Gå til innhold

Flightplan


Chris_Andre Martinussen

Anbefalte innlegg

en Flightplan her:

 

ENGM 0 0 N60°11'38.10" E011°06'01.30" GARDERMOEN

SKI 113.6 219 76 N59°11'16.90" E009°34'13.04" SKIEN

SOROX 304 74 N59°49'38.00" E007°30'00.00" SOROX

FLS 115.55 297 74 N60°18'40.54" E005°12'43.90" FLESLAND

VALDI 296 162 N61°12'51.00" E000°00'00.00" VALDI (RVSM)

CONNY 294 165 N61°54'00.00" W005°35'00.00" CONNY

MY 337 293 58 N62°06'25.00" W007°35'16.00" MYGGENES

LINDA 307 74 N62°37'18.00" W010°00'00.00" LINDA

ROSTI 308 122 N63°24'23.00" W014°06'44.00" ROSTI

ING 112.4 307 71 N63°48'11.00" W016°38'17.00" INGO

MIKLA 294 25 N63°50'54.00" W017°34'27.00" MIKLA

SKARD 294 70 N63°56'34.20" W020°12'18.00" SKARD

METIL 293 35 N63°58'19.00" W021°31'34.00" METIL

KEF 112 293 29 N63°59'13.00" W022°36'52.00" KEFLAVIK

EMBLA 278 120 N63°28'12.00" W026°58'54.00" EMBLA

6330N 276 86 N63°00'00.00" W030°00'00.00" (KEF 278/207)

6140N 277 306 N61°00'00.00" W040°00'00.00" (OZN 083/109)

OZN 372 270 109 N60°03'26.00" W043°09'35.00" PRINS CHRISTIAN SUND

5850N 273 245 N58°00'00.00" W050°00'00.00" (N58/W050)

LOACH 271 275 N55°30'59.92" W057°00'55.56" LOACH

FOXXE 262 100 N54°29'12.00" W059°17'18.00" FOXXE

TAFFY 247 523 N47°22'24.17" W067°18'14.04" TAFFY

PQI19 243 29 N47°00'33.18" W067°47'04.97" (PQI 063/019)

PQI 116.4 243 19 N46°46'27.07" W068°05'40.35" PRESQUE ISLE

BGR 114.8 216 121 N44°50'30.48" W068°52'26.27" BANGOR

BAF 113 246 232 N42°09'43.03" W072°42'58.33" BARNES

KEWR 232 110 N40°41'33.00" W074°10'07.20" NEWARK LIBERTY INTL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite tips til dei blant oss som tykkjer det kan vere kult å add'e litt realisme til flightplanninga:

Inne på eurocontrol sine websider fins det store mengder informasjon samt ulike flygeplanleggjingsverktøy. Sjå t.d. på denne "validatoren", der du kan putte inn ein flightplan og få denne validert. Det vil seie at programmet sjekker korvidt flightplanen er korrekt, ut ifrå tilgjengeligheita på dei ulike rutene og nav aids'a. Det kan t.d. tenkjast at enkelte ruter kun er opne til visse tider, kun éinvegs o.l. Denne websida brukes av gutta (og jentene) som tek imot, behandlar og vidareformidlar reiseplanar i Noreg.

AIPs for ulike delar av verda kan óg vere av interesse for simmarar ""

 

Inne hjå eurocontrol fins det óg eit program, nedlastbart, gratis, som heiter Skyview2. Veldig hendig for flight planning purposes, men eg lurer på om du faktisk må ha ei relevant tilknytning til verkjeleg luftfart for å få tilgang. Trur faktisk det står noko sånt som "access will not be granted to virtual aviation pilots". Men det går jo an å prøve.

 

Er for tida på kurs hjå AIS-folket på GM for å lære meir om flightplanning... spanande saker ""

 

Harald

 

Edit: Kan jo óg nevne www.baseops.net og www.myairplane.com/ - gode kilder til informasjon, kanskje mest for dei sameinte amerikanske statane, though...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidar, for å få frem deler av flightplan på IPPC må du legge inn en del først selv på siden som heter Narrow Route, og så trykke Retrieve Briefing.

 

I svaret du får er det en heading, det interessante er det som står etter "ROUTE".

 

Du må selv legge inn

 

DEP (ICAO kode for avgangssted)

DEST (ICAO kode for destinasjon)

Callsign (kallesignal, også her ICAO)

 

Og du må gjøre det før avgangstiden for flygingen, og flygingen må enten starte eller slutte på norsk flyplass.

 

Her kan du prøve, hvis du gjør det før 23:00 nå i kveld:

 

DEP ENBR

DEST ENGM

Callsign NAX633

 

Så vil du få en briefing for Norshuttle 633 - og ruten er SOPAR UZ15 SIG

 

Husk at IPPC er beregnet for real life flyging, og RL piloter. Flightplan-delen er beregnet for å sende inn flightplan, ikke hente ut. Også her er det kun real life som gjelder, var derfor de ringte til deg.

 

Men dette er overhodet ingen grunn til å være sint overfor deg - det er ikke akseptabelt! På vegne av Avinor beklager jeg det.

 

Mvh,

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok både SAS og CNO har en filosofi og et mønster, har bare ikke sett etter det (mønsteret).

 

Men som mine kontrollerende kolleger kan underskrive på, callsign confusion er et voksende problem, om ikke så stort i vårt luftrom ennå, så i alle fall i et globalt perspektiv. Vi vil nok se en økende tendens på at man ikke kan kjenne igjen ICAO callsign i forhold til det som står på tickecardene og infotavlene på flyplassene. De rutenumrene som er på hjemmesidene våre er lik det som står på tavlene og billettene. Et eksempel er Lufthansa, hvor de mikser tall og bokstaver i ICAO

 

Finnair gjør det samme, men de nøyer seg med å bytte ut siste sifferet med N for de flygingene de har til/fra Norge. Og der er flere....

 

Mvh,

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...