Gå til innhold

"Turn 000"


Erik Dahl

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et spørsmål:

For en tid tilbake lå jeg an til en ankomst ENGM 19R fra nord-vest (6000ft). Var vel rundt MES antar jeg. Fikk beskjed fra ENGM APP: "Turn 000". Jeg ble usikker. 000? Valgte å svinge venstre 360. Lå der i 10 min, og begynnte å ane uråd (intensjonen var jo landing på 19R). ENGM APP logget av for kvelden, så jeg fikk ikke avklart med ATC. (Logget av selv også.)

 

Hva betø egentlig anvisningen? Skulle jeg sirklet på det punktet hvor jeg var da anvisningen kom?

 

Vennlig hilsen

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får svare litt jeg og.

 

En heading man får av en ATC pleier jo å være gitt for en grunn. Men hdg 000/360 fra MES til gm.... Er kanskje en av de mer uvanlige.

 

Heading 000 brukes tilnærmet aldri. Heading 000 får man ikke opp engang i ASRC. Man sier da heller "heading 360" som nevnt over her.

 

Hdg 360 brukes veldig mye på Gardermoen hvis man kommer sør/øst fra, og skal lande på 19. (Kan vel også brukes som intercept heading til 01)

 

Hilsen

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune & co,

 

Korrekt fraseologi er "360" ""

 

Men, når det gjelder "intercept" (ifm ILS) så er "standarden" 30 grader (hvis du leser på VATEUD-TD sine sider. For flightsim har det vist seg at +/- 20 grader er et bedre valg for de fleste, mens +/- 10 grader er litt i minste laget (da blir det mer en "straight-in" landing).

 

Fortsatt god dag,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...