Gå til innhold

B707


Andreas Eriksen

Anbefalte innlegg

RNoAF har aldri hatt 707'er eller noen versjoner av den, det har heller ikke RAF...men USAF flyr KC-135 tankere (som er ombygde 707'er) fra baser i storbritannia...

Ellers så er jo E-3'ene (AWACS) også ombygde 707'er, og NATO har også en hvit 707 som de bruker til å trene opp AWACS crews (som jeg blant annet har sett endel ganger på Rygge)...så det kan jo ha vært noen av de alternativene ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KC-135 er/har vært i Bodø, aksenten amerikansk. I går kveld tok den av på RWY 07, umiskjennelig CFM.

 

Harrier øver low level attack mot Bodø ned til 250 ft med hefige manøvre og høy hastighet. Forøvrig har det vært ekstra mye F-16-aktivitet fra Bodø denne uka. Bølger på 4 og 4 "ships", ute vel en time, landing - gjerne med en touch'n go eller to før det blir stille. Callsigns Echo Golf XX Flight og Snake XX. Værøy har vært utsatt for mange angrep i det siste.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett Harriere et par ganger, blant annet på Rygge, for noen år siden så var det, tror det var fire, GR-7 Harriere fra RAF innom her...husker godt lyden av dem...bråket noe helt sinnsykt når de landet, da skrudde de "dysene" på motorene litt nedover slik at de fikk ned farten betraktelig og landet relativt sakte...men som sagt det bråket noe inn i hell***e.

Virkelig et artig fly og se på og utrolig stilig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det som kanskje er min feteste flyopplevelse for to år siden på Bardufoss da jeg var stasjonert der oppe i militæret. Var på øvelse og på kjøreoppdrag med beltevogna mi, og skulle kjøre gjennom flystasjonen. Som sikkert flere av dere vet, så passerer veien gjennom flystasjonen rett ved enden av tresholden til RWY 10. Da jeg rundet enden på rullebanen kom det inn tre stk Harrier for landing, en ti-tolv meter rett over vogna mi. De senket deretter hastigheten kraftig i lufta, for så å foreta en vertikal landing, rett bortenfor der jeg kjørte. At jeg ikke hadde med kamera da plager meg fremdeles i dag! Det er virkelig en herlig lyd som kommer fra RR Pegasus-motoren på de flyene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RNoAF har aldri hatt 707'er eller noen versjoner av den, det har heller ikke RAF...men USAF flyr KC-135 tankere (som er ombygde 707'er) fra baser i storbritannia...

Ellers så er jo E-3'ene (AWACS) også ombygde 707'er, og NATO har også en hvit 707 som de bruker til å trene opp AWACS crews (som jeg blant annet har sett endel ganger på Rygge)...så det kan jo ha vært noen av de alternativene ovenfor.

 

 

KC135 er ikke ombygde 707 men en egen konstruksjon basert på prototypen til 707( Boeing 367-80 i 1954 )

Bredden av skroget er forskjellig, KC135's skrog er 144 tommer bredt og 707's er 148 tommer bredt. Prototypen hadde bare 132 tommer bredt skrog. Lengden til KC135 er likt prototypens. KC 135 var jo den første "707"-type som kom i produksjon, senere kom 707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

367-80/KC-135/707-historie er i grunn ganske interessant. Finnes en god del info om det på nett. Douglas lanserte sin DC-8 omtrent samtidig som Boeing kom 367-80. Douglas hadde plass til 3+3-setekonfigurasajon, Boeing hadde kun mulighet til 5 i bredden. Mener å huske at flyselskapene krevde en bredere variant fra Boeing før de anså den som en potensiell kandidat. Derfor fikk 707 bredere skrog enn både 367-80 og KC-135.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RNoAF har aldri hatt 707'er eller noen versjoner av den, det har heller ikke RAF...men USAF flyr KC-135 tankere (som er ombygde 707'er) fra baser i storbritannia...

Ellers så er jo E-3'ene (AWACS) også ombygde 707'er, og NATO har også en hvit 707 som de bruker til å trene opp AWACS crews (som jeg blant annet har sett endel ganger på Rygge)...så det kan jo ha vært noen av de alternativene ovenfor.

 

 

KC135 er ikke ombygde 707 men en egen konstruksjon basert på prototypen til 707( Boeing 367-80 i 1954 )

Bredden av skroget er forskjellig, KC135's skrog er 144 tommer bredt og 707's er 148 tommer bredt. Prototypen hadde bare 132 tommer bredt skrog. Lengden til KC135 er likt prototypens. KC 135 var jo den første "707"-type som kom i produksjon, senere kom 707.

 

Ok, det var jeg ikke klar over...takk for opplysningen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...