Gå til innhold

Ulykke


NN

Anbefalte innlegg

Hei folkens, som dere sikkert kjenner til så er jeg medlem av Værnes Flyklubb og har kontakter gjennom klubben.

 

Først, her er noen linker som fører til nyhetskilder:

Nettavisen

VG

Dagbladet

Adressa

 

Flyet var av typen Cessna 150, og har registreringskoden LN-HAS. Værnes Flyklubb leier flyet av Ørland Flyklubb. (Bilde finner du her!)

Piloten ombord, jeg vil ikke gå ut med navn, var erfaren og hadde mange flytimer bak seg.

I tillegg var han en instruktør, og var på utsjekk med denne eleven som også er savnet.

Øyenvitner forteller at flyet gikk i spinn før det traff vannet i 11:30 tiden i dag formiddag.

Selv har jeg vært å flydd med dette flyet, og gjort stall øvelser.

Flyet oppførte seg fint, og var ikke vanskelig å operere med, lett og spenstig.

Årsaken til ulykken er ennå ikke kjennt, og siste metar tilsier at været er flott: 021350Z 11004KT CAVOK 05/01 Q0991 NOSIG

Det var forøvrig noe av det samme været når ulykken inntraf, CAVOK og lite vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist. ""

Er vel noko liten sjans for å funne overlevande no ""

 

Takk for god informasjon Ivar. Set pris på det.

Sannsynligheten for at de lever er nok liten, vannet er alt for kaldt til at noen klarer å leve over så lenge!

For bare noen uker tilbake omkom 2 personer i det samme området etter at en båt kantret.

Ulykkesområdet er også kjennt som "training area North" og der er der man bruker å trene på flymanøvre som skal skje over ubebodd strøk, slik som stall og glidning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåja det med redningsvest kunne vert lurt. Hva med og hoppe ut av flyet? Det var jo et høyvinga fly.

Tror du skal slutte og spekulere i hva som kunne vært gjort for og unngå ulykken til HSL kommen med sin offisielle rapport.

Alle kan si man kunne gjort sånn og sånn, men det er lett for deg og si som står på sidelinja.

Dette var to erfarne piloter som hadde flydd mer enn en gang, så de prøvde nok og gjøre det de kunne for og ikke styrte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du være så snill å tenke før du skriver??

Please??

 

Hvorfor i [sensurert] er det ikke vits å søke etter vraket??

Skal de ikke prøve å finne rester av flyet for å kanskje finne ut hvorfor ulykken skjedde??

Skal de ikke prøve å finne de omkomne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens!

Det er mange meninger rundt hva som hendte med flyet og pilotene minutene og sekundene før det styrtet i sjøen.

Enkelte kilder sier at det utførte en loop før det traff vannet, andre forteller bare at det har gått i spiral ned i vannet.

De omkomne (en kan vel betrakte de som det i dette øyeblikk, desverre) hadde som sagt flere flytimer bak spakene, og denne turen var bare en tur for å bekrefte at Arne Henriksen ikke hadde "glemt" gammle kunster.

Instruktør Knut Erik Aalberg var også en acro instruktør og en dyktig flyger med mange års erfaring.

At de utøvet en loop før de endte opp i en spiral gir mening, men hvis man tenker på kunnskapsnivået til Aalberg, så er jeg ganske sikker på at han ikke trosset reglene for sikker flygning.

Han var nok ganske bevist på at denne C150 ikke var sertifisert for snittflygning (acroflygning).

 

Til deg som syntes det var bortkastet tid å lete etter vraket burde du kanskje tenkt deg om to ganger før du kom med den uttalelsen.

Det er flere faktorer til hvorfor de bør lokalisere, og evt. heve vraket.

Vraket, eller iallefall det som er igjen av det kan være fasit på hva som hendte og hvorfor det hendte.

En annen ting er jo at en har håp om at pilotene kan være i nærheten av vraket, og kan derfor bringes til overflaten å få en verdig begravelse!

Noe av det værte er å miste noen, å ikke vite hvor de er, eller ha en grav å gå til!

Jeg skal på møte i Værnes Flyklubb i morgen, så kanskje jeg får vite noe mer interessant som pressen ikke har gått ut med.

Jeg sender iallefall tanker til de etterlatte, hvor denne ulykken er noe som har preget meg siden jeg fikk vite det.

 

Takk for alt det gode Knut Erik Aalberg og Arve Henriksen, dere vil bli dyp savnet av nær og fjærn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...