Gå til innhold

ATIS


Joachim Skjønberg

Anbefalte innlegg

Hei. Angående dett med ATIS på VATSIM.

For å unngå overbelasting av serverne har vi ATC'ere en begrensning på fire linjer, og dette er dessverre inkl. servinfo.

 

Jeg ser ofte ATIS'er som bare inneholder controllerens navn og rating, altså det som betyr minst for piloten.

Jeg prøver alltid å få med mest mulig relevant informasjon (vær, bane, tl osv) og en ATIS kan se f.eks. slik ut:

 

Bergen Flesland, information November at time 1820z

Exp ILS app. Rwy in use, 35. TL85 Q1014 NOSIG

Report information November!

 

Jeg kan også ta med vind og linje 2 blir da slik:

Exp ILS app. Rwy in use, 35. TL 85 31007KT 270V340 Q1014 NOSIG

 

Basert på denne met'en:

ENBR 101820Z 31007KT 270V340 9999 FEW030 04/M03 Q1014 NOSIG

 

Er det CAVOK pleier jeg også å addere dette, f.eks:

Exp ILS app. Rwy 01L/R. TL85 CAVOK Q1011 NOSIG

 

Er det dårlig vær kan en METAR se slik ut:

ENGM 112020Z 01015G35KT 350V030 0200 +SHSN R01L/350U OVC001 M02/M08 Q1000 WS RWY01L/R TEMPO 0300 SHRASN BKN002

(vet at det ble noen feil i den met'en, men uansett...)

Da kan skulle ATIS ha vært:

This is Oslo Gardermoen, information X-Ray at time 2020Z.

Exp ILS app. Rwy 01L/R. WS RWY01L/R TL85. 01015G35KT 350V030 0200 +SHSN R01L/350U

OVC001 M02/M08 Q1000 TEMPO 0300 SHRASN BKN002

Aknowledge information X-Ray on first contact.

 

Slik skulle det ha vært for å få med all nødvendig informasjon.

I stedet må denne kortes kraftig ned, og noen skriver kanskje bare

rw.liveatc.net/engm_app

Oslo Gardermoen INFO B

Per Rompevik, S3

 

Selvom været kan hentes via ACARS og pilotene skal ha METAR rapporter for området skal vær og flyplass-informasjon tas med i ATIS.

 

En ATIS som inneholder dette er veldig vanlig, men det bør fortsatt tas med mer informasjon:

Stavanger Sola, information Bravo

Rwy 36 TRL 85

 

Prøv å få med mest mulig relevant info i METAR. Selv prioriterer jeg å få med hvilken "innflygningsmetode" de kan forvente seg, rullebane i bruk, transition level, sikten hvis den er lavere enn 10km, trykket og informasjonen som følger. Har jeg plass tar jeg evt. med vind, skyer osv.

 

En typisk ATIS fra meg kan se slik ut:

 

rw.liveatc.net/engm_app

Oslo Gardermoen, information Charlie at time 1120Z

Exp ILS app. Rwy 19L/R. TL85 Q1020 TEMPO -RA BKN002

Aknowledge information Charlie on first contact.

 

Ellers er det et poeng å unngå at ATIS blir for rotete, med for mye komma, punktum og kolon osv. Det perfekte hadde vært å få etablert et voice-atis-system.

 

Oppsummering: Prøv å få med relevant informasjon i ATIS, om rullebane, vær, trykk og tl, ikke navn og rating.

Hold ATISen kort og grei (4 linjer), få likevel med nødvendig informasjon.

 

Noen kommentarer på dette med ATIS? Selv har jeg hatt det problemet at jeg skal ha med såpass mye informasjon at jeg må ty til den 5. linjen.

Hva mener dere om ATIS-format og innhold på VATSIM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert her (Vaccsca forummene er jo hvor eventuelle offentlige besluttninger annonseres):

http://www.vaccsca.org/forum/index.php?showtopic=1523&hl=metar

 

og det var diverse meninger for og mot å ha metars i Atis.. Og det ble vel konkludert med at metar reports i Atis ikke er nødvendig eller pålagt.

 

Som app legger jeg bare inn rwy in use, QNH, TL, og eventuell viktig info. Met report vil i mange tilfeller bare forvirre de som ikke er vandt til å lese de.

 

edit:

This is from our OPS-Manual:

- Voice server and channel.

- Position callsign

- ATIS Identifier (for example "information Bravo")

- Runway in use and type of approach used

- Other useful operational information

- Address to VACCSCA: www.vaccsca.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mener jeg at det holder med 4 linjer, når jeg sitter app pleier jeg og ha med:

Radiokanal

Posisjon

Info(X)| Rwy in use | TL

Navn eller visit vaccsca,org.

 

Noe særlig mer en dette er ikke nødvendig, da trykket oppgis under nedstigning eller oppstart og været er pilotens oppgave. Er jeg i godt humør kan det hende at jeg gir en met report over radion. Som ctr bruker jeg bare tre linjer da jeg ikke føler behov for en haug med opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du lager en ATIS må du tenke på hva pilotene trenger. Jo ryddigere det ser ut i SB3 og kortere tid det tar å lese, jo bedre er det for en allerede travelt opptatt pilot!

 

--Voiceserver--

Flesland Approach, Information A

Runway 17 in use, TL85

Charts and info. on www.vaccsca.org

 

 

QNH, vinder og skyer finner han i ATISen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--Voiceserver--

Flesland Approach, Information A

Runway 17 in use, TL85

Charts and info. on www.vaccsca.org

 

Helt utmerket og straight to the point! Også korrekt iht det medlemmene i VACCSCA er blitt enige om!

Denne inneholder det en pilot trenger når han kontakter APP. Hvis noe evt skulle legges til, er det QNH, men dette gis alltid av APP når piloten får decend klarering under TA.

 

For mer info om vær, eller om ATC må informere om spesielle værforhold, tas dette direkte på voice.

Synes det er unødvendig å opplyse om at jeg kan forvente ILS app til rnwXX i ATIS hvis jeg forbereder en VOR/NDB. Hvis jeg får vite hvilken rnw som er i bruk har jeg info nok.

Hva jeg kan forvente gis via voice ved første kontakt.

 

NOTAMS og kart får jeg hvis jeg følger web linken, METAR får jeg via SB eller et STOORT vindu i Active Sky eller Serveinfo som stort sett alle piloter har.

 

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at ATIS er forskjellig hos CTR, APP, TWR og GND avhengig av hvem som er online samtidig. CTR har ikke mye innhold når APP er bemannet.

 

Vær så snill å slutt med de ATISene som jeg må åpne hele SB vinduet over hele skjermen- samt bruke 5 minutter på arr for å lese....... og som forteller meg det jeg allerede vet fra før.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si min menig her.

 

Denne diskusjonen har vært tatt opp tidligere.Atis skal kun inneholde KUN det en pilot trenger og vite.For mere opplysninger er det bare og sette inn eks .metar XXXX i SB.Trykk enter og vips så har man en komplett atis for den aktuelle flyplassen.Dette bruker jeg bestandig å gjøre når jeg er ute og flyr.Sjekke .metar XXXX med jevne mellomrom.

 

Når jeg sitter som ATC bruker jeg denne settings i ATIS:

 

 

$myrw

Bodø Approach info CHALIE 19:20z

Rwy 07 in use.Wind 120/12.QNH 1001.TL85

 

Dette er etter min mening mere en nok og ha med i ATIS slik at man ikke trenger å ha hele SB vinduet åpent over hele skjermen, og som forteller meg det jeg allerede vet fra før.Dette blir veldig forstyrrende med tanke på at man har mere en nok å gjøre i cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

About that: VATSIM sin væroppdatering er veldig, veldig dårlig. Når ATIS på ENBR er på 2050Z kan VATSIM fortsatt være på 1620z... Mange piloter bruker også realweather.

 

Slik kan en ATIS se ut fra meg, og sannsynligvis vil de alltid se slik ut:

 

§myrw

Bergen Flesland, information Alpha at time 1650Z

Exp ILS app. Rwy in use 35. TL85 31010KT Q1015 NOSIG

Report information Alpha!

 

Denne har med den mest relevante informasjonen piloten trenger, og den tar ikke fem min å lese, den tar under 10 sek.

 

Selv ønsker jeg en voice ATIS som leser den ATIS meldingen du skriver inn, og tar hensyn til komma, punktum og kolon.

 

"This is Bergen Flesland, information Charlie at time 1320z

Expect ILS approach. Runway in use: 35. Transition Level: 85. Winds: 310, degrees, 10, knots. Visibility: More then 10 kilometres. Few: 2000 feet, Scattered: 5000 feet. Temperature: 5, dewpoint: 4. QNH: 1013 TEMPO: Visibility: 4000 meters. Light Rain and Drizzle.

Report information: Charlie!

 

Og da leses den slik den leses om du ringer 55 99 81 23.

På mindre flyplasser kan ATC'n selv lese inn ATIS'en som i virkelighteten.

Et slikt system kan også gå på alle flyplasser om vi ikke kan lage et program som leser utifra den infoen den får.

Når ATC'eren logger på leser han/hun inn en ATIS melding som pilotene får ved å tune ATIS frekvensen eller be om ATIS gjennom SB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ikke helt enig med deg Ivar!

 

SB og Active Sky kan enkelte ganger ha helt forskjellige Metarer, så den mener jeg absolutt bør oppgis i Atis!

ATC skal jo ikke bruke AS som du vet! ""

 

SB har bestandig lik metar som ASRC har, så bare ta en .metar ENGM f.eks. og du får alt like enkelt som å sjekke en atis.

 

Jeg leser heller opp været for de få som ikke har mulighet til å skaffe det selv, enn å ha en metar som halvparten av pilotene ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SB og Active Sky kan enkelte ganger ha helt forskjellige Metarer,

 

Helt enig med deg her Hans Olav, men hva har det å si for deg som pilot. Når du bruker AS vil FS alltid vise det været som rapporteres via AS hvis du har denne innstillingen på i SB (og det tror jeg de fleste som bruker eksterne værprogs har) Så da får du heller bite i det sure eplet når ATC gir deg en rnw som ikke stemmer med din METAR, eller dere får diskutere en annen løsning. Tror ikke diskusjonen blir mindre når man får oppgitt en METAR fra ATC som ikke stemmer i det hele tatt med hva du opplever virker inn på flyet ditt.

 

METAR får piloten oppgitt når han skriver .metar i sb. I RL skifter man frekvens for å få samme info (noe du også kan gjøre med FSMeteo og AS). Har vi hatt dedikerte ATIS frekvenser kunne dette også vært gjort på VATSIM.

 

I mellomtiden er det ikke dette som er den kritiske infoen når du skal kontakte ny ATC. Er det spesielle værforhold blir dette opplyst via voice/txt av ATC ved første kontakt. Det burde holde.

 

Nei, hold infomengden i ATIS på et absolutt minimum, så får piloten heller sørge for å innhente det man mener man ikke har fått dekket ved å spørre eller bruke funksjonene som er innebygget i SB3/FSInn. Stømmer textlinjene over skjermen når man kontakter en ATC, er det få som leser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...