Gå til innhold

Farvel til PFG og FFG


Jan E. Stene

Anbefalte innlegg

Ja, dette er i sannhet virkelig triste meldinger. Freeware miljøet lider i mye større grad enn tidligere, og jeg er redd for at dette kan være begynnelsen på slutten for betydningsfulle bidragsytere når det gjelder freeware addons. Det ER tragisk når gurugrupper som PFG og FFG legger inn årene! Se på Eric Ernst som et eksempel: han orket heller ikke mer og avslutter derfor sin "paneldesignkarriere" med et kommersiellt produkt, mye nettopp pga. miljøets negative utvikling. Når det er sagt, hans deltagelse i nye "767 Pilot in command" er virkelig noe helt ekstraordinært når det gjelder paneldesign.....

Jeg kjenner en god del freeware designere (tro meg!), og bekymringsfullt mange av dem planlegger å legge av nettopp pga av tilsvarende årsaker som PFG og FFG legger til grunn i sine avskjedsord. De orker rett og slett ikke mer!

For min egen del er sannsynligvis paneldesign også historie. Ikke at det er det store tapet for miljøet, men jeg tror rett og slett at ikke jeg heller orker mer. Antallet "gi meg ditt og gi meg datt og asshole opp stolpe og ned stolpe" simmere har økt enormt det siste året, dere skulle bare sett hvilken form en foruroligende stor del av de uttallige mailene vi mottar har. Det er bare ikke moro lenger dette her.

Skeptikerne vil sikkert hevde at dette er hårsåre reaksjoner, men de av oss som har drevet med dette noen år tror jeg kan skrive under på hva dette dreier seg om.

Hva som kan gjøres for å holde i live freeware delen av hobbien vår er ikke noe jeg lenger har et noenlunde svar på.........

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at det skandinaviske simmermiljøet så langt derifra er det verste, men det er tendenser til at det gradvis hardner til også her.

Intensjonen min med dette innlegget er ikke ment å være provoserende, det er kun ment som et vennligsinnet innlegg i en debatt som for tiden burde være høyaktuell, også her på berget.

Mvh

Olav/FPDA Norway

 

[Endret av Olav M. Rønningen 03-02-2001.]

[Endret av Olav M. Rønningen 03-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Slutter meg til Ivar Amundsen, og spør: Kan noen fortelle hva som har skjedd?

Skjønner såpass at noe har fått to av de mest fremstående flightsim-design-gruppene - PFG (Project Freeware Group) og FFG (Flightsim Freeware Group?) - til å legge ned virksomheten.

Men hva?

Dette er muligens en intern diskusjon mellom spesielt innvidde, men det burde være mulig å forklare andre hva det dreier seg om, siden diskusjonen ligger på en åpen server....

Vennlig hilsen

en nysgjerrig

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav,

Det som irriterer med denne saken, er nettopp at "payware" folket vil trekke det lengste strået. Flere ganger når jeg leste de inspill som kom opp på FFG/PFG forum, satt jeg igjen med en følelse av at enten har personen en IQ som tilsvarer hans armlengde dividert på 2, eller så gjøres dette for bevisst å provosere freeware gruppene på en slik måte at de rett å slett - som du sier det - ikke orker mer. Og da blir jo resultatet som man forventet.

Som "bruker" kun, er det ofte fristende å si - ignorer tullingene, og se heller på de som med respekt bruker disse praktfulle juvelene daglig. Jeg er ikke i tvil om at vi er i flertall.

Kanskje vi burde være flinkere til å gi beskjed, ikke vet jeg. En ting er sikkert, noe må gjøres for å blåse liv i PFG og FFG, slik at disse gjenoppstår i en eller annen form.

PS - Du er sent oppe om kveldene ser jeg....øh.

JS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe helt tull at "freeware" miljøet skal tvinges over til komersielle hender, eller kutte ut. Og - Olav M. Rønningen - du er beskjeden hvis du ikke tror dine produkter vil bli savnet. Men jeg forstår deg i grunnen veldig godt. Bruker sikkert 110-vis av timer på å lage ting, som vi andre kun med et tastetrykk kan laste ned å bruke så mye vi vil - fullstendig gratis. Da er det nesten inntil sinnsykt at folk kritiserer, klager, syter m.m. Det er ikke annet enn bortskjemte snørrunger uten fnugg av samvittighet som kan være så dumme. Har lest et par innlegg også i dette forumet, og blir ofte forundret over hva mennesker kan komme på å poengtere, samte å påpeke - i negativ retning. Har ikke giddet tidligere å kommentere dette, da det ligger litt under ens verdighet.

Men når en har en mulighet til høste fruktene av andres arbeid, uten i det minste å bidra selv - kan en i det minste holde kjeft hvis en ikke finner det tilfredsstillende - ELLER GJØRE DET BEDRE SELV!!!

Til deg Olav - og til alle andre der ute som så glimrende bidrar med deres produkter - dere skal vite at det også finnes flere av oss som hver gang vi flyr noe dere har laget - gjør det med den største ydmykhet og takknemlighet, og håper at vi også kan få lov til å"høre" mer til dere ved andre anledninger. Det er nok vanskelig ikke å bli irritert/såret over slikt tull og tøys, men tenk da på oss som dere gleder utrolig mye med det. Og jeg får faktsik et fnugg av dårlig samvittighet over å bare "forsyne" meg gratis av alt som finnes, og hadde heller ikke hatt problem med å betalt for enkelte av deres flotte produkter, så bra er mye av det som er der ute. Men la oss nå for all del håpe at miljøet tar disse problemstillingene til etterretning - og blir mer ydmyke i fremtiden

stå på

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, og har altid været modstander af denne hobby som andet end freeware hobby. Hvis man begynder at opkræve beløb for deltagelse, vil man miste sjælen ved flight-sim, nemlig at vi ALLE er med, på lige vilkår, og kan "mødes" fx i SB/PC.

Selv har jeg lavet et par SAS fly ud fra (netop) PFW-FFG modeller. Mest af alt for min egen skyld, men også fordi jeg tror på, at hvis jeg kan have glæde af det, så kan andre også. Det, sammen med nogle rosende ord i e-mails er løn nok for mig!

Men inden for de seneste par år, er den antallet af kommercielle add-ons steget kraftigt, og jeg tror dette har taget pusten fra mange hjemme-producenter, for hvis der er et bedre produkt på markedet, kan det virke meningsløst selv at gå i gang. Men der er stadig perler rundt omkring, og lad os hylde dem!

En af grundene til at "Flight Simulator" er den førende simulator er netop det miljø der er opstået, blandt andet på grund af flightsim.com, hvor gode og dårlige produkter er blevet distribueret frit på nettet. Men virksomhedernes muligheder for at tjene penge på vores hobby er ved at kvæle sjælen i flightsim-miljøet. Senest er FSNav også kommet i en payware version. Jeg håber inderligt at flertallet her på flightsim.no er enig med mig, når jeg siger ”DON’T MAKE MONEY ON FUN.” og så lad os bevare flightsim.no som den enestående side det er for scandinavisk flightsim!

/Peter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Joda, jeg ser jo at det er mindretallet som ødelegger for alle andre, og slik burde det jo ikke være. Men en ting er sikkert og det er at disse få gjør utrolig mye av seg. Jeg har egentlig vært svært heldig med min "brukergruppe" som består nesten utelukkende av trivelige mennesker som ikke nødvendigvis bare bukker og skraper (for det er ikke noe poeng), men som også forteller litt om seg selv, om hva de synes er så gøy med denne hobbien, samt kommer med konstruktiv kritikk og forslag til forbedringer. At jeg på siden av dette i perioder jevnlig har blitt bombet med virus fra et par misfornøyde karer som ikke fikk oversendt det FS2K 737 panelet jeg frem til nå har puslet med, kan jeg nok leve med. Norton tar seg av den saken [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image] .

Men så er det dette med at vi er en del av et større felleskap, nemlig flysim-samfunnet, og der skjer det med sannhet mye interessant for tiden; nå har jo Project Freeware Group (PFG) og Freeware Flight Group (FFG) stengt dørene, andre siter kommer sikkert til å gjøre det samme og dette gavner ihvertfall ikke hobbien vår. Hvorfor de stenger? Jo, de går rett og slett tomme for fuel. Vi må huske på at å lage et addon, det være seg fly, panel, scenery ++++ krever arbeidsinnsatser på opptil hundrevis av timer (for egen del kan jeg si at jeg har jobbet et år på 737 panelet, og det er ennå ikke ferdig). Ta f.eks. PFG, de er virkelig veteranene i FS-verdenen med sine fantastiske fly, gudene vet hvor mange flygende juveler de har levert oss gratis i årenes løp. Folk er blitt utskjemt og mange vil ha ennå mer i ennå raskere tempo uten å i det minste antyde et "please" osv. osv. Og når man da i tillegg ser at stadig flere og flere forsøker å oppildne samfunnet til å hacke og spre mesterverkene videre uten samtykke fra de som i utgangspuktet sitter på alle rettighetene, ja da skjønner jeg at de tar lekene sine med og forlater sandkassen. For min del kan den enkelte gjerne hacke addons til det ugjenkjennelige så lenge man beholder sakene kun på sin egen harddisk, det blir ikke en verkebyll før det spres på nettet uten opphavsmannens tillatelse. Det må da være nok å bare få dette gratis? Enkelte "produsenter" legger jo også ut sakene sine til fri bearbeidelse og videre distribusjon, men la oss respektere de som ikke tillater offisiell hacking av det de legger ut.

Så har vi et annet "problem", som også svært gjerne har sitt utgangspunkt i forannevnte, og det er at den kommersielle delen av hobbien vår ekspanderer sterkt. Mange av disse kommerse gruppene består ofte av tidligere freeware talenter som er gått lei av å bruke all sin fritid på et produkt for så å gi det bort uten å få nok igjen for det. Når vi nå ser at store grupper som PFG og FFG legger av, og hva de legger til grunn i sine avgjørelser, så frykter jeg en ytterligere økning av kommersielle FS-grupper. Ikke misforstå, jeg er ikke motstander av kommersielle FS-grupper, men problemet er som sagt at de kan komme til å ta over hele greia. Hvem ønsker en slik situasjon? Det er freeware som hittil har vært livsnerven i denne hobbien!. Jeg snakket forleden med en av de store panelbyggerne der ute, og vedkommende er også i ferd med å legge inn årene delvis pga. at han også synes at FS-miljøet har endret seg til det verre, men hovedgrunnen hans er egentlig at han ikke lenger orker å ta kampen opp med de kommersielle grupperingene som etterhvert består av haugevis med flinke folk som på en halvtime kan programmere en snutt som vi freeware folka bruker ukevis på. Jeg kjenner litt på dette selv også. Som mange vet er jeg fokusert på 737, jeg bygget mitt første 737 panel fordi jeg ville ha mitt eget (ikke med utgangspunkt at jeg skulle gi det bort til hele verden) da jeg ikke fant noen jeg likte som jeg bare kunne laste ned på et par minutter. Panelet ble bygget, etter flere hundre timer var jeg fornøyd, og da jeg var blitt en del av miljøet la jeg det ut på nettet slik at andre 737 hungrige også kunne bruke det. Ydmyk og noe blendet av positiv mottagelse ble jeg bitt av basillen og snøballen begynte virkelig å rulle. Jeg gikk på med dødsforakt, ble tatt opp i Freeware Panel Designer Association, satt netter og helger og bygget videre på nye versjoner av 737 panelet mitt frem til den dagen jeg oppdaget at ressursterke Dreamfleet holdt på med et kommersielt 737 panel som egentlig kanskje er det jeg drømmer om, men som jeg ikke har ressurser til å matche med egen innsats. På det tidspunkt var panelbyggingen min nesten blitt til en liten enmanns bedrift, mail strømmet på i hopetall og jeg brukte plutselig mer tid på support enn på bygging, og jeg begynte egentlig å få vondt i magen hver gang jeg jeg åpnet outlook'en. Hvis Dreamfleet's reklame holder hva den lover så kommer jeg også til å kjøpe det panelet, ingen tvil om det. Hva som da måtte være igjen av motivasjon for å fortsette på mitt eget 737 vet jeg faktisk ikke. Jeg nevnte tidligere at jeg i utgangspunktet bygget paneler til eget bruk, å utelukkende bygge for å dekke andres behov vil for meg og mange med meg være en umulighet. Det er derimot en mulighet for hvis jeg kommer så langt som at 737 panelet mitt havner i status "flybar beta" (det gjenstår en del arbeid), legger jeg det ut "as is" her på Flightsim.no til de som måtte være interessert, men det blir også kun på denne webben.

Nå vil nok mange spørre hvorfor vi innenfor freeware panelbygging ikke i større grad slår sammen flere ressurser for å ferdigstille et panel, og det emnet diskuterer vi faktisk innimellom. Men folk er slitne, har lite tid og vegrer seg for å binde seg opp i prosjekter som man kanskje ikke er så hekta på. Personlig hadde jeg ikke synes det hadde vært så spennende å delta i et A320 prosjekt da jeg som sagt er mer interessert i 737. Hadde dette vært et levebrød hadde saken selvsagt vært en annen, men dette er freeware hobby og egentlig en noe egoistisk greie når det kommer til prosjektutvelgelse, jeg må bare ærlig innrømme det.

Rekrutteringen til hobbien synes også å ha avtatt en smule siden FS2K ble lansert. Det er også en noe bekymringsfull tendens når vi tenker på fremtidig tilgang på fine freeware addons.

Håpet mitt er at hobbien vår igjen vil bli det den engang var (enkelte ting var faktisk noe bedre før [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ), men det krever en større bevissthet blandt de involverte. Da tenker jeg kanskje ikke så mye på de som leverer freeware addons, men tenker mer på den vanlige bruker. Det er til syvende og sist, tror jeg, den "nedlastende" delen av miljøet som har en liten utfordring her hvis man fremdeles ønsker en oppegående freeware del i miljøet. Jeg har råd til å kjøpe alskens snadder til simmen min, men synes samtidig at det er ødeleggende for hobbien hvis alt også her i FS-world i fremtiden vil medføre stor slitasje på VISA kortet.

Jeg kommer ihvertfall ikke til å lage annet enn freeware paneler, hvis jeg da fortsetter...

 

Avslutningsvis vil jeg bare få takke for oppmerksomheten, den fine støtten og alle gode og konstruktive innspill jeg har fått fra det fine miljøet her i Skandinavia.

Dette ble igjen et langt innlegg, klarer visst ikke å fatte meg i korthet så det har jeg gitt opp [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] .

Mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Olav M.!

Jeg skjønte hva det dreide seg om da det kom flere postinger, dette har jo vært diskutert endel tidligere på forumet!

Etter formattering av HD ligger FS2K i hylla i påvente av ny maskin. (mangler omprioriteringstillatelse fra "ho mor sjøl") [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Da jeg bare har FS98 inne for øyeblikket gleder jeg meg stort over dine 737 og DC8 paneler og håper freewareentusiasmen fremdeles er "liv laga" selv om det ser mørkt ut, tatt i betraktning at det er flere simulatorversjoner som er oppegående!

Tusen takk for det du har gjort Olav M.!!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ref Oanes innlegg.

Er ikke sikker på om jeg oppfattet meningen med din første setning, men det er vel få som hevder at freeware miljøet skal "tvinges" over til komersielle kanaler. Derimot er det en kjennsgjerning at to av de største bidragsyterne på freeware siden har lagt opp. Da er det etter min oppfattning lettvint å si at dette er tull. Det er etter mitt skjønn en åpenbar trussel for det eksisterende freeware miljøet.

Kanskje tiden er moden til å tenke anderledes, etablere organiserte miljøer med medlemskontigent, tilgangsbegrensing etc.

mvh

Jan Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg føler meg ikke helt "inne" i denne debatten, men jeg har observert at det går en rød tråd gjennom disse innleggene.

Jeg ser at det dreier seg om freeware og at de som driver med dette tydeligvis ikke ser noen vits i å slite seg ut pga. at noen rett og slett ødelegger motivasjonen og saboterer den gode stemningen vi har her i miljøet.

Jeg kan samvittighetsfullt si at jeg aldri har "klaget" på noen freeware-produkt. Selvsagt har jeg irritert meg over at ting ikke fungerer, men da har det stort sett vært ting jeg selv har kunnet ordne opp i.

Jeg er imponert over hvor mye bra freeware som eksisterer, og har av og til lurt på hvorfor de ikke drar kommersiell nytte av det. Slik glødende interesse for flightsim og det å lage paneler, fly, scenery osv., og legge det ut på internett til fri bruk for alle som ønsker det fortjener en stor oppmerksomhet.

Det må jo være et ufattelig arbeid bak det, og dere må jo være utrolig stolte over arbeidet dere som gjør dette utfører.

Problemet er at vi tar det for gitt, og da er fristelsen stor for å "slenge dritt" når det ikke fungerer slik vi vil ha det!

Men folk som faktisk sender mail og klager på det som om de skulle kjøpt og betalt for det må jo mangle visse sosiale antenner vil jeg tro.

Det er ingenting som irriterer meg mer enn når jeg kjøper et produkt som ikke fungerer, og da er jeg selvsagt ikke redd for å si ifra om det. Men freeware har man absolutt ikke kjøpt og betalt, og da skal man heller ikke komme og klage og sutre til produsenten heller!

Til dere som legger inn årene fordi dere rett og slett ikke orker mer, vil jeg uttrykke min dypeste forståelse.

Jeg skal ikke være så frekk at jeg vil si at oppforde dere til å fortsette til tross for noen få sabotører. Det er det ingen som kan forvente av dere, men ta all ros til dere. Kritikerne kan neppe være seriøse simmere, og har enten et markeringsbehov, eller glemmer bare at de faktisk ikke har hverken kjøpsloven eller noen annen juridisk manifestasjon i ryggen.

Dere freeware-skapere gjør en kjempeinnsats, og fortjener en stor TAKK!

mvh

Arne Olav

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slutte meg til det siste inlegget her. Har ennå ikke klaget over et freeware produkt (bortset i mit stille sin). Det er klart at jeg noen ganger har vært plaget, men det er faktisk noe jeg regner med. Ser på det som prisen jeg må betale for at det nettop skal være freeware.

Det er faktisk jeg som skal være glad for at de er blit lagt ut. Det er faktisk addonene sim gir meg moroa i Flightsimen min. Og skulle jeg betale for hver enkelt av filene jeg laster ned (Fly, Panel, Scenery) Ville nok jeg fortsatt fløyet fra Fornebu til Flesland tur retur i Learjeten eller boingen som fulgte med FS98 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image].

Jeg startet med å laste ned nye fly og paneler. Siden fant jeg Norway98 og gleden var stor, så fant jeg Squawk box og SATCO og alt dette var gratis. Det var helt utrolig.

Så til alle dere der ute som mener dere ikke får noen takk fra brukerne. Vil jeg med dette bare TAKKE. For vis uten deres hjelp ville ikke flightsim oplevelsen min ha vært holdt i live fram til nå [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]. Håper jeg også i framtiden kan laste ned noen gode panele, Fly og scenery mm.

Og til alle dere som klager på disse kjøp heller et komersielt produkt og krev brukerstøtte når programet ikke virker slik det skal. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/mad.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei og nei...dette var sjokkerende!

Og først nå oppdaget jeg at Project Freeware er lagt ned. Der gikk vi glipp av en masse nydelige fly...for ikke å snakke om fly-dynamikken til PFG.

Ingenting av dette er vel å få tak i lenger.

Men hva skjedde?? Prøvde noen å selge produktene deres?

Beklager men jeg orker ikke å lese milelange innlegg uten avsnitt...

Mvh

Helge Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, så vidt jeg forsto så la de ned både pga av masse usaklig kritikk og at noen hadde "stjelt" fly av dem. - bare malt flyene om og kalt dem sine egne på andre sider.

 

Fint å høre at du også synes at flydynamikken deres osv var nydelig. Flyene var nemlig ikke bare pynt på skjermen sånn som visse personer på dette forumet har fått seg til å si.

Jeg har forresten ikke fått noe svar på om hvorfor noen hadde problemer med å fly de flotte Dc-9'erne og 737'ene selv om de hadde Fs98.air filer. Regner med at dette er fordi dere ikke hadde noe fornuftig svar på dette?

Jeg mener ikke nå å kritisere enkeltpersoner, men som sagt så synes jeg dette var litt for drøyt..

http://www.flightsim.no/ubb/Forum8/HTML/000815.html"'>http://www.flightsim.no/ubb/Forum8/HTML/000815.html" TARGET=_blank>http://www.flightsim.no/ubb/Forum8/HTML/000815.html

mvh, Ole Martin

[Endret av Ole Martin Walberg 16-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleden over PFG og FFG sitt arbeid er enormt stort hos meg og det er med skuffelse jeg nå registrerer at det er lagt ned.

Jeg har gått og ventet på O.M.R. sitt 737 panel og har også noen av hans andre paneler på plass.For meg utgjør de enormt mye glede og fly med.Deler hovedsaklig utspillene som er kommet og vil bare si min lille mening her.Til alle disse nerdene,idiotene og syterne som kommer med kritikk og trusler er det bare en ting og si.SLUTT OG FLY,LEGG VEKK DERES FS SIMULATORER OG BEGYNN MED NOE ANNET.LA OSS SOM ER SERIØSE OG GLEDER OSS OVER FREEWARE OG DERES PRODUKTER FÅ DETTE I FRED FRA DERE SOM BARE VIL ØDELEGGE FOR ANDRE.TIL DERE SOM IKKE ER FORNØYD MED TINGENE : LAG DEM SJÆL,DERE TROR TYDELIGVIS DERE ER BEDRE ENN MANGE ANDRE.

Håper at PFG og FFG kommer tilbake senere og kan glede mange av oss videre med flotte innsatser.

V.H.Jan B.

[Endret av Jan Barreng 16-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle her !!!

Dette er en kedelig beslutning af PFG og FFG, jeg ville sikkert have gjort det samme hvis jeg var dem.

Som alle der holder af at sidde foran sin PC og flyve FS98 eller FS2000 osv håber jeg at FFG og PFG vil give os, som kan lide dette, en chance til, bare en lille en!

Det er rigtigt godt arbejde alle som laver freeware fly, paneler osv og ingen vil med vilje, lave et dårligt arbejde, så der absolut ingen grund til at stoppe dette perfekte arbejde !!

Håber det alt sammen bliver som det var, og bedre.

Med venlig hilsen

Jimmy Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Tarjei Lundarvollen skrev:

...Skal ikke folk ha rett til å si sannheten (ref: lei av air98 filer) så bør heller gruppene legges ned.

Ja, Tarjei, hva er nå egentlig det du definerer som sannheten? Det vi nå ser, er at flere freeware-leverandører legger ned sin virksomhet. Kan ikke dere som vil være sole FS2K-brukere og som det svartner for når dere bokstavkombinasjonen air, kjøpe (gjerne dyrt og med bugs) paneler og flymaskiner? Og det uten å involvere oss vanlige brukere i frustasjonene dere måtte ha.

Det som ser ut til å være den triste utviklingen, er at alt nå skal bli "pay-TV". Og da forsvinner grunnlaget for Microsofts idè om at FS skal være en plattform. En plattform for gratisutviklere, og for oss som ikke vil kjøpe alt ut over standard pakke. En standard pakke (i PRO-utgave) som er et sørgelig kapittel. Se forøvrig Øivinds http://www.flightsim.no/ubb/Forum8/HTML/000815.html" TARGET=_blank>kommentar.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Kjell Arild for gratis scenery rundt Værnes. Vakre opplevelser! Men kanskje er du noe sterk i dine uttalelser rundt FS2000's dynamiske freewareleverandører; flymaskinene, deres egenskaper og panelene.

Ære være deg for ditt arbeid! Men; jeg har vel et inntrykk av at det å lage dine sceneries er noe annet enn det å tilfredsstille kritiske øyne fokusert på N1%, V1, VR, instrumenter som skal virke og noe mer.... Men - hvis alt skal bli pro - og betales for - er vi jo på riktig spor.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald. Fint at du setter pris på det jeg holder på med. Det holder motivasjonen oppe. Og når det gjelder mine tidligere uttalelser så var de kanskje en smule kvasse, men jeg mener allikevel det jeg sa. Men la meg presisere.. Jeg er ikke i mot freeware, hva skulle vi gjort uten det? Jeg setter pris på freeware, men undres på hvorfor, i dette konkrete tilfellet, at fly/add-on kalles for FS2000 add-on, når det distribueres med komponenter som kun fungerer 100% i FS98. Det er dette som plager meg litt, og det kan hende at det er kun meg det plager også. Det er min mening, og ferdig med det. Jeg er muligens en flisespikker som synes at add-on ikke blir bra nok før de er så realistiske som de kan bli. For meg blir derfor ikke FS98-komponenter i FS2000 realistisk nok. Ingen grunn til å klage på frewaregrupper. Men jeg er stadig på jakt etter det mer realistiske, derfor har jeg falt for produkter som bl.a. PSS, dreamfleet og E.W. Ernst utvikler. Disse er produkter man betaler for, men du og du, dette er fantastiske add-on. Jeg respekterer at andre klarer seg med mindre realistiske add-on. Men her ble det ble spurt etter min mening, jeg presenterte min mening, og står for det. Man burde få komme med sin mening uten å bli sett på som uverdig i ettertid.

 

Slik jeg har forstått det, er grunnen til at Project Freeware Group trakk seg tilbake _ikke_ at de har fått negativ kritikk det ville vært tåpelig, men at de f.eks har fått mail med uendelig masing, hets, og nesten trusler om å gjøre ditten og datten eller gi ut uferdige add-on prosjekter. Og andre lignende demotiverende og useriøse henvendelser. For en utenforstående som meg virker det som de er en smule hårsåre mot negativ kritikk også, men jeg skjønner at det ligger mer bak enn dette. Dessuten, hvem trekker seg tilbake pga. dårlig kritikk? Det finnes forresten ikke dårlig kritikk, bare konstruktive meninger. (Liker jeg å tro, men det er kanskje feil?)

 

Husk - Alle har forskjellige meninger, og jeg synes faktisk at det blir en smule barnslig å kalle noen andre for "Elendige sytehuer" - I dette tilfelle er det noen andre som syter og klager mer og i tillegg mye tydeligere enn de navngitte sytehuer som var nevnt litt lengre opp. Uten å anklage noen vil jeg påstå at enkelte individer i forumet har så store markeringsbehov at det bare blir usaklige innlegg av det, dessverre. De som føler seg truffet burde begrense seg litt, tenke seg godt om, og etter beste evne forsøke å dempe seg ytterligere. Da er man på god vei til å få saklige og beherskede diskusjoner, noe som jeg har sett motsatte eksempler på til tider. Og det er alltid noen som skiller seg ut. De unge og utålmodige kan vi ikke gjøre så mye med, de vil utvikle seg til det bedre etterhvert. Derimot kan de som er moden se seg selv utenfra og deretter forsøke å forandre seg noe, til fordel for seg selv og omgivelsene.

 

Til alle dere som bidrar til aktivitet i dette forumet vil jeg nevne en fin huskeregel vi lærte i militæret for bruk av samband. Den kan også være nyttig for enkelte av oss...

"Tenk - Trykk - Tal"

 

Med ønske om god helg,

 

Kjell Arild

[Dette innlegg er endret av Dag Johansen]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...