Timmy Brandt Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 http://www.break.com/index/airshowcrash27.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Oioi... Fikk piloten skutt seg ut eller? Virker som han var i flyet veldig lenge for å unngå sammenstøt med folkemengden. Håper han klarte seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Stian Bjerk Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Ser ut som det er en som henger i en fallskjerm på slutten der.. Ikke lett å se, men ser slikt ut i hvert fall .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enok Liknes Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Dette er i Ukraina i. Pilotene overlevde, men tok med seg 85 på bakken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Flyet er en Su-30, og ikke en Su-27. Her er info henta ifra Wikipedia on saken: On 27 July 2002, 84 people were killed and over 100 injured at an airshow in Sknyliv airport near Lviv, Ukraine. A Ukrainian Air Force Sukhoi Su-27 aircraft crashed during an aerobatics presentation. It was the world's worst airshow disaster to date. The aircraft, flown by two experienced pilots, was reported to have lost power before clipping trees, at which point the crew ejected. The plane hit a stationary aircraft and burst into flames, then slid into the crowd of spectators. Both pilots survived with injuries. Ukrainian president Leonid Kuchma publicly blamed the military for the disaster and dismissed the head of the air force, Volodymyr Strel'nykov. The defense minister Volodymyr Shkidchenko sent in his resignation, but it was rejected by Kuchma. Experts supposed the following causes of the accident, in the order of importance: violation of the flight plan by crew or ground co-ordinator improper flight plan: particularly, mistaken correlation between the flight and spectators' zones piloting error technical failure fueling the plane with an excess amount of kerosene, causing the Su-27 to become too heavy and not agile enough to complete the manouver It should be noted that a Russian Sukhoi Su-35 prototype fighter jet (a thrust vectoring derivative of the Su-27) has previously crashed under surprisingly similar conditions during the Paris Le Bourget air show. That accident happened due to flight plan error, but did not result in any fatalities. On June 24, 2005, military courts sentenced the two pilots, Volodymyr Toponar and Yuriy Yegorov, to fourteen and eight years in prison, respectively. The court found the two pilots and three other military officials guilty of failing to follow orders, negligence and violating flight rules. Two of the three officials were sentenced to up to six years in prison, and the last official received up to four years. In addition, Toponar was ordered to pay 7.2 million hryvnia ($1.42 million; €1.18 million) in compensation to the families, and Yegorov another 2.5 million hryvna. After the verdict was announced, Toponar said he planned to appeal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Flyet er en Su-30, og ikke en Su-27. Her er info henta ifra Wikipedia on saken: Jaså ? A Ukrainian Air Force Sukhoi Su-27 aircraft crashed during an aerobatics presentation. It was the world's worst airshow disaster to date. ......causing the Su-27 to become too heavy and not agile enough to complete the manouver Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Med tanke på at basismodellen av Su-30 er en videreutvikling av Su-27'en, med fokus på dual-role deep interdiction/strike All-weather fighter, til sammenligning med Su-27'ens rene A2A-rolle, og med tanke på at de deler noe sånt som 90% av systemene ombord (avionikk er forskjellig ifra en Su-27UB, som er toseters trainer-varianten av Su-27), så er det rent generelt sett ikke feil i artikkelen. . I nyhetsartikler fra både russisk/ukrainsk og vestlig presse varierer det om den er omtalt som Su-27 og Su-30. En Su-30 er like mye en Su-27, i likhet med at en F-16C block 60 er like mye en F16 som en F16A block 10. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jaja, det er da ikke så farlig. Det som er kjipt er at den meia ned 84 folk. På break så står det jo "I hope everyone was ok"... Gjett to ganger da mann!! Et enormt jagefly krasjer rett ned i en folkemengde?? Aaarrgh! Jeg er så lei av break.com idiotene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Grut Hilstad Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg er så lei av break.com idiotene Det er vel stort sett snakk om vanlige mennesker hvorav de fleste har begrenset med kunnskap om fly og flyging, men som på så å si alle andre steder har enkelte en umåtelig trang til å synse på grunnlag av lite eller ingenting. Sånt blir det fort mye ignorant vås ut av, men men... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Sånt blir det fort mye ignorant vås ut av, men men... Hmm, det lyder kjent På den andre siden må jeg si at den slags kan veldig morsomt noen ganger. Det er gøy å synse litt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Det er vel stort sett snakk om vanlige mennesker hvorav de fleste har begrenset med kunnskap om fly og flyging,Det er jo ikke så lenge siden dette krasjet var et hovedoppslag i nyhetene, jeg husker selv at jeg så katastrofen på dagsrevyen. Vanlige oppegående mennesker må da huske det hele ganske godt. Men nå ser jeg altså at det aspektet at over 80 døde altså blitt glemt eller ignorert og resten gjort til underholdning... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Uansett Sindre, break.com folka legger ut filmer av ulykker og at folk skader seg og skriver kommentarer for å drite ut de som blir skadet. Det synes ikke jeg fortjener å bli oversett og godtatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Sølvberg Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Noen av dere som var på Luftforsvarets jubileum på gamle Gardemoen i 1994 tror jeg det var.. masse bra oppvisninger, og deriblant russere i SU. På tross av heelt klare retningslinjer for hvordan oppvisningene skulle foregå, fløy de både for nær oss publikumere OG for lavt. Selvfølgelig helt sjef å se, men når jeg ser disse bildene blir man litt ettertenksom.. Minnes forresten at gutta ble kallt ned før tiden deres var ute.. sier litt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Noen av dere som var på Luftforsvarets jubileum på gamle Gardemoen i 1994 tror jeg det var.. masse bra oppvisninger, og deriblant russere i SU. På tross av heelt klare retningslinjer for hvordan oppvisningene skulle foregå, fløy de både for nær oss publikumere OG for lavt. Selvfølgelig helt sjef å se, men når jeg ser disse bildene blir man litt ettertenksom.. Nå var vel dette ukrainere (som krasjet) og ikke russere men... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Når var sist gang et jagerfly styrtet på airshow i Norge? Jeg kjenner en som er kamerat med én hvis sønn var jagerflyger (jada, jeg veit det høres corny ut ), og han skal visstnok har omkommet på et airshow i en F-16 (kan ha vært noe annet) p.g.a tap av thrust som førte til at han stallet ut og gikk rett i bakken. Er det noen som kjenner til noe sånt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Sist gang kan vel ha vært F-5, Rygge aug.'92. Gikk i bakken under oppvisning ifm jubileumet til 332 skvadron? Kan spørre far om han husker noe mere. C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Siste jeg husker var en amerikansk F-15 som styrtet under et flyshow på Rygge, og det var nå etter 92. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Sist gang kan vel ha vært F-5, Rygge aug.'92. Gikk i bakken under oppvisning ifm jubileumet til 332 skvadron? Kan spørre far om han husker noe mere. C Det kan høres ut som om det er den. Jeg tror de fløy formasjon og skulle trekke opp da han mista motorkraften og gikk rett i bakken og døde momentant. Finnes det noen raport på den ulykken der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Link jeg fant:) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179294 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Det kan høres ut som om det er den. Jeg tror de fløy formasjon og skulle trekke opp da han mista motorkraften og gikk rett i bakken og døde momentant. Finnes det noen raport på den ulykken der? Nja.. Flyet fløy solo-display, trakk opp i en loop, gikk inn i en sky, og kom ned igjen for fort og for bratt.... Piloten feilbedømte høyden pga. at han gikk IMC under loopen, og allerede da han kom ut av skyen på vei ned igjen, så så hans kollegaer på bakken at dette kom til å gå galt... DET er iallefall det jeg hørte, av en av hans kollegaer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Siste jeg husker var en amerikansk F-15 som styrtet under et flyshow på Rygge, og det var nå etter 92. Akkurat det tror jeg faktisk aldri har skjedd... Den siste jagerfly-ulykken i forbindelse med et airshow her i landet er jeg ganske sikker på at var den tidligere nevnte F-5en som gikk i bakken ved Rygge. Bodde like ved Rygge (som da var hovedflystasjon) på den tiden, og husker fortsatt hvordan det smalt da den traff bakken... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Akkurat det tror jeg faktisk aldri har skjedd... Den siste jagerfly-ulykken i forbindelse med et airshow her i landet er jeg ganske sikker på at var den tidligere nevnte F-5en som gikk i bakken ved Rygge. Bodde like ved Rygge (som da var hovedflystasjon) på den tiden, og husker fortsatt hvordan det smalt da den traff bakken... Jeg fulgte tydeligvis ikke så alt for godt med på nyhetene den gang jeg var ti år Husker bare noen klipp fra TV2-nyhetene den dagen... (og så har jeg tydeligvis mixet det sammen med noe annet.) Men, flyet gikk i bakken i skogen mellom E6 og enden av rullebanen, stemmer det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg fulgte tydeligvis ikke så alt for godt med på nyhetene den gang jeg var ti år Husker bare noen klipp fra TV2-nyhetene den dagen... (og så har jeg tydeligvis mixet det sammen med noe annet.) Men, flyet gikk i bakken i skogen mellom E6 og enden av rullebanen, stemmer det? Hehe, nei, skal nok innrømme at jeg nok ikke hadde visst det selv om jeg ikke hadde bodd like ved på gitte tidspunkt Gikk vel i bakken mellom E6 og rullebanen litt sør\\øst for der tårnet ligger nå (om jeg ikke husker veldig feil)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Da har jeg spurt en som burde vite. Loop som Kenneth sier, men brukte ikke forkantflaps slik han hadde gjort på trening. Dermed var det ikke nok høyde lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Sølvberg Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Muligens noe av det samme som denne karen gjør... Har også vokst opp i nærheten av Rygge Flystasjon (oppvokst i Moss) og mener og huske det var en slik insident ja. Det gikk ned mellom E6 og rullebanen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Muligens noe av det samme som denne karen gjør... Sånn går det når en trener på Nellis, for så å glemme å justere altimeteren etter høyden på flyplassen en skal utføre showet på... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Grut Hilstad Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Hansen og Nilsen: Ja, dere har vel et poeng. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.