Gå til innhold

Flyin i Nord-Norge


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Noen som har lyst til å være ATC???

 

Søndag 15 februar 1900 - 2200 UTC er det flyin i Nord-Norge og Fanda Flyers Club

 

Trenger ATC på følgende posisjoner:

 

ENBD_S_CTR and ENBD_N_CTR (Bodø ctr sector sør og nord

ENKR_TWR

ENNA_TWR

ENTC_APP/TWR

ENDU_APP

ENBO_APP/TWR

 

Håper noen kan stille slik at vi får et nytt fint flyin i Nord-Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det antall personer som er registrert som ATC (student og oppover) kan jeg ikke si at jeg ser noe problem i å få bemannet alle disse posisjonene. Jeg skal sjekke og se om jeg har mulighet til å bidra som ATC. Håper dere andre ATC`er kan ta initativ til å få dette til, må si det er fint i Nord-Norge på denne tiden av året, så lenge tåka ikke henger 100 ft over bakken ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

"Flyin" er gjennomført og 4 bevegelser er effektuert av ENBO_APP i tidsrommet 20.00 til 22.40. Når da alle ankommer Bodø til samme tid, blir dette 45min arbeid og 2 timers venting.

Synes ikke dette er noe trafikk å sette av en hel søndagskveld til, og det bør vurderes å redusere antall betjente flyplasser slik at dette står i stil med antall fly i luften (max 1-2 flyplasser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kom fra Leknes jeg.... litt trøbbel med og finne aktiv rullebane men jeg tok nok rett etter som at 25 var i bruk i Bodø og jeg tok av fra 21 ved Leknes.....

 

Det er vindretningen som avgjør hvilken rullebane som er aktiv. Den rullebanen som ligger mest mot vinden skal brukes.

eks:

Vi er på Sola, vinden er 120 at 12kt.

Vi har da to rullerbaner å velge mellom. 36 eller 18. I og med at 18 ligger mer mot vinden enn 36 bruker vi den.

Flyr du med ATC er det ATC som bestemmer hvilken rullebane som brukes. Og de velger den som ligger mest mot vinden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 bevegleser ja, det var ikke noe å fly i taket for akkurat..

Det legger jo en liten demper på entusiasmen til ATC og arrangører når det blir så liten trafikk.

Selv kunne jeg ikke stille opp for jeg hadde "strandet" med lekser som ikke hadde blitt gjort uka i forveien.. ""

Lærer aldri heller!

Forøvrig så synes jeg at man skulle prøve en periode hvor man arrangerer slike fly-in på Fredag eller Lørdag.

Ville kanskje ansett Søndag kveld som en "lekse kveld", plus at man ikke kan sitte for lenge oppe, en skal jo tross alt komme seg opp av senga klokken 06:30 dagen derpå!

Bare et lite forslag, ville kanskje trodd at flere hadde deltatt hvis man hadde lagt det til andre dager..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig sagt at fredag og lørdag er de to dummeste dagene i uken, men uansett de beste!

De fleste, inkludert meg er som oftes ute men kamerater og "nyter" ungdomslivet på Fredag og Lørdag, but then again så ville jeg tro at vi alle har noen kvelder å offre for et eller flere fly-in hvis de ble annonsert en liten stund i forvegen! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

La opplegget være slik som det har fungert til nå.Å begynne å diskutere ukedager det passer best for enkelte syns jeg er bare tull.Halvorsen setter opp event's og dato for disse,så her er det bare å rette seg etter det.Selv om dette flyin'et ikke ble så velykket så kommer det flere..Satt selv som ENDU_V_APP i 1,5 time uten trafikk. Kansje det ikke passet for enkelte å delta,så derfor laber trafikkmegde..Vel,her er det bare å følge med vidre utover og planlegge bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til dette flyinet og mangel på trafikk. Årsaken til at det ble bemannet en del posisjoner denne søndagen var at Fanda Cluben ba pent om vi kunne stille med ATC på deres groupflight i Nord-Norge. Nå kom de ikke så langt som til ENDU og ENBO, desverre og da ble det lite trafikk for de som satt ATC der. Dog er det synd at ikke andre piloter benytter sjansen når det er godt bemannet ATC i en landsdel.

 

Når det gjelder diskusjonen om hvilke dager som passer eller ikke passer for flyin, så har vi hatt denne gjentatte ganger. Det har alltid endt med at torsdag, fredag og søndag var de dagene som passet best. Søndag desidert best.

 

Søndag er også en dag som det vanligvis er godt bemannet ATC i andre deler av Europa så derfor har søndag vært flyindag. Vi har hatt flyin både torsdag og fredag med labert oppmøte. Nå er torsdag dessuten fast dag for Nordic Corridor som jo er et felles opplegg for Skandinavia uten at det har vært reklamert spesielt for det hver gang.

 

Så derfor er søndag valgt som flyindag.

 

Dere kan gjerne fortsette å diskutere dager for flyin, men slik jeg kjenner dette fra "innsiden" frem til nå, så er søndag og torsdag de dagene det passer best med flyin.

 

Hva som skjer når ACCSCA etableres er ikke avklart, men da blir det et felles event for hele regionen.

 

Så inntill dette skjer så vil nok flyins ikke være særlig aktuelt den nærmeste tiden.

 

Det blir et flyin i forbindelse med sammenslåingen uten at jeg kan si noe mer om dato, type flyin eller hva/hvordan dette blir arrangert.

 

Kan til slutt bare minne om at søndag den 22. februar så er det CPT-test på ENGM og på EKCH. Denne dagen er det særdeles viktig at vi får mye trafikk, spesielt mellom disse to byene. Nå har dere anledning til å vise at dere kan stille opp og hjelpe kandidatene som skal opp til sin Controller-rating. Planlegg en T/R ENGM-EKCH eller EKCH-ENGM. Sørg for at kandidatene får godt med trafikk slik at testene ikke blir underkjent pga manglende trafikk. For at en slik teast skal kunne goidkjennes så MÅ det være et vist antall bevegelser på den flyplassen som benyttes til CPT-testen.

 

Så folkens, ta dere en flytur på søndag og hjelp kandidatene som skal ha sin "eksamen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, syntes å merke et snev av irritasjon Einar? ""

Jeg sier ikke at vi skal bytte til "ukedager", men kanskje prøve en gang, å sette opp et fly-in på en annen dag slik at vi får se om det blir noe forskjell.

Det er bestandig noen som ikke kan møte opp..

Når det gjelder frekventeten av fly-in så synes jeg den er god som den er i dag, kunne kanskje vært litt mer flyins også?

Ville ikke direkte satt denne eventen som vi har på søndager, hvor vi bemanner sør og nord Norge med ATC annenhver søndag (som er relavtivt nytt for oss) i klasse sammen med "fly-in"..

Men mer som en "event", og at det var dårlig oppmøte denne søndagen trenger ikke bety at dette er tilfellet alle søndager.

Vi vet jo alle at både piloter og ATC på VATSIM har sine "opp og nedturer". ""

Men la oss i første omgang fortsette med Søndag, og la Einar Halvorsen sette det opp på en lørdag om han synes det passer en gang i framtiden! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med det meste som er skrevet ovenfor. Det vil aldri passe for alle, uansett hvilken dag som velges. Derfor er det viktig at vi ikke låser oss til en spesiell ukedag. Da vil det være noen som aldri får delta i flyins. Ved å veksle mellom f.eks. torsdag (min "opptattdag" "") og søndag så vil det nok passe for de fleste. Kanskje ikke så lurt å ha dette så sent på kvelden med tanke på de yngste her på forumet "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...