en skarve 5-6 tonn, pluss pax inn og ut + rydding av cabin + fueling.

Imponerer meg ikke det heller, Teamwork og ko-ordinering heter det.

Men lykke til med vinter operasjonen. Håper det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss.

 

Sist jeg sjekka, så var ikke 150 pax stroppet fast i gulvet på flyet, og de kan jo gå ut selv. så man trenger vell strengt tatt ikke å være noe geni for å få tømt en 737.

 

Jeg jobber både på trafikk og som stuer hos Widerøe i bodø. å jeg må si at det er mye mere jobb med å sende West Air, enn det er å sende avgårde en Widerøe flight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber både på trafikk og som stuer hos Widerøe i bodø. å jeg må si at det er mye mere jobb med å sende West Air, enn det er å sende avgårde en Widerøe flight.

Hei hei der oppe i BOO.

Sikkert mere jobbe det ja. Men nå snakket vi ikke om forskjellen på West Air og WF sine små fly, men at det faktisk går greit, på 25 min, og snu en 737 eller A321 med opp til 186 PAX , og litt mere bagage og frakt en disse litt mindre flyene dere handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas.

Imponerer meg overhodet ikke.

Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss.

Og noe mere "pay load" en skarve 5-6 tonn, pluss pax inn og ut + rydding av cabin + fueling.

Imponerer meg ikke det heller, Teamwork og ko-ordinering heter det.

 

En noe nedlatende tone, har vi? ""

 

1. De-boarding/boarding skjer da samtidig som fueling og lasting,, OG det gjøres ikke av de samme folkene, så dette spiller ikke inn som et "pluss-pluss".

 

2. Skarve 5-6 tonn? Hvor mange tonn kan du ha i buken på f.eks. en 737-800 når det er 189 pax? Jeg har vært borti at man har måttet de-fuele en 737-800 for å få den ned i lovlig vekt, og det med kun pax og bagasje med standardvekter ombord... ...og da snakker man knappe 3 tonn i buken...

 

3. Teamwork og koordinering er én ting, men noe vel så viktig er bemanning... Hvor mange stuere er det som snur en full 737-800 på OSL?

På TRF så er det fire. Det er fire når man losser, og tre når man laster, da sistemann er inne å hiver av innkommende bagasje.

Turnaround gjøres på 25 minutter.

 

På en dårlig dag så klarer man seg uten fjerdemann, men da leveres ikke bagasjen før flyet har gått. Ikke at det er noe problem, for folk bruker så mye tid i taxfreen at de sjelden merker det uansett...

 

Åja, og de fire kjører jo selvsagt også til og fra airstairs bak (og foran om nødvendig), pushback, og alt annet som skulle være nødvendig...

 

Tidligere så kom det stuere hit fra OSL for å få en roligere jobb.. Nå rømmer de tilbake igjen.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber både på trafikk og som stuer hos Widerøe i bodø. å jeg må si at det er mye mere jobb med å sende West Air, enn det er å sende avgårde en Widerøe flight.

Hei hei der oppe i BOO.

Sikkert mere jobbe det ja. Men nå snakket vi ikke om forskjellen på West Air og WF sine små fly, men at det faktisk går greit, på 25 min, og snu en 737 eller A321 med opp til 186 PAX , og litt mere bagage og frakt en disse litt mindre flyene dere handler.

 

Vi har faktisk hatt handlinga på norwegian, så jeg vet hva mottoet "tid er penger" betyr. og det betyr også at vi har litt erfaring med å handle litt større fly enn "disse litt mindre flyene" vi har til vanlig.

 

Men på den måten du forklarer deg på, så får du det til å høres ut som ÈN mann tømmer maskina, losser, laster, fueler, boarder, pusher & starter.

 

Jeg hadde skjønt at dette kunne vært en prestasjon, visst dette faktisk var tilfellet... men som regel når det gjelder litt større fly, så er det opptil 4 stuere og 2 - 3 redcaps som handler ett fly. så det skulle nu egentlig bare mangle at flyet klarte å bli snudd på 25 min.

og i tillegg har dere egen assistanse handling på OSL.

 

så right back at you, æ e ikke imponert værtfall.

 

Men hvertfall her, så er det 2 stuere & 1 redcap. som skal snu en WF flight på under 20 min. og redcap her hos oss, tar seg av all assistansen selv. så når du har 2x wchr som skal av & 1x wchc, 1x wchr & 2x UM & 36 pax som skal på samme flighten. så har du en case. og vi må også forsåvidt skrive loaden for hånd.

 

så ikke kom med det pisspratet om at vi har det så mye lettere enn dere... tvert imot vil jeg si. jo mindre, jo værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas.

Imponerer meg overhodet ikke.

Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss.

Og noe mere "pay load" en skarve 5-6 tonn, pluss pax inn og ut + rydding av cabin + fueling.

Imponerer meg ikke det heller, Teamwork og ko-ordinering heter det.

Men lykke til med vinter operasjonen. Håper det går bra.

 

Noen som så Først og Sist på fredag der de diskuterte arroganse? ""

 

Kom bare til å tenke på det da jeg leste dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på noen måte ment som aroganse, beklager hvis det ble oppfattet slik.

Det jeg mente å si var at det er ikke noen stor bragd å snu et fly på 25 min uansett. Men ikke tro at det er noe mer fantastisk om det skjer i SVG,BOO eller GEN, om det heter Widerø SAS/BU eller Norwegian. Det vi snakker om er organisering. OG team work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å bruke 25minutter på å snu et fly er jo luksus for oss på kortbanenettet da.. vi har 15minutters snutid..

 

Det klarer da vi også, om vi kunne tatt med utgående bagasje ut når vi tok imot flyet, og latt innkommende bagasje stå til flyet hadde gått igjen... ...men neida...

 

Å ta med bagasjen ut så tidlig blir jo bare tull, for all bagasjen har jo ikke kommet engang når flyet lander... ""

 

...og å la bagasje stå til flyet går kan vi heller ikke gjøre, for det tar for lang tid...

I motsetning til dere så må vi være to for å sende avgårde flyet etter at det er lastet nemlig... ""

 

DEN luksusen har dere!

 

For ikke å glemme den flotte de-icingbilen deres! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....eller GEN...

 

Du mener vel OSL?

GEN er en flyplass mellom Cordoba og Malaga i Spania.... "Puente Genil" for å være spesifikk... ""

 

Gardermoen hadde faktisk IATA-koden "GEN" en periode, selv om OSL selvsagt er det riktige pr. i dag og i all overskuelig framtid. Gardermoen hadde vel GEN-koden, bl.a. før FBU skulle legges ned og kommende "OSL" skulle være hovedflyplassen. Husker det var "store" spekulasjoner i, hva som skulle erstatte GEN på Gardermoen og hva som ble den endelige IATA-koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...