Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at en del personer klager på dårlig dekning av ATC i nord-Norge på VATSIM, og at det er "alt for mye ATC" på Gardemoen. Dette er ting jeg har fått høre både når jeg selv flyr rundt på VATSIM og i diverse forum, bl.a. her...

 

Jeg mener jeg kan påvise at pilotene er en del av problemet, med hyppige avganger og landinger på Gardemoen. Men for at de av dere som klager skal få anledning til å motbevise meg, så vil jeg i tiden fremmover sitte en del på flyplasser lengere nord (dvs. nord for Trondheim) som f.eks. Bodø, Tromsø, Bardufoss, Kirkenes, mm. Jeg vil komme til å holde det gående en stund.

 

Dersom fly faktisk vil komme til de flyplassene nordpå som er bemannet, da skal jeg offentlig innrømme at pilotene ikke er problemet, men at vi ATC-er også har en stor del av ansvaret. I motsatt fall får jeg bekreftet min påstand om at pilotenes flyvnings-mønster er en av hovedgrunnen til at det er nettopp Gardemoen som mottar en dugelig mengde ATC...

 

Fint også dersom andre VATSIM-ATC-er kan følge dette opp, og unngå å dekke Gardemoen, men ta mer avsides flyplasser...

 

Så, piloter, er dere "game"?

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Hei,

Jeg skjønner at du oppfattet meg som veldig kritisk i en annen tråd der jeg nevnte litt om hva jeg ønsker. Som jeg har forsøkt å si etterpå, har jeg forståelse for at det både er bedre tårndekning og flere piloter til/fra Gardermoen, som det også er real-life. Jeg tror heller ikke hele "skylden" ligger hos dere ATC'ere som gjør en utmerket jobb. Jeg tror bare det er kultur for slik som det er idag. Så hilser jeg ditt utspill velkommen. For min del har jeg ikke mulighet til å være "super-aktiv gamer" av hensyn til mitt privatliv, men jeg lover å dukke opp bare jeg har anledning. Lykke til.

Skrevet

Ikke bare deg jeg tenker på, Raymond, jeg har fått høre mye mens jeg selv har vert ute og fløyet. Surmuling over det at Gardemoen blir behøring dekket mens andre flyplasser ikke dekkes i det hele tatt. Derfor vil jeg nå gjennomføre dette prosjektet gjennom noen uker, og se om det dukker opp piloter på de flyplassene som blir gitt ATC-service...

Skrevet

Melder meg på.

Har også villet ta initsiativ til noen dash/småfly økter langs kysten, men har ikke kunnet planlegge en uke frem i tid, i.h.t. annonsering.

Akkurat dette med surmuling, støtter jeg meg ikke bak, men ser jo at ATC er ganske sentrert.

Håper ATC flytter seg nordover når de ser trafikk, og håper på flere som følger meg.

Skrevet

Støtter deg fult opp Gunnar.Har selv prøvd å skremme ATC og piloter opp til nord, med flyin og private trenigskvelder.Dette har fungert sånn någenlunde,men desverre så er nok trafikkmønsteret og kulturen nede ved Gardermoen.Slik er det vel i andre land også tenker jeg.Nok om det,jeg er med på ditt initsiativ og så lenge jeg har tid vil ENBO_APP være bemannet.Det kan jo lønne seg og booke en possisjon hos Scandinavian VACC ,så er vel sjansen større for litt trafikk

Skrevet

Pilotene flyr på VATSIM fordi de er vel lei av offline flyvning og på multiplayere er det jo ikke ATC..Man flyr jo der det er ATC og de gangene jeg har flydd har det alltid vært ATC på ENGM, Men viss det kommer ATC i Nordland osv så kommer jeg å flyr ""

Skrevet

Jeg booker på VACCSCA når jeg vet hva jeg har tid til, men stort sett må jeg bare ta den tiden jeg har til rådighet. Det kan hende at jeg selv setter litt fokus i troms og finnmark etterhvert, men akkurat nå sitter jeg ENBO_APP

Skrevet
Som sakt Pilotene følger etter ATC ""

Slett ikke noen automatikk i det, har sittet på Værnes som eneste ATC i norge på en søndags formiddag, og av en stor mengde trafikk kom bare 3 fly innom Værnes APP. luftrom i løpet av 3 timer, noe som ikke akkurat imponerer...

Skrevet
Som sakt Pilotene følger etter ATC ""

Slett ikke noen automatikk i det, har sittet på Værnes som eneste ATC i norge på en søndags formiddag, og av en stor mengde trafikk kom bare 3 fly innom Værnes APP. luftrom i løpet av 3 timer, noe som ikke akkurat imponerer...

Kansje ikke altid,men får det meste..er jo ikke nå artig å fly der det ikke er ATC

Skrevet

All ATC forsvinner ikke nordover;

Jeg har sitti på Bergen flere kvelder tidligere. Har sitti fra 19-22. Normal trafikk: En greker og 2 norske. Når¨jeg først skal bruke en kveld på Vatsim, setter jeg meg et sted det er trafikk= Gardermoen

Selv er jeg faktisk svært positiv til det jeg har sett de siste dagene. Da jeg i går satt Alta Tower var ca. omentrent halvparten av all innenriks-trafikk innom Alta, selv med konkurranse fra Værnes og Gardemoen!

 

I kveld tar jeg Tromsø Approach fra kl. 20 (lokal tid), be there!

Skrevet

Så lang har jeg trukket følgende konklusjon:

- Flyplasser lengere nord blir godt besøkt på hverdager, jeg kan få godt med trafikk i Bodø eller Bardufoss (f.eks) på en onsdags kveld.

- I helgene, og spesielt søndags kveld, er det østlandet som gjelder, tett fulgt av trøndelag (i hovedsak Værnes) og vestlandet (i hovedsak Flesland og Sola). Nå har de to siste søndagene vert spesielle med tanke på CTR og S-CTR checkouts, og det kommer enda flere checkouts i tiden fremmover etter det jeg har forstått...

 

Jeg kommer til å la dette fortsette litt til, og dersom tnedensen fortsetter, så vil jeg nok forholde meg til nord-norge i hverdagene...

Skrevet
Så lang har jeg trukket følgende konklusjon:

- Flyplasser lengere nord blir godt besøkt på hverdager, jeg kan få godt med trafikk i Bodø eller Bardufoss (f.eks) på en onsdags kveld.

- I helgene, og spesielt søndags kveld, er det østlandet som gjelder, tett fulgt av trøndelag (i hovedsak Værnes) og vestlandet (i hovedsak Flesland og Sola). Nå har de to siste søndagene vert spesielle med tanke på CTR og S-CTR checkouts, og det kommer enda flere checkouts i tiden fremmover etter det jeg har forstått...

 

Jeg kommer til å la dette fortsette litt til, og dersom tnedensen fortsetter, så vil jeg nok forholde meg til nord-norge i hverdagene...

flått det ""..noen som har lyst å sitte Bodø CTR i kveld ""?

Skrevet

Slik jeg ser det nå er det i grunnen ikke et problem å få norske piloter til å fly til og fra flyplasser med tilgjengelig ATC. Problemet kommer i form av internasjonal trafikk, som benytter Gardemoen nesten konsekvent! En sjelden gang flyr de også til Torp eller Værnes, men lite lengere nord... Og den internasjonale traffikken vil nok være attraktiv for de aller fleste av oss som sitter ATC.

 

Dette er prosjektets største svakhet hittil! Skal det virkelrig gå bra med å få ATC nordover må vi også få opp de internasjonale flyvningene...

 

Har forresten Bodø Approach akkurat nå...

Skrevet

Jeg endrer nå mønster i hvor jeg sitter. Jeg bemanner ikke lengere utelukkende i nord-norge, men også lengere sør. Det er fremdeles mindre flyplasser det går i, så nå er jeg spent...

 

Jeg kommer etterhvert til å forholde meg mer til steder hvor jeg vet det er trafikk siden jeg skal forsøke å gå opp til Senior Student rating.

Skrevet
Er prosjekt Nord helt av sluttet?..Har aldri mere sett noe ATC i Nord Norge,siden det startet.. ""
Har det noen gang vært startet?

- Vil ikke kalle det noe prosjekt når EN person sitter på stasjoner som Banak Tower og SAMI radio

Skrevet
Har det noen gang vært startet?

- Vil ikke kalle det noe prosjekt når EN person sitter på stasjoner som Banak Tower og SAMI radio

 

What? Syns du bør tenke deg om før du kommer med slike spydige komentarer..Hva med heller og sitte litt mere ATC i nord istedet for og nedgradere et prosjekt som en stakkar kar prøver og få liv i?

Har du noen kommentar til det unge mann?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...