Gå til innhold

Hjælp! Nybegynder


Peter Henrichsen

Anbefalte innlegg

Hej Alle !

 

Jeg er en dansk gut der har fløjet Boeing737 på FS9 (2004) i en del år, men er helt nybegynder med virtuel flyvning, men nu skal det være - selv om jeg er nervøs for at lave ulykker i luftrummet.

 

Selv om jeg er rimelig kvik, synes jeg dog næsten man skal være professor for at komme i gang med virtuel flyvning.

 

Jeg har fået oprettet en pilot/observer profil hos VATSIM, men aner ikke om hvordan organisationerne hænger sammen.

 

1) Er der ikke noget med at jeg også skal være med i en skadinavisk undergruppe?

 

2) Software: jeg har fået installeret "Advanced Voice Client", men kan ikke finde en squawkbox til FS9, kun til FS X - og jeg skal vel starte med at lytte lidt ATC, er det ikke rigtigt?

 

Tusind tak til jer der vil hjælpe mig lidt i gang - glæder mig meget, og er så glad for at der findes dette fantastisk norske forum, når der ikke er noget brugbart i Danmark.

 

mange hilsner fra København, Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er pilot, så er det ikke nødvendig å melde seg inn i flere undergrupper under vatsim. Skal du derimot prøve deg som flygeleder må du melde deg inn i et VACC, som for eksempel VACCSCA, som er for Norge, Sverige og Danmark, eller som en del andre her på forumet, VAC-SAG, som, etter det jeg forstår, har ansvaret for Tyskland.

 

Men dersom du først og fremst tenker som pilot, så vil jeg anbefale deg å melde deg inn i et virtuelt flyselskap, som vSAS eller vBA. Og når det gjelder flyselskap kan du strengt tatt velge og vrake (nesten) etter eget forgodt-befinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Peter.

Ja, du er ikke den eneste dansker, der nyder godt af denne norske side.

 

Jeg svarer lige lidt på dine spørgsmål. Kan godt være de er blevet besvaret i andre postings, men så er der livrem og seler. ""

 

Allerførst velkommen. Når du har oplevet at flyve online, vil du fortryde, at du aldrig er kommet igang tidligere.

Jeg er en dansk gut der har fløjet Boeing737 på FS9 (2004) i en del år, men er helt nybegynder med virtuel flyvning, men nu skal det være - selv om jeg er nervøs for at lave ulykker i luftrummet.

Du kommer aldrig til at lave ulykker. Hvis du fortæller ATC'en at du er ny (Eller skriver det som "remark" i din flyveplan) skal han nok sørge for, at du ikke kommer til at støde ind i andre.

Generelt, hvis du er på hjemmebane med den indbyggede ATC i FS, så er du godt rustet!

 

Selv om jeg er rimelig kvik, synes jeg dog næsten man skal være professor for at komme i gang med virtuel flyvning.

Slet ikke. "" VATSIM er åbent for alle, både nybegyndere og de professionelle piloter, der ikke an få nok af deres job. Men jeg tror godt at jeg kan love dig, at jo mere du får fløjet des mere vil du også gerne lære for at få det til at være så virkeligt som muligt. Det kommer helt af sig selv.

Så længe du kan styre flyet og finde ud af at flyve efter navigationspunkter (Det kan være så simpelt som VOR-til-VOR eller jetways, hvis du kan det) så kommer du sikkert frem. ""

 

Jeg har fået oprettet en pilot/observer profil hos VATSIM, men aner ikke om hvordan organisationerne hænger sammen.

1) Er der ikke noget med at jeg også skal være med i en skadinavisk undergruppe?

Som pilot er det ikke så vigtigt. Det har større betydning, hvis du vil på den anden side, altså være aTC. Som pilot skal du bare bruge et VATSIM-ID og så afsted.

 

2) Software: jeg har fået installeret "Advanced Voice Client", men kan ikke finde en squawkbox til FS9, kun til FS X - og jeg skal vel starte med at lytte lidt ATC, er det ikke rigtigt?

Mener nogle har peget dig i retning af SquawkBox (SB). Adv. Voice Client behøver du ikke. Det er et levn fra gamle dage.

 

Tusind tak til jer der vil hjælpe mig lidt i gang - glæder mig meget, og er så glad for at der findes dette fantastisk norske forum, når der ikke er noget brugbart i Danmark.

Har du brugfor mere hjælp så skriv blot. Enten i dette forum eller på vaccsca, der er den skandinaviske afdeling af vatsim (Der må du også gerne skrive på dansk)(Men nu bliver det forvirrende med alle de afdelinger igen - ved det godt.)

 

mange hilsner fra København, Peter

Hilsen fra Aalborg, Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Peter

 

Mange tak for svar - je blev rigtig glad for det, og har læst detaljerne igennem en del gange for at få det hele med.

 

Jeg har også fået noteret mig den skandinaviske side, som jeg ikke vidste eksisterede.

 

Når jeg læser nogle af VATSIM manualerne lyder det som om man næsten skal have fløjet 737 i virkeligheden for at kunne være med, med alle de krav der nævnes - men det lyder på dig som om det ikke er så slemt endda. Jeg tænker jo også at man nok lærer bedst når man kommer i gang med den virtuelle flyvning, så man kan blive motiveret den vej igennem. ""

 

Jeg vender helt sikkert tilbage med flere spørgsmål, så jeg sætter stor pris på at du gerne vil hjælpe.

 

Rigtig mange tak for det.

 

Til at starte med skal jeg først have softwaren til at virke. jeg må opgive Squawkbox 3 nu efter talrige forgæves forsøge, og prøve med FsInn i stedet.

 

mange hilsner Peter Henrichsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angåde dette med kompetence-niveau...

 

Altså... Du skal slet ikke være professionel. Men skal du fx fra København til Oslo, så er det naturligvis nødvendigt at du kan "finde vej" enten via VOR-VOR eller sågar via intersections og jetways (Hvis "NOA UL997 SORPI" står lysende klart for dig, så er du jo allerede milevidt foran).

 

Hvordan du flyver flyet er vi som ATC jo egentlig ret ligeglad med. Bare du stiger/"falder" og drejer som vi siger.

 

Og som sagt. Sørt for at få skrevet "Newbie" i remarks, når du skriver en flightplan. Så ved ATC'en at du skal have lidt ekstra forklaring med på vejen, og måske lidt konstruktivt feedback.

 

For guds skyld lad dig ikke skræmme af de andre piloter der lyder prof'e og ATC'er der snakker hurtigt som et maskingevær til dem. De har bare prøvet det så mange gange, at de opbygget rutinen og ved, hvad der bliver sagt. De har også været nye og nervøse engang. Vi har alle været dér! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha LOL ""

 

Jeg har det jo bedst når controllerne ved en IFR giver mig vektorer og smider mig fra radiofyr til radiofyr eller gps-punkter. Ja, allerede dér kan du nok høre at jeg ikke er helt stiv i NOA UL997 SORPI.

""

Vidste godt der var noget der skulle læses på ""

 

 

Tror godt jeg ved at man skal forbi LOMAX ude i Kastrup hvis man skal ind på 22L, men så stopper min viden vist også.

 

Har også siddet og kigget en masse på SID og STAR over EKCH, men skal det forståes sådan at en sådan grundig IFR som man får af FS9 med vektorer hele tiden - den får man ikke i VATSIM, og at man derfor skal udregne sin egen rute?

 

Og er der ligesom SID OG STAR's, også nogle faste planer over hvordan man fx flyver fra EKCH til ESSA?

 

Ja, et var mange spørgsmål - bare gør det kort eller henvis til dokumenter på den skandinaviske side hvor det står ""

 

Mange hilsner Peter

 

PS nårh jo. Skal jeg selv lave mit Call-sign? Og hvis ja, kan jeg så kalde mig ekdk_observer_pete eller hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hjælpe dig med SID/STAR senere (Nu er der weekend og rødvin i hånden)

 

Men tag eventuelt et kig på www.vaccsca.org under pilots er der en sektion der hedder "Pilot Training"

Det kan nok hjælpe lidt med forståelsen. Men panik ikke. Der er meget hjælp at hente.

 

Angående callsign (som pilot) så vil jeg anbefale enten et firma foreksempel "SAS123" eller registreringen på flyet fx OY-ABC.

 

Jeg kan forklare lidt mere om SID/STAR i Kastrup inden for et par dage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først om vectorer/vectoring:

Du kan få den samme mengden vectorer fra en VATSIM-ATC som det du kan få fra ATC i FS9. Vectorer blir nemlig benyttet dersom du ikke har kart med standard-ruter for avgang og annkomst, eller dersom du ikke vet hvordan du benytter disse. Bare skriv "no charts" i remarks i flyveplanen, så vet ATC at du trenger vectors.

 

Når det gjelder callsign, så kan du velge nokså fritt. Men det må ikke være lengere enn 7 tegn, altså ikke lengere enn f.eks. SAS1234. Nøyaktig hva du bruker som callsign er i grunnen ikke veldig viktig før du faktisk skal ut og fly, men SAS1234 er et eksempel på hvordan et callsign skal se ut. Du kan også benytte registrerings-nummeret/koden til et fly, som i Norge vil se ut som noe á la dette: LN-ABC. Den siste formen for callsign er mest brukt for mindre fly...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen garanti for at ingen andre har det samme callsign som deg, med mindre du sjekker med ServInfo over hvilke callsigns som er pålogget. Og selv da kan det komme andre på med samme callsign. Men her vil antakelig ATC eller andre melde fra dersom det skulle bli behov. Vet ikke om VATSIM-serverne også kan ha et filter for å forhindre det...

 

Bruken av callsign er helt riktig, SAS1454 blir "Scandinavian one four five four"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serverne tillader kun unikke callsigns. Det betyder at hvis en pilot allerede er logget på med SAS123, så kan du ikke logge på med samme nummer. Men så kan du fx. vælge SAS125.

 

Dem der flyver for et VA ejer IKKE "deres" callsign. Det betyder, nu er jeg fx medlem af SVA som nummer SAS662. Men jeg har ingen ret til dette callsign på vatsim. Det kan godt være at jeg bruger det meget. Men skulle en anden være logget på med det nummer, så må jeg bare finde et nyt.

 

Personligt flyver jeg oftes med det callsign der passer på ruten, det vil sige SAS1272 hvis jeg flyver fra Århus til Kastrup og SAS995 hvis jeg er på vej til Kina.

 

Men det er en smagssag.

 

Her er lidt andre danske callsigns:

SAS = Scandinavian

CIM = Cimber

SNB = Sterling

DTR = Danish (Ait Transport)

VKG = Viking (My Travel)

 

Når du har fundet et callsign, så kalder du bare op.

 

Vedrørende de vectors dér, så ser vi som ATC helst, at du kan finde en del af vejen selv. Det vil sige skal du fra Oslo til København, så vil en VOR-til-VOR-rute som TOR-AAL-SVD være helt fin. Fra Sveda vil ATC'en så give dig vectors ind til banen.

Ruten starter/slutter aldrig helt inde ved lufthavnen, men et stykke derfra. Herfra/til tager ATC'en dig gennem ind/udflyvningsmanøvre - eventuelt SID/STARs.

 

Hvis du kigger på på det her kort så kan du se/læse, at måden man ankommer til Kastrup fra Sveda er at flyve retning 210. På et tidspunkt siger ATC'en så, hvad du skal gøre. Så det med vectors er ikke så langt fra virkeligheden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ta ikke dette med at du er ny på VATSIM så alvorlig..

Er selv en newbie,og har flydd som det lenge på VATSIM.

Flyr til og med default fly(noen som fikk cola'n i halsen nå?),og ber om vektorer når jeg skal inn og ut av flyplassen.

SID og STAR vil jeg ikke fly "manuelt"med default fly.Blir et hel... stress for en amatør.

Går helt fint uten.Du får hjelp til det meste fra ATC,selv om man ofte får spørsmål om en eller annen SID/STAR,men bare å si at du ikke "kan"fly disse og vil ha vectors.

Jeg har flydd noen hundre timer i FS,men altså,newbie fortsatt og med kallesignal ORBIT 63,så ikke heng deg så mye opp i detaljer til å begynne med.

 

 

 

Mvh

Asbjørn Furu

AFIS/Orbit 63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak Peter og Asbjørn

 

Peter: Tak for den uddybende forklaring mht. callsigns, så jeg vil jeg ikke have dårlig samvittighed over at fx kalde mig SAS1545 indtil videre - men kan godt se det smarte i at smække nummeret på efter ruterne (selvom jeg endnu ikke helt har fundet en oversigt til hvordan SAS nummererer)

 

Jeg skrev ogs en mail til dig i aftes, men nok på en mail-adresse du sjældent læser. Har nemlig stadig ikke fået softwaren til at virke.

 

Kæmper p.t. med FSInn, og får hjælp af vist nok selve udvikleren, en fransk gut fra Frankrig (pudsigt nok) der hedder Daniel. Min nye PC går helt i knæ rent CPU mæssigt, når jeg forsøger at starte FSInn op.

 

Mange hilsner Peter Henrichsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Peter. Hvos det er mig du har sendt en mail til, så har jeg ikke fået den. Prøv accsca2-snabela-vaccsca-prik-org

 

Jeg er bestemt ikke nogen ørn til at få programmerne til at virke. Jeg har blot i sin tid installeret SquawkBox og så kørte det.

 

Hvilken 737'er flyver du i? Default? Eller en af de avancerede payware modeller?

 

Angående flynumre, så har de fleste selskaber timeplaner på nettet. Det med callsign skal du ikke gøre så meget ud af.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, allerede dér kan du nok høre at jeg ikke er helt stiv i NOA UL997 SORPI. (...)

Og er der ligesom SID OG STAR's, også nogle faste planer over hvordan man fx flyver fra EKCH til ESSA?

Lad mig prøve at forkalare lidt om ruter. Vi skal idag mellem Kastrup og Oslo.

 

For det første så er der en gratis RouteFinder på nettet:

http://rfinder.asalink.net/free/

 

Når du skriver EKCH og ENGM i hhv DEP og ARR får du en side op, hvor du kan finde ruten: NOA UL997 SORPI

 

Goodie... Kig på dette dette kort over ruter i Sverige. Nederst kan du spotte Danmark, og hvis du ser godt efter - oppe omkring Gilleleje - et radiofyr der hedder NOA.

 

Hvis du så følger linien der går op af dér, vil du opdage, at den hedder L/UL997 (Det betyder at den hedder L997 og UL997). Dette er en luftkorridor - lidt ligesom en motorvej på land.

 

Følg linien hele vejen op, og når du er ude af Sverige igen kan du lige spotte, at den fortsætter til SORPI.

 

Så dér har vi ruten NOA UL997 SORPI

Hvis du igen kigger på stregen kan du se, at den passerer en masse andre punkter undervejs: NOA - ROKAM - VEDAR - LASLI - RISMA - SABAK - REGMA - SORPI.

Men efter som alle disse ligger på ruten UL997, så behøver vi kun at skrive, hvor vi starter og hvor vi slutter på den "vej".

 

Så skal vi jo til og fra "motorvejen". På jorden kan vi vel kalde det til/afkørselsramper. ATC'en kan give dig vectors, eller du kan bruge SID/STAR. Dem gennemgår jeg kort herunder.

 

Hvis vinden i Kastrup siger at bane 22R er i brug for departure, så skal vi jo fra bane 22R og til NORA. Så finder vi kortet med SID for bane 22 frem.

Hopla! Der af kan vi se, at vi skal flyve en NORA6C departure. Og på side 2 kan du læse hvordan du gør.

 

Når du rammer NOA (VOR) fortsætter du på UL997.

 

Når du kommer til SORPI skal du kigge i STAR'ene for ENGM. Vinden kommer stadig sydøst fra, så vi skal lande på bane 19R. Så du skal slå op på ENGM STAR kort 1 og Kort 2.

Her kan du se fra SORPI mod bane 19 hedder STAR'en SORPI3F.

På side to kan du læse, hvordan man gør. Men der er jo bare ret frem mod punktet GM396 og så et sving mod TOMRA.

Fra TOMRA vil ATC'en give dig vectors ind til banen.

 

Og inden du ved af det er du ved at lande på 19R.

 

Det er der da ingen ben i... """"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Peter. Hvos det er mig du har sendt en mail til, så har jeg ikke fået den. Prøv accsca2-snabela-vaccsca-prik-org

 

ok, prøver lige at forwarde den tidligere sendte mail, selv om den er lidt forældet nu

 

Jeg er bestemt ikke nogen ørn til at få programmerne til at virke. Jeg har blot i sin tid installeret SquawkBox og så kørte det.

Lucky You - man kan altså være heldig at alle konfigurationer bare er som de skal være. Brugte et par dage på SB og et par dage på FSInn, og prøver nu igen med SB ""

 

Hvilken 737'er flyver du i? Default? Eller en af de avancerede payware modeller?

Jeg har problemer med SB og FSInn med alle flyene. Min favorit 737 er dog PMDG's 737 Next Generation, altså dash 600 og 700.

 

Kan dog stadig ikke finde ud af at navigere så godt, og Garmin GPS'en er tilsyneladende fjernet i PMDG's 737'ere for at gøre det mere realistisk, hvilket gør at jeg har svært ved at finde rundt "" ILS virker heller ikke altid i PMDG serien, sååå MS 737'ere flyver stabilt og med GPS men er kedelig, og PMDG er ikke så stabil, men utrolig lækker og realistisk.

Angående flynumre, så har de fleste selskaber timeplaner på nettet. Det med callsign skal du ikke gøre så meget ud af.

 

Ok, der vil jeg da lige tjekke det.

 

Bedste hilsner Peter Henrichsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lad mig prøve at forkalare lidt om ruter. Vi skal idag mellem Kastrup og Oslo.

 

For det første så er der en gratis RouteFinder på nettet:

http://rfinder.asalink.net/free/

 

Ah, den var god - den er smidt på "foretrukne" - tak ""

 

Når du skriver EKCH og ENGM i hhv DEP og ARR får du en side op, hvor du kan finde ruten: NOA UL997 SORPI

 

Yep N P

 

Goodie... Kig på dette dette kort over ruter i Sverige.

 

Damn, det var et komprimeret kort - selv i 300% ""

 

Nederst kan du spotte Danmark, og hvis du ser godt efter - oppe omkring Gilleleje - et radiofyr der hedder NOA.

 

Hvis du så følger linien der går op af dér, vil du opdage, at den hedder L/UL997 (Det betyder at den hedder L997 og UL997). Dette er en luftkorridor - lidt ligesom en motorvej på land. Følg linien hele vejen op, og når du er ude af Sverige igen kan du lige spotte, at den fortsætter til SORPI.

 

Så dér har vi ruten NOA UL997 SORPI

Hvis du igen kigger på stregen kan du se, at den passerer en masse andre punkter undervejs: NOA - ROKAM - VEDAR - LASLI - RISMA - SABAK - REGMA - SORPI.

Men efter som alle disse ligger på ruten UL997, så behøver vi kun at skrive, hvor vi starter og hvor vi slutter på den "vej".

 

.

 

Ah, hvor smart - dén havde jeg ikke fanget - så er det bare først og sidste radiofyr på ruten, og ellers "motorvejen"

 

 

 

Så skal vi jo til og fra "motorvejen". På jorden kan vi vel kalde det til/afkørselsramper. ATC'en kan give dig vectors, eller du kan bruge SID/STAR. Dem gennemgår jeg kort herunder.

 

Hvis vinden i Kastrup siger at bane 22R er i brug for departure, så skal vi jo fra bane 22R og til NORA. Så finder vi kortet med SID for bane 22 frem.

Hopla! Der af kan vi se, at vi skal flyve en NORA6C departure. Og på side 2 kan du læse hvordan du gør.

 

Når du rammer NOA (VOR) fortsætter du på UL997.

 

Nej, hvor er det smart

 

 

 

Når du kommer til SORPI skal du kigge i STAR'ene for ENGM. Vinden kommer stadig sydøst fra, så vi skal lande på bane 19R. Så du skal slå op på ENGM STAR kort 1 og Kort 2.

Her kan du se fra SORPI mod bane 19 hedder STAR'en SORPI3F.

På side to kan du læse, hvordan man gør. Men der er jo bare ret frem mod punktet GM396 og så et sving mod TOMRA.

Fra TOMRA vil ATC'en give dig vectors ind til banen.

 

Og inden du ved af det er du ved at lande på 19R.

 

Det er der da ingen ben i... """"""

 

 

Vildt god forklaring, Peter - det var nemt at forstå, men måske netop fordi jeg har siddet og kigget enormt meget på de dér SID/STARS.

 

Kan stadig ikke flyve efter VOR i jet. Måske kan jeg finde en lektion i FS9, for det savner jeg meget at kunne.

 

Uh, nu skal der leges (dog stadig med MS ATC "")

 

Mange tak og bedste hilsner Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, er jeg nok ikke den rette at spørge omkring, hvordan man får programmerne til at virke...

Jeg er desværre ikke særlig kyndig indenfor den indre mekanik i computer...

 

Min favorit 737 er dog PMDG's 737 Next Generation, altså dash 600 og 700.

Kan dog stadig ikke finde ud af at navigere så godt, og Garmin GPS'en er tilsyneladende fjernet i PMDG's 737'ere for at gøre det mere realistisk, hvilket gør at jeg har svært ved at finde rundt "" ILS virker heller ikke altid i PMDG serien, sååå MS 737'ere flyver stabilt og med GPS men er kedelig, og PMDG er ikke så stabil, men utrolig lækker og realistisk.

Hvis du bruger den posting jeg har lavet ovenfor med ruten og prøver en tur mellem Kastrup og Gardermoen, så tror jeg du vil lære at bruge FMC'systemet.

Ulempen her er, at du ikke selv kan se på et kort, hvilken vej du bør tage, men får ruten stukket ud, fx. gennem siden med RouteFinder.

Så må man stole på, at det er rigtigt og begynde at taste ind.

Fordelen er, at flightplaning bliver meget nemmere og realistisk.

 

Jeg er ked af at høre, at du har så mange problemer med at få programmerne til at virke, for de er ellers meget simple og nemme at bruge... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med de jetways er slet ikke så svært. Hvis du har forstået konceptet og kan programmere dem i FMC, så glem alt om manuel VOR-til-VOR-navigation.

 

Ah, hvor smart - dén havde jeg ikke fanget - så er det bare først og sidste radiofyr på ruten, og ellers "motorvejen"

Jeps.

Her er et mere komplekst eksempel fra Luleå til København. Her kan du bruge samme sveriges-kort og følge ruten. Luleå er på side to.

Rute: VERAG UT31 HMR UZ330 TONSA UN850 SVD

Oppe i Luleå er der helt sikkert en VERAG departure. Det er lige meget lige nu, hvor vi skal gennemgå ruten. Find VERAG (Ude i vandet syd for Luleå)

 

På VERAG fortsætter du på UT31 (sydgående). Du passerer en masse punkter. Bemærk at ruten også knækker undervejs, men der fortsætter du på ruten - dvs. flyet/du drejer automatisk uden instruktion fra ATC'en.

 

Når du kommer lidt nord for Stockholm rammer du punktet/VOR-fyret HMR. Se ruten igen: VERAG UT31 HMR UZ330 TONSA UN850 SVD. Det understregede betyder, jeg flyver på UT31 fremtil HMR, hvor jeg skifter til UZ330. Du kan betragte det som et motorvejskryds, hvor du skifter motorvej.

 

Så når du kommer til HMR skal flyet dreje mod højre og følge UZ330. Du fortsætter på denne jetway frem til TONSA, hvor du så svinger over på UN850.

 

Når du rammer SVD (Sveda VOR) er du nede ved Helsingborg og kobles på STAR'en til Kastrup.

 

Eftersom du i din flyveplan har skrevet denne rute, skal du ikke have tilladelse af ATC'en til at dreje/skifte rute - sålænge det er som du har skrevet i din flyveplan.

 

Så det er slet ikke svært. Og den rute jeg har skrevet her er også den du skal bruge for at programmere FMC'en i B737'erne. Og når det er kodet rigtigt ind i FMC'en så skal du ikke holde styr på retningerne hele tiden, men kan bot trykkt på "NAV" / "VNAV" knappen på autopiloten. Så drejer flyet helt automatisk og du kan sippe kaffe i mellemtiden.

 

Håber det kaster lidt mere lys over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med SB og FSInn med alle flyene. Min favorit 737 er dog PMDG's 737 Next Generation, altså dash 600 og 700.

 

Kan dog stadig ikke finde ud af at navigere så godt, og Garmin GPS'en er tilsyneladende fjernet i PMDG's 737'ere for at gøre det mere realistisk, hvilket gør at jeg har svært ved at finde rundt ILS virker heller ikke altid i PMDG serien, sååå MS 737'ere flyver stabilt og med GPS men er kedelig, og PMDG er ikke så stabil, men utrolig lækker og realistisk.

 

PMDG 737NG serienhar alltid fungert stabilt og perfekt hos meg. Man må bare ta seg tid til å få konfigurert den på riktig måte,da vil den være enda enklere å fly enn MS 737 default. Programmering av FMS via CDU er ikke så vanskelig som det kan virke ved første øyekast og gir deg mange fordeler ved at den holder rede på både V speeds navigering og slikt for deg. Den kan fly hele ruta for deg fra hvertfall B til Ø(ikke A-Å du må taxe litt selv og ordne TO),men ellers gjør den alt,t.o.m en autolanding om forholdene og flyplassen muliggjør det! ""

Last ned PMDG 737NG Picture Tutorial HER

og en FMC Tutorial HER eller HER og HER

 

Happy landings! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak Peter for den ekstra rute. Har forsøgt at flyve til Gardermoen, meen programmeringen af FMC'en kunne jeg ikke helt få til at fungere - den havde kun plads til halvdelen af radiofyrerne?

 

Tak til dig Svein, jeg trænger netop til nogle tutorials, da 737NG kan meget mere end jeg vist lige har troet. Anede ikke den også kunne udføre Autoland - fantastisk.

 

Mange tak, jeg vil kigge på det.

 

Mange hilsner Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porgrammeringen af FMC'en er faktisk ret intuitiv dvs. at den er ret logisk opbygget.

Du starter med PREF INIT siden, og når du har udfyldt det hele trykker du på knappen nederst til højre for skærmen, og så bliver du taget til næste side du skal udfylde (Eneste undtagelse er SID/STAR som du selv må klikke over på).

 

Når du kommer til RTE (Route) delen så er der to kolonner og ud for hver knap en masse streger.

 

Så skriver du "NOA" og klikker ud for den øverste streg til højre.

 

Nu har du fortalt flyet, at du starter ruten ved NOA, og der vil stå NOA i højre side.

 

Så skriver du "UL997" og klikker ud for de øverste venstre streger.

 

Nu har du fortalt flyet af du efter NOA vil fortsætte på UL997 ruten.

 

Så skriver du "SORPI" og klikker på linien under "NOA".

 

Nu har du fortalt flyet at du vil flyve på UL997 frem til NOA.

 

Efter som du ikke skal længere skriver du ikke mere. Nu har du programmeret ruten.

 

Det er nok cirka det samme du kan læse i de tutorials. ""

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Peter og Svein

 

Jeg kan få det meste til at fungere i FMC'en nu, men da jeg gennemgik min tutorial stødt jeg ind i et nyt problem.

 

Jeg testede alting i flyet og satte alle paneler korrekt op, og lavede også brand-test. Jeg brugte 1½ time på det, og da jeg så skal starte min motorer, vil de ikke starte, formnentlig fordi de er slået fra ved den obligatoriske brandøvelse.

 

Der er 3 brandhåndtag på "Throttle" en for motor 1, en for motor 2 og en for APS en. Når jeg laver brandøvelse, og brandalarmen ringer, klikker jeg på brandhåndtagene med musen (jeg kan kun få et "+" frem, ikke noget "-" (minus)?)

 

Når jeg klikker første gang, ser det ud som om håndtaget bliver trukket ud (pulled out), når jeg klikker igen med musen, bliver håndtaget drejet til venstre og klikker jeg igen bliver det drejet til højre, og så rør det sig ikke mere uanset hvor meget jeg klikker.

 

Hvad betyder alle de positioner på brandhåndtagene, og hvorfor kan jeg ikke klikke dem tilbage til udgangsposition igen?

 

Tænk at lave tjek i 1½ time, programmere FMC, og så ikke kunne starte motorerne op ""

 

Bedste hilsner Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhh Peter... Nu er jeg måske lidt ude på dybt vand, for jeg kan ikke helt huske håndtagene.

Hvis det er den brand-tingest der sidder nede på pedestald'en, så skal du trykke på test, og derefter er der en knap for at annulere den. Den sidder lige ved siden af. Men begynder du at hive for meget i selve håndtagene, så smider du brandslukker ud i motorene, og så vil de motore ikke.

Måden de normalt virker på er, at man hiver det ud. Derefter er der to beholdere med brandslukning. Og derfor tømmer du "tank 1" og så "tank 2". Derfor kan du dreje det til den ene side og så den anden side.

 

Men ellers så hop over det punkt i check-listen (her til at starte med). Det går jo ikke, at du aldrig kommer i luften... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...