Gå til innhold

Hvor høyt.....


Andrè Amundsen

Anbefalte innlegg

Det metriske systemet blir jo brukt i Russland/Østen..

Men flygerene er vell så godt innarbeidet med fot, at de verken vill eller ser noe behov for å skifte til det metriske systemet her i vesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker man ikke det metriske systemet i flyverdenen? Det er mer intuitivt... Selv i USA bruker man det metriske systemet i forskningssammenheng. Er flygere virkelig så lite intelligente at de ikke kan lære seg det?

 

De aller fleste har vel 100% kontroll på det metriske systemet i og med at vi stort sett bruker dette - spørsmålet er vel kanskje hvem som har så lite intelligens at de ikke klarer å bruke feet/kts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste har vel 100% kontroll på det metriske systemet i og med at vi stort sett bruker dette - spørsmålet er vel kanskje hvem som har så lite intelligens at de ikke klarer å bruke feet/kts?
Nei I USA er det motsatt, folk forstår seg ikke på det metriske systemet. Jeg har hatt amerikanske lærebøker på universitetsnivå som gjør et stort nummer ut av hva metriske enheter innebærer. Saken er vel den at enheter som man ikke bruker til hverdags blir vanskelige å forholde seg til.

 

Når det gjelder bruk av metriske enheter i vitenskap er det fordi de er metriske enhetene er tilpasset slik at de kan defineres i enkle relasjoner til hverandre (f.eks. 1 Newton = 1kg*m/s^2) noe som er nyttig ved regning, på samme måte som navigasjon passer godt sammen med imperial-enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt er 60NM ? Jaha, er det bare jeg som misforstår deg nå ? Ifra 60 til 61 grader nord er det 60 minutter og også 60NM.

 

Vi kan jo sjekke: Oslo ligger på ca. 60 grader, og Tromsø ligger på ca 69 grader. Det er 9 grader forskjell.

 

9g x 60NM/g = 540NM.

540NM * 1,852km/NM = 1000KM.

 

Hundre mil i luftlinje skulle stemme ganske bra, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette kan gjøre ting litt klarere "":

 

Din aktuelle bredde måles som en vinkelverdi i grader,minutter og sekunder målt fra ekvatorplanet og opp til den paralellsirkelen man befinner seg på.

I en grad har man 60 minutter, og i hvert minutt har man 60 sekunder. 1 minutt tilsvarer ca 1852meter dvs 1 nautisk mil. 1º breddeforandring tilsvarer derfor 60NM.

 

Når det gjelder lengdegrader blir det litt mere komplisert.

Din lengde er vinkelverdien i grader,minutter og sekunder målt fra greenwichmeredianen vest eller øst mot den meredianen man befinner seg på. Det som er viktig å merke seg, er at 1º lengdeforandring IKKE tilsvarer 60NM.

 

På f.eks 60º Nord tilsvarer 1º lengdeforandring 30NM i faktisk distanse. Dette kommer som en følge av at paralellsirklene blir mindre og mindre etterhvert som man nærmer seg polene.

Dette kan også bevises dersom man ganger 1º -> 60' med cosinus til 60º = 30NM

 

Dette ble kanskje litt komplisert, men som navigatør er det kjekt å ha kunnskap om litt sfærisk trigonometri.

 

Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det metriske systemet er vel ikke så utbredt som "feet".

Det blir en ganske så stor omlegging å gå over til metrisk system. Det er ikke bare snakk om luftfart, men også skipsfart.

 

Den internasjonale skipsfarten benytter seg utelukkende av nautiske enheter og metriske enheter. Det er flere tiår siden skipsfarten forlot de gammle britiske enhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god pilot bør jo beherske begge systemene. Enkelte fly, særlig de millitære, har attpåtil metriske instrumenter.

 

Vi har i alle fall ikke metriske instrumenter i våre maskiner. Standarden er jo ft/NM/ft-min osv. Hva er interessant med meter når fot systemet er så til de grader innarbeidet? Nei, la seilflygerene, Svenske Flygvapnet(dersom de ikke allerede har tatt til fornuft) og evt noen Russere ha sitt metriske system. La oss i resten av verden gjøre som vi alltid har gjort og alltid kommer til å gjøre; holde oss til fot. Vi som flyr er praktiske mennesker, gjør for all del ikke dette for akademisk! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er interessant med meter når fot systemet er så til de grader innarbeidet?
Meter er interessant fordi det er det systemet som verden utenfor luftfarten har bestemt seg for å bruke, den verdenen som pilotene bor i, selv om de nok noen ganger tror de bor i himmelen. Det metriske systemet er innarbeidet hos 100% av den norske befolkningen, størsteparten av den europeiske befolkningen, og i store deler av verden ellers, med unntak av USA, men de har jo også fremdeles 110 volts strømnett. Til sammenligning er det få som har et intuitivt forhold til ft/nm. Alle yrkesgrupper liker jo å ha sitt eget utilgjengelige språk, og jeg mistenker pilotene for forfengelighet i sitt forhold til enheter. Russerne har jo klart seg fint med metriske enheter hittil, så jeg har ingen tro på at det metriske systemet skal være mindre praktisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...