Gå til innhold

Russisk passasjerfly styrtet i Ukraina


Christian Syvertsen

Anbefalte innlegg

Off ja, triste greier ""

 

Forundra meg ikkje at det var ein russisk fulg som denne gang var utsatt for ulykke. Men ein ting la eg merke te me denne artikkelen var at her stod det at Pulkovo Airlines er russlands største. Eg trodde alltid at dette va Aeroflot Russian Airlines ""

 

Uansett, la oss ikkje håpa på at dette føre til ytterlige flyulykker de neste dagane sånn så det har ein stygg tendens til. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tupolev fly styrter jo desverre i "hytt og pine", er jo tross alt en grunn til - at mange Tupolev-fly (deriblant TU-154 som styrtet nå) har fått flyforbud mange steder (bl.a. i Sverige!).

 

Slike fly er ekstra dyre i bruk, og dyre i vedlikehold - en uheldig kombinasjon i Russland og i de nærliggende land. Heldigvis begynner det å komme flere vestlige og nyere maskiner inn, både Airbus og Boeing.

 

Les mer info her:

 

 

Flykonstruksjonen på TU-154 er for gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for russiske fly jeg og egentlig, men det var jo en Airbus som styrtet forrige gang.

 

Det har nok ikke noe med flyene å gjøre, vil heller tro det er manglende vedlikehold, grunnet dårlig økonomi som er problemet.

 

 

Ohhh.. Vær så snill og ikke skriv noe du ikke vet. Desverre, jeg har ikke lyst å informere den norske samfunnet om økonomien i RF akkurat i denne topicken, har bare lyst å si.

Leste en annonse i New York Times idag. Der stod det (blant annet, unskyld, dritt)

 

"Denne Tu-154M ble brukt siden 1982."

 

Tu-154 av klassen "M" ble bygd i 1984 og produsert fra 1985 - 1995 (noen små produksjon til FSB og militære frem til 1997).

Denne fly ble produsert i 1992 og var i MEGET godt stand. Har lyst å si at alle 154 i St.Petersburg er i god stand. Kan desverre ikke si så mye om Sibir Airlines eller Aeroflot, fordi jeg bruker Pulkovo (eller Rossija, som de heter fra dette år).

Men kan si at Pulkovo's 154 HAR tilgang til EUs flyplasser og flyr både til Frankfurt, Helsinki, Beograd, Warzaw, Praha osv. Noen ganger så er det B737 som flyr dit, men ellers så er B737 brukt på St.Petersburg - London og St.Petersburg - Paris ruter.

Alle gamle Tu-154B er ikke i service nå, mens Tu-154M kan fortsatt brukes frem til 2020-2025.

Akkurat denne fly hadde gått rund 23000 timer fra sine 30000 timer. Har desverre ikke tatt akkurat denne fly, mens hadde tatt hennes søster, ei annen 154M, kan si at den var i BEDRE stand en B737 fra Norwegian, men ikke så ny som SAS-flyene, ja.

Er faktisk trøtt av amerikanske massmedia som alltid prøver å få sine Boeing på vår marked. Denne politikken er kjent også.

 

Disse piloter kjente jeg ikke, men er sint uansett. De prøvde jo å lande, de hadde gjort alt de kunne.

 

Og alle disse barn, 6 av dem var under 2 år.........

 

Som vi sier, "Himmels tsarriket for dem".. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sitat

Akkurat denne fly hadde gått rund 23000 timer fra sine 30000 timer. Har desverre ikke tatt akkurat denne fly, mens hadde tatt hennes søster, ei annen 154M, kan si at den var i BEDRE stand en B737 fra Norwegian, men ikke så ny som SAS-flyene, ja. [sitat

 

Takk for informasjonen Nikita, og kondolerer for tap av alle på flyet.

 

Jeg tror desverre at mange tror at alle TU-154 er like , men det er det jo så absolutt ikke, dette flyet har hvert gjennstand for utvikling i hele perioden, spessielt etter at det var en periode med dyster stattestikk, flyet i seg selv synes jeg er et flott fly, fin profil på vingene og en nydelig engine sound. Du hører godt når disse starter ved gate på gardermoen. For de som er intr. kan Airdisaster.com kansje være et godt oppslagsverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøvde jo å lande ja, men spørsmålet er vel om de burde ha prøvd på det. På en Air Disasters episode hadde noen gjort en undersøkelse som viste at altfor mange piloter landet på planlagt flyplass, selv om været ikke var tilstede for det. De har da plikt til å dra til alternativet, men istede tok de sjansen på at de klarte det. Husker ikke nøyaktige tall, men tror det var 1600 flights som ble oppfulgt som burde ha avverget til alternativet, og av dem var det ihvertfall over 1000 som landet allikevel.

 

Kan det ha vært at i dette tilfelle, og med A320en, at det hadde vært mulig for pilotene og valgt en annen rute, og dratt til en av alternativene. Jeg vet lite om Tupolevene, men A320 har da i det minste vær radar, dette burde da ha vært mulig for pilotene å vite om før de befant seg i uværet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg har lest om denne tragiske ulykken, - og det har stått om den i en god del aviser/nettaviser -, er det svært lite som har kommet fram om årsak. Derfor blir det litt på kanten å spekulere i hva som har skjedd og hvorfor.

 

Det som derimot forundret meg, var at russiske myndigheter så raskt avviste at det dreide seg om en terroraksjon. Det kan vel ikke ha vært annet enn en måte å forsøke å dempe en evt. terrorfrykt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* alle Tu-154 har værradar. mange Tu-154M har to slike..

 

Ja, som jeg vet, de spurte om de får lov å lande på flyplass i Donetsk, men de klarte ikke å styre flyet, vertikal fart var på rund 35 m/s. De som så tragedien sier at flyet falt "som en blad - til høyre, så til venstre, så til høyre igjen."

De ga en SOS beskjed på 10100 m og på 3000 m. Når de var på 10100 m, har det vært uvær der oppe (nok å se på satelitt bilder fra igår, jeg har sett bilder tatt kl. 06:00, 09:00, 12:00, 15:00, 18:00..).

 

Tenkte også på terakt først. Men etter en kort analyse, og der er de fleste enig, tror ikke det vær slik. For det første har sikkeheten på flyplasser stiget opp veldig veldig synlig sidet 2004-katastrofen, da de sprengte flyet. For det andre, vi bor ikke på 30-tallet, det er ingen som skal tie om det. Jeg vet ikke hva folk sier i Europa (eller, jeg vet egentlig), men det er ikke slik akkurat. Det andre er at det er ikke noe vits i det. (Plus at det finnes jo ekperter både fra Pulkovo Airlines, OKB Tupolev, Redningsdepartement (MChS), FSB og Ukrainsk side, litt vanskelig å lure alle)

Men de har fått tak i *skrivemaskiner*(hva heter de på norsk?), så det tar vel et par uker før vi hører noe. Eller mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som jeg vet, de spurte om de får lov å lande på flyplass i Donetsk, men de klarte ikke å styre flyet, vertikal fart var på rund 35 m/s. De som så tragedien sier at flyet falt "som en blad - til høyre, så til venstre, så til høyre igjen."

De ga en SOS beskjed på 10100 m og på 3000 m. Når de var på 10100 m, har det vært uvær der oppe (nok å se på satelitt bilder fra igår, jeg har sett bilder tatt kl. 06:00, 09:00, 12:00, 15:00, 18:00..).

 

Hmm. Du har visst mye mer info om denne ulykken enn det norske medier har meldt. Har du det fra russiske aviser?

 

Men de har fått tak i *skrivemaskiner*(hva heter de på norsk?), så det tar vel et par uker før vi hører noe. Eller mer..

 

Det er kanskje taleregistratoren og flight recorderen du tenker på? Jeg så i dag at de var funnet. Men som du antyder: Det tar nok litt tid før det blir klart hva slags informasjon det vil gi de som etterforsker ulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som jeg vet, de spurte om de får lov å lande på flyplass i Donetsk, men de klarte ikke å styre flyet, vertikal fart var på rund 35 m/s. De som så tragedien sier at flyet falt "som en blad - til høyre, så til venstre, så til høyre igjen."

De ga en SOS beskjed på 10100 m og på 3000 m. Når de var på 10100 m, har det vært uvær der oppe (nok å se på satelitt bilder fra igår, jeg har sett bilder tatt kl. 06:00, 09:00, 12:00, 15:00, 18:00..).

 

Hmm. Du har visst mye mer info om denne ulykken enn det norske medier har meldt. Har du det fra russiske aviser?

 

Men de har fått tak i *skrivemaskiner*(hva heter de på norsk?), så det tar vel et par uker før vi hører noe. Eller mer..

 

Det er kanskje taleregistratoren og flight recorderen du tenker på? Jeg så i dag at de var funnet. Men som du antyder: Det tar nok litt tid før det blir klart hva slags informasjon det vil gi de som etterforsker ulykken.

 

* ja, det fleste kommer fra russisk tv og aviser. Det er ikke alle aviser jeg liker/tror i, men mange er ganske greit. Desverre, jeg finner ingen bra rus-eng online transliterator for å oversette et par annonser, just for ex.

Det tar tid, det gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tupolev fly styrter jo desverre i "hytt og pine", er jo tross alt en grunn til - at mange Tupolev-fly (deriblant TU-154 som styrtet nå) har fått flyforbud mange steder (bl.a. i Sverige!).

 

Litt rart at det da lander TU-154 på Arlanda da ""

 

Ja, det er faktiskt veldig rart.

Pulkovo og Kish flyr jo dit med TU152. (Kish gjorde det för vartfall)

 

Tupolev fly styrter jo desverre i "hytt og pine", er jo tross alt en grunn til - at mange Tupolev-fly (deriblant TU-154 som styrtet nå) har fått flyforbud mange steder (bl.a. i Sverige!).

 

Slike fly er ekstra dyre i bruk, og dyre i vedlikehold - en uheldig kombinasjon i Russland og i de nærliggende land. Heldigvis begynner det å komme flere vestlige og nyere maskiner inn, både Airbus og Boeing.

 

Les mer info her:

 

 

Flykonstruksjonen på TU-154 er for gammel...

 

Leste det samme, har du hört for noe drit. Da kanske de skal slutte å fly MDx og DC9 også da... det er jo en snart 50 år gammel konstruksjon ?! *suck* ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<..->men de klarte ikke å styre flyet, vertikal fart var på rund 35 m/s. De som så tragedien sier at flyet falt "som en blad - til høyre, så til venstre, så til høyre igjen."

Slik du skriver det her høres det jo omtrent ut som en flatspin, typisk for maskiner med t-tail, der de mister kontroll over elevatorene da luftstrømmen over dem blir forstyrret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<..->men de klarte ikke å styre flyet, vertikal fart var på rund 35 m/s. De som så tragedien sier at flyet falt "som en blad - til høyre, så til venstre, så til høyre igjen."

Slik du skriver det her høres det jo omtrent ut som en flatspin, typisk for maskiner med t-tail, der de mister kontroll over elevatorene da luftstrømmen over dem blir forstyrret....

 

Det han beskriver minner da lite om flatspinn...

 

"Deep Stall" derimot, er vel et fenomen som har plaget fly med T-hale...

 

[image]http://encyclopedia.quickseek.com/images/Deep_Stall.png[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet folk ikke vil være skeptiske til piloter fra utlandet, og det er kanskje å dømme litt raskt når man sier at de ikke har riktig opplæring osv, men må si at det er ikke rart i folk blir det når folk som jobber daglig i cockpiten sliter med å snakke engelsk til å med. Men morsomt å se de i aksjon, det er det:

 

Il-62, flightlevel350.com

 

Se hele den filmen, den er litt interessant. Jeg skjønner hvorfor mange utenlandske flyselskap er bannet av EU. Ikke at nødvendighvis disse folkene er dårlige piloter, bare får følelsen av at de ikke er like rutinerte som andre steder. Kommunikasjon mellom crew medlemmene burde i det minste være 100% i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han beskriver minner da lite om flatspinn...

 

"Deep Stall" derimot, er vel et fenomen som har plaget fly med T-hale...

Ja, unnskyld, var det jeg siktet til, det begrepet kom jeg bare ikke på da jeg kom hjem fra byen klokka tre i natt ""

 

Hehe.. Blir stadig imponert over kunnskapene du sitter på, så jeg ble litt overasket over den feilen... Må ikke komme med sånt så sent vettu.. Det må jo gå galt det... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet folk ikke vil være skeptiske til piloter fra utlandet, og det er kanskje å dømme litt raskt når man sier at de ikke har riktig opplæring osv, men må si at det er ikke rart i folk blir det når folk som jobber daglig i cockpiten sliter med å snakke engelsk til å med. Men morsomt å se de i aksjon, det er det:

 

Il-62, flightlevel350.com

 

Se hele den filmen, den er litt interessant. Jeg skjønner hvorfor mange utenlandske flyselskap er bannet av EU. Ikke at nødvendighvis disse folkene er dårlige piloter, bare får følelsen av at de ikke er like rutinerte som andre steder. Kommunikasjon mellom crew medlemmene burde i det minste være 100% i orden.

 

Du, det her er armenske piloter, tror jeg. Det kan var Azerbajan, Uzbekistan, ikke sikker. hva som er problemer med kommunikasjon der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<..->men de klarte ikke å styre flyet, vertikal fart var på rund 35 m/s. De som så tragedien sier at flyet falt "som en blad - til høyre, så til venstre, så til høyre igjen."

Slik du skriver det her høres det jo omtrent ut som en flatspin, typisk for maskiner med t-tail, der de mister kontroll over elevatorene da luftstrømmen over dem blir forstyrret....

 

Etter de siste nyheter det var en flatspin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet folk ikke vil være skeptiske til piloter fra utlandet, og det er kanskje å dømme litt raskt når man sier at de ikke har riktig opplæring osv, men må si at det er ikke rart i folk blir det når folk som jobber daglig i cockpiten sliter med å snakke engelsk til å med. Men morsomt å se de i aksjon, det er det:

 

Il-62, flightlevel350.com

 

Se hele den filmen, den er litt interessant. Jeg skjønner hvorfor mange utenlandske flyselskap er bannet av EU. Ikke at nødvendighvis disse folkene er dårlige piloter, bare får følelsen av at de ikke er like rutinerte som andre steder. Kommunikasjon mellom crew medlemmene burde i det minste være 100% i orden.

 

Dette er da Cubanske piloter såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...