Gå til innhold

Mulig flystyrt i Brazil


Raymond Bergseng

Anbefalte innlegg

Jeg satt å så på BBC nå, da det ble nevnt at et fly trolig har styrtet i Brazil. Et trafikkfly skal ha kræsjet med et mindre privat fly og forsvunnet fra radaren. Flyet tilhører et Braziliansk lavprisselskap som oppererer innenriks i Brazil. Det kan være så mange som 150 mennesker ombord i flyet som nå er savnet. Det var alt BBC kunne fortelle i denne omgang, men de følger saken fortløpende.

 

Edit: Legacy'n som Tom Arne nevner som angivelig skal ha vært involvert i kollisjonen, har nå klart å lande. Dette flyet skal visstnok ha fått en del skader på en av vingene. En person, en lokal bonde, har rapportert til luftfartsmyndighetene at man har observert et stort, lavtgående fly. Man frykter at flyet har gått ned over amazonjungelen, noe som kan gjøre lete og bergningsarbeidet vanskelig. Det Brazilianske luftforsvaret er sendt ut for å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg Kim Ruben:

"De flyet du sendte linken til, ER det flyet som styrtet!!!

Synd at en NG styrtet!"

"" Vi snakker høyst sannsynlig om 155 passasjerer og en hel haug med pårørende dette ser ut til å ramme. Hvorfor er det da synd på en ikke-levende "metalltube" - uten at du viser empati/følelser med menneskene ombord. Helt hodeløst sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ny 737-800, og Legacyen er temmelig ny, skulle jo tro begge fly er utstyrt med TCAS. Noen som har en ide om hvordan en slik ulykke kan ha skjedd?

 

Kjente jeg fikk en klump i halsen av å se bildet av de pårørende som venter på flyplassen, kan ikke forestille meg hvordan følelsen hadde vært på det tidspunktet.

 

EDIT: Legacyen skal visstnok ha vært på sin leveransetur til sin nye eier, men usikker på om det var rett fra fabrikken eller fra en tidligere eier. Info: Airliners.net forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ny 737-800, og Legacyen er temmelig ny, skulle jo tro begge fly er utstyrt med TCAS. Noen som har en ide om hvordan en slik ulykke kan ha skjedd?

Ble i natt nevnt i en tråd på A.net at Leagcyen hadde fløyet uten transponder på (de diskuterte om dette kunne være en smuglerflight, dog, dette blir bare spekulasjoner på dette tidspunktet.)

 

Så utrolig trist at noe slikt må skje.

 

Forøvrig er dette første hull loss for 737NG, men den andre ulykken med dødsfall (første da en 73G fra Southwest Airlines havnet utenfor rullebanen på MDW og traff en bil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for infoen. Ser litt på tråden nå.

 

Men som vi har diskutert litt i "spør pilot" forumet, TCAS skal jo kunne reagere opp mot fly uten TCAS. Gjelder dette bare om det andre flyet har transponder på "alt", og om det er på "stby" eller "off" så er det ingen vits?

Burde jo vært noen from for lyd-varsel om man tok av uten transponder på, for jeg ser ingen grunn til å fly med transponder av?

 

Hvordan er reglene med krav for transponder? TCAS er det ihvertfall ingen krav om, men skulle nesten blitt det. Er vel antaglighvis ekstremt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boeing 737-8EH

S/N = 2039

C/N = 34653

Airline = GOL Linhas Aereas

ex reg = N1786B

Delivery date = Sept. 12

 

The Legacy was on it's delivery flight to the new owner: Excelaire: www.excelaire.com

14500965 0 NEW ERJ 135 BJ Legacy N600XL (previously PT-SFN) not yet delivered

Source: CH-Aviation

 

Forøvrig er dette første hull loss for 737NG, men den andre ulykken med dødsfall (første da en 73G fra Southwest Airlines havnet utenfor rullebanen på MDW og traff en bil.)

 

Men det var jo ingen fatalities i flyet, det var jo i bilen. Var kanske det du mente også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er dette første hull loss for 737NG, men den andre ulykken med dødsfall (første da en 73G fra Southwest Airlines havnet utenfor rullebanen på MDW og traff en bil.)

 

Men det var jo ingen fatalities i flyet, det var jo i bilen. Var kanske det du mente også....

Stemmer det, og jeg siktet første ulykke som medførte dødsfall (altså ikke nødvendigvis i maskinen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert fra Aftenposten: (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1479002.ece)

– Jeg kan slå fast at det var en kollisjon, sier leder av de sivile luftfartsmyndighetene, Denise Abreu.

 

Alle de 155 som var om bord i flyet fra selskapet GOL er døde etter at passasjerflyet styrtet i Amazonas sent fredag kveld.

 

Redningsmannskaper klarte søndag å ta seg fram til flyvraket, og de bekreftet at alle passasjerene var omkommet, ifølge det brasilianske forsvaret.

 

– De fant bare lik og kroppsdeler, sa José Carlos Pereira, sjef for selskapet Ifraero, som driver landets flyplasser.

 

Brasilianske myndigheter undersøker om flyet kolliderte med et USA-registrert småfly som fredag nødlandet i Cachimbo i nærheten av ulykkesstedet.

 

Flyets såkalte «svarte boks» blir nå analysert av eksperter.

 

Boeing 737-maskinen som styrtet, var ifølge talsmenn for GOL splitter ny. Den ble levert fra fabrikken i USA 12. september, og hadde bare 200 timer i lufta før ulykken inntraff.

 

De sju amerikanske passasjerene og besetningen på småflyet slapp unna kollisjonen uten skader etter at piloten klarte å lande flyet, som var på vei til USA.

 

– Ingen skjønner hvordan vi kunne en overleve en kollisjon i luften, sier New York Times-journalist Joe Sharkey, som var en av passasjerene.

 

Han sier ingen av flyets to piloter skjønner hvordan et 737-fly kunne treffe dem uten at de så det.

 

Flyulykken fredag er den verste i Brasils historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som vi har diskutert litt i "spør pilot" forumet, TCAS skal jo kunne reagere opp mot fly uten TCAS. Gjelder dette bare om det andre flyet har transponder på "alt", og om det er på "stby" eller "off" så er det ingen vits?

 

Akkurat... For at TCAS skal se et fly, så må flyet ha transponder med høyderapportering (Mode C). Transpondere har som oftest disse valgmulighetene:

- OFF - Transponderen er strømløs.

- SBY - Transponderen er på, men svarer ikke.

- ON - Transponderen svarer, men uten høyderapportering (Mode A)

- ALT - Transponderen svarer med høyderapportering (Mode C).

 

Kun når transponderen står i ALT (Mode C), så vil TCAS følge med på flyet.

 

Med Mode S så blir det noe annerledes, siden TCAS og Mode S-transpondere kan utveksle informasjon adressert til hverandre. Altså, de kan snakke sammen og utveksle hverandres fart, kurs, posisjon, og høyde.

 

Burde jo vært noen from for lyd-varsel om man tok av uten transponder på, for jeg ser ingen grunn til å fly med transponder av?

 

En grunn til å fly med transponder av er f.eks ved formasjonsflyging. Noen flygeledere går opp en oktav eller to når to fly flyr så nærme hverandre... ""

 

Formasjonsflyging: Kun ett fly har transponderen på..

 

Hvordan er reglene med krav for transponder? TCAS er det ihvertfall ingen krav om, men skulle nesten blitt det. Er vel antaglighvis ekstremt dyrt.

 

Det er vel krav til TCAS, men ikke for oss små...

...og ja, idag er det ekstremt dyrt, så man finner nok ikke mange småfly med TCAS...

 

Derimot, når det blir krav til Mode S-transpondere i alle fly, så åpner det for andre og billigere løsninger.

Et eksempel på teknologien kan man jo se i form av disse online ATC-radarene.

På sikt så er det nok ikke usannsynlig at denne teknologien kan dukke opp også i småfly.

En Mode S-transponder med en GPS-mus er alt som skal til for at alle rundt deg kan se hvor du er, hvor du er på vei, hvor høyt du flyr, og hvor fort du flyr...

 

Time vill sjåv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TCAS vil si fra om fly med transponder i On (Mode A) også. Men da bare med TA.

Den vil vite hvor flyet er relativt til ditt eget, men ikke hvor høyt. Man vil derfor få et TA selv om man er 20000' høyere, men RA vil man ikke få.

Den vil vises på TCAS som en "fylt" diamant uten høydeinfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Pedantic mode on*

 

Formasjonsflyging: Kun ett fly har transponderen på..

 

Kun hvis det flys tettere enn tilsvarenede "fighting wing" er vanlig for forsvaret.

 

*Pedantic mode off*

 

""

 

Nå ryktes det via diverse internettfora at dette kan være nok ett tilfelle av at ATC dummer seg ut på grensen mellom 2 sektorer. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Pedantic mode on*

 

Kun hvis det flys tettere enn tilsvarenede "fighting wing" er vanlig for forsvaret.

 

*Pedantic mode off*

 

""

 

Tja, jeg vet ikke hvor nærme de flyr jeg.... ...men et halvt vingespenn unna er en fin avstand synes jeg... ""

 

...og vi har nå pleid å få beskjed om å skru av transponderen når vi "joiner" et annet fly for litt formasjonsflyging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som slår meg når jeg ser noen av bildene er...

 

http://www.fab.mil.br/imprensa/Noticias/2006/imagens/10_out/0210/02.jpg

http://www.fab.mil.br/imprensa/Noticias/2006/imagens/10_out/0210/03.jpg

http://www.fab.mil.br/imprensa/Noticias/2006/imagens/10_out/0210/11.jpg

Inflight breakup? Vingen har landet for seg, og når man ser på buskaset, så ser det ut som om vingen kom rett ned fra oven, liggende flatt og på ryggen.. Ingen krater eller sår i terrenget, bare en vinge... ...og ingen tegn til kropp, motor, eller hale...

 

http://www.fab.mil.br/imprensa/Noticias/2006/imagens/10_out/0210/04.jpg

På dette bildet ser man faktisk vegetasjon gjennom alle de manglende inspeksjonslukene. Hvor er oversiden av vingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et annet forum nå, at størstedelen av kroppen, og 100 omkomne, ble funnet 1 km. fra vingen...

 

En annen ting som ser ut til å komme frem er at 737'en altså ble klarert til å klatre gjennom Legacy'en sin høyde (FL370), mens de var under kontroll fra hver sin ATC-enhet, og at dette ikke ble kommunisert enhetene imellom...

 

Hvis det stemmer, så gjenstår det jo å se hvorfor TCAS ikke reddet dagen...

 

Tror denne rapporten kan bli interessant lesestoff når den kommer....

 

Joe Sharky, journalisten som var med i Legacy'en, har forøvrig publisert en artikkel i The New York Times om ulykken. Det nevnes ikke noe der om at pilotene fikk varsel fra TCAS før sammenstøtet.

Colliding With Death at 37,000 Feet, and Living

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapteinen i Legacy'n risikerer å bli tiltalt for drap på 155 personer etter at de angivelig skal oversett en ordre fra ATC.

 

Dette skal riktignok ennå ikke gi noe svar på hvorfor ikke TCAS hindret ulykken. Skulle gjerne også visst hvordan de traff hverandre, siden den lille Legacy'n bare fikk noen mindre skader, mens det, en del større, 737-800 fikk store nok skader til å styrte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...