Gjest Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 La ikke merke til det før nå, Stig. Nok en gang, jeg er ikke Stig, selv om vi er gode venner . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Bare et par ord om NOSIG og BECMG i METAR (altså ikke i TAF): Dette er et såkalt TREND varsel, og gjelder for de neste to timene etter observasjonstiden i METAR. Det er ikke alle plasser som det utstedes TREND varsel for, dette varslet skal foretas av meteorologfullmektig eller høyere. Mvh, Kjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 1 NM er 1.852 KM, så da kan du jo i grunn ta det selv derfra. 10KM = 5,4NM roughly. Dog er det værd at bemærke, at 9999 bruges når der er over 10 km sigt, og dermed kan der godt være 20-60-120 sigtbarhed (overdrivelse fremmer forståelsen), men det vil stadig blive skrevet som 9999. I Europa skrives sigtbarhed (og længde-mål altid i meter), imens højder angives i fod... (Nej... Det er ikke logisk - men sådan er det nu engang... ) /Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Betyr ikke 9999 strengt talt uendelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Betyr ikke 9999 strengt talt uendelig? Nei, det betyr 10+ KM sikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Børge...Stig...samme personlige bilde? Gode venner... begge fra Nord... hvafaen er forskjellen da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Avataren er ikke helt lik, men jeg forveksler dem lett jeg og Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 [image]http://www.flightsim.no/forum/userimages/1228.jpg[/image] [image]http://www.flightsim.no/forum/userimages/1851.jpg[/image] Helt like? Ikke i mine øyne ihvertfall . begge fra Nord... hvafaen er forskjellen da? Så lenge begge bor over polarsirkelen så er vi jo nesten naboer, er det ikke sånn der er ? Og nei, jeg kjenner ingen Kurt-Johnny i Kabelvåg . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Nei, men Åge-Truls på Rognan? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Aah, han kjenner jeg selvsagt. Gode gamle Åge-Truls . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Jajaja, skulle bare mangle, dere er jo naboer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander W. Lind Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Nei, men Åge-Truls på Rognan? Hvem f**n er Åge-Truls? (serriøst ass ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Naboen din sier jeg jo! Du bor jo nord for polarsirkelen EDIT: Eller var det en fiktiv person i hodet mitt? Neh, naboen din Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Aah, han kjenner jeg selvsagt. Gode gamle Åge-Truls . Han er vel fisker, er han ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Aah, han kjenner jeg selvsagt. Gode gamle Åge-Truls . Han er vel fisker, er han ikke? Han bor heilt innerst i fjorn, like attme ho Randi! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Ho Randi ja! Vi hoppa i høyet før. Nu har æ fått vondt i ryggen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Kjenner du ho Randi? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Randi ja, faktisk lærern min når æ gikk på ongdomsskola Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander W. Lind Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Det står ikke ALLTID NOSIG... NOSIG betyr No Significant Changes Are Expected. NSC betyr No Significant Changes og NSW betyr No Sig. Weather. Det kan også stå BECMG (Becoming) eller TEMPO (Temporary) Fant også en annen ting som står av og til på metar. Hva betyre COVAK? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 CAVOK - Clouds And Visibility OK For å melde CAVOK: Ikke skyer under 5000 fot eller minimum sektorhøyde (hvis den er over 5000 fot) Ikke CB eller TCU Ikke nedbør på eller i nærheten av flyplassen Sikt 10 kilometer eller mer Mvh, Kjell hjelp til dekoding av METAR og TAF Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ho Randi ja! Vi hoppa i høyet før. Nu har æ fått vondt i ryggen Kjenner en god kiropraktor, hvis du tror det hjelper? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bertheussen Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Bare et par ord om NOSIG og BECMG i METAR (altså ikke i TAF): Ser enkelte refererer til TAF. Hva er TAF? Er det været høyt over skydekket? (I beste fall godt gjettet... ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Ser enkelte refererer til TAF. Hva er TAF? Er det været høyt over skydekket? (I beste fall godt gjettet... ) TAF er en værmelding (Terminal Aerodrome Forecast) for en angitt tidsperiode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 >Terminal Aerodrome Forecast Det er det at det er en vejrudsigt, der er vigtigt. METAR'en giver dig kun vejer nu her - altså hvordan vejret ER. En TAF hvorimod giver dig informationer om hvordan BLIVER. /Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Sørensen Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Joachim, Ivar, Ståle, Børge, Stig, Halvdan, Erlend, Espen og Thomas (noen glemt?), vennligst hold dere til temaet. Forsøk heller Snackbaren for diskusjoner om Randi og annet som ikke har hoe med dette temaet å gjøre. Hilsen Eirik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.