Gå til innhold

Hva har skjedd med VACC-N


Fredrik Hoel

Anbefalte innlegg

.. eller kanskje det er bedre å si ikke skjedd?

 

Dette innlegget ikke ment som et krangle-innlegg, så jeg håper vi kan holde en saklig diskusjon hvor alle kan komme med sine meninger.

Det er heller ikke ment som kritikk av spesielle personer så jeg håper ingen tar seg nær av det!

 

Jeg mener hele VACC-N er for passivt, da tenker jeg ikke på ATC/Piloter, men ledelse.

Min personlige oppfattning er, uten å nevne navn, at visse personer i ledelsen er ganske arrogante. De er ikke interessert i å få hjelp fra folk som kan flyging, eller som har mer greie på det enn de selv.

 

Mitt generelle inntrykk av ledelsen er at det ikke gjøres noe, iform av administrative ting.

Dette går utover medlemmene i VACC-N som får alt for lite oppfølging, trening.

Det går også utover selve VACC-N som nå er overfylt av gammelt materiale.

Eksempel: http://home.online.no/~roa-sand/artcc/atis.html

 

Da kom vi også inn på websiden... den er jo helt utdatert!

Det meste av materiale er basert på Pro Controller og gamle prosedyrer, dette holder ikke!

Vi er ikke engang med i Eurobook!

Er det rart at piloter ikke kommer og flyr til Norge?

 

 

Som en konklusjon så mener jeg at det er påtide å bytte ut ledelsen i VACC-Norge, de har gjort sitt, masse flott arbeid også!

Men jeg tror vi kunne hatt godt av en utskiftning og omorganisering av hele VACC-N så vi kan få inn litt "friskt blod", mere aktivitet og en mer aktiv Virtual Air Control Center her i Norge!

 

Hva med å innføre perioder som lederen/ledelsen sitter? Hvor lang disse kunne vært må selvfølgelig diskuteres men jeg mener de burde vært rundt 2-3 år.

 

Dette var vel "my two cents" i denne omgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg er helt enig med Fredrik. Visse organer innenfor VACCN har rett og slett gått i dvale. Jeg skulle gjerne sett en demokratisering lik den Fredrik foreslår, der hvor medlemmene av VACCN velger de som sitter i styret. Jeg mener det gagner alle. Så la oss for all del få en åpen diskusjon om dette. Det handler jo ikke om å henge ut noen, men å kunne utvikle VACCN og forbedre organisasjonen.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt det bedre selv Fredrik og Mathias!

Helt enig!

 

Syns alle medlemmer i VACC-N kunne få et ord med i laget når det skal bestemmes hvem som skal sitte i styret i VACCN.

Styret kan vel velges for en 2 år's periode av gangen?

 

Jeg har opplevd så mye tull med både ledelse og resten av VACCN, så jeg mener at det bør gjøres store forandringer i både ledelsen og resten av VACCN.

Dere i ledelsen har gjort mye bra, helt klart, men som sagt, så hadde det kanskje gjort seg med litt "friskt blod" i VACCN, og utskiftning og omorganisering av VACCN hadde nok gjort seg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

 

Jeg har full forståelse for kritikken av VACC Norway og arbeidet vi har klart å utrette den siste tiden. Blant materialet som finnes på VACC Norways websider, finnes fortsatt referanser til ProController og det gjenstår å få oppdatert en del av dette. Men når det er sagt, må jeg få lov til å påpeke at det aller meste av treningsmateriale og informasjonsmateriale er oppdatert mht. ASRC og andre nyheter den siste tiden. Dette er dog ingen unnskyldning for lav aktivitet.

 

Jeg er også enig i at friskt blod vil være godt for VACC Norway og vil kunne skape en ny giv for organisasjonen.

 

Jeg vil dog kommentere et par av utsagnene ovenfor.

 

1. Det finnes ikke noe styre i VACC Norway, kun en administrasjon som har ansvaret for å tilrettelegge forholdene best mulig for norske VATSIM medlemmer. Det selvfølgelig viktig at denne administrasjonen har støtte blant medlemmene, men jeg tror at valget av denne administrasjonen må skje på andre former enn gjennom valg. Dette er ikke en populæritetskonkurranse, men et spørsmål om hvem som er i stand til og har overskudd til å jobbe for organisasjonen.

 

2. Påstanden om at vi ikke er interessert i "å få hjelp fra folk som kan flygning, eller som har mer greie på det enn de selv", mener jeg er fullstendig feil. Du kan ikke slenge ut slike påstander uten å underbygge det med noe substans. Men samtidig kan jeg telle på en hånd antall henvendelser jeg har fått de siste par årene om å hjelpe med diverse ting på VACC Norway (ser man bort fra å sille opp som ATC under flyins ol.)

 

 

Men som sagt, kritikken er ikke grunnløs og jeg tar det fulle ansvar for den siste tids passivitet. Samtidig vil jeg be om at dere avventer diskusjonen noen dager til, da det er ting på gang som vil få konsekvenser for grunnlaget for denne diskusjonen. Jeg er redd jeg ikke kan si mer om dette på nåværende tidspunkt, men håper dere vil respektere dette.

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forståelsen din Eirik om at ting må gjøres.

Det er for meg helt greit å vente noen dager men jeg må bare få redegjort for ditt punkt 2.

 

2. Påstanden om at vi ikke er interessert i "å få hjelp fra folk som kan flygning, eller som har mer greie på det enn de selv", mener jeg er fullstendig feil. Du kan ikke slenge ut slike påstander uten å underbygge det med noe substans. Men samtidig kan jeg telle på en hånd antall henvendelser jeg har fått de siste par årene om å hjelpe med diverse ting på VACC Norway (ser man bort fra å sille opp som ATC under flyins ol.)

 

Dette gjelder enkelte personer i administrasjonen av vaccn,

ikke selve VACC-Norge, men enkeltpersoner med innflytelse. Jeg vil ikke nevne navn men jeg har selv opplevd og snakket med flere som har fortalt det samme; å arrogant bli avvist når de prøver å komme med fakta, dette synes jeg og de jeg har snakket med at er utrolig dårlig. Et VACC og de som har administrative stillinger der bør være istand til å ta imot råd fra de som kan dette bedre enn seg selv! Grunnen til at jeg ikke vil nevne navn er at jeg har blitt bedt av de jeg har snakket med om ikke å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo synd om dette er inntrykket blant flere. Men samtidig har vi dette flotte forumet som er ypperlig egnet til å komme med forslag om det ene eller det andre. Jeg vil anbefale at dersom man blir avvist med eventuelle forslag man har, så skriver man dette forslaget i dette forumet. Da får flere sjansen til å uttale seg om temaet.

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Administrasjonen da, men styre og administasjon går vel for det samme, du skjønte hva jeg mengte.

 

Nr. 1 : Helt ærlig, så syns jeg ikke at VACC Norway har gjort så fryktelig mye for å tilrettelegge forholdene mest mulig for medlemmene sine, ihvertfall ikke i det siste!

Jeg mener at VACC Norway administrasjonen har mistet mer og mer av støtten, som de en gang hadde av medlemmene sine!

 

Nr. 2 : Ang. valg av folk som skal sitte i administrasjonen, syns jeg alle skal ha mulighet til å bli valgt inn her.

At 4-5 personer skal sitte å bestemme hvem som skal inn blir helt feil.

Syns alle som vil inn i VACC Norway administarjonen, kan skrive hva slags erfaring de har, og så kan dette bli lagt ut på en side, der alle kan lese om de og deres erfaringer, og så ta et valg.

At dette vil bli en popularitets konkuranse tror jeg ikke noe på. Jeg regner med at alle medlemmene i VACC Norway er voksne nok til å ta avgjørelser/valg basert på fakta, og ikke slike valg som vi ofte tok på barneskolen, der alle "stemmete" på de de likte best/var venner med!

 

Nr. 3 : Det er også en del mennesker i administrasjonen som jeg aldri har sett online før, eller som (så vidt jeg har fått høre om via VACCN) aldri har gjort noe spesielt for VACCN heller.

Jeg syns nesten det kan virke som om at en del vil være en del av administrasjonen kun for å få beholde SUP ratingen, eller å kunne bruke ACCNOR callsignet online, siden dette gir litt status!

Sorry, men jeg syns det virker slik.

 

Nr. 4 : Syns hele VACC Norway bør bygges opp igjen fra grunnen av, med websider og det hele!

En måte å gjøre dette på, er å få valgt nye mennesker til administrasjonen (der ALLE VACCN medlemmene kan være med å bestemme).

Så blir disse den nye administrasjonen i VACCN, som f.eks tar over fra nyttår.

Da har disse tid til å starte helt fra bunnen av med VACCN, organisere og lage websider og slikt fram til nyttår.

Så, da den nye administrasjonen tar over, vil de ha alt klart, websider og alt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å riktig forstå hva som er det store problemet med VACCN for tiden.

 

Selvfølgelig kan ting gjøres bedre og forbedres når det gjelder nettsiden, men jeg har da inntrykk av at de som er ute etter informasjon, finner frem. Jeg har da også inntrykk av at de som spør etter hjelp, får det.

 

Jeg skjønner heller ikke hvilken betydning dette skal ha for hvilke utlendinger som flyr i Norge.

 

Kan det virkelig være meningen at dersom man ikke får gehør for sine forslag overfor et eller flere medlemmer i ledelsen, så skal disse skiftes ut? ""

 

Hvorfor dette hemmelighetskremmeriet overfor hvilket forslag og til hvilke medlemmer av ledelsen dette gjelder?

 

Hvorfor ikke fremme forslagene her i forumet slik at alle kan delta og si sin mening?

På denne måten vil alle få anledning til å se hva VACCN mener om de enkelte ting, og om de er så avvisende som det gis inntrykk av.

 

Forøvrig bør vi ikke glemme at dette er basert på totalt frivillig basis, og frem for alt et gratis tilbud til oss som liker å holde på med denne hobbyen.

 

Med dette mener jeg selvfølgelig ikke at det ikke skal være tillatt med kritikk, selvfølgelig skal det være det, men jeg reagerer litt på måten den fremsettes på!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det som er pointet, å bytte ut en eller flere personer i administrasjonen når man ikke får det som man vil!

 

Som sagt, så har VACCN administrasjonen ansvaret for å tilrettelegge forholdene best mulig for norske VATSIM medlemmer.

Dette, etter min mening, gjør de ikke, og den VACCN administrasjonen som sitter nå mister tydeligvis mer og mer støtte av de norske VATSIM medlemmene.

 

Det er også medlemmer i VACCN administrasjonen som jeg nestnen aldri ser aktive, hverken online eller på VATSIM forumet.

Da hadde det kanskje vært en idè å bytte ut disse med mer aktive personer, som kan være med å få litt sving på dette her.

 

VACCN administrasjonen som sitter i dag, har holdt på en god del år så vidt jeg vet, og det er kanskje på tide å la andre få prøve seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dette hemmelighetskremmeriet overfor hvilket forslag og til hvilke medlemmer av ledelsen dette gjelder?

Jeg har flere grunner til ikke å gå ut med navn, det er for det første at jeg ikke vil "henge ut" de det gjelder på vacc-n siden, så de som kanskje har et possitivt forhold til dem mister dette.

En annen grunn er at jeg har blitt bedt om, av de jeg har snakket med ikke å oppgi hvem det var.

 

Forøvrig bør vi ikke glemme at dette er basert på totalt frivillig basis, og frem for alt et gratis tilbud til oss som liker å holde på med denne hobbyen.

 

Selv om det er på frivillig basis så må man gjøre en oppgave man påtar seg!

Hvis man ikke har tid, eller ikke greier dette så må man heller gi oppgaven videre til de som oppfyller disse kravene.

Jeg synes ikke at det er på frivillig basis skal kunne forsvare en jobb som gjøres dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Administrasjonen da, men styre og administasjon går vel for det samme, du skjønte hva jeg mengte.

 

Nr. 1 : Helt ærlig, så syns jeg ikke at VACC Norway har gjort så fryktelig mye for å tilrettelegge forholdene mest mulig for medlemmene sine, ihvertfall ikke i det siste!

Jeg mener at VACC Norway administrasjonen har mistet mer og mer av støtten, som de en gang hadde av medlemmene sine!

HVA er det du savner? På hjemmesiden finner du all informasjon du trenger for å komme deg online som pilot eller ATC, og også litt fordypningsstoff for de som er interessert. Selv brukte jeg kun informasjonen på VACCN sine sider før min første online tur, og jeg synes selv jeg klarte meg ganske bra, både visste hva jeg skulle si og gjøre. Hva mer trenger du? Det er en stor seksjon for ASRC i tillegg for de som vil være flygeleder, men jeg kunne tenkt meg noe mer stoff om teknikker og lignende for å være en god ATC og holde oversikten ved mye trafikk, noe jeg måtte finne andre steder. De har vært arrangert to flyin etter sommerferien, begge disse fikk relativt dårlig oppslutning. Dette viser jo at frekvensen av flyin i vertfall ikke er for lav. Treningskvelder er det jo så godt som slutt med, da det var toppen 3 påmeldte hver gang i hele fjor. Nå har de hatt et par kvelder ettersom det var etterspørsel etter dette.

 

Så kan du fortelle meg litt mer spesifikk HVA det er som mangler?

 

Nr. 2 : Ang. valg av folk som skal sitte i administrasjonen, syns jeg alle skal ha mulighet til å bli valgt inn her.

At 4-5 personer skal sitte å bestemme hvem som skal inn blir helt feil.

Syns alle som vil inn i VACC Norway administarjonen, kan skrive hva slags erfaring de har, og så kan dette bli lagt ut på en side, der alle kan lese om de og deres erfaringer, og så ta et valg.

At dette vil bli en popularitets konkuranse tror jeg ikke noe på. Jeg regner med at alle medlemmene i VACC Norway er voksne nok til å ta avgjørelser/valg basert på fakta, og ikke slike valg som vi ofte tok på barneskolen, der alle "stemmete" på de de likte best/var venner med!

Vel, jeg vil ikke utelukke at det OGSÅ vil gå på popularitet. En populær kandidat med lite kunnskaper om onlineflyving/RL kunnskaper eller hjemmesidekunnskaper vil få flere stemmer en en upopulær kandidat med samme kvalifikasjonene. Det samme gjelder for de med gode kvalifikasjoner, i verste fall kommer også popularitet framfor kvalifikasjoner. Men om det bare er administrasjonen som skal velge ut noen etter at kandidatene har sendt inn litt informasjon om seg selv kan vi jo også få den situasjonen at de velger personer de selv liker. Så ditt forslag til valgordning er kanskje det mest fornuftige OM ett valg skulle ha funnet sted.

 

Nr. 3 : Det er også en del mennesker i administrasjonen som jeg aldri har sett online før, eller som (så vidt jeg har fått høre om via VACCN) aldri har gjort noe spesielt for VACCN heller.

Jeg syns nesten det kan virke som om at en del vil være en del av administrasjonen kun for å få beholde SUP ratingen, eller å kunne bruke ACCNOR callsignet online, siden dette gir litt status!

Sorry, men jeg syns det virker slik.

 

For å ta det siste først: Jeg håper du vet at det er en svært alvorlig påstand du kommer med her. Jeg tror og vet at om noen i administrasjonen selv hadde merket dette av de andre så hadde de tatt det opp med resten av administrasjonen og fått noen nye til å ta vervet, slik aksepterer de helt sikkert ikke. De som sitter i administrasjonen vil merke slikt mye mer, da alle hars ine oppgaver og systemet ikke fungerer om ikke oppgavene blir utført. Jeg er selv et administrativt menneske, som liker å være med å arrangere/administrere arrangementer og prosjekter. Jeg kan derfor fortelle deg at det ligger utrolig mye arbeid bak et lite produkt, arbeid som aldri direkte vil gjenspeile seg i produktet, og de som nytter produktet ofrer aldri en tanke på dette. Det er ofte også selv vanskelig å forestille seg det før man setter i gang med et prosjekt. Så du skal ikke være så skråsikker på at de er inaktive selv om de ikke viser seg i produktet/åpenheten.

For å ta en liten metafor: Et fotballag taper om de ikke har forsvar/keeper, men det er aldri de som blir hyllet, men spissene.

 

Nr. 4 : Syns hele VACC Norway bør bygges opp igjen fra grunnen av, med websider og det hele!

En måte å gjøre dette på, er å få valgt nye mennesker til administrasjonen (der ALLE VACCN medlemmene kan være med å bestemme).

Så blir disse den nye administrasjonen i VACCN, som f.eks tar over fra nyttår.

Da har disse tid til å starte helt fra bunnen av med VACCN, organisere og lage websider og slikt fram til nyttår.

Så, da den nye administrasjonen tar over, vil de ha alt klart, websider og alt.

 

Jeg kan ikke helt se hensikten med nye websider. Kanskje en oppgradering på design/interface, men innholdet duger da. Alt som er gammelt trenger da ikke være dårlig! Selv om enkelte av sidene ikke har blitt noe særlig oppgradert på lange tider så er det fortsatt like korrekt og aktuelt. jeg savner egentlig ikke noe særlig av websidene, du finner frem på en dugelig måte, selv om kanskje ikke plasseringen av sidene alltid er like logisk, og du får vite det du trenger å vite. Man kan alltid tilføre mer, men så er flytelefoni og kommunikasjon en stor bok i virkeligheten, og flyglederutdanningen går over flere år. Jeg synes de har valgt ut det viktigste på en veldig god måte, og fremstiller det så det er lett å få med seg, ikke noe tunglitteratur.

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg synes administrasjonen har gjort en kjempejobb. Det er ikke administrasjonen som svikter, men de andre medlemmene!

 

Dere bør heller ikke påstå at de stakkarane som sitter i administrasjonen skal utføre alt alene. De har ansvaret for at oppgaver blir utført, men trenger ikke utføre de selv, tilby dere å hjelpe med nye hjemmesider, supplement/rettelser til informasjonen på hjemmesiden osv. Men misforstå meg rett, jeg mener ikke at administrasjonen bare skal ligge på latsiden, og få andre til å gjøre alt selv, men medlemmene skal heller ikke forlange at det er supermennesker som klarer alt selv, og det på rekordtid. Ha tolmodighet og tilby dere å hjelpe!

 

På en måte minner denne diskusjonen meg om min søsters musikklærer da hun spillte fiolin:

"nei, det er fil, ta det om igjen". Og hun spillte om igjen, ble stoppet, var feil igjen. Men han fortalte aldri HVA som var galt, bare at noe var feil.

(Hører med til historien at han er naturtalent selv, og en av norges dyktigste, og hans to døtre også er naturtalent, så han forventet at alle andre var like gode).

Slik er det også her, dere sier at masse mangler, alt er for slapt og alt er feil, men ikke hva. Jo mer presise feilbeskrivelsene er, dess lettere er det å gjøre gode endringer/forbedringer.

 

De siste ordene fra meg (jeg lover): Jeg synes at gjengen som sitter i adminsitrasjonen til VACCN nå er en kjempegjeng, jeg har aldri opplevd noe annet enn høfflige, vennlige og hjelpsomme folk. Selvsagt kommer det ett og annet hjertesukk fra dem, men hva annet kan du forvente av dem når de skal administrere en gjeng slappfisker og stuegriser der perfeksjonismen er sterk, som oss? Ingen andre i VACCN gjør i nærheten av så mye som de i administrasjonen. Jeg ville heller gitt de applaus og en stor klem enn å kaste de hodestups ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler litt av synet ditt Fredrik, men ikke alt..

Jeg har hatt bare positivte opplevelser med VACCN admin. og så lenge jeg har vært medlem så har jkeg ikke opplevd noen negativt.. mange jeg ikke har sett online osv osv.. og kanskje ikke "bryr" seg om oss medlemmer, men et bytte kunne vært sunt både for oss, og for de som sitter i admin. i dag... Tenk på alle events osv vi har hatt.. det er MYE jobb og gjennomføre dette, og vet at Einar har hatt meste jobben med dette.. men det er i regi av VACCN.. så.. som Arild sa.. gi de en applaus.. for jobben de har gjort.

 

Men et bytte hadde kanskje vært på tide..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt vil jeg bare si at jeg synes administrasjonen har gjort en kjempejobb. Det er ikke administrasjonen som svikter, men de andre medlemmene!

Den stemmer vel ikke helt?

Jeg mener at grunnen til lite aktivitet er nettopp for dårlig organisering, oppfølging, trening og alt det som følger med. VACC-N bør som Kristian sier startes helt pånytt for at vi skal få alt bra.

 

Du sier at vi ikke trenger nye websider.. er du fornøyd med de som er idag?

 

La meg komme med et eksempel på et VACC som fungerer bra..

VACC SAG, vel er de en sammenslåing av flere land, men de har en sinnsyk bra organisering.

Det er nettopp hva vi trenger i Norge og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å hive meg på en voldsom diskusjon om dette, men velger allikevel å be om at en del av påstandene som fremsettes mot et eller flere medlemmer av VACCN, blir litt nærmere begrunnet.

 

Det virker på meg litt dumt å sitte å diskutere ting som man ikke vet nok om.

Hva med å komme frem med de forslag som er blitt så kategorisk avvist så får vi andre også gi vårt syn på saken?

 

Slik jeg forstår de første innleggene her, så virker det som om det er fremmet forslag som en eller annen i ledelsen har avvist, så derfor kommer denne diskusjonen om utskifting opp! Har jeg misforstått eller..?

 

Dernest så klages det på at tilretteleggingen for medlemmene er for dårlig.

Vil det være for mye forlangt å be om at dere begrunner dette nærmere? Hva er for dårlig?

 

Er det et must at dersom man er med i ledelsen av VACCN, så må man stikke seg frem både ved onlineflyging og på diverse forum?

Går det kanskje ann å ha en administrativ oppgave som man utfører uten å stikke seg frem overalt?

 

Regner forøvrig med at ledelsen er fullt ut i stand til å selv skifte ut medlemmer som ikke gjør jobben sin.

 

Nok fra meg i denne omgang, og vil igjen si at har man forslag til forbedringer så kom frem med de her på forumet hvor både de det reises kritikk mot, og vi andre medlemmer kan ta del i diskusjonen! ""

Ikke gjør som nå at det legges frem forslag om utskifting av ledelsen uten at det begrunnes skikkelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare tilføye noen få ord til, som jeg glemte i farten i sted:

 

Samfunnet vårt er nå inn i en trend der toppledelsen får skylden for alt som går galt, og når det begynner å gå nedover så skiftes toppledelsen ut, dette ser man både i bedrifter og i sport, spesielt fotball.

 

Men jeg kan ikke se noe positivt i denne trenden. Det vil med alle gå oppover og nedover, når alt er på vei nedover er det lettere om en person som kjenner systemet ordner opp, en en uten erfaring fra organiasjonssystemet kommer til. Det vil, i de aller aller fleste tilfeller igjen gå opp igjen etter en tid, og da har personene i ledelsene fått enda mer erfaring og rotfeste, og årsaken til denne nedgangen blir eventuelt forhindret neste gang. Men noen ganger klarer de ikke å komme seg opp alene. De trenger gjerne assistanse fra utsiden, men en total utskifting er ikke bra.

 

Men jeg benekter heller ikke at det er dumt å la nye makter sleppe til med ferskt gress å tygge på.

 

Konklusjon: Om det er vansker, slik som i VACCN nå, bør alle medlemmene hjelpe til det de kan for å hjelpe til for å få oss opp igjen. Om ikke dette hjelper kan man vurdere en utskifting av styret, men i dette tilfellet bør man ikke skifte ut med noen av medlemmene i VACCN siden de allerede har gjort alt de kunne for å få organsisasjonen opp igjen "".

 

Så jeg etterlyser en dugnad. Sett sammen en dugnadskomité bestående av de medlemmene som mener at VACCN ikke er godt nok og ordne opp i problemene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med VACC Norge teamet.

 

Jeg er en av dem som har tilbudt mine erfaringer og kunnskaper til dere i ledelsen, og opplevd å bli blankt avvist med en arrogant holdning som sier at dette kan dere best selv.

 

Hva kan dere om flygning folkens? Dere ber om navn og jeg skal gi dere noen…

 

Eirik Sørensen – Når var du sist online? Vet du hva som skjer i den virtuelle verden? Kjenner du dem som er online? Du er lederen for dette her, men for meg virker det som om du sitter på en haug og bare kommer frem når noen prøver å gi dere forslag til endringer for så å si at dere jobber med noe stort som kommer om få dager… Jeg har ved to eller tre tilfeller forsøkt å forklare deg og VACC Norge hvorfor dere bør skifte frekvensen 125.05 til en annen. Første gang ble dette bare tilbakevist som vås, og ikke interessant å høre på. Siste gang nå i høst skulle dere sammen lytte til forslagene som kom inn, og så komme med avgjørelsen. Intet sett, intet hørt. Mitt store dilemma her er at jeg ikke kan se hva du gjør godt i din posisjon pr i dag. Du kjenner ikke meg, jeg kjenner ikke deg. For meg er du bare et navn som styrer dette.

 

Roar Sandøy – Når var du sist online da? Jeg har ved tre tilfeller forsøkt å komme i kontakt med deg mens du og jeg var på samme kjente sted. Blant annet fordi jeg ønsket å diskutere muligheten av å være til disposisjon for deg og VACC Norge om dere hadde spesielle spørsmål rundt selve ATC og flygerdelen. Hvordan luftrommet er oppbygd, hvem kontrollerer hvor osv, osv… Jeg har fullt forståelse for at din stilling i det virkelige liv ikke gir mye tid til overs, men da er du kanskje ikke rette person i VACC Norge heller?

 

Jan Kristiansen – Du er Training Director. Hva går egentlig din jobb ut på? Hva skal du lære bort? Hva slags spørsmål kan folk få svar på av deg? Jeg har ved flere tilfeller fått kjeft av deg fordi jeg har flydd VFR i ukontrollert G luftrom uten å kontakte ATC (deg). Det toppet seg for deg da du til og med ringte meg på telefonen for å skjelle meg ut, og i samme slengen fikk jeg også høre at VFR flygning er forbudt på VATSIM nettverket. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har forsøkt å forklare deg hvorfor jeg kan fly i G luftrom uten å måtte snakke med ATC, og at jeg kan ligge under TMAen og fly akkurat som jeg vil.

 

Einar Halvorsen – Jeg kan ikke si mye her. Har ikke opplevd noe negativt med deg, utenom at jeg har prøvd en del ganger å fortelle deg at i Norge og Europa har vi Kontroll og ikke Center…

 

Vi er noen personer i VATSIM som er litt mer inne i flygning enn de fleste andre. Vi forventer ikke at de som ikke har dette som hobby (privatflygere) eller yrke skal kunne dette til fingerspissene. Det er masse å kunne og masse å lære! Det jeg reagerer på er at når vi som driver med dette i den virkelige verden kommer med vår kunnskap til VACC Norge, så blir vi henvist til tjenerinngangen med en kald skulder og lumske blikk. ”Dette kan vi godt nok, så hold kjeft!”. Jeg har aldri prøvd å presse meg på noen steder! Jeg har forsøkt å komme med tips når jeg har sett at noen kunne trenge det. Når dette har vært til noen i VACC Norge ledelsen har jeg ALDRI blitt tatt på alvor. Tror ikke jeg har fått en takk for hjelpa en gang.

 

Vi gidder ikke å være online når ikke det gir oss noe. VACC Norge har stoppet opp slik jeg ser det. De som er for nybegynnere å regne kan kanskje lære noe av dere, men vi som er litt mer inni dette til daglig gidder ikke. Det blir for amatørmessig.

 

Alt dette er medvirkende til at jeg ikke har vært online siden slutten av juli. Min online karriere er å se på som død, og jeg kjenner til flere som virkelig kan flygning og flygeledelse som følger mitt eksempel. Dere mister resurser pga deres holdning over oss som har dette som yrke. Ressurser som dere virkelig bør ta fatt i!

 

 

Med hilsen

 

Eivind Tollerød Fosse

Trafikkflyger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

 

Har holdt meg stille i denne diskusjonen men nå må jeg komme med noen innspill.

 

Gjelder spesielt til Fredrik Hoel og Kristian Bood. Dere fremsetter påstander i "hytt og pine" uten å spesifisere hva dere savner, hva som er dårlig hva og hvem dere ikke er tilfreds med, hva/hvilke forslag dere har kommet med og som ikke er tatt seriøst. Mao. Dere påstår en mengde ting men ikke noe konkret. Til Fredrik vil jeg si følgende: Skal du slenge ut påstander så må du også være mann for å dokumentere dette, konkretisere hva det du påstår. Greit at du ikke vil henge ut noen ved navn på forumet, men er du ikke tilfreds med noen i vACCN admin. så går det å sende en mail til Eirik Sørensen som tross alt er sjef for vACCn.v Før dere starter en slik diskusjon om hvor dårlig vACCN fungerer, hvor lite vi gjør, og hvor treige vi er, så skal dere først se hva dere selv bidrar med i forbindelse med flyins, treningskvelder etc. Det kan være nyttig å grave i sin egen hule før man slenger ut kritikk mot andre.

 

Jeg kan nevne noen eksempler:

Treningskveldene som ble etterlyst i fjor, året før det igjen, året før det .... hadde en deltakelse på 0 - 3 personer.

Vi har arrangert flyins i Norge i år med varierende deltakelse. De to siste har vært nærmest en flopp. Først så er det mye "mas" for å få nok ATC. Så skal en del av de som melder seg som ATC, både være ATC og fly. Så vil de ikke sitte som ATC dersom de ikke får den posisjon de selv mener de skal ha. (OBS gjelder heldigvis bare et fåtall).

Nå har jeg annonsert et Norway Maratin Flyin i november. Da trenger vi en mengde ATC skal vi dekke hele tiden vi skal være online. Til nå har 5 stk meldt seg. Blir det ikke flere blir dette avlyst. Jeg kan ikke ta ansvar for et slikt flyin, annonsert i VATSIM-systemet uten at jeg her 110% sikker på at det er ATC online hele tiden. Dette trenger langtidsplanlegging.

 

Dere skal huske at bak alle slike events, enten det er treningskvelder, flyins etc så ligger det en god del arbeide og planlegging. Det er bare sluttresultatet som vises.

 

Når det gjelder websidene så ligger det en mengde info der og mye av den er oppdatert. Jeg har imidlertid også inntrykk av at det ikke er alle som gidder å lete på disse sidene etter den infoen de trenger/savner. Hva er galt med websidene generelt??? Er de ikke fancy nok??? Har de ikke en mengde rariteter som glimrer og dupper opp og ned??? Har vi behov for websider med masse unyttige ting og tang???? Eller skal sidene gi den info som er nødvendig for å kunne fly online???

 

Hvor godt kjenner derre til VACC-SAG som det henvises til???? Hvorfor er dere så sikre på at alt funker helt problemfritt der??? Har dere bekjente i VACC-SAG som kan gå god får dette???

 

Er det et krav til alle i vACCN admin. at de skal være online et visst antall timer for at de skal være brukbare som medlemmer av vACCN admin.???

Har dere sendt mail til Eirik eller andre i vACCN admin. om ting og tang dere er misfornøyd med???

Hvilke forslag har dere kommet med som ikke er tatt seriøst??(det kan dere vel si uten å henge ut noen??)

 

Husk også det Eirik skrev i sitt første innlegg, det er ting og tang på gang i vACCN. Det skjer hele tiden en utvikling selv om dere ikke ser alt dette så jobbes det i admin.

 

Når det gjelder valg på personer til admin. så husk at dette MÅ være personer som er villig til å gjøre en jobb over lengre tid på sin fritid. Dette betyr at det går ut over både flyging og ATC-tjenesten. Man får ikke tid til alt.

 

Så før dere skyter noen, tenk etter hva dere selv har bidratt med.

En konsktruktiv diskusjoner OK, men påstander slengt ut i tomme luften er ikke en slik diskusjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si at jeg er enig i en del av det som blir sagt i innlegget over dette. Men jeg begynte en gang å fly her i Norges luftrom på VATSIM, og fikk en god del hjelp da, bla. av Jan. Og har vel egentlig ikke blitt avvist av noen ettersom at jeg ikke kontakter de så mye. Men jeg syntes det er dumt at VACC-N avviser personer som kan få VACC-N opp og med på en bedre standard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eivin.

 

Takker for innlegg. Ja jeg veit du er en resursperson og de få meningsutvekslinger du og jeg har hatt, har jeg sett på som positive og greie. Når det gjelder benevnelsen Kontroll kontra Center så har jeg ikke benyttet annen forkortelse enn det som er generelt brukt i hele VATSIM-systemet, ENOS-CTR, ENSV-CTR osv. At jeg sier center når jeg er online som ATC kan nok sikker hende, men det har ikke sammenheng med uvilje men heller en talemåte. Jeg veit du har vært opptatt av dette med freq også og det har jeg forsøkt å ta tak i, men desverre har det ikke skjedd noe mer enn at jeg har skaffet meg en oversikt over hva som benyttes i dag via AIP. For en del flyplasser så har de enkelte enheter flere freq som benyttes. I en onlineverden kan dette være vanskelig å få til. Eks så opperer ENGM-TWR med 118.3,00 og 120.100 og ENZV-TWR med 118.350 og 122.100 mens ENZV-app har hele 4 freq. Vi har ENOS-ctr som har delt sitt TMA i flere sektorer og vi har og FARRIS-app. I vår verden er det sjeldent så mye trafikk at vi trenger alle sektorene i ENOS TMA og ja vi benytter FARRIS app i liten grad. Da mener, jeg i vår onlineverden, så må vi velge en av dem. Vi ville ikke ha behov for alle sammen. Unntatt er ved store flyins hvor vi benytter flere av disse sektorene.

 

Hva gjelder VFR så kan, som du sier, alle og enhver fly VFR i ukontrollert luftrom så mye de ønsker. Det har jeg ivertfall lært etter 95% fullført PPL-A.

 

Dette var som en forklaring ikke et forsvar. ""

 

Det er jo synd dersom du ikke er med som ATC lengre, vi trenger alle dyktige vi kan få tak i.

 

Når det er sakt så vil jeg også si at det er, tross alt, et stykke fra vår onlineverden til "the real world". Ja vi prøver å få det så likt som mulig, men det er ikke på alle plasser dette lar seg gjøre uten tilpasning.

 

Hva gjelder dine andre synspunkter for hver og en svare for seg.

 

Vi tastes forhåpentligvis igjen og at jeg og andre igjen kan nyte godt av dine tjenester på ENCN-TWR.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arild.

 

Ang. hjemmesidene så synes jeg at de er for rotete.

Linker og slikt ligger liksom litt for mye "oppå hverandre", mye tekst som hører til forskjellige ting, som også ligger, ja, liksom oppå hverandre (altså for tett).

Syns liksom at en del av informasjonen ligger hulter i bulter.

Men, det er min mening. Hvis du syntes noe annet, så godtar jeg det.

 

 

Ang. valg av personer til administrasjonen, så er det i følge Einar director (Eirik) som bestemmer hvem som skal sitte hvor(altså training director, event coordinator osv.).

Da kunne vi vel ha kommet med forslag da, på hvem som kunne ha passet som person i administrasjonen, så kunne han valgt ut de som han var sikker på passet best hvis det i det heletatt skulle bli noe såkalt valg.

 

Når jeg nevner at det er staff i VACCN administrasjonen som jeg aldri har sett online før, så er vel ikke det noen alvorlige beskyldninger vel?

VACCN administrasjonen har selv snakket om inaktivitet og det å kunne bli slettet fra VACCN's hjemmeside over aktive controllere, og ikke få kontrollere hvis man ikke var online et så og så mange timer i måneden.

 

Har søkt litt på VATSIM og fant dette:

 

 

Roar Sandøy:

 

Connection date Time online

27/4/2003 0:03:20

24/5/2003 0:10:31

4/6/2003 0:00:07

13/6/2003 0:02:56

3/8/2003 0:06:27

 

 

Har ikke vært online de siste 1 1/2 månedene, så derfor måtte jeg lenger tilbake.

-------------

 

 

Eirik Sørensen:

 

 

Connection date Time online

7/10/2003 0:06:02

13/10/2003 0:33:11

 

Total online as Atc during selected period 0:39:13

 

Eirik: Totalt 40 min. (avrundet).

 

-------------

 

 

Einar Halvorsen:

 

Connection date Time online

1/10/2003 2:26:12

3/10/2003 4:19:24

4/10/2003 5:40:34

5/10/2003 5:15:40

8/10/2003 0:00:20

9/10/2003 4:29:59

10/10/2003 4:10:48

11/10/2003 1:51:04

 

Total online as Atc during selected period 28:14:01

 

Einar Halvorsen går foran med et godt eksempel og logger timer som bare det! 28 timer og 15 min.

 

-------------

 

 

Jan Kristiansen:

 

Connection date Time online

23/9/2003 1:37:54

2/10/2003 0:37:03

4/10/2003 1:56:16

 

Total online as Atc during selected period 4:11:13

 

Jan Kristiansen. Har logget totalt 4 timer

og 10 min. de siste 1 1/2 månedene.

 

----------------------------------------------------------------------

 

Når vi hadde denne diskusjonen, kom det opp forslag om minimum 5 timer i måneden, hvis ikke ble man satt i karantene/permitert, eller i værste fall strøket fra ATC listene.

Hvorfor skal man da stå på en medlemsliste når man ikke møter opp?

 

Dette forslaget var noe alle i VACCN administrasjonen var for (så vidt jeg vet).

 

 

Er det et krav til alle i vACCN admin. at de skal være online et visst antall timer for at de skal være brukbare som medlemmer av vACCN admin.???

 

 

Jeg syns at den regelen skal gjelde både vanlige medlemmer OG medlemmer av administrasjonen.

Det kom forslag og min. 5 timer online i måneden under den forrige diskusjonen som finnes her.

Hvis dere da ser på listene over, så burde vel en del av dere vært permitert, eller strøket fra listene da?

Og ha en slik regel, som noen skal slippe unna, er tull syns jeg.

Om du er med i administrasjonen eller ikke, syns den skal gjelde for begge gruppene.

 

Hvorfor? Fordi dette er noe du melder deg frivillig til.

Vil du ikke ha det ekstra ansvaret det medfører, så si ifra deg deg jobben til en annen, som er villig til å gjøre den jobben som det er med å være med i administrasjonen.

 

Men, nå har det seg slik at jeg ikke vet om den regelen gjelder, fordi VACCN administrasjonen aldri ga oss beskjed om hvordan dette ble.

 

 

 

Over til nr. 4.

 

Jeg har ikke sagt at websidene ser ut som et hælvete, for å si det sånn.

Det eneste jeg har ment er at de er litt dumt satt opp, altså, litt kronglete å finne informasjon på de.

Dette forklarte jeg VELDIG dårlig i de første innleggene mine, og det retter jeg opp i nå.

Jeg mente at det kanskje hadde vært bra å restarte VACCN.

Slik som det er no, kan det virke som om at det blandt annet er problemer med online tester, og mye rot i den avdelingen.

 

 

Det var vel det for nå.

Kommer nok til å vente med å skrive mer her til Eirik legger frem det han driver å mekker på "".

 

 

Klarte på en eller annen måte, å uttrykke meg veldig dårlig i de første innleggene mine, det innrømmer jeg, men prøver nå så godt jeg kan å rette opp i det igjen.

 

Jeg er heller ikke ute etter å krangle med noen, og håper at det til slutt kommer noe positivt ut av denne diskusjonen, og at alle er like gode kamerater når dette re over "".

 

Snakkes!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I utgangspunktet må jeg si at det er denne type diskusjoner/ innlegg/ skittkasting/ insinueringer/ feighet/ umodenhet som får meg til å bli sterkt provosert. ""

 

Jeg synes ikke at noen, og aller minst de som stiller opp på frivillig basis fortjener det som 2-3 personer har greid å koke sammen her.

 

Jeg har selv trukket meg ut av administrasjonen i VACCN, netopp som en følge av at

a) Jeg kan nå uttale meg i diskusjoner som en alminnelig medlem av VACCN

b) Jeg synes ikke deler av dette miljøet fortjener at jeg bruker mye av min/ familiens fritid på noe som man stort sett kun får skittslenging fra.

c) De fleste finner det enkelt å klage/sutre istedet for å bidra aktivt.

 

Jeg kan tenke meg å belyse dette med noen utdrag av det som er skrevet i denne saken.

 

Det er heller ikke ment som kritikk av spesielle personer så jeg håper ingen tar seg nær av det!

 

Hva er da DETTE Fredrik???

 

Min personlige oppfattning er, uten å nevne navn, at visse personer i ledelsen er ganske arrogante

 

Dette gjelder enkelte personer i administrasjonen av vaccn,

ikke selve VACC-Norge, men enkeltpersoner med innflytelse.

 

Skal du først spytte ut, så får du gjøre det skikkelig slik at de personene du angriper får en mulighet til å svare på det som du insinuerer. Det er feighet å dekke seg bak at andre ikke ønsker ditt og datt, bare fordi de kan bli stilt til ansvar for det de har uttalt på mørke bakrom. Selvfølgelig tar folk seg nær av å bli beskrevet som arrogante, spesielt når utvalget består av inntil 3-4 personer.

 

Mitt generelle inntrykk av ledelsen er at det ikke gjøres noe, iform av administrative ting.

Dette går utover medlemmene i VACC-N som får alt for lite oppfølging, trening.

Det går også utover selve VACC-N som nå er overfylt av gammelt materiale.

 

Når man ser på det som foregår på oppgraderingssiden, event siden og de forsøk som er gjort på trainingsiden er jeg langt ifra enig i dette. Jeg er sikker på at dt finnes en oversikt på hvor mange som er oppgradert og hvor mange events som er kjørt i det siste. På training delen har jeg kommentert oppmøtet på disse tidligere. Siste forsøk hadde vi for ca 1 uke siden på ENVA, oppmøte 2 stk. piloter.

Det at VACCN er overfylt av gammelt materiale er i utgangspunktet en meget generell og lite voksen/reflektert uttalelse. Det meste av de prosedyrer/ teknikker vi bruker har ikke endret seg iløpet av den siste tiden. Er det noe som er gammelt eller noe som mangler, er det fritt fram å lage dette og bidra litt. At websiden ikke inneholder det siste innen stasj og fancy elementer er nok riktig.

Følgende utsagn fra Kristian er vel beskrivende for kaoset:

 

Ang. hjemmesidene så synes jeg at de er for rotete.

Linker og slikt ligger liksom litt for mye "oppå hverandre", mye tekst som hører til forskjellige ting, som også ligger, ja, liksom oppå hverandre (altså for tett).

 

Oppklarende.......?

 

Takker Arild og Hans Olav for å være med på å balansere denne diskusjonen slik at den har blitt litt mer jordnær og konkret enn hva det lå an til å bli.

 

Fredrik, Kristian, Jonas og Eivind: Jeg synes dere kan fokusere litt av energien deres til å produsere noe positivt og oppbyggende for miljøet. Har dere meninger, kritikk og forslag til forbedringer, ta det opp med eksisterende administrasjon før dere foreslår å overta plassene deres.

 

Det er alltid enkelt å sitte å sutre for at man ikke har fått frekvensene sine, eller at man synes man ikke får nok inflytelse. Det vanskelige er å sitte i den andre enden å skal møte disse påstandene og samtidig ha motivasjon til å jobbe videre for miljøet.

Jeg hadde tydeligvis ikke nok indre motivasjon for dette, og tok konsekvensen av dette med å fjerne meg fra stillingen slik at jeg kan sitte å sutre sammen med alle andre.

 

Jeg synes det er på tide å berømme de som drar lasset og kanskje finne ut hvilken jobb de gjør, før man rotter seg sammen og forårsaker mye mer skade enn det man egentlig hadde tenkt. Alle er velkomne til å bidra til utvikling av web sider, opplæringstoff (Eivind: Hvorfor lager du ikke en serie om VFR flyging???) eller andre aktiviteter. Mailadressene til de enkelte innen VACCN er tilgjengelige.

 

Administrasjonen i VACCN må kunne tåle kritikk (noe de også gjør), men sørg da ihvertfall for at personen(e) vet hvem som blir kritisert, hvorfor og hva som kan gjøres for å forbedre situasjonen.

 

Jeg antar ikke at denne diskusjonen avsluttes med dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det er rart at diskusjonen fortsetter etter mine to tidligere innlegg i denne tråden. Dere klager på hjemmesidene, men hvorfor ikke hjelpe administrasjonen med å lage nye, eller få noen andre med kompetanse til å gjøre det?

 

Jeg kan heller ikke se noen grunn til at administrasjonen skal fly mer enn alle de andre. Det er en organisasjon bygd på frivillig innsats. Det ble derfor ikke vedtatt noe minstekrav for å være medlem i VACCN (jeg anser det som hovedargumentet). De flotte karene som har tatt på seg frivillige verv for oss må vel ikke også være mer aktiv online? Det er vel det minste vi andre medlemmer kan gjøre, fly litt/være ATC og få et aktivt Norge. Vi kan ikke kreve at om de skal påta seg masse ekstra arbeid, så må de også gjøre mer av de andre "oppgavene", tvert om! vanligvis blir personer med ekstra verv fritatt fra oppgaver som alle andre må utføre, for det at de utfører andre, minst like viktige, oppgaver i stedet.

 

At de ikke har vært så aktive den siste perioden kan jo også ha nær tilknytning til dette prosjektet de holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel enda ett nytt forsøk på å gjøre oss "dritt lei" og å få oss til å stille spørsmålet - Hva er vitsen å bruke vår fritid på dette, her er det ikke mye possetivt å høre?. Men vi står vel dette også av....

 

Det er bra med kritikk og det tåler vi, men kanskje det er lurt å begrunne sin kritikk spesielt når den går mot en eller flere bestemte personer i vACC Norge staff, og ikke gjemme seg bak begrunnelsen "å henge ut", eller at folk har bedt enn ikke å oppgi navn.

Det blir det bare spekulasjoner av, som jeg tror ingen er tjent med.

Har noen av i vACC Norge foretatt oss noe som er kritikkverdig må vi kunne stå for det.

 

Vi bruker en betydelig del av vår fritid på dette, det er ikke bare å se på Online statestikken, vi gjør mye offline som Dere ikke ser for å tilrettelegge for våre medlemmer.

 

Nå er det ting på gang som Eirik sier i tråden her , så her har Dere mulighet til å gi feedback på hvem som bør ha innflytelse/stemmerett på ting som skjer i vACC Norge – 3 har svart til nå !

 

Skal vi stemme demokratisk over alt ?

Vil medlemmene av vACC Norge ha større innflytelse på den daglige drifta av vACC Norge?

Har Dere nye personer som vil inn i vACC Norge for å gjøre en ”bedre” jobb?

Kort sagt hva vil Dere med denne muligheten?

Nå er det her, benytt den.

 

Det er åpenbart at enkelte tar dette mer alvorlig enn andre, jeg minner om at dette fortsatt ”bare” er en hobby, og at formålet må være å ha det moro, under gitte regler etc, selvsagt.

Men til syvende og sist har vel ikke dette noe med hvordan vACC Norge drives, hva vi gjør eller hva vi ikke gjør, men snarere hvilke personer som sitter der til en hver tid (slik jeg leser disse innlegg), og hvilke kvalifikasjoner vi måtte ha (om noen) til å yte en ”god” nok service til medlemmene.

 

Jeg har nå vært med en stund i SATCO/VATSIM og vACC Norge, og vi gjør alle feil, hvor "grove" de er eller ikke skal ikke jeg ta stilling til nå, bare til Eivind - Kan ikke forstå at jeg kunne ha sagt noe slikt til deg ang. VFR - men har jeg gjort det er det selvfølgelig åpenbart feil, i så fall beklager jeg det, det øvrige du nevner og spør om ser jeg ingen grunn til å uttype, noe mer.

 

Det at jeg har så lite online tid i det siste skyldes at jeg har andre mer ”viktige” ting å gjøre akkurat nå enn å være online på VATSIM. Hvis vi ser litt tilbake i tid er vel jeg ikke den som har minst tid online ville jeg tro, om det er bra eller dårlig får andre avgjøre. Likevel vil de offline oppgavene som TD har mot VATSIM og vACC Norge bli tatt hånd.

 

Til slutt skal Dere vite at undertegnedes posisjon i vACC Norge alltid er til disposisjon for andre, men inntil i dag har vi ikke hørt noe om at Dere har andre som vil overta enten det være seg TD/Event eller andre posisjoner i vACC Norway, så inntil så skjer "the show must go on"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No tenker jeg ikke bare po vacc Norge men hele vatsim

bare jeg sendte en Privat email til vatsim help og var litt

krass so mister jeg vid og pid Pilot,

se vastim TULL

no skal det vere sakt at Vatsim ikke er den eneste stedet hvor man kan fly online det finnes et par andre steder og de folkene som sitter der de gjor jobben, det er helt fantastisk """"

jeg har lert mere der po 3 uker en hva vatsim har klart po 3 or

ps der har vatsim noe og lere med Norge.Der kan man ogso starte som ATC kontroller uten og mase livat av seg om hjelp,som man ikke for her ser vi igjen VACC Norge lofter ikke en finger for og hjelpe eller tilby hjelp

om at jeg kan fo min vid pid tilbake

 

 

 

om jeg mistet min lisens i dag uten og vere online

er det vel bare jeg som klarer """"""

jeg flyr og er atc andre plasser der du blir tatt hond om

po vatsim har de alldrig git meg noe lisens po atc

mit rod er glem vatsim finn andre plasser

 

hilsen

Leif Villadsen

email leif_tv@mailme.dk

ps beklager jeg har ikke det norske alfabetet

det er for di jeg er nede po Philippines

der kjorer jeg win 98 finnes ikke Norsk tastatur

alfabet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får dere skjerpe dere!!

 

Administrasjonen i VACCN er frivillig, det vet alle, og det er fint at folk stiller opp. Men når man stiller opp i en administrasjon, får man tåle forslag og konstruktiv kritikk. Jan Kristiansen, ditt innlegg bruker 5 linjer på å sutre over litt motbør. Kom igjen, svar saklig på kritikken, ikke sett deg på bakbeina og si at alle prøver å lage livet surt for deg. Det blir rett og slett for paranoid. Ja, det har vært krast det som har blitt skrevet, men når flere av medlemmene (og de medlemmene som har kritisert, er blandt de mest aktive), så er det kanskje noe i det som sies? Et tankekors.

 

Jeg mener det er viktig at administrasjoner, i alle bedrifter, organisasjoner o.l. har god kontakt med dem de representerer. Dette fordi det er viktig at administrasjonen til enhver tid vet hvilke strømmer som rører seg lenger ned i systemet.

 

Jeg har selv vært med i administrasjonen i VACCN. Det varte i godt og vel 1 og et halvt år. Selv trakk jeg meg fra vervet nettopp fordi jeg mistet kontakten med miljøet. Hadde mye å gjøre på den tiden, så jeg tenkte det var best å overlate roret til noen som hadde bedre kontakt med miljøet.

 

Spørsmålet om VACC-SAG ble bragt på banen, og Einar Halvorsen sådde tvil om hvorvidt det faktisk var så godt organisert som det ble antydet. Han spurte:

 

"Hvor godt kjenner derre til VACC-SAG som det henvises til???? Hvorfor er dere så sikre på at alt funker helt problemfritt der??? Har dere bekjente i VACC-SAG som kan gå god får dette???"

 

Jeg kjenner MEGET godt til VACC-SAG, har lenge vært medlem her, og også kontrollert i tysk luftrom. Dette var riktignok for gamle SATCO, men allikevel. Jeg har godt og vel rundt 10 bekjente medlemmer av SAG, bl.a. en veldig god venn av meg som er flygeleder i Karlsruhe High Control. Disse verifiserte det Fredrik Hoel sa, VACC-SAG er MEGET godt drevet. I tillegg er administrasjonen i SAG ofte online og har gode kontakter med medlemmene sine.

 

Jeg føler det litt som om det ikke lenger er lov til å komme med kritikk til folk som arbeider på frivillig basis. Det er en farlig trend som jeg mener det er viktig å snu. Hele vårt samfunn baserer seg på nettopp det å kunne komme med konstruktiv kritikk. Kun ved tilbakemeldinger kan en organisasjon utvikle og forbedre deg.

 

At noen eksploderer og kaller dette for sjikane, er skrekkelig. Istedenfor å bruke energi på å skrive en hel del om hvor ille kritikk er, burde dere rett og slett bare svare saklig og komme med motargumenter. Selv kan jeg se at noen av påstandene er dårlig underbygd, og det er et punkt vi som kritiserer må se nærmere på.

 

Dette ble litt krast, men håper vi kan holde en grei tone videre.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg reagerer litt på her.. og det er at dere forventer at admin skal sitte like mye ATC som resten. La oss si at man har, ja, rundt 4 timer som man kan bruke til hobbyen sin, da forventer dere at de skal utføre administrative oppgaver, ATC, websider etc etc. Det er forskjell på ting. For det andre, så er ikke VACC-N noe annet en noe i en "virtuell" verden. I alle fall hos meg og de aller fleste så kommer familie, venner og den slags en del prioriteringer lenger forran ATC / Flysimmer.

Men at det finnes en grense høres jo greit ut. Mener bare at vi ikke kan forvente oss at admins sitter like mye ATC som oss mens de utfører administrative oppgaver,- kort og greit. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...