Gå til innhold

Må svare på privat text?


Gjest

Anbefalte innlegg

God dag alle sammen!

 

Jeg har nå startet å sitte ATC igjen... men så kommer det jo forskjellige piloter som bare føler å plapre i ett sett! De sender en privat text melding, og snakker som bare det. Og noen ganger er man veldig opptatt med fly og må konsentrere seg om det! Spørsmålet mitt er:

 

Må jeg svare på privat text fra piloter? Som ikke har noe å gjøre med selve ATC servicen..

Fikk nå en pilot som spurte hvorfor jeg ikke satt på ENGM?

Synes det ikke er et "viktig" spørsmål, så jeg ser ingen mening i MÅ svare?

 

Ikke ta dette opp som et "klagespørsmål"... jeg synes det bare er fint å vite om jeg MÅ svare på slike "dumme" (ikke ta det feil opp...) spørsmål! (?)

 

 

PS: Nå tenker jeg ikke "text" piloter som ikke har voice... de er det inget problem med.. tenker mer på et fly som jeg ikke kjenner engang begynner å spørre meg om hundre forskjellige ting, så flyr han i Nord-Norge! Og jeg sitter på ENCN...

 

PS1: Jeg mener ikke ALLE spørsmål på text.. hvis det er en pilot som f.eks lurer på hva jeg sa og fikk ikke alt med (eller noe annet som har med selve flysituasjonen å gjøre), så klart det da er greit å spørre over privat text !

(vet det ble masse opp og opp igjen det samme, vil bare gjøre det 100% klart "")

 

Takker for svar... vil være sikker på "regelen" for dette ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke svare på det hvis du ikke vil siden dette ikke har noe med selve flygingen å gjøre, men du kan jo slenge over en melding til han når du har fått mindre å gjøre.

 

Jeg derimot pleier å svare til alle, men noen ganger tar det et par minutter hvis jeg har en del å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat tekst har lavest prioritet, med mindre det kommer fra andre ATC som vil koordinere trafikk. Derfor kan du enten bare overse privat tekst fra andre enn ATC når du har det travelt, og så heller svare når du får tid, og/eller du kan sende en standard melding om at du ikke har tid til private chat nå, og evt. at du vil svare når du får tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bare det er irriterende når spørsmålene kommer fra P æren som K ommer J evnt! (er ikke så veldig begeistret for den type pære....)

 

Men slik jeg skjønner det, så må jeg ikke svare alle piloter på text hvis de f.eks spør om "hvorfor sitter du på ENCN og ikke ENGM", slik som jeg fikk spørsmål av den mystiske anonyme pæren? ""

 

Vil bare være sikker på at kan sleppe å svare alle piloter på privat text... slik at jeg ikke blir kastet ut av VATSIM fordi jeg ikke svarte en pilot på et spørsmål som absolutt har ingenting med situasjonen å gjøre!

 

Vi vet jo alle hva som skjedde med en annen person som ikke svarte pæren på tekst.... (et hint: SUP ble tilkalt og kastet ut den ATCen som ikke svarte ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Når jeg sitter som ATC så tar jeg alle som flyr like særiøst uansett hvem det er! Jeg ser ikke på navn, og hvis det kommer domme spørsmål så prøver jeg å svare på de så godt jeg kan.

Men hvis det gjøres feil så sier jeg i fra med en litt strengere tone og det regner jeg med at tas alvorlig. Ikke kjefting i den forstand, men en litt "hei hei, du gjør feil hør nøye på hva jeg har å si, du kommer til å trenge dette"

 

Men over til hovedtema i tården så tar jeg text som kommer privat fra piloter når jeg har tid. Tar en rask titt og ser på hva spm er og er det bare "Hvilken rwy er i bruk" så svarer jeg kort og greit f.eks 19R. Men her er det den som sitter ATC å avgjøre hvor viktig tekstmeldingen er.

 

Ha en riktig god helg!!

Og møt opp i morgen mellom 2000 - 2200 lokal på Gardermoen, så skal dere få føle service! Jeg skal nemelig har SS test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Sondre! Jeg er nok ganske sikker på at det går veldig bra!

 

Håper det ikke kommer fem lastebillass med newbies som ødelegger da.. men du får sikkert alle de nye ned på en flott måte!

 

Må all lykke være med deg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg synes at all form for kommunikasjon inn til ATC skal besvares, enten der og da, eller da du får mulighet.

 

ATC skal selfølgelig selv prioritere hvilke arbeidsoppgaver man løser først. Men rettlede piloter, og svare på hendvendelser er en del av jobben.

 

I disse tider har det jo vært en veldig pågang av "newbies". De kan jo være en påkjenning, ingen tvil, men syns alle skal hjelpe dem så godt vi kan. Gjør vi ikke det, vil dem jo forbli "newbies" for alltid. Og det tror jeg ingen her vil.

 

Hilsen

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune; Jeg svarer på alle spørsmål som har noe med selve situasjonen å gjøre. Hvis det kommer newbies, og de spør hva det betyr eller de ikke vet hva det er, så klart jeg hjelper dem da! Jeg svarer alle piloter på privat text hvis de lurer på noe der og da!! Det er en selvølge!

 

Men av og til kommer det spørsmål om jeg har MSN osv... ikke at det er noe galt å spørre om det, men må jeg f.eks svare alle piloter på om jeg har MSN? Det er egentlig det jeg spør om, om jeg må svare på slike spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune; Jeg svarer på alle spørsmål som har noe med selve situasjonen å gjøre. Hvis det kommer newbies, og de spør hva det betyr eller de ikke vet hva det er, så klart jeg hjelper dem da! Jeg svarer alle piloter på privat text hvis de lurer på noe der og da!! Det er en selvølge!

 

Men av og til kommer det spørsmål om jeg har MSN osv... ikke at det er noe galt å spørre om det, men må jeg f.eks svare alle piloter på om jeg har MSN? Det er egentlig det jeg spør om, om jeg må svare på slike spørsmål!

 

Haavard, den type spørsmål du tenker på kan du glatt overse. Spesielt om du har mye å gjøre. Spørsmål relatert til den jobben du skal gjøre besvares, andre behøver du ikke besvare dersom du føler de er helt "off topic". Har du tid så kan du selvsagt drive privat chat med noen, men ikke la det gå ut over den jobben du skal gjøre.

 

Driver jeg og kontrollorer og har trafikk å ta meg av, blir ikke spørsmål om jeg har MSN, hvorfor jeg sitter på ENCN og ikke ENGM, og liknende uinteresante spørsmål ikke besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar!

 

Jeg tolket dette som at ikke SUP kaster deg ut fra VATSIM fordi du ikke svarer en pilot om du har MSN? (vet dette høres dumt ut, men det er utrolig hva som skjer!!)

 

Dere får ha en fortsatt fin helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du trenger å bekymre deg over SUP så lenge du gjør jobben din. Det hender ofte at jeg også får "vennlige" melinger fra denne pæren, som om vi hadde vært bestekompiser i lang tid. Jeg kan ikke huske sist gang han faktisk fikk svar på meldingene han sender til meg. Dette er rett og slett en prioriterings sak.

 

Når det gjelder søndagens test, så blir det vel litt feil å si at de nye "ødlegger", selv om jeg forstår tankegangen.

Men nå skal en jo også tenke slik at nybegynnere er en hverdagslig ting for tiden på VATSIM, og jeg synes vi skal være takknemlige. Det blir somoftest litt mer å gjøre, men slik får du også vist at du takler situasjoner som faktisk kommer til å dukke oppp når man har fått godkjent ratingen. If you see my point? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du trenger å bekymre deg over SUP så lenge du gjør jobben din. Det hender ofte at jeg også får "vennlige" melinger fra denne pæren, som om vi hadde vært bestekompiser i lang tid. Jeg kan ikke huske sist gang han faktisk fikk svar på meldingene han sender til meg. Dette er rett og slett en prioriterings sak.

 

 

Virker som han tror han er kongen på haugen ja... men jeg synes også det virker som han liker å ha uvenner?

 

Når det gjelder søndagens test, så blir det vel litt feil å si at de nye "ødlegger", selv om jeg forstår tankegangen.

Men nå skal en jo også tenke slik at nybegynnere er en hverdagslig ting for tiden på VATSIM, og jeg synes vi skal være takknemlige. Det blir somoftest litt mer å gjøre, men slik får du også vist at du takler situasjoner som faktisk kommer til å dukke oppp når man har fått godkjent ratingen. If you see my point? ""

 

Vel, jeg forklarte meg kanskje litt feil.. mente at det fort kan bli rot hvis det kommer mange newbies. Du gir f.eks taxiklaringen og du taxer totalt feil, kræsjer og gjør feil i luften... det jeg mente egentlig. Men for alle del: Ingenting imot Newbies! Det er de som virkelig har satt fart på VATSIM nå egentlig ""

 

Og ja, du må forvente mange newbies fremover, så jeg skjønner poenget ditt Ivar ""

 

Bra du passer på meg... jeg skriver masse rart """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, på grensen til at vi diskuterer "pæren" nå, og faller bort fra ement.

 

Var ikke meningen å "passe" på deg, tror du selv har kontroll på hva du skriver, det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt person hvordan man tolker det, jeg forklarte bare min tolkning av saken. ""

 

Nei, du har rett... la oss nå snakke om pæren igjen! ""

 

Hehe, var ikke 100% alvorlig når jeg skrev det... var jo litt ironisk også. Mente det ikke slik at du var min private barnevakt "" Mer det at jeg skriver utrolig mye dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært mulig å ta opp alt man tydeligvis ikke er enig i at denne "pæren" gjør og alt han foretar seg av merkelige ting som ikke er helt etter boken, med han selv direkte da?

 

Og ikke all denne "baksnakkingen, tiskingen og hviskingen" rundt han, siden han selv ikke svarer el. kommer med noen kommentarer tilbake på etterhvert flere bemerkninger her på forumet omkring hans måte å fly online på.

 

Bare et forslag. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært mulig å ta opp alt man tydeligvis ikke er enig i at denne "pæren" gjør og alt han foretar seg av merkelige ting som ikke er helt etter boken, med han selv direkte da?

 

Og ikke all denne "baksnakkingen, tiskingen og hviskingen" rundt han, siden han selv ikke svarer el. kommer med noen kommentarer tilbake på etterhvert flere bemerkninger her på forumet omkring hans måte å fly online på.

 

Bare et forslag. ""

Tro meg, jeg har prøvd! "" Har sagt det rett ut at jeg ikke kan fordra ham, men ennå oppfører han seg som en "bestekompis".. Men, er enig i det du sier, en skal ikke snakke om noen som ikke kan forsvare seg.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar!

 

Jeg tolket dette som at ikke SUP kaster deg ut fra VATSIM fordi du ikke svarer en pilot om du har MSN? (vet dette høres dumt ut, men det er utrolig hva som skjer!!)

 

Dere får ha en fortsatt fin helg alle sammen!

 

Korrekt. Skulle noen bli kastet ut fordi de ikke svarer på slike spørsmål blir det hele for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar!

 

Jeg tolket dette som at ikke SUP kaster deg ut fra VATSIM fordi du ikke svarer en pilot om du har MSN? (vet dette høres dumt ut, men det er utrolig hva som skjer!!)

 

Dere får ha en fortsatt fin helg alle sammen!

 

Korrekt. Skulle noen bli kastet ut fordi de ikke svarer på slike spørsmål blir det hele for dumt.

 

Flott! Da er vi enige ""

 

Du får ha en fortsatt fin helg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar!

 

Jeg tolket dette som at ikke SUP kaster deg ut fra VATSIM fordi du ikke svarer en pilot om du har MSN? (vet dette høres dumt ut, men det er utrolig hva som skjer!!)

 

Dere får ha en fortsatt fin helg alle sammen!

 

Korrekt. Skulle noen bli kastet ut fordi de ikke svarer på slike spørsmål blir det hele for dumt.

 

Stemmer vel det, men for all del, svar SUP når han skriver til deg og heller gamble på at du brenner inne slik at du får svart han når brannalarmen hos naboen slår ut, snakker av erfaring jeg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...