Gå til innhold

Kontrollsentral Nord til Bodø


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at denne besluttningen om hvor kontrollsentral sør kommer til å ligge vil følge om ikke alt for lang tid.

Men det som var litt spesiellt i duskusjonen om de skulle ha kontrollsentralen på Værnes, eller om de skulle flytte den til Bodø var jo fordi at AVINOR har invistert flere hundre millioner i et splitter nytt bygg, og topp moderne systemer, som nå ikke blir tatt i bruk!!

Stiller meg som et stort spørsmålstegn til hvordan AVINOR kan mene at det blir billigere å flytte alt istedet for å ta ibruk det som allerede er kjøpt og betalt!

Dette medfører også at det "gode gamle" systemet blir brukt i Bodø, iallefall noen tiår framover!

Følgende kommentar fra Randi Flesland er hentet fra Adressavisen:

- Jeg er fornøyd med at beslutningen er fattet, men har ikke noe personlig forhold til om kontrollsentralen bør ligge i Trondheim eller Bodø. Nå er jeg opptatt av å ta vare på hver enkelt ansatt på Værnes. Det er viktig for meg å ivareta på en god måte de mange som er i en vanskelig situasjon.

Hvis dere så på nyhetene for ikke mange uker siden forstår dere at hun er veldig ensporet og ikke helt vet hva hun snakker om!

Hun avbrøt rett og slett tillitsvalgte for flygelederne på Værnes midt under omvisningen sammen med styret, og jeg kan godt forstå at flygelederne på Værnes raser!

Dette ble rett og slett for dumt Randi....... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal ta stilling i debatten Bodø/Værnes, så er dette med lokalisering noe som vekker følelser blandt folk. Og gjerne stikker disse følelsene så dypt at man ikke ser "poengene" til de som sitter å beslutter. En sak har som regel mer enn en side. Jeg har peronlig kjennskap og kunnskap om dette fordi jeg arbeider i Forsvaret. Vi har hatt disse prosessene gående i flere år, og mange lokalsamfunn har mistet hjørnestensbedriften i bygda når forsvaret har lagt ned/flyttet.

 

Om jeg skal driste meg til å si noe i denne konkrete saken: for meg personlig spiller det overhode ingen rolle om han jeg snakker med sitter i Bodø eller i Stjørdal. Ei heller om han sitter på Sola eller Røyken. Gi meg et godt argument for at han skal sitte ene eller andre plassen. For meg kunne de satt i Bodø hele gjengen, så lenge jeg har noen å snakke med enten jeg flyr rundt Bjørnøya eller ved Ekofisk.

 

Så et lite tips til dere som ikke er vant med offenlige omstillinger: det sikreste tegn på at noe skal legges ned er at det investeres i infrastruktur.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser en artikkel i en avis der de ansatte som jobber som flygeledere frykter kaos over Møre og Romsdal pga dette vedtaket som Avinor styre har vedtatt med knapt flertal.

Det som er litt tankevekkende er at arbeidsmiljøet til de ansatte kan bli mer stresset og tretthet og problemer med konsentrasjonen melder seg!! Og det er ikke bra i og med jeg skal fly Cessna i sommer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at flygelederne på Værnes er inne i den værste perioden nå, siden de har fått bekreftet at 50 stillinger på Værnes vil bli berørt av denne bestemmelsen.

Dette fører til at flere flygeledere vil ha tankene sine andre steder, og derfor ikke er komptible til å sitte foran radaren.

Det har allerede vært flere tilfeller av dette, men når de har fått iorden alt i Bodø tenker jeg at trafikkflyten vil gå som normalt.

Mest kaos vil det nok være i tiden flyttingen pågår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at flygelederne på Værnes er inne i den værste perioden nå, siden de har fått bekreftet at 50 stillinger på Værnes vil bli berørt av denne bestemmelsen.

Dette fører til at flere flygeledere vil ha tankene sine andre steder, og derfor ikke er komptible til å sitte foran radaren.

 

Det kan godt være tilfelle, men hvor mange andre steder i det operative Luftfartsnorge er det ikke slik for tiden?

 

Bare i AVINOR alene må 700 mennesker gå, hva skjer med sammenslåingen Braathens/SAS. For ikke å snakke om hvordan det har vært de siste årene i Braathens/SAS. Selvsagt er det lett å miste fokus, men med min erfaring med flygeledere er jeg sikker på at de som får problemer av en slik art at det kan gå utover arbeidet de utfører tar konsekvensene av det før noe skjer. Dette er meget profesjonelle mennesker som er sitt ansvar bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg som et stort spørsmålstegn til hvordan AVINOR kan mene at det blir billigere å flytte alt istedet for å ta ibruk det som allerede er kjøpt og betalt!

Dette medfører også at det "gode gamle" systemet blir brukt i Bodø, iallefall noen tiår framover!

 

Hvem har sagt at at det "gode gamle" systemet blir brukt noen tiår fremover??

 

Iløpet av noen få år blir NATCON satt i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til nå ikke tatt noen endelig beslutning på hvorvidt det blir Stavanger eller Røyken som skal ha den andre kontrollsentralen i Norge.

I teorien er det tre alternativer for lokalisering av kontrollsentral sør: Trondheim (Værnes), Stavanger (Sola) og Oslo (Røyken). Beslutning skal, i følge ledelsen tas i august.

 

Så et lite tips til dere som ikke er vant med offenlige omstillinger: det sikreste tegn på at noe skal legges ned er at det investeres i infrastruktur.... ""
Du har vært i Forsvaret for lenge HP. ""

 

Iløpet av noen få år blir NATCON satt i drift.
Det der høres ut som et internt skriv i Luftfartsverket fra siste halvdel av nitti-tallet. ""
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg som et stort spørsmålstegn til hvordan AVINOR kan mene at det blir billigere å flytte alt istedet for å ta ibruk det som allerede er kjøpt og betalt!

Dette medfører også at det "gode gamle" systemet blir brukt i Bodø, iallefall noen tiår framover!

 

Hvem har sagt at at det "gode gamle" systemet blir brukt noen tiår fremover??

 

Iløpet av noen få år blir NATCON satt i drift.

Media er min kile i denne saken..

Men noen tiår var vel kanskje litt å ta i fra min side, og det beklager jeg.

En kan vel regne med at dagens utstyr blir brukt iallefall 2-3 år til kan jeg tenke meg.

 

Forøvrig så er jeg klar over at AVINOR ansatte over hele Landet har det tungt for tiden, og mange har en meget usikker framtid.

Men det er jo klart at det virker ganske ulogisk at det skal være billigere å flytte hele sentralen, å bruke det gamle systemet, enn å ta ibruk det nye systemet.

Nå kjenner ikke jeg alle innsidetallene som er i sving, men fra min sivile synsvinkel ville jeg nok tro at det hadde vært billigere å velge Værnes på tidsbasis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...