Gå til innhold

Noen spørsmål om flyvning


Andreas Ommundsen

Anbefalte innlegg

Jeg har bare noen spørsmål som jeg har lurt på lenge, og tenkte noen her hadde svar på dem:

 

1. Startes motorene før eller etter pushback?

2. Hvordan styrer man bremsene på bakken inne fra cockpiten?

(Hjulbremsene.)

3. Brukes rotating beacon light mens flyet er parkert? (Når det aktivitet i og rundt det.)

4. Hva gjør pilotene på langdistanseflyturer? De kan jo ikke

sitte å nilese på instrumentene i 12 timer... Hører

f.eks en på musikk mens den andre sjekker at alt er okei?

5. Låses flyet med nøkkel når det forlates?

 

Dette er vel egentlig noen teite spørsmål, men de er jo greie å vite litt mer om. Har grublet mye på disse lenge...

 

Takk,

-Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo pedalene da. Diffential brake er F11 / F12 i FS. BCN lys er på på bakken ja.

Motorer startes somregel under pushback.

Pilotene sitter vel hovedsakelig å utfører prosedyrer, samt radiokommunikasjon. Ellers kan du jo snakke om alt fra fotball til konen, de er jo mennesker, snakker sammen.

Ja, flyet låses når det forlates. Hvis ikke er det nok brudd på sikkerhetsreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rare svar her gitt ""

 

1) Vanligvis under push back

2) Bremsene styres ved at man trykker inn toppen av pedalene. Høyre pedal styrer bremsen på høyre hjul og vice versa

3)Beacon light SKAL brukes så lenge motoren(e) er i gang.

5)Det kommer helt an på hvem som flyr. Snakker vi forresten om British Airways sine 747, eller den lokale flyklubbens cessna 172?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 5: Airbus/737/MD80/90 flyene som vi har i SAS har iallefall ikke noen form for lås på dørene. Og jeg har forsåvidt ikke sett det hos noen andre operatører heller. Det er vel i grunn ikke noe stort problem å ha flyet stående åpent på europeiske flyplasser iallefall.

Det er faktisk sånn på MD-80 at ikke forward entrance door (passasjerdøra forran) ikke kan lukkes helt, hvis trappa er ute. Ellers kan jo alltids cockpitdøra låses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare noen spørsmål som jeg har lurt på lenge, og tenkte noen her hadde svar på dem:

 

1. Startes motorene før eller etter pushback?

 

Dette er avhengig av selskap og flytype.. På Widerøes Dash 8 så startes motorene før bakkestrømmen kobles fra, og deretter dyttes flyet ut. Andre selskaper med propellfly starter f.eks én motor før pushback, og den andre under pushback, eller om de har APU, så er det mulig at de starter begge motorene under pushback.

 

Med jetfly, så startes som oftest motorene under pushback, ved hjelp av APU.

 

Grunnen til forskjellen mellom turboprop og jetmotor er nok at turbopropmotorer startes elektrisk, og starteren trekker svært mye strøm, så det beste er å hente strømmen fra bakken fremfor å trekke maksimalt ut av generatorer, APU'er, og batteriene. Jetmotorene som brukes på passasjerfly startes stortsett med trykkluft, og dette leverer APU'en..

 

2. Hvordan styrer man bremsene på bakken inne fra cockpiten? (Hjulbremsene.)

 

...ved å trykke på øverste del av pedalene, i de fleste fly.. Noen mindre fly har andre løsninger...

 

3. Brukes rotating beacon light mens flyet er parkert? (Når det aktivitet i og rundt det.)

 

Kun så lenge motorene er igang, eller flyet er i bevegelse...

 

4. Hva gjør pilotene på langdistanseflyturer? De kan jo ikke

sitte å nilese på instrumentene i 12 timer... Hører

f.eks en på musikk mens den andre sjekker at alt er okei?

 

Aner ikke...

 

5. Låses flyet med nøkkel når det forlates?

 

De eneste flyene (passasjerfly) jeg har sett med utvendig lås, er de russiske... Tu-154 har låser på alle dørene og lasterommene...

 

Dette er vel egentlig noen teite spørsmål, men de er jo greie å vite litt mer om. Har grublet mye på disse lenge...

 

Takk,

-Andreas

 

Som nevnt i denne tråden: Ingen dumme spørsmål, bare dumme svar... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. spm 4, så tror jeg ikke at pilotene sitter å lytter på musikk osv. Hvis man er pilot på langdistanse flighter, så prater nok pilotene seg imellom, og hører nok ikke på MP3-spiller f.eks.

 

Langdistansepilotene er disiplinerte og rutinerte flyvere, som hele tiden er på vakt i tilfelle failure. Og tenk dessuten hvor kjedelig det blir for den piloten som må sitte å passe på instrumentene, hvis den andre sitter å hører på musikk og f.eks sover "" hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som vanlig så er ingenting fasit, alt har unntak, og prosedyrer er forskjellige. Vi starter vår turboprop utelukkende ifra batterier. Riktignok er det en metode som er hard med batteriene, så jeg vil tro at batteriene må byttes oftere enn på fly som starter med GPU / APU eller andre strømkilder.

 

På lengre turer så sitter man bare og følger med, titter litt på kart, innhenter været med jamne mellomrom, prater om løst og fast med sidemannen, leser kanskje litt (aviser, bøker, blader osv, det er f.eks. en god anledning til å "brushe opp" litt før en PC eller lignende) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok er det en metode som er hard med batteriene, så jeg vil tro at batteriene må byttes oftere enn på fly som starter med GPU / APU eller andre strømkilder.

 

Vi bytte jo batteria i ett sett, dem derre NiCd batteriene på Beechen e jo talentlaust laga.

 

På alle våre maskiner utenom MOB og MOJ kan man starte den andre motoren med generatoren innkoplet. MOB og MOJ er bastarder og man må kople ut generatoren på motoren som går.

Forøvrig fungerer en og samme komponent på hver motor som henholdsvis starter og generator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker (heldigvis) ikke Nicd batterier. Og vi starter også høyre motor med venstre generator innkoblet, og på conquesten er også starter og generator en og samme enhet.

 

Men vi starter venstre motor på batterier, og det fungerer forsåvidt greit, men jeg vil tro at det hadde vært bedre for batteriene og starte på GPU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og Coastair sine J31 starter nr. 2 på GPU, og nr. 1 da antageligvis på nr. 2's generator/batterier...

 

Antageligvis fordi de færreste er dumme nok til å bevege seg så nærme nr. 1 for å koble fra GPU...

 

Har også opplevd at de har startet uten GPU, som følge av at marshalling tydligvis er noe vi gjør for gøy skyld, så da ble GPU-kabelen 1,5 meter for kort...

 

Følgelig ble det oppstart på batterier, strafferunde på stand, følge marshallen sine tegn, og deretter ble GPU tilkoblet... ""

 

Neida, da må man jo flire litt... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lurt på hvorfor vi ikke bruker GPU, men vil tro at det er for å spare penger på handling og GPU. Blir det en avbrutt start så tviler jeg på at vi har nok til å gjennomføre en til (må ha over 24V på voltmeteret for å kunne starte, er det under må det ikke forsøkes en start siden sannynligheten for hot start er stor da).

 

Vi må jo også ha EGT under 200 grader for å starte, og på charter turer som ofte har svært kort "turn around" så må vi ofte starte igjen før den har kommet under. Da må motoren "kjøres" på starteren litt for å få litt luftgjennomstrømning før vi starter. Men det har vi ikke nok strøm til så vi må bruke "gammelmetoden", ut å sveive propeller (i tillegg har vi da brukt opp en startsyklus slik at starteren trenger kjøling før vi kan forsøke å starte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lurt på hvorfor vi ikke bruker GPU, men vil tro at det er for å spare penger på handling og GPU.

 

Tror jeg også.. For et lite selskap med små fly, så vil GPU-leie utgjøre en stor del av handlingkostnaden.. Ad-hoc pris på GPU er vel 800,- pr. påbegynt halvtime elns. om jeg husker rett...

 

Vi må jo også ha EGT under 200 grader for å starte, og på charter turer som ofte har svært kort "turn around" så må vi ofte starte igjen før den har kommet under. Da må motoren "kjøres" på starteren litt for å få litt luftgjennomstrømning før vi starter. Men det har vi ikke nok strøm til så vi må bruke "gammelmetoden", ut å sveive propeller (i tillegg har vi da brukt opp en startsyklus slik at starteren trenger kjøling før vi kan forsøke å starte).

 

Sveive propeller ja.. SOP på J31 på bakkestopp det... Var det 16 blader mon tro (fire turn på propellen)? Samme kan det være... Er ikke vi som gjør det, men crewet.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vi taxer som oftest med 1 motor for aa spare fuel. Motoren blir startet etter at vi faar "Cleared to Start" fra bakkepersonell. Dette skjer mens de pusher oss bakover. I Chicago taxer vi alltid med begge motorene for ikke a gjoere skade med higher thrust fra en motor.

 

2. Bremser med pedalene. Virker paa samme maate som i en Cessna.

 

3. Beacon blir brukt for aa advare bakkepersonell om at flyet skal starte eller har motorene i gang.

 

4. Det gaar fint an aa bruke MP3 og IPOD player med vanlig pilot headset i cockpiten. Kontrollerene blir litt irritert naar de faar svar med musikk i bakgrunnen. Langturer for oss er 2-3 timer. Da er det greit aa ha med seg en bok eller avis.

 

5. Vi har ikke laas paa CRJen. Cockpit doeren kan kun laases fra innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad-hoc pris på GPU er vel 800,- pr. påbegynt halvtime elns. om jeg husker rett...

 

Yikes!!! Hva med lang skjøteledning?

 

Tja, vet ikke om det hadde vært noe særlig... Er Amp-meter på disse GPU'ene, og under oppstart av første motoren på en Dash 8, så "peaker" meteret på 1.000 Ampere@28 volt DC...

 

Det skulle vel ta kål på de fleste skjøteledninger tenker jeg... Kablene fra GPU'en til flyet har vel omtrent samme tversnitt som en solid tommel tenker jeg (og da bruker jeg mine som referanse), og de vibrerer under oppstart... Kablene altså, ikke tommlene mine... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J31 og Conquest II har samme motorene (Garret). Man MÅ ikke sveie propellene, men det gjøres som oftest for å kjøle motoren. Man gjør det gjerne selv om man skal ha lengre stopp også for å få ned temperaturen hurtigere og hindre at akselen forlenger seg såpass at motoren blir "stuck" (som visstnok kan skje).

 

Vi bruker ikke noe visst antall blader, vi tar det på "gefylen" som vi sier her oppe. Men jeg mener å huske tallet 50 ifra etellerannet sted i den sammenheng, men det er mulig husken min er feil i så måte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...