Gå til innhold

Gullknapp - what's up?


Frode Sveinungsen

Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg høre av en fyr at han hadde snakket med en dude som sa at Gullknapp nå var 1800m lang med asfalt.. kan noen bekrefte dette???

Sist jeg var der, ca 1,5 år, var denne banen kun 500m lang.. Har det virkelig skjedd så mye der nede på så kort tid?? "" Isåfall håper jeg klubbaktiviteten vil vokse stort, og kanskje det også kan etableres en seilflyklubb der nede i syd.. Det hadde vært "gildt" som de pleier å si i Froland "" Noen som vet noe om Gullknapp - fortell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm, men nå viste det seg at banen er under ombygging da, som bildet i den ene linken over her viser, så da var det ganske stor troverdighet i det han duden sa tross din høye odds, eller hva? Hvorfor gidder du å bry deg om hvordan jeg formulerer mine unike setninger "" Hadde du ennå kommet med noe informativt angående topic'n... Noen må jo bare ha alt grammatisk korrekt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på gullknapp i år, så jeg vet ikke hvor langt de har kommet. Det stemmer at gullknapp er under full utbygging. Rullebanen skal etter planen være 1120 meter lang ved slutten av dette året. Der har vært snakk om å bygge tårn, og annen infastruktur på flplassen, men kommunene her omkring krangler veldig om bruken av penger på prosjektet. Kjevik har også satt seg opp imot gullknapprosjektet. De mener at det er lite poeng i å bygge ut gullknapp, med en ny motorvei som skal stå klar i nær fremtid.

En lokal riking har planer om å kjøpe inn flere fly av typen jet falcon (?) som han vil sette i drift med base på gullknapp.

 

Så hva som skjer i framtiden er usikkert, men en ting som er helt klart er at rullebanen er/blir over 1 km i år ""

 

Her kan dere se at gullknapp er et ganske stort diskjusjonsemne for tiden:

http://sesam.no/search/?q=gullknapp&newscountry=Norge&c=m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Set der ja.. Der var det mye å lese gitt... ""

 

100 mill. ja, for all utbygging på Gullknapp... Det høres da unektelig ut som svært lite penger?

 

10 mill. av dette skulle forlenge rullebanen fra 1.120 til 2.300 meter.

 

Da gjenstår jo 90 mill. til:

- Bygging av tårn

- Oppføring av navigasjonshjelpemidler.

- Bygging av takseveier

- Oppstillingsplass for fly

- Parkeringsplass til biler

- Oppbygging av Brann og Havaritjeneste m/ driftsbygg.

- Oppbygging av brøytetjeneste for vinteroperasjoner.

- Bygging av terminal.

...og sikkert mye mer...

 

Jeg tipper de har blåst 100 mill. lenge før de kommer så langt ned på listen som terminalen... ""

 

Tatt i betraktning at det er sydenchartere de ønsker på Gullknapp, så må vel sikkert Brann og Havaritjenesten opp i kategori 6, hvilket er det samme som Kjevik, Rygge, Vigra, Årø, Kvernberget, Ørland, Bodø, Bardufoss, Langnes, Alta, og Kirkenes...

 

Hva koster 2-3 brannbiler mon tro?

 

I tillegg så kan det jo kanskje være vanskelig å få et etablert handlingselskap til å ønske å starte opp på Gullknapp, siden det nok er begrenset hvor mange store fly som kommer til å dukke opp der iløpet av en uke, noe som betyr at de selv må ha en handlingtjeneste på plassen.

 

Bare utstyret man normalt bruker på handling av én 737 løper fort opp i millionklassen, og noen ting, som f.eks én deiceing-bil koster fort fra 1,5 mill. og oppover...

Et par bagasjetraktorer setter deg fort tilbake rundt en halv mill, og sammen med biler til vann og toalettservice, et par trapper, osv, så er man raskt oppe i 3 mill. om man går for nytt utstyr som holder i mange år.

Man kan selvsagt gå for billig rask, men det kommer til å komme tilbake og bite deg i ræva svært ofte, og gjør at man må ha mye backup-utstyr stående..

 

Hehe.. ..og jeg som synes Rygge er en teit idé.. Dette er her jo etluftslott av dimmensjoner... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det at man skal ha diverse chater flyvinger fra Gullknapp. Hva når Kjevik må bygges ut/forlenges. Det er hverken helt billig eller enkelt(det er altfor mange knauser rundt som er for høye). Derfor er det en langsiktig plan om å få Gullknapp lang nok(ca 1200 m).

Var i østenden tidligere i sommer og de har sprengt seg langt inn.( For de som er kjent var det ca 15 min å gå fra Lyngrot.) Nå mangler bare siste finpuss og asfalt. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, 1.200 meter kommer ikke til å gi Gullknapp muligheten til å ta trafikk fra Kjevik, da det knapt nok holder til 50-seters turboprop-maskiner...

 

Skal de ha håp om å få syden-chartere dit, så må de nok tenke på å lage en rullebane som er det dobbelte av det tallet...

 

Kjevik sitt problem idag er vel det høye terrenget i utflygingen, som gjør at disse charterene ikke kan ta av med full last, noe som utelukker direkteruter fra Kjevik til varme strøk.

Idag går flyene som kombinerte ruter med Torp, så de kan fly fra Kjevik til Torp med lite fuel ombord, for så å tanke opp det de trenger for turen sydover her...

 

1.200 meter er ikke mer en det de har på Geiteryggen, og du ser jo hva de flyr med der...

Det største de har brukt på rutene der er vel ATR-42...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje holder det med ATR-42 også, Kenneth.

Spørst jo hvor man vil ha trafikk, og om det blir på lengre ruter blir kanskje 42`en for liten. Men om det kun er til Oslo/Bergen så holder det kanskje med 42`en, så får det heller blir flere avganger.

 

Slik som det er i Florø i dag er det kun 1200 meter, og der opererer man med ATR-42. Planen er i grunn å utvide til nærmere 2000 meter, men flere ønsker heller at det skal bli flere avganger enn større fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Clamer... Jeg tror riktignok at jeg har regnet veldig feil på det andre forumet...

 

Det riktige svaret på eksempelet jeg ga der tror jeg faktisk skal være 1.322 kg. pr. kvm. og med de tallene du kom med nå, så blir det ikke mindre enn 1.673 kg. pr. kvm... Altså et trykk på 2,38 PSI..

 

Hvis DET stemmer, så tror jeg ikke den døra nølte med å forlate flyet, og jeg skulle likt å vite hvor langt utpå vingen døra traff... ""

 

...og for de som måtte lure på hva i huleste jeg snakker om, så gjelder det Fokkeren som mistet en dør...

 

Det har selvsagt ikke noe med Gullknapp og gjøre.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjevik bygges ut i dette øyeblikk (ikke rullebane - ennå) og Gullknapp sliter med finansiering av sitt. Det er også stort sett ingen på Froland som ønsker flyplassen der heller. Alle naboer omtrent klager over støy og forurensing.

Som Kenneth sier, dette prosjektet har nok veldig langt å gå før fullastede 737-800 kommer innom.

 

Synes det er helt vittig at Arendal skal hevde seg så utrolig over Kristiansand... Hehe. Veldig typisk dere arendalitter altså. I tillegg til flyplass, Hovefestivalen for å nevne noe ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29. September åpner den nye Gullknapp flyplassen. Da er banen utvidet til 1.120 meter, og blitt 30 meter bred.( til sammenligning er Kjevik på 1.960 meter og har en bredde på 45 meter).

Når banen er ferdig, begynner arbeidene på det tekniske med bane belysning og innflyvingslys( nav. hjelpemidler er også på tapetet).

OSM Group AS bygger hangar på ca 600m2, og skal ha fast base her.(De har investert i et Eclipse jet fly(10 seter) for taxi flyving for næringslivet hovedsakelig).

 

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...