Gå til innhold

John E Lium

Members
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Siste besøk

Om John E Lium

  • Bursdag 26. des. 1983

John E Lium's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. B737-200-300-400-500-600-700-800-900) BU,SK,LH,S2,2P,DY,KE B747-400 LH,KL,CX B767-300 SK,KL B777-200-300 CX,KL A319 QR A320 A321 A330 A340 DC9 MD-11 KL MD80 Div. utgaver ATR72-500 5J Dash 8 WF,SA AW139 (Tar med ei lita hummle også) Og favoritten? 747 såfremt det ikke er Luftwaffe eller KLM
  2. Hei! I Trondheim finner du Flightyoke på Lefdal-Lade til den billigste prisen.. 1399,-
  3. Den internasjonale skipsfarten benytter seg utelukkende av nautiske enheter og metriske enheter. Det er flere tiår siden skipsfarten forlot de gammle britiske enhetene.
  4. Håper dette kan gjøre ting litt klarere : Din aktuelle bredde måles som en vinkelverdi i grader,minutter og sekunder målt fra ekvatorplanet og opp til den paralellsirkelen man befinner seg på. I en grad har man 60 minutter, og i hvert minutt har man 60 sekunder. 1 minutt tilsvarer ca 1852meter dvs 1 nautisk mil. 1º breddeforandring tilsvarer derfor 60NM. Når det gjelder lengdegrader blir det litt mere komplisert. Din lengde er vinkelverdien i grader,minutter og sekunder målt fra greenwichmeredianen vest eller øst mot den meredianen man befinner seg på. Det som er viktig å merke seg, er at 1º lengdeforandring IKKE tilsvarer 60NM. På f.eks 60º Nord tilsvarer 1º lengdeforandring 30NM i faktisk distanse. Dette kommer som en følge av at paralellsirklene blir mindre og mindre etterhvert som man nærmer seg polene. Dette kan også bevises dersom man ganger 1º -> 60' med cosinus til 60º = 30NM Dette ble kanskje litt komplisert, men som navigatør er det kjekt å ha kunnskap om litt sfærisk trigonometri. Mvh John
  5. Fløy A340 med SAS fra Tokyo til Copenhagen i April 2003, det var en hyggelig opplevelse på Economy:)Det var skikkelig komfortabelt og seteplassen var god såvidt jeg husker. Spørs om økonomien i SAS tillater selskapet å beholde alle flyene da
  6. Hei! Lurer på om noen kan forklare meg hvilke regler som gjelder for belysning på fly. Tenker da spesielt på i hvilke situasjoner man skal benytte strobes/bcn osv..
×
×
  • Opprett ny...