Gå til innhold

Kjenner du igjen disse luftfartøyene....


Kjell Arild

Anbefalte innlegg

Lyd 1 er klart et helikopter.

Det er ikke så lett å høre typen, er heller ikke så godt kjent med helikopter generellt, men det hørtes ut som hadde en kraftig motor.

Kunne ha tippet litt over på et millitært Bell helikopter, men det kan også være andre typer helikopter som tyer litt motorkraft, slik som SeaKing (som forøvrig er et millitært fartøy..).

 

Lyd 2 er litt vanskelig å bedømme.

Det høres ut som et helikopter, men det høres også ut som et acro fly.

Jeg er heller ikke så kjennt på den fronten så jeg vil tippe at dette er et lite men kjappt helikopter.

Men dette sier jeg av uvisshet siden lyden minner litt om et småfly til tider.

Ikke så lett den der! ""

 

Lyd 3 er helt klart et fly!

Ikke en Cessna 172 akkurat, for man kan tydelig høre at dette flyet har en betydelig fart, og kanskje et snev av jetlyd etterpå?

Nå har jeg sett et forslag om at dette kan være en Mustang, men siden jeg ikke er så kjent med eldre fly vil jeg tippe at det kanskje er en turboproppmaskin?

Her føler jeg meg ekstremt utsatt for å ta feil siden flyet i lydklippet farer ganske så raskt over!

 

Bonus: 2 helikoptere og 1 fly.. Eller hvis du mente hvor mange av typen det er i hvert klipp så er det 2 helikoptere i lyd 2 og jeg ser for meg 2 fly i formasjon i klipp 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. helikopter difinitivt. hører stemmer. sikkert noe KAB har tatt opp når han var på øvelse med varslingstroppen. tipper en Bell maskin fra RNOAF som "besøker" radarvogna ""

 

2. acrofly - ja... kanskje mustang eller hardward.

 

3. den lyden har vel de fleste som har sett krigsfilmer hørt: SPITFIRE.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...blir ho bare gjetting dette men...

 

Lyd 1: Bell 412...høres veldig sånn ut, hører dem nesten hver dag da de flyr fra Rygge, og det høres kjent ut...

 

Lyd 2: Har jeg faktisk ikke den fjerneste peiling på...

 

Lyd 3: Ville det være helt feil å si Vampire?

Husker at lyden til Vampire'en høres veldig ut som en prop noen ganger, og når den har passert høres det jo ut som en jet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at dere tar dere tid til å forsøke, og det er flere riktige svar her, men ikke 100% ""

 

Uansett, for at dere skal få sove i natt, her har dere videoklipp som avslører det hele. Den siste tror jeg kanskje dere blir litt overrasket over, jeg ble iallefall imponert over den i levende live. Beklager videokvaliteten på noe av dette, han som har filmet har visst en periodevis fascinasjon for andres bakhoder... i tillegg til at han har for lange armer og ben, men dere ser nok hva det er ""

 

3 stk. Bell 412SP Arapaho Klipp 1 1,7MB

1 stk. Westland Lynx Mk.86 Klipp 2 9,2MB

1 stk. Lockheed P-3C Orion Klipp 3 4,1MB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel si at jeg er etter forholdene noe fornøyd med hva jeg trodde det var selv om jeg ikke var helt stødig på helikopter og flytypen.

 

Klipp 1 var 3 stk. Bell 412SP Arapaho, dette er hva jeg svarte:

Kunne ha tippet litt over på et millitært Bell helikopter, men det kan også være andre typer helikopter som tyer litt motorkraft, slik som SeaKing (som forøvrig er et millitært fartøy..).

Noe rett men fortsatt noe feil...... ""

 

Klipp 2 var 1 stk. Westland Lynx Mk.86, og jeg svarte:

Jeg er heller ikke så kjennt på den fronten så jeg vil tippe at dette er et lite men kjappt helikopter.

Nok en gang noe rett, men fortsatt en liten bom...

 

Klipp 3 var en Lockheed P-3C Orion, som er et turboprop?

Ikke en Cessna 172 akkurat, for man kan tydelig høre at dette flyet har en betydelig fart, og kanskje et snev av jetlyd etterpå?

Nå har jeg sett et forslag om at dette kan være en Mustang, men siden jeg ikke er så kjent med eldre fly vil jeg tippe at det kanskje er en turboproppmaskin?

 

Er godt fornøyd selv, selv om jeg ikke direkte var i nærheten ved noen av forsøkene.. ""

[color:"red"]GOD JUL! [/color]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...