Gå til innhold

DC-10 måtte returnere


Matz Warland

Anbefalte innlegg

Her er ATC opptaket av NW 42, 2 stk F16 og Schipol,

 

http://www.xplanefreeware.net/morten/DIV/nw42_intercept.wav

 

"A Northwest Airlines aircraft, flight number Northwest 42, returned to Schiphol Wednesday 23 August at 11:30 escorted by two F-16's. The aircraft had departed to Mumbai with a delay and requested just before the german border to Amsterdam Radar to have a 'security escort' and to return to Schiphol airport. The reason for the return is unknown at the moment. From 11:10 onwards Northwest 42 has dumped kerosine over the IJsselmeer and at 11:19 uur it has been intercepted by two F-16's coming from Leeuwarden airbase and escorted to runway 27. De F-16's, AJ-60 with tail number J-623 en AJ-23 with tail numberJ-204 were at that time practicing in TMA-D (practicing airspace near Volkel) under the supervision of Dutch fighter control Bandbox and could quickly get to the aircraft requesting assistance. The NorthWest aircraft had earlier this morning landed at Schiphol at 6:15 coming from Minneapolis in the United States. Upon return to Schiphol the aircraft went to gate E77. During the return to Schiphol emergency frequency 120.875 Mhz was used while the F-16's were on Bandbox at 376.775 Mhz, with Schiphol at 131.150 Mhz and at 140.875 Mhz between them. The last frequency was used by the F-16 pilots in secure mode. This encryption (KY-58) Was used shortly during the climb from Schiphol after the Northwest aircraft had landed safely, making this part of the communication inaudible"

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om dette i amerikanske medier.

 

Det var visst hyppig mobiltelefontrykking mellom en gruppe + kikking ned i plastpose som utgjorte denne redselen.

 

Da spør jeg. Laget ikke folka nettopp en regel der de NEKTET folk å ha med seg mobiltelefon +++ på flyet som håndbagasje?

 

Mulig det vil være en liten ide om de faktisk lager dette til en fast regel også kanskje? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig det. Hva skal man egentlig med mobiltelefon på et fly? Holder det ikke med at de er alle andre steder? Er folk blitt så avhengig av disse telefonene at de ikke klarer å la den være i noen få timer?

For alt vi vet kan selvfølgelig dette også være planlagt på forhånd av denne gruppen bare for at de vil se hvor "grensa" går. Enten for morroskyld, eller at det ligger dypere grunner bak.(Ja sånne mennesker finnes faktisk)

 

Det kan også være terror, men sålangt har ikke jeg lest noe mere enn telefonbruk, kikking i plastpose og å ta av seg belte før beltelyset ble slukket.

 

Men det er vel sånn verden har blitt nå. Overnærvøse til tusen mens de virkelige terroristene sitter bare å ler av oss på andre siden av jorda for hvor lite det skal til før vi legger en teskje bløtt i buksa og vil ha eskorte av F16.

 

Synes synd på flyselskapene i disse dager. De kan ikke tjene mye penger for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel sånn verden har blitt nå. Overnærvøse til tusen mens de virkelige terroristene sitter bare å ler av oss på andre siden av jorda for hvor lite det skal til før vi legger en teskje bløtt i buksa og vil ha eskorte av F16.

 

Lurer litt på hvordan det hadde blitt håndtert her i landet om f.eks et fly på vei sørover fra Gardermoen hadde bedt om jager-eskorte...

"Dere kan enten vente en times tid til vi får sendt et par fly sørover fra Ørland, eller fortsette til Danmark og prøve der" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden har blitt helt forferdelig. Blir nok å måtte chartre egne fly når man skal reise til slutt. Terroristene morer seg vel bra nå. Et fåtall personer kan ja utslette menneskeheten. Ødelegge for alle fordi de har et dritt liv selv. Tja.. noen som har meninger om hva man bør gjøre med de? Bruke 10% av BNP på psykiatre til de eller gjøre det på en enklere måte?

 

Kanskje man burde teste alle mennesker for terroristtendenser, men dette blir jo også litt skummelt om testene ikke er reliable nok ""

 

Blir litt som heksebrenningen på Domen for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For deg er vel ikke akkurat det noe problem Tarjei, men iallfall burde det settes opp en regel for passasjerer om at mobilen ikke skal tas frem inne i flyet under noen omstendigheter.

En annen måte hvis mobilen ikke skal inn i flyet og for folk som da er redde for å miste bagasjen sin og stå uten noe somhelst kan ta ut simkortet på telefonen og putte den i lomma før kofferten blir sendt på båndet.

Mobiler får man kjøpt på alle flyplasser som har litt trafikk.

 

Det er bare å lage regelen og utlyse den.

De som ikke følger den vil få bøter som er høye.

 

Tror mye av problemene kunne blir borte hvis dette ble innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det med å legge mobilen i annen bagasje kan være et problem, fordi det blir altfor kaldt i bagasjerommene. Elektronikken i mobilene tåler rett å slett ikke å bli kjølt ned og varmet opp på den måten.

 

Jeg vet at bagasje rommene har samme trykk som cabinen, men trodde da de hadde varme der også? Var en repotasje fra BBC World hvor dette ble tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Tarjei her. Hvis elektronikk blir ødelagt i bagasjerommet, kan man da heller oppbevare dem i cockpitten eller der flight crewet er, og jobber med maten "" På de større flyene ville jeg tro at det fins litt flere rom, som f eks. sengene til pilotene og flyvertinnene. Så hvorfor ikke legge noe der oppe/framme? Ingen andre har vel tilgang der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan det hadde blitt håndtert her i landet om f.eks et fly på vei sørover fra Gardermoen hadde bedt om jager-eskorte...

"Dere kan enten vente en times tid til vi får sendt et par fly sørover fra Ørland, eller fortsette til Danmark og prøve der" ""

 

Vel.... Nederlenderene gir faktisk full gass når det er snakk om avskjæring av sivile fly, også over fastlandet, så man skal vel ikke se helt bort fra at flyene fra Ørland også kanskje bruker mindre tid til østlandet enn de vanligvis gjør i en slik situasjon...

 

Jeg har også hørt at det med å legge mobilen i annen bagasje kan være et problem, fordi det blir altfor kaldt i bagasjerommene. Elektronikken i mobilene tåler rett å slett ikke å bli kjølt ned og varmet opp på den måten.

 

Jeg vet at bagasje rommene har samme trykk som cabinen, men trodde da de hadde varme der også? Var en repotasje fra BBC World hvor dette ble tatt opp.

 

Forestill deg hvor mye som sendes med frakt i lasterommet på disse flyene, deriblant levende dyr og mat... Temperaturen i lasterommene på dagens passasjerfly er nok fullstendig akseptabel for mobiltelefoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det vel ikke noe problem? Da kan jo bare de som jobber på flyplassene be om at alle passasjerene enten legger mobilen sin i innsjekkingsbaggasjen, eller at de som jobber der samler de inn og oppbevarer dem på et eller annet sted ombord på flyet. Så kan de selvfølgelig skape et fint system slik at det ikke blir noen som stjeler andre sine. "" Så kan de vel bare dele dem ut igjen når passasjerene går ut av flyet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...