Ivar Skaugstad Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Hei! Førstkommende fredag, altså den 13. oktorber har jeg planer om å fly ut til Ørlandet for å avlegge et besøk hos noen bekjente. Lurte derfor på om noen ville ha interesse av å bli med en tur utover fjorden, over Trondheim, Statsbygda med endelig destinasjon for Ørlandet. Siden jeg blir på Ørlandet for å spise middag blir du/dere nød til å ta båt tilbake, om det skulle være nødvendig så skulle det la seg ordne med transport ned til brygga! Har tre ledige plasser i skrivende stund, og nedenfor følger en oversikt over pris for turen utover per person , avhengig av hvor mange som blir med! To personer ombord Høyre forsete: 280,- Tre personer ombord Høyre forsete: 200,- Baksete: 150,- Fire personer ombord Høyre forsete: 180,- Bakseter: 100,- Må jo være en perfekt guttetur for to eller tre kompiser! Ser for meg å ta av i 13 tiden på fredag. Er vi heldige, og det virker interesse for det kunne det kanskje la seg ordne å fly i formasjon med en annen flygemaskin utover, slik at det også blir flytur tilbake på dere! Til sammenligning så vil det koste 190,- per person med hurtigbåten, og turen vil ta 30 minutter lengre.. Høres dette spennende ut? Meld din interesse her, eller skriv en PM til meg! Siter
S. L. Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Tja, hørtes da interessant ut dette Ikke noe problem for meg å hoppe av ihvertfall siden jeg bor 30 min unna og besteforeldrene mine bor rett ved nordenden av stripa. Med forbehold om at det blir en litt roligere tur hvor hodet følger med i svingene Skal tenke litt mer på saken... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Skrevet 9. oktober 2006 Hehe, jeg lover at jeg skal fly pent med rolige svinger og holde level flight. Skal tilbake til Værnes i 18 tiden, og skal bare ha med dama, så hvis du vil så kunne du fått blitt med tilbake også, etter å ha blitt mettet med kaker og godteri av bestemor! Siter
Marius Helstad Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Ja Ivar hørte du var veldig grov på din forje flyging! Du må fly litt roligere både opp, ned, høyre og venstere! Siter
Martin Floor Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Gutta tåler visst ikke mer enn standard rate-one turn uten å bli svimle Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Griseteit at jeg ikke er oppe i Trøndelag nå. Skal opp til helga den 22. i barnedåp men.. Siter
S. L. Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Grøss og gru! Er det ikke fredag den 13. da? Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Hoho, stemmer det. Men what could possibly go wrong? Mye annet dritt som skjer selv om det ikke er fredag 13.. Siter
Henrik Melbostad Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 To personer ombord Høyre forsete: 280,- Tre personer ombord Høyre forsete: 200,- Baksete: 150,- Fire personer ombord Høyre forsete: 180,- Bakseter: 100,- Fikk bare lyst til å nevne dette, du beveger deg inn i grenseland nå. 2.1 PPL-A/H med tilknyttede gyldige rettigheter gir i gyldighetstiden innehaveren rett til - dog ikke mot betaling - å utføre privatflyging som fartøysjef eller styrmann på fly/helikopter av den klasse eller type som rettigheten er gyldig for. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Ivar kan ikke ta betaling for flygningen nei, men de andre kan spleise med Ivar på fuelen. Siter
AMO Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Det er fortsatt i grenseland, alt avhenger av hvordan en eventuell rett vil tolke situasjonen. Det kan mistolkes veldig når det settes opp sånn skriftlig på en nettside, bare så det er sagt. Selv gikk jeg ut fra at det var ment som å dele på utgiftene, så jeg tok det slik, noe som ikke er en selvfølgelighet at alle andre gjør også Siter
Henrik Melbostad Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Ser ikke at det står noe om å dele utgifter her. Er redd gutta i tilsynet hadde tolka dette slik det er framsatt, som et tilbud. Det er på ingen måte hensikten min å henge ut Ivar eller å starte en evig lang diskusjon her, men et tips. Siter
Timmy Brandt Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Ivar kan ikke ta betaling for flygningen nei, men de andre kan spleise med Ivar på fuelen. Forsete = 280kr Baksete = 150kr Det blir vel ikke akkurat å spleise? Man må vel dele likt på kostnaden, om det er 1 eller 100 ombord. Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Man må vel dele likt på kostnaden, om det er 1 eller 100 ombord. Hvem har sagt at man må dele likt? Det står ikke noe om det i regelverket Siter
Timmy Brandt Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Man må vel dele likt på kostnaden, om det er 1 eller 100 ombord. Hvem har sagt at man må dele likt? Det står ikke noe om det i regelverket Hmm... ganske sikker på at min airlaw instruktør fortalte meg om dette på den Svenske teorin. At piloten ikke kan betale 1 kr, og de andre resten. At det må deles likt, but hey, could be wrong here ! Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Etter alt jeg har lest (fått med meg ialfalll) i lover og bestemmelser trenger man ikke dele utgiftene likt Uansett er det ingen som oppdager om man ikke gjør det Siter
Lars B. Frostad Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 He he, ser ut som det bor en liten "kremmer" i Ivar også. Siden man kan "oppgradere" til forsete, mot et lite pristillegg.. Siter
Martin Floor Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Trodde det var enkelt å greit: Uten CPL har man ikke lov til å TJENE penger på å fly andre. Noe man ikke gjør når man får andre til å betale bensinutgiftene. Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Trodde det var enkelt å greit: Uten CPL har man ikke lov til å TJENE penger på å fly andre. Noe man ikke gjør når man får andre til å betale bensinutgiftene. Stemmer nok bra det,privatflyging (som er det man har lov til å gjøre med PPL): LT sier at for at en tur skal kunne betraktes som privatflyging hvor passasjerene betaler deler av flyleien, må flyger og passasjer(er) være i familie eller venner/kjente fra før flyturen starter, og de skal ha samme formål med turen." Men, det går da for å bli kjent med noen Siter
Timmy Brandt Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Står mye om dette emnet i den her tråden på g-kraft. Det står ikke noen steder HVORDAN man kan dele utgiften. Siter
AMO Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Etter å ha lest noen få poster i starten av tråden i linken din Timmy, så må jeg bare få komme med følgende detalj: Jeg ser det henvises til svensk lov i tråden, men svensk lov gjelder ikke i norsk luftrom, således som at norsk lov ikke gjelder i svensk luftrom Det er en viktig detalj! Siter
Timmy Brandt Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Äh, same [*********] different side of the border ! Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 familie eller venner/kjente fra før flyturen starter Det er jo bare og bli kjent i e h..... fart Siter
Arild Oldervoll Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Etter hva jeg har hørt er det slik i Norge at piloten bare må betale noe, men det er ikke oppgitt hvor mye han må betale. Her i USA er det slik at piloten må betale minst pro rata, hvordan de andre passasjerene fordeler resten seg i mellom er ikke regulert, og dermed kan man betale en større andel for en framseteplass enn en bakseteplass Siter
Stian Lingås Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 herregud folks! Ivar søker ikke etter å tjene penger! Han skal utover til ørlandet, og derfor lurer han på om noen vil opp i småfly.. Selfølgelig tar han ikke med folk opp gratis, så derfor må den som skal være med opp betale timesprisen for leie, delt på antallet som skal opp... at det går an å begynne å pirke med noe sånt... Siter
AMO Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Pirke? Greit nok at det var ment som å dele på utgiftene, men står det noen plass at det er tilfelle? Nei? Nettopp. Med andre ord kan dette bli seende ut som en salgsplakat for den som vil se det, og derfor kan det tolkes som at Ivar ikke vil dele på utgiftene, men tjene penger på muligheten. Vi her inne vet jo at det ikke er tilfellet, vi "kjenner" jo Ivar på vår måte, men en fra Luftfartstilsynet som dumper innom her for første gang gjør ikke det, og da kan det bli bråk av sånt. Derfor får Ivar tips om at dette kan misforstås, og han kan rette opp i det eller la det være, alt opp til hva han selv vil gjøre Ingen som kommer med kritikk, bare et godt tips som er absolutt nødvendig i denne saken, spør du meg. Siter
Sindre Solem Ertsaas Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Ja Ivar hørte du var veldig grov på din forje flyging! Du må fly litt roligere både opp, ned, høyre og venstere! Synes det gikk ganske greit jeg Men de andre to Ivar? De hadde det ikke så bra Begynte først å kjenne det litt i magan på den siste 360'en ove Stjørdal jeg! Siter
Stian Lingås Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 de andre 2? regner med det inkluderer meg:P Hadde det kjempe fint jeg=p det kom veldig fort de siste 360... men fy så bra tur det var Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.