Gå til innhold

Modellflygere her?


Anbefalte innlegg

For å unngå avsporing i tråden om fs-treff tenkte jeg å fortsette modellflysnakket her.

Høres nesten litt utrolig ut, men for all del, jeg vil prøve å komme. Er det flere av dere som flyr modellfly også??

Jeg flyr modellfly!

Jeg har denne som fuel-modell:

[image]http://home.no.net/eandrel/bilder/photos/Moss%20modellflyklubb%202005/Img_0139.jpg[/image]

En ARC carosel som tåler det meste og flyr de fleste f3a manøvre og litt 3D. Det har en SC .91-motor i nesa, det tilsvarer ca 15ccm. Motoren er nylig innkjørt og jeg ser fram til mye flyging med denne i sommer.

 

Av morsomme elektromodeller har jeg denne:

 

[image]http://www.dhost.info/eandrel/sider/modellfly/blade/1.jpg[/image]

Freeair blade som tåler det meste, har limt en del og den flys aktivt i hagen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel for tiden å regne som ikke aktiv modellflyger, men det varer ikke lenge...

 

Har vært prøvd de fleste sjangrene i hobbyen, med unntak av jet, men det henger en 2 meter lang F-117 på veggen her som bare venter på bedre tider... ""

 

Har ingen operative modeller i disse dager... F-117'en er nevnt, og i tillegg har jeg en Super-Chipmunk (180 cm v.spenn) stående, og en liten 3D-modell...

Begge mangler litt elektronikk og omtanke, men ellers så er de flygedyktige...

 

Skal nok få igang Chipmunk'en iløpet av sommeren... ""

http://mikrofly.com/kgs/ez-chipmunk003.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fantastisk morsom modell det der... ...men den setter noen krav til piloten... ""

Jepp.. må nesten sette bagasjestropper rundt bena på piloten så han ikke skjelver så mye. ""

 

Hehe.. Joda, husker jomfruturen med den første... Hadde nesten blåmerker på innsiden av knærne.. ""

 

...men på andre turen så var den skranglingen ved knærna borte nesten med en gang.. Litt justering av CG, og den både fløy og seilte som en drøm..

 

Samlet sammen noen flere bilder...

 

Nei, det er ikke min F-16, men den er ganske rå? "" Stealthfighteren er min, men den er uten innmat ennå.. Er jo så dyrt atte, og det siste året har jeg hatt andre prioriteringer... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Tom Arne, du er ikke medlem av Tønsberg Modellfly Klubb vel?

 

Jo. Jeg er da det, men er en stund siden jeg har vært der oppe og lekt nå. Finner liksom aldri tid til det lenger. Jeg var skolefly inst. en stund der oppe også.

 

Okey, jeg er fortsatt i opplæring jeg. ""

Har faktisk fått til en landing der jeg hverken knakk vingen eller proppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth, hvor er de bildene tatt? Syntes jeg kjente meg litt igjen her. Er det på Stokke bygda? ""

 

Bildene er fra en privat stripe på Tjølling... 220 x 14 meter gress... Har flydd der i flere år tidligere, men nå har jeg ikke flydd modellfly på halvannet år...

 

...men jeg har landet der med mikroflyet mitt flere ganger i år da... ""

 

Video fra nevnte flystripe (F-15 jetmodell og musikk)

(13,5 mb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tenkte det måtte være en del av oss her. Flyr selv en liten elektrisk Piper COB hjemme i nabolaget, men har en liten tass som heter Ready S som jeg bruker til "fint". Holdt på å ta knekken på en familie på skitur på Bygdø i fjor vinter, og har siden det ikke villet fly med nitro i Oslo. Tror ikke det er lov heller faktisk. Tar seg dårlig ut med en propell stikkende ut av panna på en treåring med roser i kinna.

Har pleid å dra til Notodden for å fly på gåden til en kompis, men det er litt langt. Tid er jo også en annen faktor, den blir vanskeligere og vanskeligere å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkjøpsprisen er ille (ca 18k) men du verden så billig det blir i drift. Parafin koster jo nesten ingenting, selv om motoren brtuker 2liter på 10min..

 

Det må i såfall bare være for flyet. Sleng på 30000-35000 til med motor.

Jet er kult det, men ikke akkurat billig nei.

Liker du Jet, så ta kontakt med en som heter Cato Horten. Han har vel brukt noen hundretusen (eller bedresagt milioner kroner) på Jet modeller igjennom sin tid.

Det Cato ikke vet om jet, er det ikke verdt å vite. Han kan det meste om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men det der er en bitteliten motor... Er ikke mange modellene hvor det er praktisk med en så liten motor... Dessuten må du ha lengre rullebane med liten motor, og i verste fall så er gressbane uaktuellt...

 

...for ikke å glemme at det kan være lettere å berge seg ut av situasjoner med mye skyvekraft enn lite.. F.eks. ved høy AOA...

 

Det jeg stadig hører, er at når man skal velge motor, så velger man en som ligger i det øvre regimet modellen er godkjent for, ikke det nedre, for da kan man fort gå tom for skyvekraft...

 

Dette varierer selvsagt på type modeller, men gjelder spesiellt skalamodeller som gjerne har høy vekt og lite vingeareal...

 

Ta f.eks en F-15.. De fleste modellene er av slik størrelse at produsenten anbefaler 5,5-12 kg skyvekraft... Da kjøper man ikke den "billige" PST'en, men en motor med 10-12 kg skyvekraft... ...som fort koster 25.000,- pluss...

 

Er liksom synd å vrake en modell til 40-50.000,- fordi du sparte 5.000,- på å kjøpe en liten motor som bruker mindre fuel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant. Det var forresten en som fløy jet på isen i vinter som skulle takse litt for å tømme tanken da han hadde landet. Oppå isen lå det litt hard snø. Fordelen med jet er at motoren er inni flyet i motsetning til propellfly som man hele tiden er redd for å ground-loope med. Med jet'en kunne han gi full gass der han satt fast og så kom flyet seg løs. Men styring på blankis er det ikke mye av, så flyet skled i stor fart mot en steinbrygge som lett hadde knust fronten på modellen i den farten. Vi satt i spenning å så på flyet som ikke klarte å svinge eller bremse på isen og brygga kom nermere og nermere.Heldigvis kom det en liten flekk med hard snø så forhjulet fikk akkurat nok tak til å bråsvinge unna brygga. Det kunne blitt dyrt ""

 

Nå vurderer jeg på å kjøpe en U can do 3d 60 med SC 91 firetakter, noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...