Gå til innhold

Real 737 NG simulator .......og FS 2004 .


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter som mange nå har prøvd ut en real 737 simulator, lurer jeg på hvordan PMDG 737 / PIC 737 er i forhold, når det gjelder flyegenskaper ( ikke fly opplevelse i en real sim).

 

Er det "MYE" vanskeligere og lande i en real sim , i forhold til PMDG / PIC i FS 2004 ?.......eller var disse flyene til "stor" hjelp for og kunne klare dette i real 737 sim på Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Och full motion sim kan inte helt jämföras med verklig flygning. Men en bra add-on till FS kan förbereda en ganska bra till att kunna hantera en full flight sim som igen kan förbereda en till verklig flygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en ting er sikkert, man blir ikke like opphissa av å fly PMDG i FS som man blir i en full-motion simmen.

 

Men en ting er klart, at da jeg satt i simmen så kjente jeg meg igjen, fant de aller fleste knapper og fikk til å bruke panelene. Det man ikke kunne sånn uten videre var å bruke flaps "spaken", reverse thrusters og et par andre ting fordi man har klikket på skjerm før.

 

Dog, det var "lettere" å fly den ekte simmen enn FS. Og etter denne opplevelsen vil jeg si at jeg har mere glede av å fly i FS enn før.

 

Det artige er at de problemene jeg opplever i FS de hadde jeg i simmmen også, men jeg lærte fortere av feilene mine i simmen enn i FS.

 

Mye er vel basert på at man får en mere feeling, pluss at yoke osv er bedre enn tastatur, mus og en joystick.

 

Dette er bare min opplevelse, kan ikke snakke for andre. ""

 

Uten tvil er MS FS er bra produkt, men ikke mere enn hva man gjør det til av add-on hw og sw. Så med litt yoke, pedaler, paneler osv er det et meget bra alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy også 737NG simmen "". jeg klarte faktisk å lande med kun en motor med mye vind så det ble et jævla smell når jeg traff RW19L på ENGM "" . Men jeg må så at jeg er ganske imponert over hvor lik PMDG er NG simmen , samme med systemene osv "" . Så dette har garantert vært min aller beste helg på leeeeeeeeeeeenge "" .

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom PMDG 737 og 737NG-simulator er vanskelig å beskrive. Jeg tror, at om man hadde flyttet panelene på flere touch-skjermer og plassert de der de skal være i real, så hadde det ikke vært store forskjellen. Det er stort sett det at man må klikke seg fram til paneler som er den største forskjellen. Det er litt av grunnen til at noen synes REAL SIM er lettere også. Man har alt til enhver tid. Etter ti sekunder i cockpit vet man hvor alle panelene er, og fra erfaring med FS vet man hva som finnes på panelene.

 

Fysikken er nok litt mer realistisk i simulatoren kontra FS, men det kan ikke jeg si noe om uten å ha flydd en Dash8.

Kan noen Dash8 piloter si noe som hvor realistisk disse simulatorene til SAS FC er?

Jeg ble litt skuffet over at det ikke var vanskeligere. Hadde håper på skikkelig sliting for å holde kursen mot rullebanen, men selv med 26kts sidevind gikk det greit om man hold litt sideror mot vinden.

Hadde jeg flydd line med sjekkliste og prosedyrer å følge hadde det sikkert vært vanskeligere og litt mer hektisk.

Hadde jeg hatt penger skulle vi tatt oss 30min line, eller hva Agnor? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men selv med 26kts sidevind gikk det greit om man hold litt sideror mot vinden...

 

Nå skal ikke jeg påberope meg noe svart belte på Dash8, eller flyging generellt, men en cross-wind landing med småfly innebærer at du skal "sideslippe", hvilket betyr at du skal svinge stikka (dvs ailerons) mot vinden, mens sideroret skal settes andre vei, dvs fra vinden. Altså, er det sidevind fra venstre, setter du stikka mot venstre, og retter opp flyet med høyre pedal. Skulle tro at det var samme teknikk man brukte på en Dash 8 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen Dash8 piloter si noe som hvor realistisk disse simulatorene til SAS FC er?

 

Som alltid med en simulator (PC eller Full Flight Sim) så handlar det om att immitera en fysik som vi inte känner till 100%, så helt realistiskt blir det naturligt nog aldrig. När det gäller Dash8 simmen på OSL så är den egentligen en -300 som modifierats till att ta både -100 och -300. Det verkar som om den hamnat mellan två stolar, för att säga det så... När det gäller manuell flygning så känns den inte som en Dash8. Men man får förstå att en simulator används primärt till procedyreträning och inte till att lära piloter att flyga. Att drilla normal och nödprocedyrer är den perfekt till. Men om du vill veta hur flygmaskinen uppför sig i Stall, olika vädersituationer etc. så har den en bit kvar.

 

När det gäller väder och vind i simulatorn så klarar inte en dator att simulera alla vind varianter som kan uppstå i verkligheten. Tänk dig vindsituationen på en 800m bana när det blåser rätt från höger över ena tröskeln, och så rätt från vänster över den andra tröskeln...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FS blir nå fremover en stor nedtur...

 

Således gla for at jeg ikke fikk prøve for da vet jeg jo ikke bedre og kan fult ut kose meg med det jeg har og drømmen om hvordan det hadde vært.

 

Vel, en ting er sikkert, man blir ikke like opphissa av å fly PMDG i FS som man blir i en full-motion simmen.

 

Vel uten tvil så høres det ut som du er den beste kandidaten til å ha som co-pilot da Toril, hehe

 

 

men ikke mere enn hva man gjør det til av add-on hw og sw

 

Agree ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig diskusjon! Dashen oppførte seg kanskje noe anerleden enn det man hadde trodd. Den var ganske vanskelig å styre og det var lett å overkompansere spesiellt med pitch. Jeg fløy fra ENKR til ENVD med den med prosedyrer. Startet cold and dark. Startet opp og configurerte den etter sjekklistene til Majestetic Software Dash 8 og det stemte ganske så fint så det ut til. Når man var ferdig med before take off checklist til slutt var cautionpanel sort og det var bare å gi TO power. Morsomt å lande i Vadsø med den.

 

Jeg fikk meg i tillegg en ekstra time i simmen igår morges så jeg og Oscar testet noen spesielle øvelser med den rundt Alta området. Var i 10.000 fot og testet både stall og emergency descent og mange landinger.

 

By the way: Som tillegg i diskusjonen om det er lett å lande en 737 NG. Om den er ferdig konfigurert til landing tror jeg de fleste klarer å sette den på bakken uansett, når vi utelukker "nerver" og slikt. I simmen klarte alle å gjøre det helt greit etter som jeg fikk med meg. Har man PMDG, en rask maskin, og CH stikke og pedaler blir det overraskende likt som å fly en 737 NG. Jeg konkluderer med at det er viktig å ha godt utstyr som inn/output mellom flightsim og mennesket som flyr. Har man det kan man få god trening på 737. Jeg selv landet den uten at den var konfigurert for landing på ca 9 NM enda det var CAT IIIa forhold på Gardermoen da jeg skulle lande. Alt funker som i PMDG. Bare å vippe opp A/T, sette speed og velge SPD. Fly og følg ILSen manuellt (selv om det ikke er lov å lande manuellt i IIIa) og fly til banen kommer til syne. Følg instrumentene til du ser TD punktet ditt. Instruktørene var imponert av mange av oss.

 

Geir Grønnlien og broren hans fikk en så bra kritikk for flygingen sin. De fløy 737 NG`en som to hvilken som helst piloter. Bedre enn mange SAS piloter som skulle gå over fra MD80 til 737 NG. De hadde aldri sett maken. Så PMDG er nok mer realistisk enn det man kanskje skulle ønske å tro;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påberope meg noe svart belte på Dash8, eller flyging generellt, men en cross-wind landing med småfly innebærer at du skal "sideslippe", hvilket betyr at du skal svinge stikka (dvs ailerons) mot vinden, mens sideroret skal settes andre vei, dvs fra vinden. Altså, er det sidevind fra venstre, setter du stikka mot venstre, og retter opp flyet med høyre pedal. Skulle tro at det var samme teknikk man brukte på en Dash 8 også.

 

Er vel omvendt? Sideror mot vinden og balanseror motsatt. Ellers vil jo flyet bare drive enda lenger vekk.

Hvertfall slik det fungerte da jeg var ivrig rc-pilot. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel omvendt? Sideror mot vinden og balanseror motsatt. Ellers vil jo flyet bare drive enda lenger vekk.

Hvertfall slik det fungerte da jeg var ivrig rc-pilot. ""

Som David allerede har skrevet så skal man legge balanseror inn i vinden og trampe motsatt sideror hvis man ønsker å sideslippe under en sidevindslanding. Kan eventuelt fly med nesa inn i vinden (crab), og dermed koordinert, for å så rette opp flyet før landing. Vet ikke hva som er mest brukt på Dash 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe og med dette mente du selvsagt realcockpit pilot og ikke radiocontrolled aircraft pilot for vinden er vel litt forskjellig mellom real og lek.. Eller er den det ?

 

Tom... Ett RC (som i radiostyrt)flygplan flyger på samma aerodynamiska premisser som ett större flygplan.

 

Det stämmer som beskrivet tidigare att man rättar upp flyplanets heading längs med rullebanen med hjälp av sidoroder, samt lägger ned vingen som är upp mot vinden med balanseror. Så landar man först på huvudhjulen på uppvind-sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jörgen Toll er du pilot, fly teknikker eller har du flydd 737NG simmen? Eller landet en 737 på real?

 

Pilot ja. Har flugit Fokker50 och Dash8.

 

Nej, har inte haft med 737 att göra.

 

Håper du så humoren i den Jørgen....:-)

 

Visst!

*Host! HOSt!*

Ursäkta! Blitt aldeles sårig i halsen av att ropa så mycket under OS (OL för er norskar). ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig diskusjon! Dashen oppførte seg kanskje noe anerleden enn det man hadde trodd. Den var ganske vanskelig å styre og det var lett å overkompansere spesiellt med pitch. Jeg fløy fra ENKR til ENVD med den med prosedyrer. Startet cold and dark. Startet opp og configurerte den etter sjekklistene til Majestetic Software Dash 8 og det stemte ganske så fint så det ut til. Når man var ferdig med before take off checklist til slutt var cautionpanel sort og det var bare å gi TO power. Morsomt å lande i Vadsø med den.

 

Jeg fikk meg i tillegg en ekstra time i simmen igår morges så jeg og Oscar testet noen spesielle øvelser med den rundt Alta området. Var i 10.000 fot og testet både stall og emergency descent og mange landinger.

 

By the way: Som tillegg i diskusjonen om det er lett å lande en 737 NG. Om den er ferdig konfigurert til landing tror jeg de fleste klarer å sette den på bakken uansett, når vi utelukker "nerver" og slikt. I simmen klarte alle å gjøre det helt greit etter som jeg fikk med meg. Har man PMDG, en rask maskin, og CH stikke og pedaler blir det overraskende likt som å fly en 737 NG. Jeg konkluderer med at det er viktig å ha godt utstyr som inn/output mellom flightsim og mennesket som flyr. Har man det kan man få god trening på 737. Jeg selv landet den uten at den var konfigurert for landing på ca 9 NM enda det var CAT IIIa forhold på Gardermoen da jeg skulle lande. Alt funker som i PMDG. Bare å vippe opp A/T, sette speed og velge SPD. Fly og følg ILSen manuellt (selv om det ikke er lov å lande manuellt i IIIa) og fly til banen kommer til syne. Følg instrumentene til du ser TD punktet ditt. Instruktørene var imponert av mange av oss.

 

Geir Grønnlien og broren hans fikk en så bra kritikk for flygingen sin. De fløy 737 NG`en som to hvilken som helst piloter. Bedre enn mange SAS piloter som skulle gå over fra MD80 til 737 NG. De hadde aldri sett maken. Så PMDG er nok mer realistisk enn det man kanskje skulle ønske å tro;)

 

Dette var godt og høre/lese......takk for god info alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bare hyggelig! Det var en utrolig fin opplevelse å få fly både Dash 8 og 737 NG simulator. En opplevelse for livet! Om simulatorene ikke simulerer virkeligheten så godt så er de i alle fall klin likt den systemsimuleringen vi finner i Majestetic Dash 8 og PMDG 737. Ikke HELT lik da, da vi mangler litt acars og sånt, samt værradar og terrengradar i PMDG 737. Om man har sittet på klapp en del turer blir man fort vant til hvor instrumenter og brytere befinner seg. Synes vi tok det overaskende bra å fly simmene hos SAS.

 

Min konklusjon er: De to addon som er nevnt er ekstremt realistiske med tanke på systemsimulering. De gir en god pekepinn på hvordan den virkelige SIMULATOREN oppfører seg som igjen av og til sies å simulere virkeligheten ganske bra, i alle fall av diverse piloter og personell som jobber med de.

 

At motion ikke blir det samme i simulatorene er jo lett å forestille seg da de kunn har noen meter å gå på opp og ned og frem og tilbake men de gjør nok en ganske grei fremstilling av feelingen under de fleste forhold sies det. Ikke vet jeg men det var det de sa!

 

GO PMDG and Fanda Dash 8 (payware)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Håper du så humoren i den Jørgen....:-)

 

Visst!

*Host! HOSt!*

Ursäkta! Blitt aldeles sårig i halsen av att ropa så mycket under OS (OL för er norskar). ""

 

He he...der fikk jeg som fortjent....hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...