Gå til innhold

Senior Controller test Søndag 1. Februar


Jan Kristiansen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I morgen Søndag kveld fra kl. 1900 norsk tid starter Einar Halvorsen på sin Senior Controller CPT.

 

Følgende Flyplasser vil bli berørt ENGM - ENCN - ENBR

 

I den forbindelse trenger vi en (1) ATC til å hjelpe til - Senior Student eller over ..

 

Noen som har tid og anledning fra kl 18:30 og utover i morgen kveld, send meg en mail snarest, så skal du få informasjon.

 

e-mail to : accnor5@vaccn.org

------------------------------

 

Til dere som ønsker å fly i morgen kveld fra kl. 1900 til ca 2000, da kan det bli problemer med delay inntil eller utifra ENGM Gardermoen.

 

Vi skal gjøre alt vi kan for å gjøre dette så skånsomt som mulig for deg som ønsker å fly inn til eller ut fra Gardermoen og de andre flyplasser som testen berører , men vi håper på din forståelse for at det kan oppstå forsinkelser etc, kandidaten har nok å holde fingrene i som det er.

 

Annen kontroller er online på ENOS_S_CTR frekvens 118.870 -kontakt ham eller ATC på TWR/GND ENGM for mer informasjon under testen.

 

Test kandidaten er på ENOS_T_CTR Frekvens 125.050.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da vil jeg bare si takk for hjelpa til alle som var med på CPT-testen min i kveld. Hektisk i starten men det er vel slik det skal være. Ingen kollisjoner såvidt jeg kunne se. Noen måtte kanskje vente litt før ny avgang og noen fikk nok en ekstra runde i holding men det var mye trafikk en periode. Resultatet foreligger ikke enda, men det kommer etterhvert. Ivertfall takk til dere alle sammen.

 

Til de av dere som ikke var med som CPT-pilot og følte dere ble oversett, så beklager jeg dette, men det kan ofte bli slik på denne type tester. Nå hadde vi satt opp en ekstra enos-ctr og engm-app som skulle ta seg av dere og håper dette gikk greit. Flyplasen var åpen for annen trafikk men noe forsinkelser måtte påregnes. Takk for tålmodigheten folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da vil jeg bare si takk for hjelpa til alle som var med på CPT-testen min i kveld. Hektisk i starten men det er vel slik det skal være. Ingen kollisjoner såvidt jeg kunne se. Noen måtte kanskje vente litt før ny avgang og noen fikk nok en ekstra runde i holding men det var mye trafikk en periode. Resultatet foreligger ikke enda, men det kommer etterhvert. Ivertfall takk til dere alle sammen.

 

Til de av dere som ikke var med som CPT-pilot og følte dere ble oversett, så beklager jeg dette, men det kan ofte bli slik på denne type tester. Nå hadde vi satt opp en ekstra enos-ctr og engm-app som skulle ta seg av dere og håper dette gikk greit. Flyplasen var åpen for annen trafikk men noe forsinkelser måtte påregnes. Takk for tålmodigheten folkens.

Vel var ikke det jeg fikk beskjed om av ENGM_APP til slutt ble jeg så lei at jeg skulle heller prøve ESSA-ENGM men der var det FOR mye trafikk så det skippa jeg ""
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per-Kristian:

 

Ruten CPT Pilotene skulle fly i går var til ENGM-ENCN-ENBR.

Grunnen til at du ikke kunne dra fra GM, var fordi du først ville til Kjevik (ENCN). Der holdt Einar på med sine CPT fly, og da sier det seg selv at jeg/vi ikke kan sende deg dit.

 

Den flyplassen du da ønsket å fly til var Lista (ENLI) som ligger like ved Kjevik, og som ville tatt deg "gjennom" CPT flyene som var på vei til Bergen.

Sier seg jo selv at vi ikke kan gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tror vi stopper denne diskusjonen her. Det hele beror nok mest på noen misforståelser. De oppsatte "reserve-ATC gjorde bare sin jobb og forsøkte å forklare andre som kom på at det var en CPT på gang og at det måtte forventes noen forsinkelser og omrutinger av ønsket FP. Dette vil vi også kunne oppleve i fremtiden også ved slike store CPT-tester. Da er det viuktig at alle parter er fleksible og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen.

 

Da blir alle så tilfredse. No hard feelings. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si noe om det som skjedde på Søndag.

 

Vi har mottatt klage på at noen få har oppfattet vår CPT event på Søndag som at ENOS Fir eller noen av flyplassene var stengt. Dette er ikke tilfelle - iallefall var dette vår klare forutsetning.

ENOS skulle være åpen for annen trafikk, men at det kunne forekomme litt "uvanlig" vectoring eller annet for en kort periode måtte man påberegne seg.

 

Om noen av pilotene som ikke var med i testen har fått det inntrykket at ENOS FIR var closed - beklager jeg det sterkt, det var ikke meningen, og ansvaret for dette er herved overført til undertegnede.

Kansje informasjonen ikke har vært godt nok.

 

De ATC som hjalp til under selve testen gjorde en flott jobb - Takk skal Dere ha, men ting kan oppfattes anneledes enn det de var ment som, under slike tester (etter ett forutbestemt oppsett godkjent av VATEUD Training Dep), kan man oppleve å bli vectorert litt "uvanlig" av safety reason, eller på annen måte bli forsinket fra sin opprinnelige plan, og dette må være lov, jeg kan ikke forstå noe annet.

 

Som Examiner i Vatsim Europa har vi ett problem med å få utført slike CPT tester som er forutoppsatt, så fremt kandidaten er nødt til å ta hånd om annen trafikk også - da vil ikke testen bli lik for alle, og det blir en umulig oppgave å avgjøre om kandidaten gjorde en god eller dårlig jobb på grunn av at mengden trafikk ikke er lik for hver test.

 

Å ha andre ATC til å ta seg av den andre trafikken er selvsagt, men når det kommer 16 fly (som en perle på en snor) og skal lande på 19R ENGM, da sier det seg selv at den andre ATCèn ikke har mye mulighet til å slippe inn fly der. Om dette ikke skulle være lov da må vi finne på noe annet.

Kansje vi skal i fremtiden kjøre disse tester kl: 06:00 på morningen en ukedag??? - Hvor mange stiller opp til CPT da??

 

Får fremtidige CPT vil vi forsøke å informere enda bedre om hva som kommer til å skje, og kan skje, uten at vi røper for mye - Kandidaten leser jo også slik info.

 

Jeg håper at det fortsatt går ann at piloter også kan ha en forståelse for hva det er vi prøver å gjøre, og ikke bare tenker på seg selv om man skulle bli forsinket eller på annen måte bli omdirigert, satt i holding eller hva det måtte være før en blir tatt ned på destinasjonen sin.

 

Men igjen - Noen som følte seg utestengt på Søndag kveld beklager jeg dette på det sterkeste. Slik skulle det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan's innlegg:

 

For piloter som IKKE deltar i CPTen, så må det også være lov å påpeke endel prosedyrer som må/bør være kjent for alle:

- Holding

- Missed Approach

- Ved mottak av instruks fra ATC (f.eks Descent, Climb, Heading, Turn, osv) at disse blir utført FØRST, for deretter å svare på Voice eller Tekst (dette gjelder IKKE Take-off clearance og/eller Landing Clearance, hvor du må lese tilbake FØR du utfører). Dette for å få en bedre flyt i trafikken.

- Er du usikker, spør om gjentakelse, evt hjelp og assistanse !!!

 

Dette med bakgrunn i at hvis du som pilot kommer opp i en "uvanlig" situasjon, dvs ikke kan fly direkte dit hvor FMCen din vil ta deg, så skal du også være istand til å ta endringer på sparket, innen områder nevnt over ""

 

Til assisterende ATCer (som absolutt er nødvendig !!):

- Pass på at info i ATIS ikke er til å misforstå, f.eks at pilot opplever din ATIS dithen at ENOS er stengt grunnet CPT, istedetfor å indikere "delays may be expected due to ongoing CPT" ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til assisterende ATCer (som absolutt er nødvendig !!):

- Pass på at info i ATIS ikke er til å misforstå, f.eks at pilot opplever din ATIS dithen at ENOS er stengt grunnet CPT, istedetfor å indikere "delays may be expected due to ongoing CPT" ""

 

 

ENGM ENCN temp closed due CPT TEST.

 

stod det i ATIS'n min er periode under CPT testen. Da det var 16 fly som skulle lande på GM.. og filet videre ENCN var det ikke særlig mulig å få verken fly til GM eller CN.. noe alle bør forstå.. Var fly som ønsket å holde, og noen gjorde det. Andre returnerte. Men alle som snakket med meg, fikk spm om hva de ville gjøre????

 

Var det noen som da fikk beskjed om at ENOS var stengt fra 1900 til 2300 så må jeg beklage det.

 

Har jeg gjort noen andre feil, så har jeg og veldig lyst til å vite det. Så jeg kan ta på meg en slik oppgave også ved en senere annledning, men da kanskje gjøre den bedre? Hvis jeg får muligheten.

 

Så kom med kritikk, den motas med takk, HVIS den er saklig.

 

Hilsen

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Vil bare komme med mine kommentarer til dette med stengt Oslo FIR under min CPT.

 

Luftrommet var ikke stengt på noe tidspunkt. Rune, (som gjorde en kjempejobb som hjelpeCTR, takk Rune og Kristian Bood takk til deg også som hjelpeAPP), gjorde det de skulle gjøre, nemlig å informere andre piloter om at det pågikk en CPT. Alle fikk tilbud om å holde, snu eller dra til andre destinasjoner. Fly på bakken måtte vente en tid, men ble tatt innimellom i den grad det var plass og tid til det.

 

Det sier seg selv at med 16 fly inn og ut fra Oslo så blir det trangt om plassen.

 

Tror egentlig det hele beror på en misforståelse og at det er blitt oppfatet som stengt luftrom.

 

Men som Jan sier, ting kan forbedres og vi får bare sørge for at ved neste korsvei så gis info enda tydeligere.

 

Henviser også til inlegget fra Hans Utne. Pilotene må også kunne improvisere når slike situasjoner oppstår. Dvs. kunne endre sin flight fra det som er programmert i FMC/FMS etc.

 

Det er i slike situasjoner veldig kjekt med piloter som kan sine kart og prosedyrer. Da glir det hele så mye bedre. Må ikke oppfates slik at de med kart ikke er velkommen. Alle er velkommen ha nå det klart.

 

Til slutt et personlige synspunkt:

Dersom man skal drive med FS, være realistisk og har kart/kjøper AIP, Jeppesen o.l. så bør man også lære seg dette med å lese kart, fly etter kart og kunne de prosedyrene som er angitt på de rutene/flyplassene man benytter.

 

La meg ta et eksempel:

 

Dersom jeg ser en pilot komme til min TMA, sjekker flightplanen hans og ser han har oppgitt at han har kart ombord. Da forutsetter jeg at vedkommende kan fly en SID/STAR, kan fly de aktuelle holdings som han event. blir sendt i dersom trafikken krever det, kan prosedyrene for en missed app. om han/hun får det.

 

Står det "need vectors" da er det greit, Piloten trenger hjelp.

 

Står det ingenting, men i rutefeltet er oppgitt en SID/STAR så antar jeg han har kart.

 

Så folkens, vær litt bevist over egne ferdigheter også. Har dere kart så lær å bruk dem. Tren på å fly en holding, tren på uforutsette hendelser. Står det at dere har kart ombord så forventer jeg og mange med meg at dere kan bruke dem og de prosedyrer som der er beskrevet.

 

Missed app. feks. Denne kan trenes på.

 

Det var siste ord fra meg i denne omgang.

 

Takk ellers for hyggelige hilsninger etter testen. Det var slitsomt men veldig MORRO. Som tidligere skrevet, takk til Rune og Kristian som hjalp til. Ikke minst Jan som var overdommer.

 

Da er jeg klar for å yte "ATC-service in the air".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Einar! Veldig fortjent! Vi ser jo alle hvor bra du operer, f.eks når mange piloter ber om p/s, så sier ofte ATC SAS XXX P/S approved, selvom det er mye trafikk osv!

 

Det jeg merket du gjorde var at du fikk kuttet ned beskjedene, men var lynraskt til å svare, slik at du fikk mye bedre tid, f.eks:

 

SAS1320: Scandinavian 1320 we request push and start

ATC: 1320 approved

SAS1320: Thank you

 

Har merket at det er slik mange ATC gjør det i real life også, for å spare tid!

Dette er et godt tegn på dyktighet og effektivitet ved stor trafikk, så denne testen bestod du nok med glans! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Einar!

 

Eg legg ikkje skjul på at eg vart litt små irritert "" når eg såg at ENGM var temp closed, men i etterkant har eg full forståelse for at det vart gjort sånn. Men infoen var for dårleg, var forberedt på masse holding osv, men når eg kom online så sjekka eg tilfeldig vis atisen til s_ctr og såg at engm var stengt, så eg kontakta han og masa litt på han ""

 

Men eg var faktisk ikkje klar over at han måtte vere alle funskjoner, trudde faktisk så naiv som eg er at Einar berre skulle yte ctr tjeneste(enroute), så derfor har eg i etterkant full forståelse får at det vart gjort sånn.

 

Ein ting eg har lagt merke til, skjer ofte i helgane osv, det er "broadcast: controller test ongoing, come fly to/from XXXX" Kvifor ikkje slik i Norge?

 

Igjen gledeleg at du bestod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...