Vidar Aron Røsand Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Holder på å planlegge min første online tur men er fortsatt litt nervøs for å ødelegge for andre så jeg tenkte å lytte litt på dere proffe først. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg logger på bare for å lytte, noen som kan komme med en kjapp forklaring ? Vidar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Start opp med f.eks default cessna, logg deg på og lag en flightplan hvor du fyller bare inn VFR og i remarks " Observing voice traffic Sett deg så på en plass før du logger opp hvor du vet det ikke er trafikk, som f.eks litt ved siden av rullebanen men med god klaring. Så tar du kontakt med ATC enten via voice eller text og sier at du kun skal obervere og referer til flight plan. Så går nok det fint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Så lenge du ikke er i veien for annen trafikk og har skrevet som Tom forklarer i flightplan trenger du ikke ta kontakt med ATC om du ikke vil det. Men hold deg i ro på et sted og ikke taxe rundt uten klareringer. Still inn radioen på den frekvensen du vil høre på og frekvensene ser du i oversikten på VATSIM. Ikke logg deg på mens du står på runway eller taxebane, men finn deg en rolig parkeringsplass. Lykke til. Det er ikke så farlig som det kan virke første gang. Allier deg med en kompis som kan dette og som kan skrive tekstmeldinger om hva du skal (og ikke skal ) gjøre og si. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Aron Røsand Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Dette blir helt off topic, men jeg hadde besøk av to av kollegaene dine i Oslo på fredag Ole-Jørgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Nå ble jeg nysgjerrig gitt . Sjekk PM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Heller ikke nødvendig å sende en flightplan for å observere. Still deg på f.eks. GA (General Aviation) området på Gardermoen, og observer derfra. Sjekk om det er ATC og piloter på den aktuelle flyplassen ved hjelp av ServInfo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Aron Røsand Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Bare for å være helt sikker her: Holder det at jeg joiner som observer i multiplayer connet viduet eller skal/bør jeg også starte SB og skrive inn "observing voice traffic" ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 For å logge på VATSIM må du jo starte SB... Men du trenger ikke å sende noen flightplan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Aron Røsand Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Nok et spørsmål (det må nok bli teskje metoden for meg) Jeg har lest en del før jeg spør her, men henger ikke med på alt. Hvilken server velger jeg i connect vinduet på sb ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Egentlig spiller det ikke noen stor rolle for deg, da alle serverne er koblet til samme nettverk. Men det er oppfordres til at du kobler til den serveren som er nærmest din posisjon i virkeligheten (altså ikke der du er i simmen), om du er i Norge vil jeg derfor anbefale Europe-C serveren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Aron Røsand Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Da vil jeg bare si takk for all hjelp og håper at jeg ikke blir et alt for stort problem når jeg tar det neste steget og beveger meg opp i lufta. Takk alle. Vidar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Du kan jo også ta en titt her: http://www.vaccsca.org/site/index.php Trykk på Pilot> Pilot training > Section 2 her står det grundig forklart om fasologier for første tur på Vatsim Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas F. Tollefsen Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det er jo ikke farlig å gjøre feil. Så lenge man følger atc, og spør hvis det er noe man ikke forstår, så er det helt greit. Alle har flydd en første gang på Vatsim, og jeg tipper de fleste har gjort noen feil i løpet av karrieren. Lykke til, og husk å les i manualene først. Da blir man sikrere på de prosedyrene som gjelder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det er jo slet ikke så svært. Bare ATC'en ved du er nybegynder, så taler han langsomt, og så skal du bare gøre som han sige, og gentage det, når du har forstået ordren. Held og lykke! Glæder mig til at se dig i skyerne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Bare en ting Din første tur bør ikke være under et stort fly-inn eller når det står 10 andre fly der. Selv hjelper jeg gjerne, men det kan ta tid om du sender en melding når jeg har det travelt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.