Fredrik Hoel Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Helt riktig det Johnny! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian B.bood Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 thats right mr Svensson Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Tar en liten oppfriskning her jeg. Kjekt for newbies å få med seg litt trening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Aanstad Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Kan jo legge til litt jeg da. får de helt nye. A Alfa B Bravo C Charlie ("Tsjarli") D Delta E Echo ("Ekkåo" F Foxtrot G Golf H Hotel I India J Juliet ("Djuliet") K Kilo L Lima M Mike ("Maik") N November O Oscar P Papa Q Quebeck ("Kuibekk") R Romeo S Sierra T Tango U Uniform ("Juniform") V Victor W Whiskey X X-ray Y Yankee ("Jænki") Z Zulu Æ Ægir Ø Ørnulf Å Ågot Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Tydeligvis trenger denne å komme opp til toppen igjen merker jeg etter dagens økt som ATC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Sørhus Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Tydeligvis trenger denne å komme opp til toppen igjen merker jeg etter dagens økt som ATC. Gjorde vel ikke "bårt mej" så gæli da jeg kom inn da vel?? SAS-164 stadig newbie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Gjorde vel ikke "bårt mej" så gæli da jeg kom inn da vel?? Ikke deg det er snakk om Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Tore Aunmo Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Har lenge tenkt tanken på å fly online. Nå MÅ jeg bare prøve. Takk, Tom Arne og dere andre ATC'er for flotte innlegg. Var så ivrig etter å få lest denne tutorial'en at det er mulig jeg har oversett det, men jeg kan ikke huske at det er nevnt noe om at QNH skal stilles til STD (29.92) ved passering transition altitude for flightlevel flying (18000ft)? Dette gjelder vel fortsatt, eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Sørhus Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Har lenge tenkt tanken på å fly online. Nå MÅ jeg bare prøve. Takk, Tom Arne og dere andre ATC'er for flotte innlegg. Var så ivrig etter å få lest denne tutorial'en at det er mulig jeg har oversett det, men jeg kan ikke huske at det er nevnt noe om at QNH skal stilles til STD (29.92) ved passering transition altitude for flightlevel flying (18000ft)? Dette gjelder vel fortsatt, eller? Med fare for å bli tatt på detaljer: du skal skifte til/fra standard qnh (som er 1013 mb her i Europa) ved transtition altitude/level. Hva altitude/level er veksler fra land til land og flyplass til flyplass. Det står på kartene for flyplassen,ofte på ATISen til ATC og blir oppgitt når du får beskjed om å gå til en høyde som er "på den andre siden" av TA/TL. (Rett meg hvis dette er feil!) LN-FSO/SAS164 still newbie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 hPa tatt over for mb (hectopascal/millibar) men de har samme verdi da... QNH1013 er 1013hPa. Bare måtte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Sørhus Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 hPa tatt over for mb (hectopascal/millibar) men de har samme verdi da... QNH1013 er 1013hPa. Bare måtte Var det ikke mer som var feil?? Kanskje jeg har begynt å lært litt da... SAS164 (still a little bit newbie) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Er vel det ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 TA og TL er ikke det samme. TA står oppgitt i kartene, mens TL beregnes ut i fra TA og QNH, og blir oppgitt i ATIS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 TA er 7000FT ved ENGM. Ingen fly kan eks. overstige 7000FT uten klarering. TL varierer. Som vanlig får man meldinger som dette: Departue, Scanor **** passing 2000 for 7000. CNO****, radar contact, climb FL190. (Evt: Clrd dct ******) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
O85_ Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Riktig som Joachim sier. TA varierer fra plass til plass TL Varierer og blir fastsatt av QNH og TA. Ved bruk av SID fra Gardermoen så blir man automatisk klarert til 7000fot, hvis du ikke får høyere høyde av ATC så kall opp vedkommende og spør om høyere høyde ellers må du "flate ut" i 7000ft. Les mer og se tabellen her http://www.vaccsca.org/site/showpage.php?page=61 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas S. Soland Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 hPa tatt over for mb (hectopascal/millibar) men de har samme verdi da... QNH1013 er 1013hPa. Bare måtte Hehe minner meg om den gamle sambandsvitsen: ATC: Pan Am 1, descend to 3,000 ft on QNH 1019. Pan AM 1: Could you give that to me in inches? ATC: Pan Am 1, descend to 36,000 inches on QNH 1019 [color:"black"] [/color] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders johansen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 hmm.. har tenkt å begynne på Vatsim. Men engelsken er litt rusten.. Edit: sliter spessielt med å finne taxe banene Prøvde meg på fs.no serveren med tekst ATC.. rota meg bort blandt alle taxe banene. edit2: denne tråden burde bli "sticky" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Vi kan som regel snakke Norsk om du trenger hjelp men fraselogien bør være på Engelsk. Om du tar kontakt med ATC når det ikke er travelt, vil du som regel få god hjelp. Men prøv å ungå å lære å fly online når det er mye trafikk.. Da blir det vanskeligere å hjelpe deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders johansen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 hehe. ok tenkte jeg skulle begynne med småfly på en lite trafikkert flyplass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Når er det beste tiden for å begynne å fly online da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Schøyen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Tidlig ettermiddag/kveld. De fleste begynner i 19-20-tiden. Men ikke vær nervøs for å gå på en flyplass det er ATC. Vi er som oftest veldig behjelpelige, og kan hjelpe deg om det går trått. Skriv "newbie" i remarksfeltet - så ordner alt seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 kaller du opp på norsk er atc i Norge pliktet til å svare på norsk. Flyr du på en småflyplass, VFR med annen trafikk og ATC er det gjerne vanskeligere for mange når man ikke har peiling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 jeg flyr bare ifr offline. Åssen er det å fly ifr online? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Både spennende og utfordrende. Du flyr blant annet sammen med mange andre medpiloter, og snakker med ATC for å innhente klareringer og lignende. Anbefales på det varmeste . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Snakke sier du. Må jeg ha et program? Jeg var inne å tittet øitt på vatsim! Må jeg laste ned et program for å fly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Du må ikke snakke. Du kan bruke tekstbasert kommunikasjon. Men stemmekommunikasjon gir definitivt den mest realistiske opplevelsen i forhold til virkelig flyging . Alt du trenger er en mikrofon. Selve overføringen tar Squawkbox (kan se ut til at siden har problemer for øyeblikket) seg av, programmet som du bruker til å koble din FS opp mot VATSIM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Så jeg må laste ned et program fra vatsim? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bergseng Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 JA, du må laste ned og installere Squackbox 3 så skulle være klar til å fly online Det finnes tuturials for hvordan man flyr online både hos Vatsim og hos Scandinavian VACC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hva er forskjellen mellom vatsim og Scandinavian VACC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Helstad Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 VATSIS om Scandinavian VACC er nesten det samme..fordi begge deler er på VATSIM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.