Andreas Eriksen Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 Var det en B707 som landet i bodø her for 10min siden? Siter
Øyvind Bergum Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 Den med 4 motorer? hvilket selskap var det fra? Jeg sto rett under en 737 fra brathens som landet i den tia. Rart hvist jeg ikke så det da. Siter
Andreas Eriksen Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Skrevet 6. februar 2004 ikke noe selskap, tror at det enten er RAF eller RNoAF hvis de har 707 da Siter
Øyvind Bergum Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 Ok. da så jeg den vertfall ikke. Men jeg satt å hørte på scanneren i går og da var det en britisk tanker som landet her i 4 tia trur jeg det var. Så det kan hende det var den. Det var harrier her også i går. Det var rått å se på. Den tok en dobell roll rett etter takeoff Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 RNoAF har aldri hatt 707'er eller noen versjoner av den, det har heller ikke RAF...men USAF flyr KC-135 tankere (som er ombygde 707'er) fra baser i storbritannia... Ellers så er jo E-3'ene (AWACS) også ombygde 707'er, og NATO har også en hvit 707 som de bruker til å trene opp AWACS crews (som jeg blant annet har sett endel ganger på Rygge)...så det kan jo ha vært noen av de alternativene ovenfor. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 Men Fredrik da.. Storbritanni har jo også AWACS.. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 Ja, men det er jo også E-3'er så det er jo greit Siter
Roald Hansen Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 KC-135 er/har vært i Bodø, aksenten amerikansk. I går kveld tok den av på RWY 07, umiskjennelig CFM. Harrier øver low level attack mot Bodø ned til 250 ft med hefige manøvre og høy hastighet. Forøvrig har det vært ekstra mye F-16-aktivitet fra Bodø denne uka. Bølger på 4 og 4 "ships", ute vel en time, landing - gjerne med en touch'n go eller to før det blir stille. Callsigns Echo Golf XX Flight og Snake XX. Værøy har vært utsatt for mange angrep i det siste. Hilsen Roald Siter
Andreas Eriksen Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Skrevet 6. februar 2004 Er det Harrier fly her i bodø? Hvis de er her hvor lenge skal de være? Siter
Roald Hansen Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 Harrier er stasjonert på Bardufoss, men trener bl a mot Bodø. Etter attack - hvis været tillater - flyr de av og til VMC - og lavt - tilbake til Bardufoss som bonus Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. februar 2004 Skrevet 6. februar 2004 Har selv sett Harriere et par ganger, blant annet på Rygge, for noen år siden så var det, tror det var fire, GR-7 Harriere fra RAF innom her...husker godt lyden av dem...bråket noe helt sinnsykt når de landet, da skrudde de "dysene" på motorene litt nedover slik at de fikk ned farten betraktelig og landet relativt sakte...men som sagt det bråket noe inn i hell***e. Virkelig et artig fly og se på og utrolig stilig også. Siter
Andreas Eriksen Skrevet 6. februar 2004 Forfatter Skrevet 6. februar 2004 Dæven!!!!! Fins det no plan for når de trener her? Siter
Espen Furfjord Skrevet 7. februar 2004 Skrevet 7. februar 2004 Dæven!!!!! Fins det no plan for når de trener her? Det gjør det nok helt sikkert Men den er vel ikke direkte offentlig Siter
Michael A B Skrevet 7. februar 2004 Skrevet 7. februar 2004 Hadde det som kanskje er min feteste flyopplevelse for to år siden på Bardufoss da jeg var stasjonert der oppe i militæret. Var på øvelse og på kjøreoppdrag med beltevogna mi, og skulle kjøre gjennom flystasjonen. Som sikkert flere av dere vet, så passerer veien gjennom flystasjonen rett ved enden av tresholden til RWY 10. Da jeg rundet enden på rullebanen kom det inn tre stk Harrier for landing, en ti-tolv meter rett over vogna mi. De senket deretter hastigheten kraftig i lufta, for så å foreta en vertikal landing, rett bortenfor der jeg kjørte. At jeg ikke hadde med kamera da plager meg fremdeles i dag! Det er virkelig en herlig lyd som kommer fra RR Pegasus-motoren på de flyene! Siter
Anders Forseth Skrevet 8. februar 2004 Skrevet 8. februar 2004 Dæven!!!!! Fins det no plan for når de trener her? He-he..... den skulle du vel likt å hatt! Hva var det det står i øvingsordren igjen? Men seriøst, de skal være her ei stund til, og de skal sikkert nedom Bodø før eller senere. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 8. februar 2004 Skrevet 8. februar 2004 Det er virkelig en herlig lyd som kommer fra RR Pegasus-motoren på de flyene! Herlig lyd??? Du tuller?? Det er jo ikke lyd i det hele tatt, men et spetakkel uten sidestykke!! Herregud for et leven!! Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. februar 2004 Skrevet 8. februar 2004 Er det no 1 sqn, som er innom? Siter
Anders Forseth Skrevet 8. februar 2004 Skrevet 8. februar 2004 Fra og med i dag....nei Nå er det 4 Sqn som er her. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 8. februar 2004 Skrevet 8. februar 2004 Når vi snakker om Harrier, så fant jeg et gammelt og dårlig bilde jeg tok av den en gang jeg var på tur. En nokså spesielt fly det der, det er nemlig prototypen for Harrier-flyet. Noen som vet/ser hvor jeg tok bildet? Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 8. februar 2004 Skrevet 8. februar 2004 RAF museet i London kanskje? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 8. februar 2004 Skrevet 8. februar 2004 Nei, men du er veldig nærmt, riktig land, riktig by Siter
Arne Sundsbø Skrevet 9. februar 2004 Skrevet 9. februar 2004 RNoAF har aldri hatt 707'er eller noen versjoner av den, det har heller ikke RAF...men USAF flyr KC-135 tankere (som er ombygde 707'er) fra baser i storbritannia... Ellers så er jo E-3'ene (AWACS) også ombygde 707'er, og NATO har også en hvit 707 som de bruker til å trene opp AWACS crews (som jeg blant annet har sett endel ganger på Rygge)...så det kan jo ha vært noen av de alternativene ovenfor. KC135 er ikke ombygde 707 men en egen konstruksjon basert på prototypen til 707( Boeing 367-80 i 1954 ) Bredden av skroget er forskjellig, KC135's skrog er 144 tommer bredt og 707's er 148 tommer bredt. Prototypen hadde bare 132 tommer bredt skrog. Lengden til KC135 er likt prototypens. KC 135 var jo den første "707"-type som kom i produksjon, senere kom 707. Siter
Anders Presterud Skrevet 9. februar 2004 Skrevet 9. februar 2004 367-80/KC-135/707-historie er i grunn ganske interessant. Finnes en god del info om det på nett. Douglas lanserte sin DC-8 omtrent samtidig som Boeing kom 367-80. Douglas hadde plass til 3+3-setekonfigurasajon, Boeing hadde kun mulighet til 5 i bredden. Mener å huske at flyselskapene krevde en bredere variant fra Boeing før de anså den som en potensiell kandidat. Derfor fikk 707 bredere skrog enn både 367-80 og KC-135. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. februar 2004 Skrevet 9. februar 2004 RNoAF har aldri hatt 707'er eller noen versjoner av den, det har heller ikke RAF...men USAF flyr KC-135 tankere (som er ombygde 707'er) fra baser i storbritannia... Ellers så er jo E-3'ene (AWACS) også ombygde 707'er, og NATO har også en hvit 707 som de bruker til å trene opp AWACS crews (som jeg blant annet har sett endel ganger på Rygge)...så det kan jo ha vært noen av de alternativene ovenfor. KC135 er ikke ombygde 707 men en egen konstruksjon basert på prototypen til 707( Boeing 367-80 i 1954 ) Bredden av skroget er forskjellig, KC135's skrog er 144 tommer bredt og 707's er 148 tommer bredt. Prototypen hadde bare 132 tommer bredt skrog. Lengden til KC135 er likt prototypens. KC 135 var jo den første "707"-type som kom i produksjon, senere kom 707. Ok, det var jeg ikke klar over...takk for opplysningen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.