Gå til innhold

VATSIM + IVAO = ???


Frode Sørhus

Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg banner i kjerka nå, men, ... skitt la gå...

Har IVAO og VATSIM-samfunnet noen gang tenkt å slå seg sammen? evt. hvorfor ikke? Så på Servinfo nå nettopp og tenkte... wow... mer enn 1100 piloter og ATCer... hvorfor to samfunn?

 

hilsen den uopplyste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Fordi IVAO er "udbrydere" fra det tidligere VATSIM (SATCO).

 

Nogle folk i SATCO var utilfredse med måden tingene blev kørt på, og dannede IVAO (Blandt andet grundlagt af en dasnker). Så bladt founders af de to netværk tror jeg ikke der er stor mulighed for samarbejde.

 

FPI er så igen en udbrydergren af IVAO, grundet utilfredshed med måden tingene kørte på.

 

Så jeg tror der kommer mange år før der kommer noget samarbejde mellem de to netværk.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå banner jeg i kjerka når det gjelder VATSIM i Norge.

Jeg har nå gått fra VATSIM til IVAO og har hatt bare positive erfaringer med det.

For det første tror jeg ikke VATSIM og IVAO kommer til å slå seg sammen - det er for mange ting de gjør forskjellig. Skal ikke nevne for mange ting her for da blir gutta i VATSIM-Norge forbanna.

 

Men noen ting kan jeg nevne:

IVAO har ca. 50 til 100% flere fly online - sjekket de siste 14 dagene..

Kommunikasjons-programmet til IVAO er en klasse for seg selv i bruk enn SB3, men noe mer installasjon enn SB3.

Alle ATC'er er personer som er 18 år og de oppfører seg slik - det sier reglene.

VATSIM sentralt har selv skrevet i mail til meg at de synes det er kanskje litt for unge personer som er ATC i Norge.

IVAO er veldig bra dekket i Europa men har ikke noe i Norge - utfordring....

IVAO har bra web-sider for de fleste land i Skandinavia utenom Norge - for ikke og nevne de andre landene.

Se på sidene til Sverige og Danmark - meget gode - har masse for ATC og piloter - samt at de har laget flyruter som er meget bra satt opp for IFR/VFR.

 

Ser at det er bra med ATC og piloter i VATSIM norge, men det er stort sett de samme hele tiden - fly og så er man også ATC - en gutteklubb.. Jeg synes etter erfaring at det ikke er greit med 15 åringer som ATC og som prater privat med gutta når de er ATC. - Nå banna jeg i kjerka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er bra med ATC og piloter i VATSIM norge, men det er stort sett de samme hele tiden - fly og så er man også ATC - en gutteklubb.. Jeg synes etter erfaring at det ikke er greit med 15 åringer som ATC og som prater privat med gutta når de er ATC. - Nå banna jeg i kjerka....

 

Det du påstår om at Ivao har 50 til 100% flere fly online må vel være litt i overkant?

Har sjekket litt tidligere og har sett mer ATC og piloter på Vatsim enn i Ivao.

 

Ivao har utrolig lite ATC i Norge, og ja jeg har sett på sidene og sett på radar klienten. (må at jeg synes det ser bra ut, men kanskje en helt annen verden en vatsim jeg har flydd på i snart 2 år.)

 

Vatsim har gitt meg utrolig mye, og jeg håper jeg kan gi litt tilbake.

 

Når du sier at det er de samme ATCene som sitter i Norge hele tiden så har du jo rett i det. MEN, det er ikke bare i Norge. Jeg flyr ofte til Spania og møter på den samme ATCen nesten hver eneste gang. Hva er så galt med det?

Og hva er galt med at vi som sitter ATC i Norge prater sammen ofte? er ikke dette bare bra? For å kunne samkjøre tidene vi sitter osv???

 

Mye du sier her Odd er det flere som mener, men mye kan jeg også si meg totalt uenig i!

 

Det du sier om at folk her er for unge er mye pisspreik, men også litt sant.

Vi har en bra andel yngre ATC, og hvis de er intresserte i å gjøre en god jobb så versågod. De mangler som regel en del erfaring som de eldre har, men den kommer! Man må bare gi dem tid!

 

Holdninger som enkelte personer har (ingen nevnt, ingen glemt) er med på å skremme eventuelle nye ATC til å holde seg borte, og det synes jeg folk skal holde seg for gode til. Man kan også snakke med andre som sitter ATC om disse tingene, eller feks sende en mail til Vaccsca!

Å sende mail og klage på at folk som sitter ATC er for unge synes jeg er litt for drøyt, spesielt når de fleste er over 20 år!

 

Vel, håper dette ikke spora av nå.

Og forhåpentligvis holdt jeg meg til saken også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i innlegget til Christian Sager her, hvert eneste ord.

 

Når du sier at ofte snakker sammen, joda hender seg det, og det gjør det real life også,- på alle måter at folk snakker sammen.

En måte vi har klart å fått så bra dekning i Norge som vi har hatt de siste gangene har kun vært fordi at vi har "rottet oss sammen". Ser ingen ting negativt i det.

Og samholdet blir bedre.

 

Vi er en "gruppe" med personer som sitter ATC i Norge, slik er det jo real life også, og ikke bare i Norge, Sverige er også slik, og det kommer jo nye ATC'er nesten hele tiden.

 

Ang. alder, er ikke det noe som bekymrer meg,- det er "tilstanden" til personen, en kan være 18 og fortsatt være for umoden for å sitte ATC, eller en kan være 15 og meget godt egnet for å sitte ATC.

 

Ang. trafikk / dekning på VATSIM kontra IVAO har jeg et par screenshots fra noen uker tilbake.

 

VATSIM:

[image]http://litangen.net/~doffen/vatsim/vatsim.jpg[/image]

 

IVAO:

[image]http://litangen.net/~doffen/vatsim/ivao.jpg[/image]

 

IVAO har ikke noe ikke VATSIM har,- utenom en litt kul ATC-klient "" (sry for å banne i den andre kirka "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du Christian mener at det er mer aktiviteter på VATSIM enn kontra IVAO så må det vare tidligere - dette kan lett sjekkes på Servinfo.

 

Ellers mye enig i det du skriver.

Til info har ikke jeg sendt noe info til Vaccsca om at jeg synes ATC er for unge, men det var et svar jeg fikk pga informasjon fra meg om tidligere erfaring på dette forumet og opplevelse av ATC i Norge.

 

Håper jeg holdt meg til saken nå....

 

---------------------------------------------

SKAL VI ETABLERE IVAO NORGE ?

----------------------------------------------

Ta kontakt med meg på privat beskjed - har alt fått henvendelse.

 

Mvh

Odd J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå banner jeg i kjerka når det gjelder VATSIM i Norge.

 

Nei er du tilbake da Odd... Trodde jeg ikke fikk høre noe mer fra deg igjen..

Synes nå du bjeffer og barker og jeg tror bjeffet ditt er større en bittet ditt. Men alltid hyggelig å se folk vende tilbake etter at de har sverget på å aldri komme tilbake noe mer.. Men velkommen skal du være..

Synes nå det er litt synd at du har begynt å banne i kirka da.. Men hva folk en måtte gjør i kirka skal jeg ikke begynne å diskutere her.

 

Har i lenger tid nå sittet å fulgt litt mer på IVAO og sitter med mange gode positive blikk fra den kanten. Men desto mer negative synspunkter og oppgjorte meninger finnes det. Jeg ser at ATC dekkningen som også vist på bildene over stemmer nogenlunde bra.. At det er flere fly online på IAVO kan kanskje stemme det, men for meg som pilot og atc så synes jeg det ikke helt er bare positivt med kun en hel masse piloter og lite atc.. Hva er meningen med å fly online da ? Vel har du lyst til å fly online og sitte i mange timer å små prate med TCAS systemet ombord, ja versågod Odd.. Håper du får mange fine samtaler.. Men har du dermed lyst til å få litt atc så tror jeg du vil oppleve å få det mer på VATSIM en IVAO..

 

Så når det gjelder denne berømte "gutteklubben" du refererer til ...

 

Jeg vet ikke hvordan opplevelser du har hatt, men jeg kan bare dra noen konklusjoner ut fra løse luften her.. Tydelig vis så har mange vært realt slemme med deg og hvis så stemmer så må jeg bare få beklage det ovenfor deg. Synd at du ikke har fått den gode opplevelsen av VATSIM som de fleste av oss har fått. Det å fly online på VATSIM er for meg en større opplevelse og en større glede og jeg kan med hånden på hjerte mene at dette er vel en av de beste opplevelsene jeg har opplevd på lenge....

 

Så det er nå litt kipt at en kirke bannende kar fra Norge som ikke klarer å skille mellom gode atcer og dårlige skal bli tvunget til å starte sitt eget lille online imperium.. Men ønsker deg likevel lykke til og håper du får mange flotte "voksne" piloter og atc....

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før så har jeg enda til gode å ha noen dårlige opplevelser på Vatsim.Jeg har alltid blitt møtt av hyggelige ATC'er, det være seg i Norge eller USA/canada/Alaska hvor jeg stort sett har flydd.Men jeg har vel sikkert oppført meg tålig bra da ""

De er kanskje mer "proffe" de jeg har hatt kontakt med som f.eks sitter i Vancouver, som er ATC'er real life, eller i Anchorage som er piloter med over 40000 timer for Northwest airlines.Jeg må også si at de som yter ATC service her hjemme holder en høy kvalitet uansett alder.Jeg har aldri vert ute for noen negative episoder med noen ATC så lenge jeg har flydd online, kun hørt om det via forums osv.

Jeg husker godt "krigen" mellom Satco og Ivao den gangen jeg meldte meg inn i Satco.....Det burde vert unødvendig, men alt passer desverre ikke for alle, noe vi har erfart her på forumet med diverse kamikaze piloter og lignende.

 

Jeg er også sikker på at Ivao holder en høy kvalitet på deres tjenester, selv om jeg aldri har prøvd selv.

Smaken er som baken....den er delt, men at vi noen gang vil se at Vatsim og Ivao slår seg sammen, det tviler jeg på.

 

Så jeg synes det er et flott tiltak av deg Odd!!

Hadde vert artig med Ivao Norge!

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

Det måtte jo være deg som svarte dette - bryr jeg meg om det ---> NEI.

Ellers vil jeg gjerne benytte forumet også til IVAO saker om interessen er det i fremtiden - derfor er jeg tilbake.

 

Hei du Odd... Vet ikke helt hva du mente med dette, men det spiller som sagt ingen rolle. Ikke vet jeg om du tok det jeg sa som krittik eller hva, for det var overhode ikke ment sånn. Jeg synes alle medlemmene på dette forumet er like velkommne uansett alder og meninger. Det er vel alltid enkelte innslag av tullinger og merkeverdige moldboere som ikke vet forskjellen på kritikk og vennlig diskusjon uten å sette merkelapper på visse typer og medlemmer. Jeg mener flightsim.no har klart å samle sammen et super godt miljø av entusiaster i alle aldre og man kan si at det står slik respekt av det tiltaket av man bør tenke litt over dette når man er her inne. Vi har alle våre meninger og det er kjempe sunt.. At vi har et slik forum for meninger ytres og deles , kunnskaper vises og bedømmes ja, hva er vel bedre en det. Så om du benytter dette forumet til hva en du nå benytter det til, ja flott... Men om jeg nå skal avslutte dette svaret på en grei måte og få ytret det mest riktige svaret til sitatet ditt. Så synes jeg fortsatt at sarkasme er et tilfluktsted for et svakt sinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg banner i kjerka nå, men, ... skitt la gå...

Har IVAO og VATSIM-samfunnet noen gang tenkt å slå seg sammen? evt. hvorfor ikke? Så på Servinfo nå nettopp og tenkte... wow... mer enn 1100 piloter og ATCer... hvorfor to samfunn?

Hvor mange af Jer - Udover Johnny - synes de har svaret på spørgsmålet!???

 

Hold Jer til emnet, og oplys manden om, hvorfor IVAO og VATSIM kan/ikke kan blive slået sammen i fremtiden.

Men hold Jeres personlige vendettaer til en anden tråd. Den kunne hedde "Hvor er jeg sur på dem på det andet netværk" Men det er ikke det denne tråd handler om.

Ting her inde bliver alt for hurtige afsporet til diskussioner der kører i ring.

/Peter

Morgensur og mavesur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi IVAO er "udbrydere" fra det tidligere VATSIM (SATCO).

 

Nogle folk i SATCO var utilfredse med måden tingene blev kørt på, og dannede IVAO (Blandt andet grundlagt af en dasnker). Så bladt founders af de to netværk tror jeg ikke der er stor mulighed for samarbejde.

 

FPI er så igen en udbrydergren af IVAO, grundet utilfredshed med måden tingene kørte på.

 

Så jeg tror der kommer mange år før der kommer noget samarbejde mellem de to netværk.

 

/Peter

Takk for godt svar Peter!

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som vi leser mer hva dere skriver ser vi jo hvor seriøse VATSIM folk dere er.

Kommer det nå til å bli bare den samme "gutteklubben" som skal styre og fly på VATSIM i Norge eller ....

Er det ikke noen i VATSIM som skjønner hva som skjer...

Har fått info fra flere som synes dette går gale veien, og hva er da alternativet? Jo - et seriøst IVAO Norge "håper snart etablert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som vi leser mer hva dere skriver ser vi jo hvor seriøse VATSIM folk dere er.

Kommer det nå til å bli bare den samme "gutteklubben" som skal styre og fly på VATSIM i Norge eller ....

 

hmmm er du ikke medlem da Odd

 

Skal vi etablere IVAO Norge?

Noen som blir med?

 

Ja vi har jo alle sett hvor flik du er til å planlegge og starte ting... Litt motgang nå så dropper du sikkert også dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom K... her har vi deg igjen --- har du ikke skjønt det at du er en av de som mest ødelegger veldig mye her på forumet og VATSIM emnene som er tatt opp.

Hva skal vi med sånne personer som kun provisere når andre tar ting seriøst opp, og som gjelder en saker vi ønsker å diskutere. Det er en grunn til at vi tar opp slike saker som jeg har gjort vedr. VATSIM.

Skjerp deg !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom K... her har vi deg igjen --- har du ikke skjønt det at du er en av de som mest ødelegger veldig mye her på forumet og VATSIM emnene som er tatt opp.

Hva skal vi med sånne personer som kun provisere når andre tar ting seriøst opp, og som gjelder en saker vi ønsker å diskutere. Det er en grunn til at vi tar opp slike saker som jeg har gjort vedr. VATSIM.

Skjerp deg !!!

 

Håper du ikke ble provosert odd.. Har ikke noe mot deg som person og jeg har hele tiden sagt at jeg håper du blir her på forumet sammen med oss andre... Men jeg må få lov til å si du her da forferdelig dårlig på å starte ting da... Uten at du skal bli sur på meg for deg... Her prøver du å å få til noe som jeg personlig syntes var veldig spennende og et supert tiltak, men så plutselig så sa du at noen hadde vært slemme mot deg og ergo du gadd ikke å gjøre mer.. Du burde vel ha hevet deg litt over det ikke sant og ikke løpt med halen mellom beina... Men forstår deg også at det ikke alltid like morro å starte noe når man ikke får noen backup......

 

And by the way -- Jeg hjelper nok mer til her på forumet en manga andre i alle fall.... Og det kan nok mange støtte opp om... Så klapp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom K... her har vi deg igjen --- har du ikke skjønt det at du er en av de som mest ødelegger veldig mye her på forumet og VATSIM emnene som er tatt opp.

Er kanskje ikke slik vi alle ser på det, måten du uttaler deg på virker som om du snakker for alle ""

 

 

Hva skal vi med sånne personer som kun provisere når andre tar ting seriøst opp, og som gjelder en saker vi ønsker å diskutere.
Vel, om det kun "proviserer" deg så prøv å være moden nok til å overse det han skriver, eller vanskelig kanskje?

 

Det er en grunn til at vi tar opp slike saker som jeg har gjort vedr. VATSIM.

Skjerp deg !!!

Den fikk jeg ikke helt med meg.. hva er grunnen? ""

Om du vil danne et "IVAO Norge" så lage en egen post for det da? Er jo ikke relevant i det hele tatt til om VATSIM og IVAO kan slåes sammen.

Eller tar du slike saker opp bare for å sende og få mail fra VATSIM-ledelsen, og kanskje VACC SCA (utrolig nok så anti-vatsim du er så bryr du deg om slikt..)

Kanskje alt i alt det er et skjult forsøk på å ødelegge "VATSIM Norge", slik at IVAO og VATSIM stiller likt på den linjen?

Du henger jo klart ut ATC i Norge (på VATSIM) på alle måter du kan "" Høres jo nesten ut som at du prøver på VATSIM selv til å kvitte seg med de du mener det er mest av i SCA VACC, altså 15-åringer og nedover ""

Har mine tvil ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bliver lige nød til at sige noget her, selvom jeg har holdt mig i baggrunden... Når i bliver ved med at "hakke" på hinanden ""

 

Jeg har fløjet både på IVAO og Vatsim. Der er ingen tvivl om at ATC er mere seriøse på Vatsim.

 

Aktiviteten på de to netværk, er noget af det samme af hvad jeg har set.

 

Jeg synes det er trist at høre, at du - odd - har haft så dårlige oplevelser med ATC i Norge. Jeg har kun oplevet meget seriøst ATC og et meget Aktivt ATC i Norge.

Jeg har aldrig haft en dårlig oplevelse med ATC i Norge.

 

Men det handler også meget om ens egen indstilling (dette er ikke personligt rettet mod nogen), men hvis man er meget kritisk, negativ og forventer flyveledere på niveau som i virkeligheden, så vil man nok have nogle dårlige oplevelser engang imellem på både Vatsim og Ivao.

Er man åben, positiv, ser dette som en hobby og ikke som om man fløj i virkeligheden, og sidst men vigtigst: At man medbringer et godt humør i cockpittet!

Så vil man nok have gode oplevelser på Vatsim og Ivao.

 

Husk, dette er altså kun et Pc spil, (Der er nok mange der ikke er enig med meg i dette "" ) og ikke handler om liv eller død. Det er vores hobby, og den skal bevares. Og hvad kan være dårligere end MSFS egen ATC?

 

Når du snakker om "gutteklubben" er jeg ikke helt enig. ATC i Norge er en del af Scandinavian VACC. Det betyder at jeg som dansker, har lige så meget ret til at sidde i de mindre norske lufthavne. Så det er altså ikke kun "gutteklubben" (Som du kalder det) som har lov at sidde & bestemme i Norge. Jeg vil lige sige at jeg ikke vil kalde ATC i Norge for "gutteklubben", jeg mener norsk ATC som alle andre lande, har mange forskellige personligheder og forskellige faglige niveauer.

 

Jeg har det fint med de norske flyveledere, de gør et meget godt job.

De er meget online, og jeg nyder at åbne Serverinfo og se Norge så aktivt. Om det så er få folk der bemander det (som jeg forstår, du mener?) så er det da bare meget mere flot! Det kunne jo betyde at de norske ATC har det godt/sjovt sammen, og det er jo = et godt samarbejde.

 

Jeg kan kun sige til jer, norske flyveledere: Keep op the good spirit!

 

 

Odd: Enten har du været meget uheldig på Vatsim eller også.... Men det er godt du har det godt på IVAO, lykke til med et Norsk VACC på IVAO!

 

Angående et "merge" mellem IVAO og Vatsim, tror jeg aldrig ville ske, desværre "" Der skal ihvertfald skiftes ledelse på Vatsim, og Ivao..

 

 

/Nicklas Bak Pedersen

Dansk ATC i SCAVACC - STU+

 

Jeg undskylder for det danske sprog, men jeg kan desværre ikke skrive norsk... .. Endnu ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...