Christian Sager Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Trafikk mengden har økt betraktlig etter lanseringen av SB3 og FSinn, Dette er noe de fleste har fått med seg. Men, Jeg ser fortsatt tendensene til at det kun er få flyplasser som er bemannet av ATC... Er dette fordi de som har ATC rating bare vil holde seg til de største flyplassene, eller rett og slett at ingen gidder å gjøre en innsats? Selvfølgelig skal alle som sitter på de større flyplassene ha kreditt for jobben de gjør, for den blir gjort meget bra! MEN. Samtidig hadde det vel vert litt morsomt for de pilotene som flyr til de mindre plassene og få det eventuelle tårnet/Approachen på plass også? Vi burde kanskje gå sammen om å bemanne flere flyplasser samtidig? Ikke bare Gardermoen, Flesland og Kjevik? Dette kan vel også være med å hjelpe de som er relativt nye i gamet, da det er mulig å fly mellom andre plasser som er litt mindre traffikert enn gardermoen. Som en test har jeg booket en liten flyplass på Nordvestlandet i kveld. Selvfølgelig min hjemplass, Kristiansund Kvernberget. Jeg synes også flere kan være med og delta på denne "testen". Hvis noen orker, så gjerne logg opp på mindre flyplasser de neste par dagene.. (Så skal vi se om vi får trafikk) Men vi må selvfølgelig ha Gardermoen, Oslo/Stavanger/Bodø Control online! Det kan være en fordel å bruke booking systemet på Vaccsca sine sider, dette for at det skal vises på serv info! Har jeg noen med meg på dette? Håper på positivt svar fra både piloter og ATC. PS! Kom til Kvernberget i kveld Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Svensson Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Bra forslag Christian. Selv flyr jeg stort sett på de små flyplassene siden jeg ikke er noen "heavy iron" fan, og stort sett er det aldri ATC tilstede. Men det er klart at det blir kjedelig for en kontroller å sitte på en lite traffikert flyplass....skjønner jo godt det. Så det burde vert en mulighet for en kontroller å dekke flere små flyplasser samtidig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Kjempe forslag da.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Tror problemet er Christian at sitter man på en mindre flyplass pleier det ikke å være trafikk! Har til og med opplevd dette på Flesland pga. at Gardermoen "stjeler" alt! Kjempe flott forslag, men burde kanskje bli gjort under en event? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Meget bra forslag Christian! Det er vel bare et tids spørsmål før det også blir et VFR fly-in nå som vi har fått programvare som fungerer litt bedre ang. flyten på andre fly. Men tilbake til emnet, i det siste er det helt tydelig at trafikken har vært meget frekvent med mye aktivitet, spessielt rundt Oslo Lufthavn Gardermoen. For min del er det likegyldig hvor jeg sitter ATC, jeg kan godt sitte på mindre flyplasser som Molde eller Røros, problemet er bare det at det er såppass mye trafikk rundt hovedflyplassen at andre ATC godt kunne tenke seg en hjelpende hånd. Til tider er det virkelig texas flygning, og da er det greit at man blir litt avlastet! Men man skal ikke se bort i fra at det også er en del "late" ATC'er her i landet, vi er mange men fortsatt er det svært få som er aktive, desverre er det pent lite man kan gjøre med det. Vi får bare prøve å gjøre det beste ut av det, og heller tilpasse ATC possisjonene etter trafikkbehovet? Lite vits med GDN, TWR og APP hvis det kun er to eller tre fly på eller rundt Gardermoen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Aabø Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hei, jeg støtter dette! Det neste problemet er da kart for oss som ikke abonerer på AIP trenger helst oppdaterte kart. Har en gammel AIP CD her som jeg kan bruke, men er ikke morro å snakke om 2 forskjellige sid når vi egentlig mener det sammen bare at det hetter 4C, men i mine kart står det 3C. En annen ting som også er viktig å se på er hvor mye trafikk det er på en flyplass. I går satt jeg som ENGM_V_TWR og hadde ca 40 bevegelser på 1time og 30 min. Så her var det nok å gjøre. Måtte i det tilfellet avlaste APP, som tilsynelatende hadde nok med å få avgårde alle de flyene jeg trøkket opp. Ble intenst til tider. Men for all del, jeg er med på å støtte lokaltrafikken på små flyplasser hvis jeg får oppdaterte kart! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Helt klart et poeng du har er Christian. Problemet er at de som sitter atc sitter der hvor det er trafikk, og de som flyr flyr der et er atc. Dermed er vi stuck på Gardermoen hele gjengen. For å få slutt på dette må atc-ene være villige til å sitte på steder utenom Gardermoen og de som flyr må fly til småstedene hvor atc-ene sitter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Eliassen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Rygge tower for eksempel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Vil ta ENBD_V_CTR om en liten stund, skal bare spise først. Minner dere om at jeg da vil dekke ENBD FIR + gamle ENTR FIR (ENBD Central og South...) Har ikke booket enda, men kommer til å gjøre det nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bertheussen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hei, jeg støtter dette! Det neste problemet er da kart for oss som ikke abonerer på AIP trenger helst oppdaterte kart. Har en gammel AIP CD her som jeg kan bruke, men er ikke morro å snakke om 2 forskjellige sid når vi egentlig mener det sammen bare at det hetter 4C, men i mine kart står det 3C. Betyr dette at kartene som kan lastes ned her fra flightsim.no (AIP Norge) ikke er oppdaterte og har SID/STAR's med feil navn?? mvh Raymond Bertheussen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Sager Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Det stemmer nok. Kartene som kan lastes ned her har vel en dato et stykke tilbake i tid, så det kan lønne seg å skaffe AIP. BTW. da er Kvernberget hvertfall åpen en tid framover, alle er velkommen til å ta seg en tur Kaffen står klar.! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Rygge tower for eksempel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Sager Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Føler at kvelden ble ganske vellykket. Hadde faktisk mange flybevegelser, og tror alle kom seg ned greit? Frister dette til gjenntakelse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Svensson Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Det var et flott tilbud Christian. Godt å se at det kan finnes andre flyplasser som er bemannet enn kun de største. Fortsett med det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asbjorn Furu Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Bra forslag.Skjønner at her snakkes det om flyplasser på stamrutenettet?Altså kontrollerte?Hadde vært morsomt med ATC på disse rundt om i det ganske land.Så lenge det er snakk om ATC,så er jo AFIS plassene utelukket,synd Selv om der også hadde vært morsomt med bemannet tårn.Man ville da selvsagt komme i konflikt pga prosedyrer/fraseologi osv. Såvidt jeg kan se så minner ASRC på Tracon som har/er blitt brukt med mere eller mindre hell som trening for tårnansatte.Er faktisk blitt forespurt om jeg kan tenke meg å sitte ATC.Til det kan jeg bare si at,det ligger langt frem.For det første er man newbie(enda)og skulle man bli "hekta"på VATSIM/ATC så anser jeg det for meget mulig at man ville "dra med seg"uheldige formuleringer og fraser til den virkelige jobben,og da er man på tynn is. Men uansett,bra forslag.Hadde vært morsomt å sett 5-6 fly i Hasvik TIZ engang Asbjørn Furu Orbit63 LN-AFU AFIS'n Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hehe... kan vel være sant det Men du kan jo prøve.. evt bemanne en AFIS-flyplass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.