Gå til innhold

Et forslag! ATC på mindre flyplasser??


Christian Sager

Anbefalte innlegg

Trafikk mengden har økt betraktlig etter lanseringen av SB3 og FSinn, Dette er noe de fleste har fått med seg.

Men, Jeg ser fortsatt tendensene til at det kun er få flyplasser som er bemannet av ATC...

Er dette fordi de som har ATC rating bare vil holde seg til de største flyplassene, eller rett og slett at ingen gidder å gjøre en innsats? Selvfølgelig skal alle som sitter på de større flyplassene ha kreditt for jobben de gjør, for den blir gjort meget bra!

 

MEN. Samtidig hadde det vel vert litt morsomt for de pilotene som flyr til de mindre plassene og få det eventuelle tårnet/Approachen på plass også?

Vi burde kanskje gå sammen om å bemanne flere flyplasser samtidig? Ikke bare Gardermoen, Flesland og Kjevik?

Dette kan vel også være med å hjelpe de som er relativt nye i gamet, da det er mulig å fly mellom andre plasser som er litt mindre traffikert enn gardermoen.

 

Som en test har jeg booket en liten flyplass på Nordvestlandet i kveld. Selvfølgelig min hjemplass, Kristiansund Kvernberget.

Jeg synes også flere kan være med og delta på denne "testen".

Hvis noen orker, så gjerne logg opp på mindre flyplasser de neste par dagene.. (Så skal vi se om vi får trafikk)

Men vi må selvfølgelig ha Gardermoen, Oslo/Stavanger/Bodø Control online! ""

Det kan være en fordel å bruke booking systemet på Vaccsca sine sider, dette for at det skal vises på serv info!

 

 

Har jeg noen med meg på dette?

Håper på positivt svar fra både piloter og ATC.

 

 

PS! Kom til Kvernberget i kveld """"""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forslag Christian.

Selv flyr jeg stort sett på de små flyplassene siden jeg ikke er noen "heavy iron" fan, og stort sett er det aldri ATC tilstede.

Men det er klart at det blir kjedelig for en kontroller å sitte på en lite traffikert flyplass....skjønner jo godt det.

Så det burde vert en mulighet for en kontroller å dekke flere små flyplasser samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra forslag Christian! Det er vel bare et tids spørsmål før det også blir et VFR fly-in nå som vi har fått programvare som fungerer litt bedre ang. flyten på andre fly.

 

Men tilbake til emnet, i det siste er det helt tydelig at trafikken har vært meget frekvent med mye aktivitet, spessielt rundt Oslo Lufthavn Gardermoen.

For min del er det likegyldig hvor jeg sitter ATC, jeg kan godt sitte på mindre flyplasser som Molde eller Røros, problemet er bare det at det er såppass mye trafikk rundt hovedflyplassen at andre ATC godt kunne tenke seg en hjelpende hånd. Til tider er det virkelig texas flygning, og da er det greit at man blir litt avlastet!

Men man skal ikke se bort i fra at det også er en del "late" ATC'er her i landet, vi er mange men fortsatt er det svært få som er aktive, desverre er det pent lite man kan gjøre med det.

 

Vi får bare prøve å gjøre det beste ut av det, og heller tilpasse ATC possisjonene etter trafikkbehovet? Lite vits med GDN, TWR og APP hvis det kun er to eller tre fly på eller rundt Gardermoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg støtter dette! Det neste problemet er da kart for oss som ikke abonerer på AIP trenger helst oppdaterte kart. Har en gammel AIP CD her som jeg kan bruke, men er ikke morro å snakke om 2 forskjellige sid når vi egentlig mener det sammen bare at det hetter 4C, men i mine kart står det 3C.

 

En annen ting som også er viktig å se på er hvor mye trafikk det er på en flyplass. I går satt jeg som ENGM_V_TWR og hadde ca 40 bevegelser på 1time og 30 min. Så her var det nok å gjøre. Måtte i det tilfellet avlaste APP, som tilsynelatende hadde nok med å få avgårde alle de flyene jeg trøkket opp. Ble intenst til tider.

 

Men for all del, jeg er med på å støtte lokaltrafikken på små flyplasser hvis jeg får oppdaterte kart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart et poeng du har er Christian. Problemet er at de som sitter atc sitter der hvor det er trafikk, og de som flyr flyr der et er atc. Dermed er vi stuck på Gardermoen hele gjengen. For å få slutt på dette må atc-ene være villige til å sitte på steder utenom Gardermoen og de som flyr må fly til småstedene hvor atc-ene sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg støtter dette! Det neste problemet er da kart for oss som ikke abonerer på AIP trenger helst oppdaterte kart. Har en gammel AIP CD her som jeg kan bruke, men er ikke morro å snakke om 2 forskjellige sid når vi egentlig mener det sammen bare at det hetter 4C, men i mine kart står det 3C.

 

 

Betyr dette at kartene som kan lastes ned her fra flightsim.no (AIP Norge) ikke er oppdaterte og har SID/STAR's med feil navn?? ""

 

mvh

Raymond Bertheussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forslag.Skjønner at her snakkes det om flyplasser på stamrutenettet?Altså kontrollerte?Hadde vært morsomt med ATC på disse rundt om i det ganske land.Så lenge det er snakk om ATC,så er jo AFIS plassene utelukket,synd ""

Selv om der også hadde vært morsomt med bemannet tårn.Man ville da selvsagt komme i konflikt pga prosedyrer/fraseologi osv.

Såvidt jeg kan se så minner ASRC på Tracon som har/er blitt brukt med mere eller mindre hell som trening for tårnansatte.Er faktisk blitt forespurt om jeg kan tenke meg å sitte ATC.Til det kan jeg bare si at,det ligger langt frem.For det første er man newbie(enda)og skulle man bli "hekta"på VATSIM/ATC så anser jeg det for meget mulig at man ville "dra med seg"uheldige formuleringer og fraser til den virkelige jobben,og da er man på tynn is.

Men uansett,bra forslag.Hadde vært morsomt å sett 5-6 fly i Hasvik TIZ engang ""

 

 

 

Asbjørn Furu

Orbit63

LN-AFU

 

AFIS'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...