Gå til innhold

ENGM_APP 220106 kl.2030(lokalt)


Trond-Aage Kvamme

Anbefalte innlegg

Et litt surt oppstøt: Fløy online i går og sendte inn FP for engm-ekbi. Her gjorde jeg klart at jeg ikke hadde SID/STAR avail., og trengte vectors. Ved klarering ble det spørsmål fra ATC om jeg kunne fly SID, noe jeg misforsto og meldte tilbake clearence copied. Fikk da en direkte "muggen" tilbakemelding på hvordan dette skulle fungere. Jeg beklaget misforståelsen, men det ødela mye av gleden ved denne turen. Trodde dette var et spill, og at vi drev med dette for moro skyld, ved bl.a. å være høflig/forståelsesfull mot hverandre. Dersom såkalte "newbies" opplever slikt, tror jeg ikke lysten til å forsøke på nytt vil være veldig stor.

Når dette er sagt, fikk jeg "hand-over" til ENOS_CTR, hvor ATC som alltid var meget hyggelig og ga meg lysten til å fortsette. Må også sies at dette er første gang i løpet av et hundretalls timer online jeg har opplevd en ATC med en tydeligvis dårlig dag. Men da bør en kanskje ta en pause, og heller forsøke en annen dag??

 

mvh

Trond-Aage(Gir nok ikke opp ennå) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kan selvsagt ha en dårlig dag, men kanskje ikke rette tiden å sitte online på vatsim da... håper du vil fortsette! Jeg prøver for min del å gjøre så godt jeg kan for å holde trafikkflyt, og jeg er fullt klar over at ikke alle kan fly SID/STAR. Jeg prøver for min del å være høflig og å hjelpe nye piloter så godt jeg kan. Skulle jeg gjøre noe feil, ikke vær redd for å si ifra! Sist på lørdag fikk jeg litt kritikk med tanke på høydeklareringer, dette er noe jeg kommer til å tenke litt ekstra på. Jeg vil gjerne bli enda bedre ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ""

 

Jeg må ta ATC'en *litt* i forsvar her ""

 

Søndager er stress dag på Gardermoen (som student level 1 har jeg faktisk ikke lov å sitte der selv i den tiden).. Så kontrolleren har mange fly å passe på, og derfor blir svarene ofte korte og kanskje litt upersonlige.

 

Prøv igjen du Trond-Aage, kanskje en dag det er litt mindre trafikk, så skal vi nok få deg av gårde med vectors og alt ""

 

Anbefaler forøvrig å laste ned kart på www.vaccsca.org. Du kan begynne med kartene under 'ATC' menyen siden de er litt lettere å forstå enn de eurocontroll karta.. så ser du fort hvordan du flyr SID og STAR ""

 

Lykke til, og velkommen tilbake

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at verken tonefall eller kroppsspråk formidles veldig bra over VATSIM (ikke en gang med voice), så selv om du oppfattet det som en "muggen" tilbakemelding, så er det ikke sikkert han mente det slik. Sannsynligvis ville han bare fortelle deg hvordan du burde svart tilbake dersom han ikke fikk tilbakemelding som han forventet. Som pilot setter i vertfall jeg pris på å få tilbameldinger om jeg gjør feil. Er jo det som er litt gøy med flyging; selv med mange tusen timer logget kan man fortsatt bli bedre og det er fortsatt mer å lære.

 

Men kanskje jeg misforstod problemet ditt også? (Var ikke meg som satt i går, men hvem det var tror jeg ikke har noe med saken å gjøre uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har forståelse for trangen til å lette på trykket når du føler deg dårlig behandlet, men jeg mener det blir feil å skrive tid og dato i dette innlegget. Slike ting bør taes opp privat med den det gjelder, eventuelt legge et generelt innlegg slik at den/de dette berører ikke trenger å føle seg uthengt. Spesielt fordi det absolutt ikke er sikkert at meldingen var så sur som du oppfattet den.

 

Jeg har flydd mang en gang under Eivinds kontroll, og kjenner meg ikke igjen i karakteristikken av han som en "muggen" kar.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle hatt en dårlig dag, selv om jeg selv for det meste er en blid og trivelig kar (tror jeg selv iallefall..) "", så har også jeg mine dager hvor jeg kan finne på å klefse litt.

 

Jeg tror nok mye bygger på missforståelse her, og slikt kan skje når kommunikasjon foregår over voice og tekst. Å være ny i gamen er heller ikke så lett, vi som kjenner hverandre kan ofte "skjenne" ut hverandre uten at vi tar det så tungt, men om man ikke er så kjent med folk i miljøet kan det hende at man føler seg litt mer tråkket på enn den andre parten ønsker.

 

Regner med at dere ordner opp dere to imellom, slike innlegg bringer skjeldent noe godt da dette medflører splittelser og uvennskap. Har selv vært den kontrolleren som har blitt hengt ut, og selv om jeg har forståelse for frustrasjonen er det litt feil å dra det ut i felleskap når man kunne tatt det partene imellom.

 

Håper du holder deg på VATSIM Trond Aage, og at Eivind, som forøvrig er en storartet kontroller kanskje tar reaksjonen til Trond til ettertanke. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp

 

Føler meg veldig skyldig i dine sure oppstøt, Trond-Aage. Du har nå forkart din misnøye over den "service" du fikk på Gardermoen 220106 kl 2030 lokalt, og jeg er uenig i din fremstilling av saken.

 

Om du har noen ytterligere kommentarer, send meg gjerne en mail på etfosse a yahoo.no.

 

Eivind

 

Beklager dersom du synes jeg gikk noe hardt ut. Når jeg nå så navnet ditt, vet jeg at jeg tidligere har fått utmerket service av deg.

Denne gangen følte jeg meg imidlertid litt urettferdig behandlet, og følte kanskje at du var mer sarkastisk enn informerende. Dette er personlige oppfatninger, og jeg burde nok ikke gått ut i forumet slik jeg gjorde. Beklager dette, og håper du ikke har noen "hard feelings" p.g.a dette, jeg har i alle fall ikke det. Håper vi kan få mye god kommunikasjon i fremtiden.

 

mvh

Trond-Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...