Gå til innhold

MAYCOM AR 108


Jan Ove Govasli

Anbefalte innlegg

Frekvensområde AIR 108-136,975 MHz og VHF 136-180 MHz

Jepp, tar inn flybåndet, men jeg for min del kunne tenke meg at den tok inn litt mer, feks de mellom 87-108Mz og det som lå over 180MHz. Og i tillegg kan den ikke scanne alle frekvenser mellom 108-180 samtidig av en merkelig grunn. Kan liksom bare scanne én av de to delene av gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke bare kjøpe noe skikkelig?

Maycom er etter min mening noe skikkelig dritt!

 

Neh, spander heller på deg feks. en Uniden 280 Xlt med en ny antenne til 180.-

Får inn 10 ganger bedre.

Mye bedre lyd/Høytaler

Raskere på søking

Tar inn flere kanaler (200)

Mye enklere å bruke

 

osv osv.

 

www.prisliste.org er en kjekk ting for å sjekke priser.

(Sorry, men er litt treig med å oppdatere den av og til;)

 

Men for all del.

har du lyst på en Maycom så versågod ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE korrekt at den har dårlig mottak. Tvert imot, denne mottakeren er bedre enn min UBC3000XLT om vi tenker på evnen til å motta signalet. Jeg vil også tro at den slår 280XLT på dette området, selv om jeg ikke har prøvd 280 ei heller sett på mottakerens følsomhet i denne radioen.

 

Det er dog korrekt at den har svak lyd, er treig til å scanne og har begrenset lagringskapasitet og frekvensområde. Men med tanke på prisen er dette en svært god mottaker, og jeg presiserer igjen: den mottar SVÆRT bra og har en følsom mottaker, bedre enn mange andre scannere. Det skal dog nevnes at antennen som medfølger ikke er av de beste til flymottak. DOg er den imponerende bra lengden tatt i betrakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Sager:

hvorfor ikke bare kjøpe noe skikkelig?

Maycom er etter min mening noe skikkelig dritt!

 

Neh, spander heller på deg feks. en Uniden 280 Xlt med en ny antenne til 180.-

Får inn 10 ganger bedre.

Mye bedre lyd/Høytaler

Raskere på søking

Tar inn flere kanaler (200)

Mye enklere å bruke

 

osv osv.

 

www.prisliste.org er en kjekk ting for å sjekke priser.

(Sorry, men er litt treig med å oppdatere den av og til;)

 

Men for all del.

har du lyst på en Maycom så versågod

Pisspreik ""! MAYCOM AR108 er nok ikke best i klassen, men å bombastisk smelle i bordet med at den er noe "skikkelig dritt" blir alt for useriøst.

 

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

Det er IKKE korrekt at den har dårlig mottak. Tvert imot, denne mottakeren er bedre enn min UBC3000XLT om vi tenker på evnen til å motta signalet. Jeg vil også tro at den slår 280XLT på dette området, selv om jeg ikke har prøvd 280 ei heller sett på mottakerens følsomhet i denne radioen.

 

Det er dog korrekt at den har svak lyd, er treig til å scanne og har begrenset lagringskapasitet og frekvensområde. Men med tanke på prisen er dette en svært god mottaker, og jeg presiserer igjen: den mottar SVÆRT bra og har en følsom mottaker, bedre enn mange andre scannere. Det skal dog nevnes at antennen som medfølger ikke er av de beste til flymottak. DOg er den imponerende bra lengden tatt i betrakning.

 

Dette støtter jeg 100%! Jeg brukte MAYCOM AR108 bl.a under flystevnet på Sola i sommer, og med en liten øreplugg koblet til scanneren var det overhodet ikke noe problem å få med all kommunikasjon i alskens flystøy.

Til daglig benytter jeg den i god avstand til Sola flyplass, men har ingen problemer what-so-ever med å få med meg all kommunikasjon på alle flyfrekvensene. Har den ofte stående på dualwatch mellom tower og approach/departure og den svikter kun når batteriene må på lading.

 

Har hatt MAYCOM AR108 i litt over et år og er KJEMPEFORNØYD med den, prisen tatt i betraktning! Solid er den også! Med andre ord value for money!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav M. Rønningen:

 

Det jeg skriver er på bakgrunn av egene erfaringer!

Det du mener er pisspreik beviser bare at du ikke vet hva du snakker om. Selv sitter har jeg en Uniden 280 Xlt med meg når jeg går ut på tur. fungerer kanon bra! MEN, jeg har bytta antenne med den, slik at den er spesefisert for flybåndet.

Jeg har stått på SAMME plass med Maycom AR-108 og Uniden 280 Xlt. i går fikk jeg inn ATCene på Oslo CTR med sistnevnte. og det kan du bare GLEMME å få til med Maycom AR-108 når man står der jeg sto.

Ellers er Uniden 280 raskere på søk, den har PRIORITETS kanaler som overgår maycom, bedre høytaler, flere kanaler osv osv... skal jeg virkelig fortsette og ramse opp?

 

Mine utsagn er basert på EGENE erfaringer, og derfor sier jeg det jeg sier. For meg passet ikke maycom AR-108, men det gjør Uniden 280. Men hærregud, det kan godt hende den passer for deg, og de krav stiller til ditt apparat. jeg for min del ville ikke hatt en ny en om den hadde blitt kastet etter meg!

Det sier vel sitt når jeg gav den bort etter bare 1 uke???

 

Men som jeg sier. For all del! den som vil ha den må gjerne kjøpe den. men i MINE øyne er den ikke verd innpakningen den kommer i engang!!!!!

Ikke faan om jeg mener at den gir valutta for pengene! (Men du om det)

 

Kun mine tanker om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei:

Ingen som påstår at dere ikke vet hva dere snakker om.

Her er det vel snakk om å teste scannerne.

Visst kan Mottakerforholdet på Uniden 3000 diskuteres (jeg har ikke hatt den så jeg skal ikke kommentere den)

MEN, som jeg sier. jeg snakker ut fra egene erfaringer, og det vil jeg anbefale andre å gjøre også.

 

jeg har TESTET Maycom AR-108 og Uniden 280 så der vet jeg hva jeg snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test av maycom AR 108 finnes her

 

Den blir på svært mange sider omtalt som den scanneren med best følsomhet på det sivile flybåndet, og for å være ærlig så tror jeg nok den har bedre følsomhet enn Uniden 280 også. Men siden jeg ikke husker tallene for Maycom'en og ikke vet tallene for 280 så kan jeg ikke si det sikkert. Poenget var ikke at 3000 er dårlig, men det beviser hvor bra Maycomen er, når det gjelder følsomhet. Den jeg har "testet" kunne nesten måle seg med min flyradio (ICOM radio som kun mottar og også sender på flybåndet, altså spesialradio for dette båndet) når det gjaldt følsomhet, og det er ikke dårlig. Det kunne ikke min ICOM IC PCR1000, ikke min UBC3000XLT, ikke min Yaesu VR5 (selv om den også scoret høyt) og ingen andre jeg har hatt i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...