Gå til innhold

Checkout 3februar


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

Ok.Dette avgjør ikke jeg om du består eller ikke,men må bare si noen ord.Kom som førstemann i rekken av 4 fly inn mot rwy 25,du ga service bra i henhold til prosedyerer o.l. Men så kom det et lite rush etter meg,og etter mitt inntrykk så fikk du litt ploblemer.En av de fikk "missed approach" Greit det,her gir man vectors direct til hold etter det du mener ,og ikke sitte å diskutere med piloten hva som er riktig holding i følge AIP kartene.(Du sa også noe om at Malmø TWR hadde ploblemer)Hva har dette med det du skal konsentrere deg om? Dette ga sitt utslag at du ble stresset og mistet konsentrasjonen/planleggingen av de to andre flyene som lå på approach.Er i grunnen ikke noen stor sak dette Per-Kristian,men skal du sitte som ATC så må du konsentere deg om det du skal gjøre og drite i alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som fikk Missed Approach

 

Og uansett Per, du gir meg en beskjed som er noe helt annet enn hva kartene sier "" Jeg vet ikke helt hva du EGENTLIG skulle ha gjort, men du snakket så "snøvlete" på den lange beskjeden egentlig ""

 

Hvorfor startet du å snakke om Mamlö?

Du sa at jeg kunne fly BARAK5E halveis?? Jeg skulle fly 085, så en halveis 5E "" Du sa jo også BALAK 4E!!

 

Du ga meg også kun en descent clearance til 6000 fot! Så jeg fløy flott over ENBO i 6000 fot "" Du sa jo cleared ILS approach når jeg passerte 25!

 

Tror nok at sjansene ble mindre...

 

mvh

Håvard ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ble dommen? Enda ikke fått den?

 

Men hva i huleste skal jeg gjøre når du sier at jeg skal fly 085, og en halveis BALAK 4E (egentlig 5E (!!))

 

Bare lurer.. "" Ikke lett når det er 2,5 nm til selve BALAK 5E "ruten", og du sier jeg skal fly en halveis BALAK4E (5E)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe "" skjønte egetnlig ikke meg selv heller... det jeg mente var at jeg skulle gi deg vectors til ca midt på BALLAK arr og ikke helt fra starten... men men... hva skjedde på slutten? du taxa ikke helt til gate... anyway dommen er klar. trenger en gang til... dette grunnet som du sa Einar... pluss at jeg ble stresset... og ga sene decend tilatelser... Må ha en gang til... skal avtale på mail...

Og 5E? på kartet står det 4E i sektor fila står det 4E (som er henta fra VACCSCA sine sider... og Peter åsn gikk det med deg og den visualen? eneste flyene jeg har sett tatt en sånn en er WIF sine Dasher dog kun i klarværs dager... kan hende jeg s feil på radaren men du så veldig nær det fjellet som ILSen er klagt 10garder feil i henhold til rwy for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alright Per-Kristian,kunne i grunnen tenke meg at det ble slik.Du er i allefall blitt betraktelig bedre siden sist,det må du få som et + fra min side.(kansje fra alle de andre også

"") Dette med å konsentrere og planlegge er veldig viktig,især ved mye trafikk.Mitt tips er å prøve og tenke "tredimonosjonalt" i en slik sitvasjon,hvis du skjønner. La meg si det slik: Prøv og husk hva 3 fly foretar seg av bevegelse samtidig..Med litt trening så sitter dette Per-Kristian.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sector-filene blir neppe oppdatert like ofte som AIP blir ""

Mine kart står det også BALAK 5E. Husk at man alltid skal være forberedt på alle mulige ting som kan skje, er ikke så mye som skal til for at et fly får missed approach ""

 

Rett før FSK gir jeg flyene 4500ft, clrd ILS report established on loc. Da klarer de som regel å komme fint inn på Loc. og kommer samtidig inn under gs.

 

Husk å ha slik avstand mellom flyene (om du har flere på ILS) slik at det første flyet får landet og taxe't av banen før du kan gi det neste flyet cleared to land.

 

Ang. lange beskjeder og slikt, fikk jeg påpekt en liten ting av Einar når jeg hadde min SS utsjekk, gi klare og relative korte beskjeder, snakk heller langsomt en sakte, fordi det vil ta lenger tid hvis du måtte gjenta det du har sagt enda en gang fordi det gikk for fort for piloten. En annen ting er at du må være sikker på hva du skal si, får du begynner å si noe til pilotene.

 

Lykke til neste gang! ""

Si ifra når, kanskje jeg kommer som CTR eller noe slikt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, gi klare og relative korte beskjeder, snakk heller langsomt en sakte, fordi det vil ta lenger tid hvis du måtte gjenta det du har sagt enda en gang fordi det gikk for fort for piloten. En annen ting er at du må være sikker på hva du skal si, får du begynner å si noe til pilotene.

Endelig noen som har skjønt hvordan vi piloter vil ha det i vår kommunikasjon med ATC ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at du må være sikker på hva du skal si, får du begynner å si noe til pilotene.

 

Da passer det kanskje å minne Per-Kristian på: "Tenk, Trykk, Tal" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående oppdaderte kart, så mener jeg at dette er noe man må regne med i et amatørsimulator-miljø. Man kan ikke kreve at alle kjøper de dyre kartene og holder seg oppdatert hele tiden, og det burde heller ikke være nødvendig, det er som regel små endringer mellom hver versjon. Jeg mener derfor det er helt greit at han ikke har oppdaterte prosedyrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående oppdaderte kart, så mener jeg at dette er noe man må regne med i et amatørsimulator-miljø. Man kan ikke kreve at alle kjøper de dyre kartene og holder seg oppdatert hele tiden, og det burde heller ikke være nødvendig, det er som regel små endringer mellom hver versjon. Jeg mener derfor det er helt greit at han ikke har oppdaterte prosedyrer

 

Det er jeg helt enig med deg Arild,derfor gir jeg bestandig vectors under "missed approach".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg håper jo at jeg også blir ATC, og jeg holder på med trening ""

 

Men hva anbefaler dere meg i en slik situasjon? Skal jeg bruke kart, eller skal jeg gi vectors? Greit å vite... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Får du en missed app, gi vectors hvis ikke hele himmelen er full av fly (noe jeg aldri har opplevd i Norge). Da får du piloten raskt på plass på finals igjen.

Når det gjelder kart, synes jeg det er flisespikkeri å starte en diskusjon om det heter 4E eller 5E. De fleste som vet hva de driver med i lufta skjønner hva som menes hvis man ikke legger hele vrangsia til. Det burde egentlig være nok å si BALAK ECHO arrival, så hadde dette vært nok for en pilot. Det er iallefall ikke rette plasssen å starte diskusjonen i lufta med 3 andre fly på finale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...