Gå til innhold

SAS eller Braathens skal vekk i Norge


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Varför är det mest sannsynlig att SAS överlåter sina ruter till BU?

 

Genom att göra tvärtom kan de dra fördelarna av att BUs administration försvinner...

 

SAS måste fortfarande vara representerat i Norge i och med att de flyger på utlandet från OSL. De sloterna kan de inte bara ge bort.

 

Men för all del! Det kan lika gärna bli BU för det.

 

Jag bara undrar om du har något mer bakom ditt påstånd om att det sannsynligtvis blir BU..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför är det mest sannsynlig att SAS överlåter sina ruter till BU?

 

Genom att göra tvärtom kan de dra fördelarna av att BUs administration försvinner...

 

SAS måste fortfarande vara representerat i Norge i och med att de flyger på utlandet från OSL. De sloterna kan de inte bara ge bort.

 

Men för all del! Det kan lika gärna bli BU för det.

 

Jag bara undrar om du har något mer bakom ditt påstånd om att det sannsynligtvis blir BU..?

 

Det er det jeg har en følelse av i såfall "". så jeg har ingen annen info enn det vi alle har !

 

Er også om samme diskusjon her ! Airpics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför är det mest sannsynlig att SAS överlåter sina ruter till BU?

Ved å eliminere Braathens har jo SAS en gyllen mulighet til å befeste sin posisjon som Norges minst likte selskap ved siden av Telenor og samtidig gi en gavepakke til Norwegian.

 

Ved å beholde Braathens får de pengene likevel, mens kundene føler at de reiser med et tradisjonsrikt norsk selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo tidligere vært snakk om å overføre 11 B737 fra Scandinavian Airlines til Braathens, slik at BU har stor nok flypark til å drive alle SAS sine ruter på innenriks.

 

Men på en annen side: Det har jo også vert snakk om å gjøre SAS Norge om til et selvstendig flyselskap (det samme med SAS Sverige og SAS Danmark) Muligens BU er planlagt som en del av det?

Akkurat nå så kan vi ikke gjøre annet enn å spekulere... ""

 

Må si at magefølelsen min tror SK forsvinner og BU overtar alle ruter.

Kanskje det er like bra? BU har jo vist at de trenger mindre belegg for å drive ruter med overskudd en SK.

Utrolig synd om ett av disse selskapene forsvinner uansett. De har begge et bra merkenavn for kvalitet, sikkerhet og ikke minst historie…

 

Og skulle SK forsvinne så blir det jo ikke mer MD80 på innenriks rutene ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å beholde Braathens får de pengene likevel, mens kundene føler at de reiser med et tradisjonsrikt norsk selskap.

 

SAS är ju också Norskt, och traditionsrikt. Men inte bara norskt... Och det gör det av någon anledning mindre populärt i Norge.

 

Faktum är ju att Norska arbetare drabbas oavsett vilket av bolagen som övertar inrikes marknaden...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS forlot på 80-tallet jo sin tradisjonrike bakgrunn for å fremstå som et mer jappete businessorientert-selskap. Det er helt greit, men gjør samtidig at folk ikke identifiserer seg med dem. At de er delvis norskeid blir irrelvant, det folk forbinder med SAS er

 

- et typisk multinasjonalt konsern som ikke tar hensyn til enkeltmennesker

- de har hovedbase i utlandet og sender ofte nordmenn via Kastrup i stedet for å fly direkte

- har et business-image som er til forveksling likt alle de andre store flyselskapenes.

 

Braathens oppfattes derimot som et mer vennlig middels stort helnorsk flyselskap. Dette har jo ikke lenger rot i virkeligheten nå som Braathen-familien er ute, men det norske flagget på halen har fremdeles en symbolverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del andre her, tror jeg faktisk at de lar Braathens ta over innenriksrutene. Jeg tror faktisk SAS ser nytteverdien i å beholde Braathens som den merkevare det

er, og det ville nok være dumt av SAS og fjerne et selskap

som har såpass lang tradisjon i Norge. Mange flyr med Braathens fordi de alltid har flydd med selskapet, og dermed er veldig trofaste mot det. Jeg tror SAS for lenge siden (og det har vi jo sett på tallene) at Braathens er

et veldig selgbart produkt, og er en FOR god merkevare til

å fjernes..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette måtte vel bare komme etter at SAS kjøpte opp Braathens, jeg er ikke overrasket over akkurat dette. Men..om dette hjelper på den økonomiske situasjonen i SAS konsernet er vel lite tvilsomt. Men nye oppsigelser blir vel et resulatat av dette, noe som er tragisk for dem det gjelder. Det store spørsmålet er om kundene vil fly mer med SAS etter at Braathens navnet forsvinner (det er vel nettopp dette navnet som forsvinner, det er vel mest sannsynlig iallefall) Jeg tror at Norwegian,Sterling,Nordic Air Link har fått for stort kundegrunnlag til at SAS kan få de tilbake. Norwegian bl.a går så det suser, og dette har SAS sittet på "gjerdet" å sett på uten å foreta seg noe som helst i over ett år. Prisene til SAS har skremt kundene bort, høye gebyrer osv er heller ikke gunstig for forbrukerne. Det blir iallefall spennede å se om forbrukerne kommer godt ut av dette. Inntill videre forblir jeg og sikkert fler fortsatt kunde hos lavpris selskapene.

 

Med hilsen

 

Truls Meek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel noe å ta i betakning i denne diskusjonen.. Jeg har sakset dem fra Braathens sider BU-Nett:

 

I den nå foreliggende utgave av MMIs årlige profilundersøkelse inntar Braathens plass 22 på listen over i alt 115 av landets største bedrifter.

 

I fjor lå vi på 26. plass, så det er ikke et uvesentlig opprykk vi snakker om. Det er en meget gledelig utvikling som alle i Braathens har bidratt til.

 

Også Widerøe bedret sin ranking fra 25. til 21. plass. SAS kommer ut som nummer 75 på listen, ned fra 69. plass i fjorårets undersøkelse.

 

2. september 2003

 

Og den siste er fra 6. januar nå i år:

Det beste flyselskapet på norsk innenriks er Braathens!

 

Med tydelig stolthet og takk til de ansatte kunne administrerende direktør Knut A. Solberg i går ta i mot beviset for dette på arrangementet Grand Travel Award i regi av reisemagasinet Travel News.

 

Det er andre året på rad Braathens tildeles denne prisen, og slo både søsterselskapet Scandinavian Airlines og Norwegian.

 

For første gang var Braathens også nominert i klassen ”Beste flyselskap internasjonalt – ferie og fritid”. Her gikk seieren til KLM. Scandinavian Airlines vant klassen ”Beste flyselskap forretningsreiser Europa”.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan mycket väl bli BU som övertar norge...

 

Men det verkar som om man glömmer fort. BU mer populär?

 

SAS utklassade BU i konkurrensen om Norge för få år sedan.

Var fanns det norska folkets popularitet då? Det var bara att vifta med billigare biljetter så gick BU nästan i kunkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jörgen!

 

Ja, vi glemmer fort...

 

Jeg husker meget vel den tiden. SAS bestemte seg for å knekke BRA, og satset milliardbeløp. På den tiden var økonomien tilsynelatende komfortabel for SAS. Jeg husker også diskusjonen om norske billettpriser i forhold til svensk og dansk innenlands - det var vel ingen som ga den gode forklaringen, men begrepet kryss-subsidiering ble brukt "" Uansett, det gikk frøktelig fort, og jeg tror ikke det var mange - inkludert meg - som skjønte hvor heftig og bitter luftkrigen var, og hvor fort Braathens gikk mot stupet. SAS klarte målsettingen. I tillegg var det jo en del uheldige strategiske valg, jeg sier bare "Back"... BRA var i kne.

 

Som du sier - det å vifte med billige billetter er et sikkerstikk for nordmenn som for alle andre. På den annen side er det Branding - merkevarens kraft - og gjøres dette klokt er mye gjort. The Norwegian Flag Carrier har et dypt feste i Norge. Billigbilletter er en (kortsiktig?) suksess for å dra til seg kunder. Konseptet for lavpris er maksimal produksjon, dvs flyene i lufta "hele tiden", nærmest koste hva det koste vil. Vi får se hvilken løsning som vinner i det lange løp.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå Roald!

 

SAS satsade på att slå ut BU ja.

 

Fast SAS använde dessa metoder och gick med förlust för att knäcka BU så reste Norrmän med SAS. Det var ingen som kände någon lojalitet med BU och sa att Norge borde sluta upp om och rädda sin flag carrier. De reste bara där biljetterna var billigast.

 

Precis som jag tror de kommer att göra oavsett om SAS eller BU övertar norsk inrikes, bara de är billigast.

 

Och det är ju poängen med att satsa på en av de 2, att göra det billigare.

 

Så det verkar som om folk flest anser att den som är billigast är mest populär och lägger sin lojalitet till sin lommebok, inte mot ett flygbolag.

 

Både BU och SAS har slankat sig betydligt i senare tid.

Med utspel som detta om vem som ska "få" norge gör att de 2 SAS ägda bolagen börjar kämpa om vem som kan vara billigast.

Precis som koncernledelsen vill...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet selv i Braathens på den tiden da Colorair kom inn i markedet og ENGM ble åpnet. Braathens gjorde noen feilgrep i denne perioden som kostet dem dyrt, i tillegg til at SAS brukte sine velkjente metoder for å kvitte seg med konkurentene. SAS vant, og det var vel ikke det verste alternativet slik situasjonen var.

 

Det som skjer nå er en kjedlig situasjon. Ledelsen går ut med at en aktør skal bort fra det norske markedet, og bruker dette som en brekkstang for å knekke arbeidsavtaler og "effektivisere". De går gjerne ut med at det er den biligste som vinner, og dermed den med mest omstillingsvilje. For eierne er det tilsynelatende det samme hvem som overtar markedet og det gir en følelse av maktesløshet i de to selskapene. Sannheten er nok at det er mange parametere som virker inn på en slik avgjørelse. Jeg vet ikke hva loven sier om slikt, men det ser etisk tvilsomt ut dersom SAS fjerner hele Braathens fra markedet, etter det mye omtalte oppkjøpet. Hvem som får fortsette får tiden vise, men at dette er en plan som har ligget på styrebordet i SAS lenge er helt sikkert. Taperene blir de ansatte uansett. Trist, og jeg håper denne tragiske epoken i luftfarten snart er over.

 

Ole-Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...