Chris_Andre Martinussen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Hei. Noen som kan hjelpe meg med en real flightplan ENGM - KEWR(Newark)? Trenger også noe sideiinfo hvor det er mulig å finne flightplans fra real hvis noen har det. Takker Mvh Chris Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Om du vet av real flightnumber så kan du finne på www.ippc.no Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Skrevet 14. februar 2006 Om du vet av real flightnumber så kan du finne på www.ippc.no Er klar over denne,men det er sjelden jeg kjenner til flightnumber foran en tur.Men der er kanskje et sted der jeg kan finne real flightnumber? Mvh Chris Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Skrevet 14. februar 2006 www.osl.no Ok,da må vi vel nesten teste.Takker for all hjelp! Mvh Chris Siter
Truls Petter Elven Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 en Flightplan her: ENGM 0 0 N60°11'38.10" E011°06'01.30" GARDERMOEN SKI 113.6 219 76 N59°11'16.90" E009°34'13.04" SKIEN SOROX 304 74 N59°49'38.00" E007°30'00.00" SOROX FLS 115.55 297 74 N60°18'40.54" E005°12'43.90" FLESLAND VALDI 296 162 N61°12'51.00" E000°00'00.00" VALDI (RVSM) CONNY 294 165 N61°54'00.00" W005°35'00.00" CONNY MY 337 293 58 N62°06'25.00" W007°35'16.00" MYGGENES LINDA 307 74 N62°37'18.00" W010°00'00.00" LINDA ROSTI 308 122 N63°24'23.00" W014°06'44.00" ROSTI ING 112.4 307 71 N63°48'11.00" W016°38'17.00" INGO MIKLA 294 25 N63°50'54.00" W017°34'27.00" MIKLA SKARD 294 70 N63°56'34.20" W020°12'18.00" SKARD METIL 293 35 N63°58'19.00" W021°31'34.00" METIL KEF 112 293 29 N63°59'13.00" W022°36'52.00" KEFLAVIK EMBLA 278 120 N63°28'12.00" W026°58'54.00" EMBLA 6330N 276 86 N63°00'00.00" W030°00'00.00" (KEF 278/207) 6140N 277 306 N61°00'00.00" W040°00'00.00" (OZN 083/109) OZN 372 270 109 N60°03'26.00" W043°09'35.00" PRINS CHRISTIAN SUND 5850N 273 245 N58°00'00.00" W050°00'00.00" (N58/W050) LOACH 271 275 N55°30'59.92" W057°00'55.56" LOACH FOXXE 262 100 N54°29'12.00" W059°17'18.00" FOXXE TAFFY 247 523 N47°22'24.17" W067°18'14.04" TAFFY PQI19 243 29 N47°00'33.18" W067°47'04.97" (PQI 063/019) PQI 116.4 243 19 N46°46'27.07" W068°05'40.35" PRESQUE ISLE BGR 114.8 216 121 N44°50'30.48" W068°52'26.27" BANGOR BAF 113 246 232 N42°09'43.03" W072°42'58.33" BARNES KEWR 232 110 N40°41'33.00" W074°10'07.20" NEWARK LIBERTY INTL Siter
Steinar Grindstein Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Vist du greier deg med den Flightplan COA brukte på sin aller første tur til engm så har du denne her: KEWR GREKI JUDDS MARTN QUBIS N179C FOXXE LOACH 59N050W 63N040W 64N030W FLOSI KEF G3 MY G3 VALDI UG3 FLS UN623 GRM Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Skrevet 14. februar 2006 Takker så mye folkens! Mvh Chris Siter
Harald Grindheim Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Eit lite tips til dei blant oss som tykkjer det kan vere kult å add'e litt realisme til flightplanninga: Inne på eurocontrol sine websider fins det store mengder informasjon samt ulike flygeplanleggjingsverktøy. Sjå t.d. på denne "validatoren", der du kan putte inn ein flightplan og få denne validert. Det vil seie at programmet sjekker korvidt flightplanen er korrekt, ut ifrå tilgjengeligheita på dei ulike rutene og nav aids'a. Det kan t.d. tenkjast at enkelte ruter kun er opne til visse tider, kun éinvegs o.l. Denne websida brukes av gutta (og jentene) som tek imot, behandlar og vidareformidlar reiseplanar i Noreg. AIPs for ulike delar av verda kan óg vere av interesse for simmarar Inne hjå eurocontrol fins det óg eit program, nedlastbart, gratis, som heiter Skyview2. Veldig hendig for flight planning purposes, men eg lurer på om du faktisk må ha ei relevant tilknytning til verkjeleg luftfart for å få tilgang. Trur faktisk det står noko sånt som "access will not be granted to virtual aviation pilots". Men det går jo an å prøve. Er for tida på kurs hjå AIS-folket på GM for å lære meir om flightplanning... spanande saker Harald Edit: Kan jo óg nevne www.baseops.net og www.myairplane.com/ - gode kilder til informasjon, kanskje mest for dei sameinte amerikanske statane, though... Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Skrevet 15. februar 2006 Hjertelig hjertelig Harald.Blir berre bedre å bedre detta! Mvh Chris Siter
Kjell Engkrog Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Vidar, for å få frem deler av flightplan på IPPC må du legge inn en del først selv på siden som heter Narrow Route, og så trykke Retrieve Briefing. I svaret du får er det en heading, det interessante er det som står etter "ROUTE". Du må selv legge inn DEP (ICAO kode for avgangssted) DEST (ICAO kode for destinasjon) Callsign (kallesignal, også her ICAO) Og du må gjøre det før avgangstiden for flygingen, og flygingen må enten starte eller slutte på norsk flyplass. Her kan du prøve, hvis du gjør det før 23:00 nå i kveld: DEP ENBR DEST ENGM Callsign NAX633 Så vil du få en briefing for Norshuttle 633 - og ruten er SOPAR UZ15 SIG Husk at IPPC er beregnet for real life flyging, og RL piloter. Flightplan-delen er beregnet for å sende inn flightplan, ikke hente ut. Også her er det kun real life som gjelder, var derfor de ringte til deg. Men dette er overhodet ingen grunn til å være sint overfor deg - det er ikke akseptabelt! På vegne av Avinor beklager jeg det. Mvh, Kjell Siter
Kjell Engkrog Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Jørgen, det er vel spørsmål om de flyr med SAS eller CNO callsign? Har selv sett at de brukte CNO2xx ene dagen, dagen etter var samme flygingen SAS2xx (Gjaldt ENGM-ENBR) Mvh, Kjell (Prøv SAS4002 ENZV-ENGM så får du svar) Siter
Kjell Engkrog Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Nop, ikke noe hit på ENBO-ENTC. Kan være at vi ikke har fått FPL fra IFPS ennå - vet du EOBT? Mvh, Kjell Siter
Kjell Engkrog Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Okei, da _burde_ den være inne nå, Brüsselværingene sender FPL til oss 16 timer før EOBT. Den kan jo selvsagt være kansellert allerede - da får vi den ikke i det hele tatt. Mvh, Kjell Siter
Kjell Engkrog Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 God morgen Jørgen! Gåten er løst. Er på jobb nå, vi mottok FPL fra IFPS klokken 1925 UTC i går. MEN, i de operative systemene heter den CNO558 - derfor fikk ingen av oss ut briefing i går aftes. Mvh, Kjell Siter
Kjell Engkrog Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Tror nok både SAS og CNO har en filosofi og et mønster, har bare ikke sett etter det (mønsteret). Men som mine kontrollerende kolleger kan underskrive på, callsign confusion er et voksende problem, om ikke så stort i vårt luftrom ennå, så i alle fall i et globalt perspektiv. Vi vil nok se en økende tendens på at man ikke kan kjenne igjen ICAO callsign i forhold til det som står på tickecardene og infotavlene på flyplassene. De rutenumrene som er på hjemmesidene våre er lik det som står på tavlene og billettene. Et eksempel er Lufthansa, hvor de mikser tall og bokstaver i ICAO Finnair gjør det samme, men de nøyer seg med å bytte ut siste sifferet med N for de flygingene de har til/fra Norge. Og der er flere.... Mvh, Kjell Siter
Anders Presterud Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Også KLM har nå på noen flighter byttet ut tall med bokstaver. For eksempel KLM99N og KLM00N. Flygninger fra Sola til Gardermoen og Heathrow heter SAS4xxx eller CNOxxx. På billetene står det SK4xxx. Siter
Kjell Engkrog Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Hvordan tiltaler du KLM00N? KLM double nuts? Mvh, Kjell. Siter
Kjell Arild Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Eller K L Moon? KLM1177 til Værnes på kveldene har begynt å hete KLM77K forresten. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.