Gå til innhold

Ryanair


Ole Helberg

Anbefalte innlegg

Hyggelige tall for selskapet som skal mye av æren for at flyprisene har det nivået de har i Europa, og for at konkurransesituasjonen har medført et så omfattende rutetilbudet som vi har i verdensdelen dag.

 

Leste på sidene deres at de har bestilt hele 143 helt nye Boeing 737-800's (!!), og at behovet derfor for nye flygere også er rel. stort, både med og uten 737 type-utsjekk. Så her er muligheter for interesserte og kvalifiserte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

...og for at "service" har blitt et fremmedord i bransjen...

 

Javel ja....Akkurat det med service er nok blitt MYE dårligere hos andre selskaper også! Der har nok flere lært mye av Ryanair. Får man en flytur for en billig penge, er nok ikke en cola på 2 cl det man savner mest. Jeg kan gjerne spare meg for både gratis drikke og mat hvis turen er mye lavere enn hos andre selskaper. Mange andre selskaper tar også betalt for sine tjenester som var gratis før også.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man en flytur for en billig penge, er nok ikke en cola på 2 cl det man savner mest. Jeg kan gjerne spare meg for både gratis drikke og mat hvis turen er mye lavere enn hos andre selskaper.

 

Service är mer än det, Truls.

Genomgående incheckning på hela resan så du slipper vänta på baggage vi varje flygbyte.

Se till att passagerarna kommer sig till destinationen även om du måste gå till alternativ flygplats.

Etc.

 

Ryanair gör det gott! De har visat vägen för kostnadsbesparelser på många områden.

 

Men man ska ha klart för sig att deras anställda finansierar de billiga biljetterna genom arbetsvillkår som helt klart ligger under medel "Olsens" och "Svenssons" villkår. De tar också bra betalt av restauranger, kiosker och parkerings intäkter som flygplatsen har där de opererar. De får stöd från näringsliv, stat och kommun på flera av sina destinationer.

 

http://www.ryan-be-fair.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

...og for at "service" har blitt et fremmedord i bransjen...

 

Javel ja....Akkurat det med service er nok blitt MYE dårligere hos andre selskaper også! Der har nok flere lært mye av Ryanair. Får man en flytur for en billig penge, er nok ikke en cola på 2 cl det man savner mest. Jeg kan gjerne spare meg for både gratis drikke og mat hvis turen er mye lavere enn hos andre selskaper. Mange andre selskaper tar også betalt for sine tjenester som var gratis før også.

 

Truls

 

Vel, nå skrev jeg ikke om servicen i Ryanair, men om "bransjen", og ja svært mange selskaper har gått over til det å ta betalt for ting som tidligere var en selvfølge, som følge av den "prisfesten" Ryanair har skapt... ..men i motsetning til LCC'ene, så har disse selskapene beholdt gjennomgående innsjekking, og ikke minst det å ta ansvar for pax dersom flyet ikke går, eller er forsinket...

 

Dette er også service, og på det området ligger de fleste selskaper laaaangt over LCC'ene sitt nivå, heldigvis....

 

Jeg gidder ikke fly med billigselskaper...

Betingelsene deres er for dårlige, uansett pris (har takket nei til gratisbilletter), og de ødelegger for alle andre i bransjen....

 

Ser ingen grunn til å belønne dem ved å gi dem mine penger....

 

...og hvis du noengang skulle oppleve å få ødelagt kofferten din når du flyr med Ryanair, så kan du trøste deg med at du sikkert ikke var den eneste... Å laste om en full 737-800 på 15 minutter setter sine spor på mye bagasje...

Man bruker ca. 2,5 sekunder pr. kolli, hvilket innebærer bruk av eksplosiv styrke og høye utgangshastigheter... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer heller ikke til å fly med lavprisselskaper. Selv om jeg får GRATIS biletter ""! jeg synes heller ikke at det er riktig at ryanair skal få haugevis av rabatter for å fly til f.eks torp, mens de andre flyselskapene må betaler full pris!

 

Jeg vet at ryanair skal skaffe seg flere fly, men å begynne å fly for de? ikke [*****]! Ingen pensjon, lange dager (ikke det at de som jobber i andre selskaper har lange dager da "")og man må betale for typerating SELV! Hvis betyr at hvis man har betalt 500.000 for en pilotutdanning, og man SELV må ta typerating på 737NG for en del kroner, så vil man nesten i praksis jobbe gratis i laang tid fremover...intill du sykemelder deg og slutter i jobben... """"

 

nei, disse ekstreme lavprisflyselskapene har ødelagt markedet helt... Jeg sier ikke her at ALLE lavprisselskaper er dårline, norwegian er et lavprisselskap, men de er ikke like ekstreme som ryanair... ryanair har skapt sitt eget marken, og snart er det markedet brukt opp...

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på sidene deres at de har bestilt hele 143 helt nye Boeing 737-800's (!!), og at behovet derfor for nye flygere også er rel. stort, både med og uten 737 type-utsjekk. Så her er muligheter for interesserte og kvalifiserte!

 

De bestilte 70 nye 738 i februar, men har 20 options som går ut innen 12mnd, så en skal ikke se bort ifra at de resterende 70 som de har i options blir slengt inn som en followup-order om ikke så lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart...Personlig tviler jeg sterkt på at de som ikke vil fly med Ryanair, eller andre lavprisselskaper reiser noe særlig med fly overhodet. Jeg er forundret over at noen sier at de "dyre" selskapene tar vare på de reisene hvis flyet er forsinket osv.. Ja vel ja.. Hvordan da, tørr jeg spørre? Og gjelder dette bare i Norge, eller i utlandet også? Ryanair går så det suser, de vokser og vokser. Det er også flere store lavprisselskaper på de britiske øyer, som tar store markedsandeler av de veletablerte selskapene, her spesielt British Airways. Det britiske markedet er MYE større enn i Norge, og hadde ikke prisbeviste kunder ville hatt slike selskaper hadde de ikke eksistert i det tøffe markedet som er. Når det gjelder lønns/arbeidsbetingelser så er det blitt slikt i dag at vil man ha jobb, får man jobbe når selskapet vil, hvis ikke har de ikke bruk for deg. Dette prinsippet er jeg uenige i, men det er langt ifra bare i flybransjen det er blitt slik. Og det er fullt lovlig! At baggasje blir borte eller ødelagt hos Ryanair skjer nok. Men... de bruker samme firmaer som andre selskaper på norske flyplasser, og i utlandet. Her kan nevnes f.eks i London Stansted bruker Ryanair firmaet GroundStar, det samme firmaet som laster/losser Norwegians fly på samme flyplass. Da burde vel baggasjen blitt like mye borte/ødelagt på deres flyvninger. Dette er bare tull, og med dagens baggasjehåndtering blir baggasjen effektivt og systematisk lastet/losset på alle fly. Personlig har jeg mang en gang fått baggasje ødelagt/forsvunnet på flyvninger med "dyre" selskaper, og bare positive erfaringer med lavprisselskaper. Ikke glem at man kommer frem til samme destinasjon, uansett pris. Betaler man heller dyrt når man kan betale billig, er det bortkastet penger.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, som du sier så er det norske markedet mye mindre enn det britiske, og det er faktisk allerede fullt. At ryanair har lov til å gjøre det de gjør med sine ansatte er greit nok, synd for de som jobber der... "" Du sier du tviler på at de som ikke vil fly med lavprisselskaper flyr mye? Vel, jeg vil ikke regner megselv som en "uerfaren" persjon innen for det feltet... Jeg har vært i alle de 5 kontinentene på denne planeten opp til flere ganger (ikke samme sted, men sorskellige) jeg har IKKE reist med lavprisselskaper slik som f.eks ryanair. Norwegian derimot stiller i en litt annen klasse, de er bedre enn ryanair!

 

Etter min menig og den informasjonen jeg har fått så er den tekniske standaren hos ryanair meget svak. Bare husk Partnerair (spnn det skrives "") ulykken hvor den metropolitan datt frahverandre i lutfen! Ved bruk av uorginale deler og dårlig vedlikehold på fly vil det GARANTERT skje en katastrofe en gang! Og den vil jeg helst slippe å være med i...

 

For å gå litt mer innpå arbeidvilkårene til pilotene hos ryanair, så må de, som sagt, betale typeratingene SELV, alle forsikringene SELV og spare opp pensjonen SELV! En bekjent av meg jobbet i SAS. Etter 26 års tjeneste mistet han sertfikatet sitt grunner for dårlig hørsel. Han fikk da en god erstatningssum av forsikringsselkapet som SAS BETALTE og en god PENSJON som SAS betalte... Hadde han jobbet hos ryanair ville han måttet prøve å finne seg en annen jobb i en alder av 55 år! (og det er IKKE lett)

 

Grunnen til at disse "GroundStar" muligens slurver med bagasjen til ryanair og ikke norwegian sin, er vel at de rett og slett ikke har TID til å gjøre det ordentlig! (15 min!) Mens hos norwegian har de kanskje tre ganger så god tid!

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forundret over at noen sier at de "dyre" selskapene tar vare på de reisene hvis flyet er forsinket osv.. Ja vel ja.. Hvordan da, tørr jeg spørre?

 

Ombokning till egna eller konkurrerande bolags flygningar om det krävs för att du ska komma hem, buss, taxi, hotell, mat, etc.

 

Når det gjelder lønns/arbeidsbetingelser så er det blitt slikt i dag at vil man ha jobb, får man jobbe når selskapet vil, hvis ikke har de ikke bruk for deg. Dette prinsippet er jeg uenige i, men det er langt ifra bare i flybransjen det er blitt slik. Og det er fullt lovlig!

 

Det är mer snack om att de utnyttjar det faktum att skandinaviens egna flygbolag har en arbetsmiljö och en arbetskultur som sätter arbetarens rättigheter i fokus. Det gör att vi i skandinavien får problem att konkurrera mot många andra land. Men lika fullt så påberopar vi oss de rättigheterna vi har för oss själva, medan vi ska ha billiga biljetter på våra resor oavsett om det leder till att våra egna bolag måste fira på sina anställdas rättigheter eller kanske t.o.m sparka sina anställda...

Dubbelmoral!

Det blir det samma som att köpa mattor knutna av indiska barnarbetare. Vi vill inte att våra barn ska ha sådana villkår, men billiga mattor ska vi ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min menig og den informasjonen jeg har fått så er den tekniske standaren hos ryanair meget svak. Bare husk Partnerair (spnn det skrives "" ) ulykken hvor den metropolitan datt frahverandre i lutfen! Ved bruk av uorginale deler og dårlig vedlikehold på fly vil det GARANTERT skje en katastrofe en gang! Og den vil jeg helst slippe å være med i...

 

Meget svak teknisk standard hos Ryanair, dårlig vedlikehold, uorginale deler og koblinger til Partnair-ulykken??

 

Kan du utdype og dokumentere dette litt bedre. Det er nemlig ganske sterke ord om et selskap, hvis 90 % av flyflåten nå består av Boeing NG 737-800 og som ila. 20 års operativ tjeneste ikke har hatt én ulykke med personskade på hverken passasjerer el. flight-crew.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min menig og den informasjonen jeg har fått så er den tekniske standaren hos ryanair meget svak. Bare husk Partnerair (spnn det skrives "" ) ulykken hvor den metropolitan datt frahverandre i lutfen! Ved bruk av uorginale deler og dårlig vedlikehold på fly vil det GARANTERT skje en katastrofe en gang! Og den vil jeg helst slippe å være med i...

 

Meget svak teknisk standard hos Ryanair, dårlig vedlikehold, uorginale deler og koblinger til Partnair-ulykken??

 

Kan du utdype og dokumentere dette litt bedre. Det er nemlig ganske sterke ord om et selskap, hvis 90 % av flyflåten nå består av Boeing NG 737-800 og som ila. 20 års operativ tjeneste ikke har hatt én ulykke med personskade på hverken passasjerer el. flight-crew.

 

Her er jeg enig med deg. Faktum er at Ryanair har en forholdsvis "ny" flåte i dag. Koblinger opp mot Partnairulykken for mange år siden skjønner jeg lite av som beskrevet i et annet innlegg ovenfor. Faktum er at Ryanair har ett godt vedlikehold av sine fly, de har langsiktige avtaler ang vedlikeholdet. Og ulykker har de vært forskånet fra. Jeg skjønner ikke sammenhengen. Og Ryanair har faktisk piloter som er eldre enn 55 år! Når det gjelder pensjon,forsikringer kan ikke dette sammenlignes med norske forhold. Her må man se dette i lys av at storbritania har andre avtaler om dette ovenfor en arbeidstager enn det er i Norge. Men Ola Nordmann er heldig som har gode avtaler i arbeidslivet, vi tjener godt og har råd til å reise på første klasse med dyre selskaper, og vil tydeligvis fortsette å gjøre det samtidig som store selskaper vil gå i minus i mange,mange år samtidig som billigselskapene vil tjene godt på å fly billig.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter min menig og den informasjonen jeg har fått så er den tekniske standaren hos ryanair meget svak. Bare husk Partnerair (spnn det skrives "" ) ulykken hvor den metropolitan datt frahverandre i lutfen! Ved bruk av uorginale deler og dårlig vedlikehold på fly vil det GARANTERT skje en katastrofe en gang! Og den vil jeg helst slippe å være med i...

 

Meget svak teknisk standard hos Ryanair, dårlig vedlikehold, uorginale deler og koblinger til Partnair-ulykken??

 

Kan du utdype og dokumentere dette litt bedre. Det er nemlig ganske sterke ord om et selskap, hvis 90 % av flyflåten nå består av Boeing NG 737-800 og som ila. 20 års operativ tjeneste ikke har hatt én ulykke med personskade på hverken passasjerer el. flight-crew.

 

Ta det med ro... Det kommer å skje en dag det å... Og den dagen det skjer, er det ikke noe som heter Ryanair... ""

 

 

 

Etter min menig og den informasjonen jeg har fått så er den tekniske standaren hos ryanair meget svak. Bare husk Partnerair (spnn det skrives "" ) ulykken hvor den metropolitan datt frahverandre i lutfen! Ved bruk av uorginale deler og dårlig vedlikehold på fly vil det GARANTERT skje en katastrofe en gang! Og den vil jeg helst slippe å være med i...

 

Meget svak teknisk standard hos Ryanair, dårlig vedlikehold, uorginale deler og koblinger til Partnair-ulykken??

 

Kan du utdype og dokumentere dette litt bedre. Det er nemlig ganske sterke ord om et selskap, hvis 90 % av flyflåten nå består av Boeing NG 737-800 og som ila. 20 års operativ tjeneste ikke har hatt én ulykke med personskade på hverken passasjerer el. flight-crew.

 

Her er jeg enig med deg. Faktum er at Ryanair har en forholdsvis "ny" flåte i dag. Koblinger opp mot Partnairulykken for mange år siden skjønner jeg lite av som beskrevet i et annet innlegg ovenfor. Faktum er at Ryanair har ett godt vedlikehold av sine fly, de har langsiktige avtaler ang vedlikeholdet. Og ulykker har de vært forskånet fra. Jeg skjønner ikke sammenhengen. Og Ryanair har faktisk piloter som er eldre enn 55 år! Når det gjelder pensjon,forsikringer kan ikke dette sammenlignes med norske forhold. Her må man se dette i lys av at storbritania har andre avtaler om dette ovenfor en arbeidstager enn det er i Norge. Men Ola Nordmann er heldig som har gode avtaler i arbeidslivet, vi tjener godt og har råd til å reise på første klasse med dyre selskaper, og vil tydeligvis fortsette å gjøre det samtidig som store selskaper vil gå i minus i mange,mange år samtidig som billigselskapene vil tjene godt på å fly billig.

 

Truls

 

Her må jeg protestere! Ryanair tjener MASSE på subidieringer av næringslivet, komuner og flyplasser på landet( som ligger milevis unna destinasjonen de rklamerer for: oslo-Torp, Stockholm-skavsta OSV OSV...) Uten å ha lest raporten fra Ryanair så vil jeg tro att over halvparten av intektene har de lurt til seg! Ikke att det vill bli så lett å finne utav, pga att de ikke vil att den større allmenheten (også kalt VG leserne...) ikke skal få vite at dine og mine skattepenger går til å støtte ett utenlands flyselskap..."" Og har ikke Ryanair gått hardt ut og sakt att SAS IKKE MÅ få statsstøtte fordi det er ikke bra for konuransen? Men de får jo bare masse GRATIS intekter av næringslivet, komuner og flyplasser... Dobbeltmoralister samt smør på flesk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, her var det mye "kvalifisert synsing"! Ryanair er selskapet folk elsker å hate - omtrent som Melodi Grand Prix ...

Noen foretrekker å ta drosje for å komme helt fram til døra. Andre velger billigere løsninger som buss, der det koster mindre, men der du kanskje må gå et stykke fra bussholdeplassen for å komme til bestemmelsesstedet.

Det er et faktum at svært mange bruker Ryanair, og man kan like det eller ikke, men slik er det blitt. Mr. O'Leary er nok en luring, men at han har lykkes er det vel ikke tvil om.

Det er heller ikke spesielt saklig å antyde at teknisk standard og vedlikehold på flyene til Ryanair er dårligere enn i andre selskaper.

Flybransjen er delt. De tradisjonelle selskapene bør kanskje satse mer på service og trekke til seg folk som ønsker det, mens andre reiser billig i "kuvogner".

Det er fair å angripe arbeidsforholdene i Ryanair, for de virker relativt suspekte. Men jeg har en mistanke om at enkelte misliker selskapet som sådan, og at kritikken mot dem derfor bare er vikarierende motiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, her var det mye "kvalifisert synsing"! Ryanair er selskapet folk elsker å hate - omtrent som Melodi Grand Prix ...

Noen foretrekker å ta drosje for å komme helt fram til døra. Andre velger billigere løsninger som buss, der det koster mindre, men der du kanskje må gå et stykke fra bussholdeplassen for å komme til bestemmelsesstedet.

Det er et faktum at svært mange bruker Ryanair, og man kan like det eller ikke, men slik er det blitt. Mr. O'Leary er nok en luring, men at han har lykkes er det vel ikke tvil om.

Det er heller ikke spesielt saklig å antyde at teknisk standard og vedlikehold på flyene til Ryanair er dårligere enn i andre selskaper.

Flybransjen er delt. De tradisjonelle selskapene bør kanskje satse mer på service og trekke til seg folk som ønsker det, mens andre reiser billig i "kuvogner".

Det er fair å angripe arbeidsforholdene i Ryanair, for de virker relativt suspekte. Men jeg har en mistanke om at enkelte misliker selskapet som sådan, og at kritikken mot dem derfor bare er vikarierende motiver.

 

Glimrende innlegg Jan! "" Enig med deg!

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler heller noen få hundrelapper for å komme meg ifra A til B totalt uten service enn å betale flere tusen for en sete som er helt likt, illeluktende vond middag og 3 små poser med nøtter samt 2cl. med cola.

 

Når sant skal sies har jeg ikke fløyet med RyanAir og heller ikke vært med på kanselering av avganger, men jeg har vært med på det med andre selskaper som jeg har betalt mange mange tusen for.

Vil ikke si at servicen jeg har fått de gangene jeg har vært med på kanselering har vært bra da men. ""

 

Jeg betaler for å komme meg ifra A til B, og jeg driter egentlig åssen jeg kommer meg ditt så lenge det ikke er i en bodybag. Servicen bryr meg heller ikke så mye. Jeg har ikke noe problem med å ta med meg min egen avis, et smørbrød og brus.

 

For mellomlegget kan du faktisk spise en DYYYYYR middag på et hotell. Den smaker iallfall bedre enn ihjelkjørt flymat.

RyanAir flyr over hustaket her hver eneste dag flere ganger daglig, og de har ikke falt ned enda iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, kan kanskje være enig at det med vedlikeholdet var litt å ta i, men ett sted må jo ryanair spare pengene sine. Hva med alle de stedene folk ikke ser? Jeg har jobbet på gardermoen en periode, på teknisk avdeling, og jeg kan love dere at det er LANGT ifra et bilværksted! Abselutt ALLE delene har sitt eget serienummer, som MÅ være plassert på en bestem plass... Jeg jobbet på undertellsværkstedet, og vi mekket md80 olèolegger (på en måte "demperne" til hjulene)... Vi hadde der satt en liten, ubetydelig del synes nå jeg, på feil "legg"! Dette resulterte i at vi måtte ta frahverandre begge "leggene" og sette de sammen på nytt, men bare bytte om de to delene... Disse delene så/ser helt identiske ut! Det er mulig at disse 737ene til ryanair er helt nye, men alle fly har vært nye en gang, men de kan ha falt ned selvom noen år senere. Det jeg mente med den koplingen med partnerair -ulykken var at det kanskje kan skje med ryanair også om noen år. Den metropolitan som styrter på 80 tallet hadde nemlig nettopp hvert på overhaling av et annerkjent kanadisk flyverksted, og de hadde da openlyst brukt uorginale deler på "kommando" fra partnerair...

 

Vel, dette var altså sammenhengen mellom ulykken og tyanair...

 

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tvil om at dette er et selskap som skaper engasjement hos mange. Jeg har reist med Ryanair 12-15 ganger og har enda ikke opplevd noe problemer. Fikk sågar tak i biletter t/r Glasgow til 8 kroner. (32 kr t/r for meg og kona) Ble mer enn en god middag for pengene jeg sparte.

 

De som sier at Ryanair gjennomfører dårlig vedlikehold på flyene sine, bør tenke seg litt om før de kommer med slike påstander. Virker nesten som dere håper at et fly skal dette ned så dere får rett...... Mulighetene er altid tilstede for at et fly detter ned. Jeg tror ikke at det slurves med vedlikeholdet selv hos lavpris selskaper som Ryanair eller Norwegian. De vet at det vil få store konsekvenser.

 

Arbeidsforholdene kan bli bedre, men det gjelder mange steder. Det er faktisk ikke mange bedrifter som betaler annet en pliktig forsikring på sine ansatte. Når det gjelder pensjon er det i Norge, stort sett statlige bedrifter som har pensjonsordninger for sine ansatte. I det private næringslivet er det mellom og toppledere som har slik ordning. Er det noen som har tenkt på at det er frivillig å jobbe i Ryanair?

 

Min klare oppfattning. Jeg flyr med Norwegian og Ryanair så ofte jeg kan. Slike selskaper har gjort det slik at jeg nå har råd til å ta 4-5 langhelger i året rundt om i europa. Det hadde jeg ikke tidligere......

 

Go lavpris :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsforholdene kan bli bedre, men det gjelder mange steder.

 

Japp, och hos alla bedrifter det gäller i skandinavien har den anställde lovfestet rätt att bilda fagförening och på så vis genom förhandling påverka sin arbetsgivare till bättre villkår...

 

http://www.ryan-be-fair.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...