Gå til innhold

Lyst til å bli med til Ørlandet i småfly?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Førstkommende fredag, altså den 13. oktorber har jeg planer om å fly ut til Ørlandet for å avlegge et besøk hos noen bekjente.

 

Lurte derfor på om noen ville ha interesse av å bli med en tur utover fjorden, over Trondheim, Statsbygda med endelig destinasjon for Ørlandet. Siden jeg blir på Ørlandet for å spise middag blir du/dere nød til å ta båt tilbake, om det skulle være nødvendig så skulle det la seg ordne med transport ned til brygga!

 

Har tre ledige plasser i skrivende stund, og nedenfor følger en oversikt over pris for turen utover per person , avhengig av hvor mange som blir med!

 

To personer ombord

Høyre forsete: 280,-

 

Tre personer ombord

Høyre forsete: 200,-

Baksete: 150,-

 

Fire personer ombord

Høyre forsete: 180,-

Bakseter: 100,-

 

Må jo være en perfekt guttetur for to eller tre kompiser! Ser for meg å ta av i 13 tiden på fredag.

 

Er vi heldige, og det virker interesse for det kunne det kanskje la seg ordne å fly i formasjon med en annen flygemaskin utover, slik at det også blir flytur tilbake på dere! Til sammenligning så vil det koste 190,- per person med hurtigbåten, og turen vil ta 30 minutter lengre..

 

Høres dette spennende ut? Meld din interesse her, eller skriv en PM til meg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Tja, hørtes da interessant ut dette """"

 

Ikke noe problem for meg å hoppe av ihvertfall siden jeg bor 30 min unna og besteforeldrene mine bor rett ved nordenden av stripa.

 

Med forbehold om at det blir en litt roligere tur hvor hodet følger med i svingene ""

 

Skal tenke litt mer på saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

To personer ombord

Høyre forsete: 280,-

 

Tre personer ombord

Høyre forsete: 200,-

Baksete: 150,-

 

Fire personer ombord

Høyre forsete: 180,-

Bakseter: 100,-

 

 

Fikk bare lyst til å nevne dette, du beveger deg inn i grenseland nå.

 

2.1 PPL-A/H med tilknyttede gyldige rettigheter gir i gyldighetstiden innehaveren rett til - dog ikke mot betaling - å utføre privatflyging som fartøysjef eller styrmann på fly/helikopter av den klasse eller type som rettigheten er gyldig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt i grenseland, alt avhenger av hvordan en eventuell rett vil tolke situasjonen.

Det kan mistolkes veldig når det settes opp sånn skriftlig på en nettside, bare så det er sagt.

 

Selv gikk jeg ut fra at det var ment som å dele på utgiftene, så jeg tok det slik, noe som ikke er en selvfølgelighet at alle andre gjør også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel dele likt på kostnaden, om det er 1 eller 100 ombord.

Hvem har sagt at man må dele likt? Det står ikke noe om det i regelverket ""

 

Hmm... ganske sikker på at min airlaw instruktør fortalte meg om dette på den Svenske teorin. At piloten ikke kan betale 1 kr, og de andre resten.

At det må deles likt, but hey, could be wrong here ! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var enkelt å greit: Uten CPL har man ikke lov til å TJENE penger på å fly andre. Noe man ikke gjør når man får andre til å betale bensinutgiftene.
Stemmer nok bra det,privatflyging (som er det man har lov til å gjøre med PPL): LT sier at for at en tur skal kunne betraktes som privatflyging hvor passasjerene betaler deler av flyleien, må flyger og passasjer(er) være i familie eller venner/kjente fra før flyturen starter, og de skal ha samme formål med turen." Men, det går da for å bli kjent med noen ""
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest noen få poster i starten av tråden i linken din Timmy, så må jeg bare få komme med følgende detalj:

 

Jeg ser det henvises til svensk lov i tråden, men svensk lov gjelder ikke i norsk luftrom, således som at norsk lov ikke gjelder i svensk luftrom "" Det er en viktig detalj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt er det slik i Norge at piloten bare må betale noe, men det er ikke oppgitt hvor mye han må betale. Her i USA er det slik at piloten må betale minst pro rata, hvordan de andre passasjerene fordeler resten seg i mellom er ikke regulert, og dermed kan man betale en større andel for en framseteplass enn en bakseteplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud folks! Ivar søker ikke etter å tjene penger! Han skal utover til ørlandet, og derfor lurer han på om noen vil opp i småfly.. Selfølgelig tar han ikke med folk opp gratis, så derfor må den som skal være med opp betale timesprisen for leie, delt på antallet som skal opp... at det går an å begynne å pirke med noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirke?

 

Greit nok at det var ment som å dele på utgiftene, men står det noen plass at det er tilfelle? Nei?

Nettopp.

 

Med andre ord kan dette bli seende ut som en salgsplakat for den som vil se det, og derfor kan det tolkes som at Ivar ikke vil dele på utgiftene, men tjene penger på muligheten.

 

Vi her inne vet jo at det ikke er tilfellet, vi "kjenner" jo Ivar på vår måte, men en fra Luftfartstilsynet som dumper innom her for første gang gjør ikke det, og da kan det bli bråk av sånt.

 

Derfor får Ivar tips om at dette kan misforstås, og han kan rette opp i det eller la det være, alt opp til hva han selv vil gjøre ""

 

Ingen som kommer med kritikk, bare et godt tips som er absolutt nødvendig i denne saken, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...