Kjell Loen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Fram og tilbake er vist like langt. Link Kjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg forsto det slik at Posten skulle begynne å fly sine egne pakker og brev. De byttet bare selskap en liten stund? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Otterstad Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Neida. Posten har inngått en kontrakt med Westair for transport av post på følgende ruter: OSL–SVG-OSL OSL-BGO-OSL MOL-AES-OSL-AES-MOL OSL-TRD-OSL BOO-OSL-BOO EVE-OSL-EVE TOS-OSL-TOS TOS-LYR-TOS Postens problem har nå vært at Westair ikke klarer å få unna nok post. Derfor har de måttet ty til SASBraathens igjen som en midlertidig løsning. Det kan vel kanskje fremstå som om at dette er Westair sitt problem, men bortsett fra snag på maskiner leverer vel Westair den fraktkapasiteten som fremgår av kontrakten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Er bare postens produkt "Express over natten" som SAS blir brukt til (og evt. utland) slik jeg forsto, dette inntil WestAir får levert maskinene de venter på. Så det er kun rent midlertidig at SAS blir brukt her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Ved å gå over til fraktfly oppnår Posten bedre leveringskvalitet i hele landet. Brev og pakker vil komme raskere frem, fordi fraktfly har høyere punktlighet og enklere bakkeoperasjoner enn rutefly, sa konsernsjef Dag Mejdell da West Air-avtalen ble signert. Nå må vrakede SAS steppe inn Og til hvilken pris? Ingen avtale = full pris. Men men, underskudd i posten går under samferdselsdepartementet, så skattebetalerne får vel betale da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Sunde Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hei, eg jobber i posten i stavanger med blant anna flypost. Posten Norge BA går med overskudd så det treng du ikkje verra redd for. Ang postflyene så er det mykje så skal funkere for at det skal gå 100% noko ein ikkje kan rekne med etter bare eit par vekers drift. Men kan fortelle at dette går bedre og bedre dag for dag. Eks. så kjem 8 stk. postfly inn samtidigt på Gardermoen fra heille landet. Disse flyene skal losses, posten sorterest, før dei blir lasta på igjen for å sendast vidare til heile landet(Rett post på rett fly). Før alle flya går ut igjen, ALLT dette innen 25 minutter. Så med tanke på at det er rundt 5-6 TONN med post, til kvart fly(ca +/-) kvar kveld. Så er det mykje så skal gå som smurt. Eks 2: Posten ferdigt sortert på Forus Postterminal i stavanger kl. 20:30 og levert Transporten(der eg jobber). Postfly ank. Sola kl. 20:45. Og har avgang igjen kl. 21:30. Innen den tida skal flyet lossest, 1 postbil rygger inn til lasterampen, og flyet blir tømt. Så skal 2 postbiler fulle med post rygge inn til lasterampen, etter tur for lasting. + at flyet får fuel. Allt dette innen den korte tida. Håper dette har forklart litt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hei Andreas. Imponerer meg overhodet ikke. Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss. Og noe mere "pay load" en skarve 5-6 tonn, pluss pax inn og ut + rydding av cabin + fueling. Imponerer meg ikke det heller, Teamwork og ko-ordinering heter det. Men lykke til med vinter operasjonen. Håper det går bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Haabeth Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hvem handler posten på Gardermoen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Chr. Hansen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Widerøe Ground Handling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Haabeth Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 OK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Postens problem har nå vært at Westair ikke klarer å få unna nok post. Postens problem er vel helst at posten de vil sende er 30% større en snittvolumet for post... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss. OT, men ble litt nyskjerrig på hvor mange hundre flybevegelser det er snakk om si på en vanlig hverdag på Gardermoen med disse litt større jetflya Tor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Widerøe Ground Handling ...eller Widerøe Handling Services om man vil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss. OT, men ble litt nyskjerrig på hvor mange hundre flybevegelser det er snakk om si på en vanlig hverdag på Gardermoen med disse litt større jetflya Tor? Ca 600 flybevegelser pr dag. Mere info om tall her. OSL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Absolutt imponerende tall det der. Teamwork, kooridinasjon må til ift. tiden man har til rådighetsom hvis den kabalen skal gå opp uten for mange floker hver dag ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss. Sist jeg sjekka, så var ikke 150 pax stroppet fast i gulvet på flyet, og de kan jo gå ut selv. så man trenger vell strengt tatt ikke å være noe geni for å få tømt en 737. Jeg jobber både på trafikk og som stuer hos Widerøe i bodø. å jeg må si at det er mye mere jobb med å sende West Air, enn det er å sende avgårde en Widerøe flight. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 glemte å svare på topic`en. I følge de jeg har pratet med, så er det bare Bedrifts pakker & Express over natt som kommer med SAS Braathens. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg jobber både på trafikk og som stuer hos Widerøe i bodø. å jeg må si at det er mye mere jobb med å sende West Air, enn det er å sende avgårde en Widerøe flight. Hei hei der oppe i BOO. Sikkert mere jobbe det ja. Men nå snakket vi ikke om forskjellen på West Air og WF sine små fly, men at det faktisk går greit, på 25 min, og snu en 737 eller A321 med opp til 186 PAX , og litt mere bagage og frakt en disse litt mindre flyene dere handler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hei Andreas. Imponerer meg overhodet ikke. Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss. Og noe mere "pay load" en skarve 5-6 tonn, pluss pax inn og ut + rydding av cabin + fueling. Imponerer meg ikke det heller, Teamwork og ko-ordinering heter det. En noe nedlatende tone, har vi? 1. De-boarding/boarding skjer da samtidig som fueling og lasting,, OG det gjøres ikke av de samme folkene, så dette spiller ikke inn som et "pluss-pluss". 2. Skarve 5-6 tonn? Hvor mange tonn kan du ha i buken på f.eks. en 737-800 når det er 189 pax? Jeg har vært borti at man har måttet de-fuele en 737-800 for å få den ned i lovlig vekt, og det med kun pax og bagasje med standardvekter ombord... ...og da snakker man knappe 3 tonn i buken... 3. Teamwork og koordinering er én ting, men noe vel så viktig er bemanning... Hvor mange stuere er det som snur en full 737-800 på OSL? På TRF så er det fire. Det er fire når man losser, og tre når man laster, da sistemann er inne å hiver av innkommende bagasje. Turnaround gjøres på 25 minutter. På en dårlig dag så klarer man seg uten fjerdemann, men da leveres ikke bagasjen før flyet har gått. Ikke at det er noe problem, for folk bruker så mye tid i taxfreen at de sjelden merker det uansett... Åja, og de fire kjører jo selvsagt også til og fra airstairs bak (og foran om nødvendig), pushback, og alt annet som skulle være nødvendig... Tidligere så kom det stuere hit fra OSL for å få en roligere jobb.. Nå rømmer de tilbake igjen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DM Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Ca 600 flybevegelser pr dag. Ah, såpass lite ja.. derfor man slipper å stå i kø for takeoff på hovedflyplassen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Ca 600 flybevegelser pr dag. Ah, såpass lite ja.. derfor man slipper å stå i kø for takeoff på hovedflyplassen Skulle bare mangle... Heathrow har jo like mange rullebaner og dobbelt så mange bevegelser... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg jobber både på trafikk og som stuer hos Widerøe i bodø. å jeg må si at det er mye mere jobb med å sende West Air, enn det er å sende avgårde en Widerøe flight. Hei hei der oppe i BOO. Sikkert mere jobbe det ja. Men nå snakket vi ikke om forskjellen på West Air og WF sine små fly, men at det faktisk går greit, på 25 min, og snu en 737 eller A321 med opp til 186 PAX , og litt mere bagage og frakt en disse litt mindre flyene dere handler. Vi har faktisk hatt handlinga på norwegian, så jeg vet hva mottoet "tid er penger" betyr. og det betyr også at vi har litt erfaring med å handle litt større fly enn "disse litt mindre flyene" vi har til vanlig. Men på den måten du forklarer deg på, så får du det til å høres ut som ÈN mann tømmer maskina, losser, laster, fueler, boarder, pusher & starter. Jeg hadde skjønt at dette kunne vært en prestasjon, visst dette faktisk var tilfellet... men som regel når det gjelder litt større fly, så er det opptil 4 stuere og 2 - 3 redcaps som handler ett fly. så det skulle nu egentlig bare mangle at flyet klarte å bli snudd på 25 min. og i tillegg har dere egen assistanse handling på OSL. så right back at you, æ e ikke imponert værtfall. Men hvertfall her, så er det 2 stuere & 1 redcap. som skal snu en WF flight på under 20 min. og redcap her hos oss, tar seg av all assistansen selv. så når du har 2x wchr som skal av & 1x wchc, 1x wchr & 2x UM & 36 pax som skal på samme flighten. så har du en case. og vi må også forsåvidt skrive loaden for hånd. så ikke kom med det pisspratet om at vi har det så mye lettere enn dere... tvert imot vil jeg si. jo mindre, jo værre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Jansen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hei Andreas.Imponerer meg overhodet ikke. Snur en 737 eller A321 like fort og det noen hundre ganger om dagen, hos oss. Og noe mere "pay load" en skarve 5-6 tonn, pluss pax inn og ut + rydding av cabin + fueling. Imponerer meg ikke det heller, Teamwork og ko-ordinering heter det. Men lykke til med vinter operasjonen. Håper det går bra. Noen som så Først og Sist på fredag der de diskuterte arroganse? Kom bare til å tenke på det da jeg leste dette innlegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Ikke på noen måte ment som aroganse, beklager hvis det ble oppfattet slik. Det jeg mente å si var at det er ikke noen stor bragd å snu et fly på 25 min uansett. Men ikke tro at det er noe mer fantastisk om det skjer i SVG,BOO eller GEN, om det heter Widerø SAS/BU eller Norwegian. Det vi snakker om er organisering. OG team work. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Haabeth Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Det som skjer på SVG med posten er fantastisk. Uansett hva folk sier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Chr. Hansen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 å bruke 25minutter på å snu et fly er jo luksus for oss på kortbanenettet da.. vi har 15minutters snutid.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 ....eller GEN... Du mener vel OSL? GEN er en flyplass mellom Cordoba og Malaga i Spania.... "Puente Genil" for å være spesifikk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 å bruke 25minutter på å snu et fly er jo luksus for oss på kortbanenettet da.. vi har 15minutters snutid.. Det klarer da vi også, om vi kunne tatt med utgående bagasje ut når vi tok imot flyet, og latt innkommende bagasje stå til flyet hadde gått igjen... ...men neida... Å ta med bagasjen ut så tidlig blir jo bare tull, for all bagasjen har jo ikke kommet engang når flyet lander... ...og å la bagasje stå til flyet går kan vi heller ikke gjøre, for det tar for lang tid... I motsetning til dere så må vi være to for å sende avgårde flyet etter at det er lastet nemlig... DEN luksusen har dere! For ikke å glemme den flotte de-icingbilen deres! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 ....eller GEN... Du mener vel OSL? GEN er en flyplass mellom Cordoba og Malaga i Spania.... "Puente Genil" for å være spesifikk... Gardermoen hadde faktisk IATA-koden "GEN" en periode, selv om OSL selvsagt er det riktige pr. i dag og i all overskuelig framtid. Gardermoen hadde vel GEN-koden, bl.a. før FBU skulle legges ned og kommende "OSL" skulle være hovedflyplassen. Husker det var "store" spekulasjoner i, hva som skulle erstatte GEN på Gardermoen og hva som ble den endelige IATA-koden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Oy OY. Gardermoen hadde nok koden GEN i mange mange år før det ble hovedflyplass. Skiftet da til OSL. Henger igjen hos en gammel man. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.