Gå til innhold

Sinnsyk crash med en "SU27??"


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Flyet er en Su-30, og ikke en Su-27. Her er info henta ifra Wikipedia on saken:

 

On 27 July 2002, 84 people were killed and over 100 injured at an airshow in Sknyliv airport near Lviv, Ukraine. A Ukrainian Air Force Sukhoi Su-27 aircraft crashed during an aerobatics presentation. It was the world's worst airshow disaster to date.

 

The aircraft, flown by two experienced pilots, was reported to have lost power before clipping trees, at which point the crew ejected. The plane hit a stationary aircraft and burst into flames, then slid into the crowd of spectators. Both pilots survived with injuries.

 

Ukrainian president Leonid Kuchma publicly blamed the military for the disaster and dismissed the head of the air force, Volodymyr Strel'nykov. The defense minister Volodymyr Shkidchenko sent in his resignation, but it was rejected by Kuchma.

 

Experts supposed the following causes of the accident, in the order of importance:

violation of the flight plan by crew or ground co-ordinator

improper flight plan: particularly, mistaken correlation between the flight and spectators' zones

piloting error

technical failure

fueling the plane with an excess amount of kerosene, causing the Su-27 to become too heavy and not agile enough to complete the manouver

 

It should be noted that a Russian Sukhoi Su-35 prototype fighter jet (a thrust vectoring derivative of the Su-27) has previously crashed under surprisingly similar conditions during the Paris Le Bourget air show. That accident happened due to flight plan error, but did not result in any fatalities.

 

On June 24, 2005, military courts sentenced the two pilots, Volodymyr Toponar and Yuriy Yegorov, to fourteen and eight years in prison, respectively. The court found the two pilots and three other military officials guilty of failing to follow orders, negligence and violating flight rules. Two of the three officials were sentenced to up to six years in prison, and the last official received up to four years. In addition, Toponar was ordered to pay 7.2 million hryvnia ($1.42 million; €1.18 million) in compensation to the families, and Yegorov another 2.5 million hryvna. After the verdict was announced, Toponar said he planned to appeal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet er en Su-30, og ikke en Su-27. Her er info henta ifra Wikipedia on saken:

 

Jaså ?

 

A Ukrainian Air Force Sukhoi Su-27 aircraft crashed during an aerobatics presentation. It was the world's worst airshow disaster to date.

......causing the Su-27 to become too heavy and not agile enough to complete the manouver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at basismodellen av Su-30 er en videreutvikling av Su-27'en, med fokus på dual-role deep interdiction/strike All-weather fighter, til sammenligning med Su-27'ens rene A2A-rolle, og med tanke på at de deler noe sånt som 90% av systemene ombord (avionikk er forskjellig ifra en Su-27UB, som er toseters trainer-varianten av Su-27), så er det rent generelt sett ikke feil i artikkelen. . I nyhetsartikler fra både russisk/ukrainsk og vestlig presse varierer det om den er omtalt som Su-27 og Su-30.

 

En Su-30 er like mye en Su-27, i likhet med at en F-16C block 60 er like mye en F16 som en F16A block 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av break.com idiotene ""

 

Det er vel stort sett snakk om vanlige mennesker hvorav de fleste har begrenset med kunnskap om fly og flyging, men som på så å si alle andre steder har enkelte en umåtelig trang til å synse på grunnlag av lite eller ingenting. Sånt blir det fort mye ignorant vås ut av, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett snakk om vanlige mennesker hvorav de fleste har begrenset med kunnskap om fly og flyging,
Det er jo ikke så lenge siden dette krasjet var et hovedoppslag i nyhetene, jeg husker selv at jeg så katastrofen på dagsrevyen. Vanlige oppegående mennesker må da huske det hele ganske godt. Men nå ser jeg altså at det aspektet at over 80 døde altså blitt glemt eller ignorert og resten gjort til underholdning...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som var på Luftforsvarets jubileum på gamle Gardemoen i 1994 tror jeg det var.. masse bra oppvisninger, og deriblant russere i SU. På tross av heelt klare retningslinjer for hvordan oppvisningene skulle foregå, fløy de både for nær oss publikumere OG for lavt. Selvfølgelig helt sjef å se, men når jeg ser disse bildene blir man litt ettertenksom.. ""

 

Minnes forresten at gutta ble kallt ned før tiden deres var ute.. sier litt.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som var på Luftforsvarets jubileum på gamle Gardemoen i 1994 tror jeg det var.. masse bra oppvisninger, og deriblant russere i SU. På tross av heelt klare retningslinjer for hvordan oppvisningene skulle foregå, fløy de både for nær oss publikumere OG for lavt. Selvfølgelig helt sjef å se, men når jeg ser disse bildene blir man litt ettertenksom..

 

Nå var vel dette ukrainere (som krasjet) og ikke russere men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var sist gang et jagerfly styrtet på airshow i Norge? Jeg kjenner en som er kamerat med én hvis sønn var jagerflyger (jada, jeg veit det høres corny ut ""), og han skal visstnok har omkommet på et airshow i en F-16 (kan ha vært noe annet) p.g.a tap av thrust som førte til at han stallet ut og gikk rett i bakken. Er det noen som kjenner til noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang kan vel ha vært F-5, Rygge aug.'92. Gikk i bakken under oppvisning ifm jubileumet til 332 skvadron?

Kan spørre far om han husker noe mere.

 

C

Det kan høres ut som om det er den. Jeg tror de fløy formasjon og skulle trekke opp da han mista motorkraften og gikk rett i bakken og døde momentant. Finnes det noen raport på den ulykken der?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om det er den. Jeg tror de fløy formasjon og skulle trekke opp da han mista motorkraften og gikk rett i bakken og døde momentant. Finnes det noen raport på den ulykken der?

 

Nja.. Flyet fløy solo-display, trakk opp i en loop, gikk inn i en sky, og kom ned igjen for fort og for bratt....

 

Piloten feilbedømte høyden pga. at han gikk IMC under loopen, og allerede da han kom ut av skyen på vei ned igjen, så så hans kollegaer på bakken at dette kom til å gå galt...

 

DET er iallefall det jeg hørte, av en av hans kollegaer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jeg husker var en amerikansk F-15 som styrtet under et flyshow på Rygge, og det var nå etter 92.

 

Akkurat det tror jeg faktisk aldri har skjedd...

Den siste jagerfly-ulykken i forbindelse med et airshow her i landet er jeg ganske sikker på at var den tidligere nevnte F-5en som gikk i bakken ved Rygge.

Bodde like ved Rygge (som da var hovedflystasjon) på den tiden, og husker fortsatt hvordan det smalt da den traff bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tror jeg faktisk aldri har skjedd...

Den siste jagerfly-ulykken i forbindelse med et airshow her i landet er jeg ganske sikker på at var den tidligere nevnte F-5en som gikk i bakken ved Rygge.

Bodde like ved Rygge (som da var hovedflystasjon) på den tiden, og husker fortsatt hvordan det smalt da den traff bakken...

 

Jeg fulgte tydeligvis ikke så alt for godt med på nyhetene den gang jeg var ti år "" Husker bare noen klipp fra TV2-nyhetene den dagen... (og så har jeg tydeligvis mixet det sammen med noe annet.) Men, flyet gikk i bakken i skogen mellom E6 og enden av rullebanen, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte tydeligvis ikke så alt for godt med på nyhetene den gang jeg var ti år "" Husker bare noen klipp fra TV2-nyhetene den dagen... (og så har jeg tydeligvis mixet det sammen med noe annet.) Men, flyet gikk i bakken i skogen mellom E6 og enden av rullebanen, stemmer det?

 

Hehe, nei, skal nok innrømme at jeg nok ikke hadde visst det selv om jeg ikke hadde bodd like ved på gitte tidspunkt ""

 

Gikk vel i bakken mellom E6 og rullebanen litt sør\\øst for der tårnet ligger nå (om jeg ikke husker veldig feil)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...