Gå til innhold

Dårlig med ATC i Norge...


Ståle Andre Ustad

Anbefalte innlegg

Jeg beklager at jeg ikke har sittet den siste uken. Fordi jeg har 4 (!) Heldags prøver innen de neste 2ukene. + At jeg hadde prøve idag og en på fredag.

+++ At pcen min SUGER så jeg har hatt div. hardisk krasjer.. 2 på 1uke.. Så jeg har ikke fått lagt inn ATC software igjen.

Jeg beklager dette, men om 2uker satser jeg på å komme STERKT tilbake """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Barp* Vel, nå vil jeg ikke si at det er dårlig med ATC i Norge, men det går veldig i bølgedaler! Hadde jeg hatt lite å gjøre hadde jeg samlet sammen alle linkene til diskusjoner rundt dette emnet igjennom tidene, og vi kommer aldri fram til en "enighet" uansett. ""

 

Men som med alt annet, er også vi ATC er avhengige av litt fly, så mange logger ikke på før de ser flyene flokke seg. På den andre siden er det piloter som ikke tar seg en flytur før det flokker seg med ATC rundt de, vel en ondere sirkel finnes vel ikke? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var for en tid siden god ATC dekning over lang tid. Men desverre bare et fåtall fly. ATC'en kunne i mange tilfeller vaske huset opptil flere ganger mellom hvert fly som kom inn på området.

 

De fleste gangene jeg har sett mye fly i aksjon har det også som regel dukket opp ATC. Men hvis det er kun et eller to fly skjønner jeg godt at det ikke er såå spennende å koble seg opp.

Som Ivar sier .. dette er diskutert opp og ned i mange tilfeller. Tror ikke noe konklusjon kom frem ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt deg en manual jeg har laget. Den bør hjelpe deg.

 

Bare halverdig, men la gå. Mailen oppgitt i profilen.

 

Satt Flesland APP, men ingen trafikk gjorde at jeg flyttet til ENGM APP. Fortsatt lite trafikk. På et punkt var ENOS, ENGM W APP, ENGM E APP (meg) og ENGM TWR online, med et fåtall piloter. Derfor forsvant W og CTR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med et fåtall piloter. Derfor forsvant W og CTR.

 

FEIL, var ikke derfor nei... Syntes det hele ble alt for dumt... Vi trenger ikke 2 approach funksjoner når det er mindre en 20 inbound og outbound fly i timen. Greit å ta dette på fly-inn osv, dessuten blir det for dumt når noen logger seg opp bare for at flyene ikke flyr dit du sitter..

 

Hvor dumt blir det hvis jeg som real atc sitter på vigra og sier, nei i dag var det lite fly gitt, tror jeg blir med flyet til oslo jeg å sitter der resten av dagen.

 

Min mening, logg deg opp og sitt minimum 1 time eller så lenge du kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med dekningen her i Norge og all ros til våre eminente ATC. Ingen nevnt, ingen glemt.

Noe jeg ser nedover i Europa er at mange setter inn info om hvor lenge de vil være logget på. Dette gir litt forutsigbarhet for oss piloter også.

I går kveld var ENGM APP og ENBR APP logget på. Flott, da tar vi en tur Oslo-Bergen. Ser også på Servinfo at det er 2-3 til som skal samme ruta. Etter T/O forsvinner ENBR APP.

Greit nok, men hadde stått i info at det ville bli logget av kl xx.xx ville jeg kanskje valgt en annen destinasjon.

 

Ja jeg vet at ATC også ønsker forutsigbarhet, og at piloter kan legge inn F-plan på Vatsim, men for min del hender det at det kommer ting i veien (som for alle). Jeg vet derimot at når jeg setter meg ned for å fly så vet jeg stort sett hvor lenge jeg har tenkt å sitte.

Det samme er det vel for dere ATC? Når dere setter dere ned så vet dere om dere vil sitte 1 eller 2 timer?

Flott. Gi info om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igen igen kommer temaet omkring booking for ATC'er.

 

Det er tidligere blevet meldt ud, at ATC'er bør kunne afse mindst en time når de logger på, og samtidig bør booke denne position gennem vaccsca, også selv om det kun er en time.

 

Trafik kommer ikke med det samme. Det kan godt tage en halv time før piloter får sig forberedt til at logge på.

 

Men har man logget på, bør man blive siddende i mindst en time. Kan man ikke det, bør man ikke logge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere dette:

Dere som piloter har noe (stort sett) hele tiden å fikle med i cockpit'en, fra planlegging til engine shutoff og evt. rapport-skriving.

 

Vi som sitter online som ATC, har en svart (eller hvilken farge du har nå valgt) som du sitter å stirrer på, og oij, der dukket det opp et fly som skal fra ENGM til ENVA.

For piloten er det kanskje arti at han har ATC, men for ATCen er det ikke SÅ arti å ha ETT fly.

Som ATC skal du jo sørge for at fly ikke møter på hverandre (for nært), radar vectors osv, og det sier seg selv at det blir svært lite koordinering når det kun er 1 - 2 fly på hver sin side av Norge som flyr?

 

Og ja, vi hadde en periode hvor det var mye ATC på i Norge, bla. da Christian S og jeg gikk inn for å "samle troppene" og få flest mulig ATC online, hadde rimelig suksess første gang, og andre og tredje var det heller få piloter.

 

Håper jo at de av dere som flyr på VATSIM skjønner at, HVIS piloter logger opp, så kommer det ATC.

Er UTROLIG kjipt å logge opp som ATC, sitte å følge med en mørk skjerm i 1-2 timer før det dukker opp ett par fly...

 

Er det interesse for ATC en dag, og da mener jeg ikke 1 som skal fly fra ENGM - LEPA feks, men 10-20-30-40-50 piloter.. så kan jo evt. Christian S og jeg prøve få opp antall flygeledere.. =P

Koordinering kommer igjen frem her.. Søndagene er så å si blitt "slappe" de også.

Understreker nok en gang at skal det være morsomt å sitte ATC, og da spesielt CTR, må det være endel fly...

 

Just my five cents..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en ting å gjøre piloter. Skrur dere på simulatoren så er Vatsim neste knapp. Uansett hvor kort turen er det like greit å logge på nett slik at vi skaper trafikk. Ingen vits å sitte hjemme å fly for seg selv når vi har har vatsim. Det blir fløyet enorme antall timer hver dag, så hvorfor ikke samle oss i en verden.

 

Som Stig sier er det ikke alltid ATC'ene kobler opp før de ser fly.

Og for uerfarne og usikre, erfarne og sikre piloter er det fullt mulig å ta en liten VFR-tur som gir deg friere tøyler til å fly litt tilfeldig rundt å sjekke natur og geografi ""

Alle tjener på det.

Selv om det ikke er ATC på, er det jo spennede å ha andre fly rundt med levende piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tidligere blevet meldt ud, at ATC'er bør kunne afse mindst en time når de logger på, og samtidig bør booke denne position gennem vaccsca, også selv om det kun er en time.

 

Er vel ikke helt enig dette Peter....

 

Ikke alle som har mulighet til å planlegge og booke hver eneste gang man har lyst til å sitte ATC..

 

Scenario:

 

Jeg finner ut at etter middag jeg har en ledig time før noe spennende begynner på tv, ja jeg logger meg på som ATC for å drøye tiden litt. Skal jeg så måtte booke plassen ? Nei det blir litt feil, vel om så jeg må logge av litt tidligere for at man får besøk, ja posisjonen er booket og ingen andre tar denne da denne posisjone av respekt da den er booket.

 

Det er også håpløst å booke frem i tid, da ingen har kontroll på hva som skjer eller om man glemmer at man har booket f.eks... Alt kan skje og derfor er oftes det beste at man logger på der og da og ser hva som skjer.

 

Men er nå helt enig at 1 time bør være et minimum og har man først logget om som f.eks ENBR_APP ja så sitt ENBR for pokker i 1 time, og ikke flytt deg rundt i Norge som du skulle vært ei fin dame du var psykotisk gal etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Stig jeg.

 

Og er det noen som vil ha ATC for en gruppe tur eller noe annet, skriv et innlegg, eller send PM!

 

Hvis noen ATC'ere bestemmer seg for å koble opp, ha et slags... hva skal jeg kalle det (?), uoffisielt fly-in, hvorfor ikke informere på forum eller sende en PM? H

 

Hvis Truls-Edgar (ATC) bestemmer seg for å sitte GM APP, får med seg Nils-Vigdis på TWR, hvorfor ikke sende PM til noen ATC, så kan vi få dekket både BR APP, ZV APP og ENOS? For eksempel...

 

Vi bør bli flinkere til å ha uofisielle fly-in's. Skrive et innlegg på forumet. Hvorfor ikke prøve å få med seg en del ATC'ere og piloter?

 

 

Dette var et ekstremt dårlig formulert innlegg, sikkert med mange skrivefeil. Er litt sløv idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...